Piepende snaaraandrijving

Stefan411

Rookie
21 apr 2008
8
0
Ik ben in het bezit van een Kawa EN 500 uit '93. Ik zit alleen met een vervelend probleem... wanneer het vochting/geregend heeft of is piept mijn aandrijvingssnaar bij het optrekken. Bij stationair hoor je niks en ook niet bij vastgas. Ik heb al diverse remedies te horen gekregen over kaarsvet, siliconenspray, stukje zeep etc. Dit zijn alleen maar tijdelijke oplossingen

Iemand een idee om dit zeer hinderlijke geluid te stoppen?
 
Snaar? Is het geen riem?

Een snaar is een ongetande band, een riem (meestal getand) is een brede band welke plat is.

Een getande riem kan niet piepen tenzij hij tot de draad versleten is.

Een ongetande riem wel, en zo snel je die gaat smeren met siliconenspray of kaarsvet dan kun je wel inpakken. Zelfde gaat voor een snaar.

Het smeren van een RIEM aandrijving lijkt me niet de meest handige keuze!
 
sorry het is indd een riem. Ik heb zelf nog geen van die "remedies" er op gesmeerd omdat zoals je het zelf al zegt niet de meest handigste keuze is.

Riem is vorig jaar zomer nog vervangen dus hij heeft al zijn tanden nog;)
 
Snaar? Is het geen riem?

Een snaar is een ongetande band, een riem (meestal getand) is een brede band welke plat is.

Een getande riem kan niet piepen tenzij hij tot de draad versleten is.

Een ongetande riem wel, en zo snel je die gaat smeren met siliconenspray of kaarsvet dan kun je wel inpakken. Zelfde gaat voor een snaar.

Het smeren van een RIEM aandrijving lijkt me niet de meest handige keuze!


sorry het is indd een riem. Ik heb zelf nog geen van die "remedies" er op gesmeerd omdat zoals je het zelf al zegt niet de meest handigste keuze is.

Riem is vorig jaar zomer nog vervangen dus hij heeft al zijn tanden nog;)
 
Stereooooooooooo _O-

Tja, dan snap ik hem ook niet. Piepen betekent dat hij ergens wringt.

Spanning OK? Loopt er niks aan?

Pullie niet los?

Spanning is in orde en pullie ook niet los. Hij is verder helemaal in perfecte staat (vorige zomer een grote beurt achter de rug). Dit probleem doet zich alleen maar voor bij vochtigheid en regen
 
Snaar? Is het geen riem?

Een snaar is een ongetande band, een riem (meestal getand) is een brede band welke plat is.

Een getande riem kan niet piepen tenzij hij tot de draad versleten is.

Een ongetande riem wel, en zo snel je die gaat smeren met siliconenspray of kaarsvet dan kun je wel inpakken. Zelfde gaat voor een snaar.

Het smeren van een RIEM aandrijving lijkt me niet de meest handige keuze!

Dit kan dus wel. Ik heb het zelf ook ooit gehad met een Suzuki Savage. Afstellen hielp niet, de zijkant van de snaar piepte waar hij tegen de opstaande rand van de poelie liep. Wat hielp wat het inspuiten van de zijkant van de riem met teflonspray. Dan was ik er maanden van af.
 
Ja, ok ik bedoelde piepen door slippen over de pullie.

Nee, inderdaad vandaar ook mijn vraag of hij aanliep.

Ik heb een beetje een vreemd gevoel bij het inspuiten van een riemaandrijving met teflon spray. Je wilt notabene GRIP en geen glijpartij.

Maar ok als je het alleen op de kanten zou krijgen....
 
ik rij zelf n savage, met het zelfde probleem, en heb idd afstellen gepobeerdt, wat ik vaak doe is kogellager vet licht aan de randjes, want die lopen licht op tegen de polie, die blijft ook naar een paar buitjes zitten, vaak heb ik aan 1x in de 2 maand genoeg om geen iritante geluiden te houden en rij er bijna idere dag mee, weer of geen weer... gewoon een klein beetje kogelager vet, waar je wel even naar moet kijke, er zijn ook genoeg vuilafstotende vetten, die zijn zekers beter, want dan blijft er geen zand enzo aan je riem hangen


sucses!!!
 
Je kunt wel vet gebruiken, alleen is het probleem dat de meeste riemen (en andere rubbers) die daar niet voor zijn gemaakt daar ook niet tegen kunnen. En dus of zachter rubber worden en dus na een tijdje gaan rekken, of ineens knappen. Talk of grafiet is beter, tenzij je zeker weet dat je riem er tegen kan of als je vet hebt waar duidelijk op staat dat het geen rubber aantast.
 
'k heb een kawa 454 ltd met hetzelfde probleem. De riem van binnen flink inspuiten met siliconenspray verhelpt het probleem.

Het inspuiten van de riem met siliconenspray lijkt mij niet verstandig. Uberhaupt je riem met een vettig middel inspuiten lijkt mij niet verstandig. In vetten zitten vaak een zurig middel in opgelost die schadelijk kunnen zijn voor je riem. Als je riem knapt ben je dan verder van huis!
 
Je kunt wel vet gebruiken, alleen is het probleem dat de meeste riemen (en andere rubbers) die daar niet voor zijn gemaakt daar ook niet tegen kunnen. En dus of zachter rubber worden en dus na een tijdje gaan rekken, of ineens knappen. Talk of grafiet is beter, tenzij je zeker weet dat je riem er tegen kan of als je vet hebt waar duidelijk op staat dat het geen rubber aantast.


Bedankt voor de tip en ik zal het zeker eens een poging wagen!
 
Ik heb een speciale tube (alles van HD is 'speciaal' en duur...) voor mijn belt drive.
Moet toch een beetje onderhouden worden, net als een ketting.

Maar gelukkig geen last van piepjes.

Mijn punt: een pasta of iets vetachtigs kan dus wel; opletten wat je wel en niet gebruikt.
 
Dan piept er iets anders wedden dat?
Mijn tankrubbers piepten, zo daar werd ik knettergek van. Ik had het gevoel alsof IEDEREEN het hoorde en daarom naar mij liep te kijken onderweg.

Nu flink in het vet gezet en hopelijk is het weg :)

En ja, bij mijn motor rammelt en piept ALTIJD wat _O-

Wat betreft piepende snaren.. laat je gewoon eens adviseren bij de dealer of een motorzaak die zulke dingen wel weten.
 
Talkpoeder tegen piepende snaren/ riemen is een héle oude remedie, die vroeger al succesvol werd gebruikt door automonteurs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan