Pijn aan binnenkant duim

dani267

MF'er
5 aug 2020
78
76
Allen,

Bij deze een hulpvraag. Ik rijd nu een maandje motor maar heb sinds het begin al pijn aan de binnenkant van mijn duimen. Zowel recht als links, echter doet links meer pijn dan rechts. Na een rit van 2 uur is een zichbare rode plek aanwezig aan beide duimen.

Hebben jullie enig idee of dat komt door mijn handschoenen (wellicht te klein)? Of een andere oorzaak?
 
Wat voor motor rijd je ?
Zit je voorover en leun je zwaar op je stuur, waardoor je een grote belasting krijgt op je handen of zit je rechtop en knijp je stevig in je handvaten.
Motorrijden is fysiek zwaar, en hier moet je aan wennen/afharden.
Probeer ontspannen te zitten, handvaten losjes vast houden, net genoeg om je gas vast te houden.
Dit zal al het nodige schelen, en verder ja gewoon eelt op die klauwen kweken.
 
Wat voor motor rijd je ?
Zit je voorover en leun je zwaar op je stuur, waardoor je een grote belasting krijgt op je handen of zit je rechtop en knijp je stevig in je handvaten.
Motorrijden is fysiek zwaar, en hier moet je aan wennen/afharden.
Probeer ontspannen te zitten, handvaten losjes vast houden, net genoeg om je gas vast te houden.
Dit zal al het nodige schelen, en verder ja gewoon eelt op die klauwen kweken.

Eelt kweken, masturberen dus _O-

Enne wat voor motor? Wat voor handschoenen? Had je dit met het lessen ook? Hoe lang heb je je rijbewijs en je huidige motor? Kan zoveel zijn wat dat betreft, te kleine handschoenen? Kan je nameten, staan genoeg maattabellen op internet waaraan je dit kan afleiden.
 
Eelt kweken, masturberen dus _O-

Enne wat voor motor? Wat voor handschoenen? Had je dit met het lessen ook? Hoe lang heb je je rijbewijs en je huidige motor? Kan zoveel zijn wat dat betreft, te kleine handschoenen? Kan je nameten, staan genoeg maattabellen op internet waaraan je dit kan afleiden.
Ik rijd een honda CB600 F uit 2012. Ik heb zomderhandschoenen van Revit (fly3). Met lessen had ik dit een stuk minder, heb mijn rijbewijs sinds begin mei.
 
Hoi Dani, ik zie aan het onderschrift dat je een Honda CB600FA rijdt. Dat lijkt me een prima motor qua lichaamshouding, dus ik zou het probleem daar niet zoeken, tenzij je rare trillingen in het stuur hebt o.i.d. Daar lezen we echter niks van.

Ik ben eens overgestapt naar revit handschoenen met een polsbescherm-slider, die ter hoogte van de pink zit. Ik merk op zowel mijn vorige als mijn huidige motor dat ik daar niet op moet leunen, dan kreeg ik vergelijkbare pijntjes als wat jij beschrijft. Misschien is dit voor jou ook van toepassing? Ik denk namelijk te zien dat de fly 3 ook zo'n bescherming heeft.


Heb jij grote handen?
Ik merk bij mijn huidige motor (met relatief dunne handvaten) dat dat ook een andere houding van de handen vereist om "lekker te rijden".

Misschien is het dan interessant om "grip puppies" om de handvatten te zetten? Of verwarmde handvaten, dan heb je 2 vliegen in 1 klap!
 
Hoi Dani, ik zie aan het onderschrift dat je een Honda CB600FA rijdt. Dat lijkt me een prima motor qua lichaamshouding, dus ik zou het probleem daar niet zoeken, tenzij je rare trillingen in het stuur hebt o.i.d. Daar lezen we echter niks van.

