Piepende voorrem

Yamaha Frans

Rookie
20 aug 2020
16
4
Ik heb sinds een korte tijd een Diversion xj900 en de voorrem piept ontzettend bij het remmen en de motor verkoper zegt dat dit normaal is, ik heb nog garantie maar de dealer ligt 100 km rijden van mij af, als hij er niets aan doet is dit zonde van tijd en benzine, ik heb vernomen van een andere motorrijder dat je dit kan oplossen door de blokken met hogedruk lucht of water hogedruk, komt dit misschien door langer stilstaan, de blokken misschien te hard of andere oorzaak, warmte of versleten, de dealer zei bij afgifte nog genoeg profiel, wie heeft hier ervaring mee, en wanneer gaat het benzine lampje branden, laatst tank leeggereden voorbij rode gebied en 17 liter getankt na 355 km, graag advies van collega Diversion rijders
 
Je blokken zijn verzadigd met remstof en deze verglaasd je remblok. De rembloklaag is daar door harder geworden en op ijzer kan dat een piepend geluid geven.
Kan in principe geen kwaad, misschien dat je harder moet knijpen om dezelfde rem weg te behouden.
Daarom hebben sommige remschijven sleuven of gaten om de remstof en vrijkomende gassen af te voeren. Ook remblokken kunnen sleuven hebben.
Je kunt de remblokken opruwen met grof schuurpapier of een ander composiet remblok proberen.
 
Maar je kan wel de gaatjes in de remschijf weer open maken met een spijkertje of zoiets, als ze vol met remstof geraakt zijn. Als reacties wil van collega Diversion rijders, plaats je je vraag in het Diversion topic.
 
Ik wil niet zeggen dat het "normaal" is, maar mijn div had hier ook last van. Ik heb verschillende merken blokjes gehad en me er op een gegeven moment maar bij neergelegd dat het piept met remmen bij lage snelheden.
D andere vraag heb ik in het diversion topic beantwoord.
 
Ik heb sinds een korte tijd een Diversion xj900 en de voorrem piept ontzettend bij het remmen en de motor verkoper zegt dat dit normaal is, ik heb nog garantie maar de dealer ligt 100 km rijden van mij af, als hij er niets aan doet is dit zonde van tijd en benzine, ik heb vernomen van een andere motorrijder dat je dit kan oplossen door de blokken met hogedruk lucht of water hogedruk, komt dit misschien door langer stilstaan, de blokken misschien te hard of andere oorzaak, warmte of versleten, de dealer zei bij afgifte nog genoeg profiel, wie heeft hier ervaring mee, en wanneer gaat het benzine lampje branden, laatst tank leeggereden voorbij rode gebied en 17 liter getankt na 355 km, graag advies van collega Diversion rijders
Als ik dit zo lees denk ik dat je een hele rustige rijstijl hebt, niks mis mee hoor, maar dit terzijde.
En als je dan ook meestal met "smoothe" remmingen tot stilstand komt gaan je blokken eerder verglazen. Daarom ben ik van mening dat er af en dan eens flink ingeknepen moet worden zodat alles zich eens goed zet en eens op temperatuur komt, t moet een beetje bissig zijn..
 
Ik had hier last van bij mijn Div900 toen de remblokken vervangen waren (Brembo), daarna zijn er gesinterde Ferodo blokken in gegaan: remde beduidend beter en het piepen was over.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat is een meerdaagse reis.

Zonder dollen. Ga stuk rijden en op plekken waar het kan en je niemand stoort of in gevaar brengt een paar keer flink in de remmen.
Onze auto heeft er ook last. Mijn vrouw is erg van het nieuwe rijden. Maar die remmen gaan er van piepen. Pak ik de auto en breng hem 10 minuten later terug.
Zijn de remmen weer lekker stil. Kijkt mijn vrouw op het dashboard naar het gemiddelde benzine gebruik. Is het iets minder zuinig geworden.
Maar remmen piepen niet meer. :+
 
Heb hetzelfde bij mijn xj900s. Vooral bij rustig remmen bijvoorbeeld uitrollend richting een stoplicht. Mijn remblokken zijn overigens niet versleten.
Wellicht even met een busje remmenreiniger aan de slag?
 
Ik zou het alletwee doen , blokken er even uit, alles schoonmaken met remmereiniger van de a-c tion. blokken schoonmaken , opruwen met korel 80 , beetje remmen reiniger, afblazen met compresor. beetje kopervet op de achterkant en klein beetje bij de geleiders.
Ik had het met de achterrem. ik heb daar ook een schuin randje aan de blokken geslepen maar das een keuze.
Remmen horen niet te piepen, al komt het wel vaak voor en wordt dan gezien als normaal.
Ik zou er geen big issue van maken , ook al kan je niet sleutelen , maak foto van te voren en durf.
 
Ik zou het alletwee doen , blokken er even uit, alles schoonmaken met remmereiniger van de a-c tion. blokken schoonmaken , opruwen met korel 80 , beetje remmen reiniger, afblazen met compresor. beetje kopervet op de achterkant en klein beetje bij de geleiders.
Ik had het met de achterrem. ik heb daar ook een schuin randje aan de blokken geslepen maar das een keuze.
Remmen horen niet te piepen, al komt het wel vaak voor en wordt dan gezien als normaal.
Ik zou er geen big issue van maken , ook al kan je niet sleutelen , maak foto van te voren en durf.
Remmenreiniger is funest voor de seals en daarnaast heeft het helemaal geen zin om maar iets te veranderen aan de remvoering. Het enige wat je ermee doet, is het contactoppervlak tov de schijf verminderen en daarmee effectief de remkracht.
Een paar keer flink remmen is veel makkelijker te doen. Dit kan tijdens elke willekeurige rit. Mocht dat niet helpen, zou nog een dun laagje vet achterop de remblokken, aan de kant van de zuigers, aangebracht kunnen worden. Wat overigens ook al eerder gezegd werd hier.
 
Heb hetzelfde bij mijn xj900s. Vooral bij rustig remmen bijvoorbeeld uitrollend richting een stoplicht. Mijn remblokken zijn overigens niet versleten.
Wellicht even met een busje remmenreiniger aan de slag?
Klopt, precies hetzelfde, uirollend en rustig remmend, remblokjes nog goed vlg dealer toen ik hem kocht, amper 1000 km mee gereden ik ermee
 
Remmenreiniger is funest voor de seals en daarnaast heeft het helemaal geen zin om maar iets te veranderen aan de remvoering. Het enige wat je ermee doet, is het contactoppervlak tov de schijf verminderen en daarmee effectief de remkracht.
Een paar keer flink remmen is veel makkelijker te doen. Dit kan tijdens elke willekeurige rit. Mocht dat niet helpen, zou nog een dun laagje vet achterop de remblokken, aan de kant van de zuigers, aangebracht kunnen worden. Wat overigens ook al eerder gezegd werd hier.
Bij een kleiner contact oppervlak kleiner is de remkracht lager? Of slijten de blokken sneller?
 
Als het nakijken van de remmen de waarde van de motor overstijgt en als dat erg is, zou ik ook maar geen benzine meer tanken. Na een paar keer tanken kun je ook zomaar boven de waarde van de motor uit komen. Die is dan economisch total loss.:+
 
De randen van de remblokjes afvijlen reducerende het piepen tot bijna weg.
Ik heb de Brembo's vervangen door Ferodo's en meteen de randen afgevijld. Geen piep gehoord nog.

Origineel heeft mijn DL1000 van die shims, die metalen 'houders' voor de blokjes.. Achetr ook.
Die zitten er sinds de Brembo's niet meer op. Monteur heeft ze niet weer gebruikt.
Ik weet niet of dat met het piepen te maken heeft.
Waarzijn die shims uberhaupt voor? Kun je zonder?
 
De randen van de remblokjes afvijlen reducerende het piepen tot bijna weg.
Ik heb de Brembo's vervangen door Ferodo's en meteen de randen afgevijld. Geen piep gehoord nog.

Origineel heeft mijn DL1000 van die shims, die metalen 'houders' voor de blokjes.. Achetr ook.
Die zitten er sinds de Brembo's niet meer op. Monteur heeft ze niet weer gebruikt.
Ik weet niet of dat met het piepen te maken heeft.
Waarzijn die shims uberhaupt voor? Kun je zonder?
Dat zijn anti-piep shims.
 
Terug
Bovenaan Onderaan