Ik ben eens overgestapt naar revit handschoenen met een polsbescherm-slider, die ter hoogte van de pink zit. Ik merk op zowel mijn vorige als mijn huidige motor dat ik daar niet op moet leunen, dan kreeg ik vergelijkbare pijntjes als wat jij beschrijft. Misschien is dit voor jou ook van toepassing? Ik denk namelijk te zien dat de fly 3 ook zo'n bescherming heeft.


Heb jij grote handen?
Ik merk bij mijn huidige motor (met relatief dunne handvaten) dat dat ook een andere houding van de handen vereist om "lekker te rijden".

Misschien is het dan interessant om "grip puppies" om de handvatten te zetten? Of verwarmde handvaten, dan heb je 2 vliegen in 1 klap!
Nee ben maar een klein persoon (1,68m) qua maat handschoenen zou ik uitkomen op een S. Wellicht eens navragen bij een kledingwinkel.
Mijn motor trilt wel maar volgens mijn vader (auto monteur en hobbyist) valt dit te verwachten bij een motor van die leeftijd.
 
misschien staat het stuur iets te ver weg voor je of is de hoek van de handvatten niet prettig, je moet normaal met je handen ontspannen op de handvatten kunnen liggen, als je daar moeite mee hebt (of te kleine handne oid) kan dat ook schelen. Heb je al eens gekeken of daar iets aan te doen is. Verder zal je inderdaad ook ervaring mee moeten krijgen, dan wordt ontspannen ook gemakkelijker.
 
Soms helpt het als je de rem en koppelingshendel iets verstelt. Iets meer omhooggevallen of omlaag. De stand van je handen worden dan anders want je gebruikt die dingen regelmatig.
 
Topje bij verstellen rem en koppeling. Draai de klemmen los zodat ze met enige wrijving kunnen draaien. Ga lekker op de motor zitten (middenblok/ paddock stand).

Paar keer stevig knijpen. Nu weer vastzetten.
 
Meeste is al wel gezegd, vergelijk je huidige houding eens met je oude lesmotor en kijk of daar veel verschil in zit. Misschien zit je nog wat krampachtiger omdat je alleen mag rijden? Kan me herinneren dat ik het in de beginperiode ook wat spannender vond alleen te rijden.

Kan je voor een rit niet een keer handschoenen lenen van iemand anders? Dan weet je direct of het daar aan ligt, zo niet streep je die af en ga je door met de mogelijkheden zoals hierboven al benoemd.
 
Geloof dat al veel gezegd is, ik heb ook wel is last van mn rechter duim maar merk dan vooral dat ik het stuur te krampachtig vast hou. Als ik dan mn stuur wat losser vast hou dan verdwijnt het ook weer.
Wat ook helpt is bij lange ritten (2,5u+) om t 1/1,5 uur even stoppen. Wat drinken etc ff pauze nemen. Weet niet of je pauze neemt maar is wel belangrijk zeker bij lange ritten en net je rijbewijs hebben
 
Wat goed helpt bij handpijntjes door het stuur te stak vast te houden, is je vingers laten rusten op je koppeling en remhendel.

Tijdens de lessen word vooral geleerd dit niet te doen maar het helpt wel, je hebt een goede doorbloeding, en je kan niet knijpen want dan rem je:)

Je kan ook proberen een pleister met een watje op die rode plek te plakken om schuren, en wrijving te voorkomen
 
Als ik het zo lees lijkt het mij een combinatie van de meeste benoemde punten.
Je zal als beginnend motorrijder iets verkrampt het stuur vasthouden, maar ook nog niet helemaal gewend zijn aan de drukpunten die redelijk specifiek zijn voor motorrijden. (Tenzij je net als @Bastonie soms vurig wat vocht uit je stuur werkt :+)

Vergis je niet. 2 uur achtereen rijden is al best een flink stuk. Dat je na zo'n rit wat rode plekken hebt verbaast me niet per se. Ik gok dat het wel iets minder zal worden naar mate je meer comfortabel wordt op de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan