pijn in mijn linker hand

Als mijn hendel zwaar gaat of te laag staat krijg ik last van kramp in mijn hand. Maar ook wel soms een pijnlijke duim.
Als je dat ook hebt, zou het kunnen zijn dat je hendel te laag staat. Ik vind zelf vaak die dingen veels te laag staan. even beetje losdraaien en op de hoogte zetten waar jij het het prettigst vind, en dat is meestal dat je je pols niet hoeft te draaien. En misschien je duim schuren.

Ook denk ik dat je hendel te ver voor je weg staat. een andere hendel is een oplossing (die ik hier eerder zag) maar je kan alvast even proberen met het stelschroefje te kabel te lossen. (tenzij je een hydraulische hebt ) Laat je het aangrijpingspunt een stuk naar je stuur toe komen. het is even wennen met schakelen maar daar het went snel. Kan je kijken of het beter wordt.

Een zware koppeling is ook vaak nog wel eens probleem. dat is wat lastiger op te lossen. daar heb je andere hendels voor, maar zijn erg duur. goedkoper is om je heveltje op het koppelingshuis te verlengen. maar daar komt wel wat mechanisch werk bij kijken.

Tijdens het toeren kan je ook je had een beetje ontlasten door met het opschakelen de koppeling niet te gebruiken. moet je wel een beetje soepel door de versnellingen gaan, anders is het beter om wel even een stukkie je koppeling erbij te pakken.

nou suc6 en sterkte met de pols
 
Hey jullie,
Nog bedankt voor de tips van de mensen na mijn laatste reactie gisteren. Ik ga zo weer voor het eerst een stukkie rijden en kijken hoe het gaat. Het was namelijk niet maar even pijn maar heeft wel een paar dagen stevig pijn gedaan. Als ik merk het komt meteen terug ga ik meteen bij de dealer even langs om hem iets hoger en dichter bij te laten zetten om te kijken of dat scheelt. Klimmen doe ik al - dus eigenlijk zouden mijn vingers wel wat gewend zijn :)

Groetjes van zon
 
Heey,
Een paar dagen geleden nog opende ik een gelijkaardig topic. Met de zoekterm polsontsteking moet je het wel kunnen terugvinden. Ik kreeg ook heel wat handige tips.
Zelf bestelde ik voor mijn vrouw een 'easy-clutch'. Een toestelletje dat de druk op je koppeling moet verminderen. Normaal zou ie vandaag moeten binnenkomen. Ik vertel je wel wat de bevindingen zijn.
 
zou ik ook wel graag willen weten, heb net twee weken geleden een andere motor gekocht... voordien had ik er nooit last van, ook niet met lessen trouwens... als het helpt dan moet ik ook maar eens ff achter zo'n ding aan!
rijd erg vervelend zo, als je elke keer een machtig zere pols aan het motorrijden overhoud!
 
zou ik ook wel graag willen weten, heb net twee weken geleden een andere motor gekocht... voordien had ik er nooit last van, ook niet met lessen trouwens... als het helpt dan moet ik ook maar eens ff achter zo'n ding aan!
rijd erg vervelend zo, als je elke keer een machtig zere pols aan het motorrijden overhoud!
Kweenie hoor, maar zo'n Easy Clutch ding is imho alleen een laatste redmiddel als je het zelf fysiek echt niet aan kunt. Voor de meesten is het gewoon een lapmiddel om een slecht afgestelde koppelingshandle en gebrek aan oefening te maskeren. Ik zou eerst alle andere opties eens goed onderzoeken voor je daar naar grijpt.
 
Doe ik ook zeker. Eerst maar kijken of het niet aan gebrek aan spieren ligt. Ging vandaag al ietsje beter, heb de duim ook maar niet gebruikt voor het schakelen, gewoon lekker neergelegd. Daarvoor vibreerden mijn beide handen helemaal toen ik afstapte van de fiets en het duurde ca. 1/2 uur voordat dat over was :) - net alsof ik onder stroom stond. Wat was dit nou weer :) ? Ben benieuwd wat ik nog allemaal leer ontdekken met motorrijden....

groets zon
 
zo'n opmerking van ... "dan moet je je hand maar trainen" vind ik zo'n onzin.
je hebt er last van... dus zorg dat je motor aangepast wordt dat je lekker rijdt...

flauwekul zeg allemaal !!!
 
Hi plaspopje - ik heb gister ook meteen de raad van jopu bevolgd die jij eerder gaf. Gewoon duim lekker laten loggen en alleen met 4 vingers schakelen - ging best ok. Ik ga ervan uit dat het allemaal nog wennen is en de koppelingshandel laat ik sowieso even nakijken.

Groetjes van zon
 
zo'n opmerking van ... "dan moet je je hand maar trainen" vind ik zo'n onzin.
je hebt er last van... dus zorg dat je motor aangepast wordt dat je lekker rijdt...

flauwekul zeg allemaal !!!
Als jij naar de fitnesszaal gaat en je komt daarna terug en je hebt spierpijn, moet dan de fitnesszaal maar aangepast worden? Flauwekul zeg allemaal !!!

Als je iets nieuws intensief gaat doen, moet je lichaam daar aan wennen. Gevolg: spierpijn e.d. Als je eenmaal zeker weet dat dat het niet is, dus dat er een diepere oorzaak is, dan kun je eens gaan kijken wat er langs een andere weg aan te doen is.
 
Een zeker gewnning is idd noodzakelijk. Je pols is niet gewend om die beweging zo veel te maken. Toen ik in het beging met m'n vespa px reed ha dik ook eerst pijn. Daar moet je dus je koppelingshendel intrekken en het handvat naar voor of achter kantelen om te schakelen. Een dubbele beweging.

Ik heb de kabel ietsje losser laten zetten. Dat hielp een beetje. Na 1-2 weken was de pijn volledig weg.
 
Ik heb het ook als ik aan het begin van het seizoen weer ga rijden. Na een uurtje ofzo begin ik pijn te krijgen en krijg ik moeite met de koppeling.

De koppelingshendel wat verstellen kan helpen maar wat mij het meeste helpt is gewoon rijden.... Na een paar ritten heb ik er geen last meer van voor de rest van het seizoen.
 
Daarvoor vibreerden mijn beide handen helemaal toen ik afstapte van de fiets en het duurde ca. 1/2 uur voordat dat over was :) - net alsof ik onder stroom stond. Wat was dit nou weer :) ? Ben benieuwd wat ik nog allemaal leer ontdekken met motorrijden....
groets zon
Dat is nou iets wat wél bekend is bij de meeste motorrijd(st)ers. Tintelende vingers of slapende handen. Meestal overigens bij de hand waar je gas mee geeft. Problemen met linkerhanden heb ik eigenlijk nooit eerder over gehoord. De tintelingen in je vingers worden veroorzaakt door de trillingen in de motor. Bij de ene motor is dat probleem groter dan bij de andere. Diversion rijders hebben er bijvoorbeeld vaker last van. Synchroniseren van de carbarateurs wil nog wel eens helpen. Voor wat betreft het probleem van Zon. Ik denk toch dat dit wordt veroorzaakt omdat je te krampachtig het stuur vasthoudt. Als je continu in het stuur knijpt wil dit wel spierpijn veroorzaken. Ik kan mij niet voorstellen dat het komt door het gebruik van de koppeling. Zeker tegenwoordig gaan die dingen zo ontzettend licht, dat je het vaak met twee of drie vingers nog kan redden. In ieder geval sterkte ermee enne..... nooit die motor verkopen. Daar krijg je maar spijt van! Misschien iets kortere stukkies rijden en langzaam opbouwen?
 
zorgen dat je een koppeling hebt die LICHTER gaat..

dus niet gaan lopen stellen (daar wordt ie nl helemaal niet lichter van) of apparaten kopen met katrolletjes erin waarin weer wrijving ontstaat en waardoor je kabel ineens breekt. ook het smeren van de koppeling heeft vaak geen nut.

om je koppeling lichter te laten gaan moet je iets met hefbomen gaan doen.
1 je koppelingsHEVEL laten verlengen
2 een EZ Pull koppelingsHENDEL kopen bijv ASV Moose EZ Pull of MSR Pro Raptor

de rest is allemaal half werk...
 
Zo vaak hoef je toch je koppeling niet in te knijpen :?

Probeer anders gewoon op te schakelen zonder koppeling of de koppeling niet helemaal in te knijpen (wel bij terug schakelen!) In eerste instantie zou ik zeggen dat je te gespannen op de motor zit maar ja.. ik ben ook geen expert. B|

Succes.
 
Dat is nou iets wat wél bekend is bij de meeste motorrijd(st)ers. Tintelende vingers of slapende handen. Meestal overigens bij de hand waar je gas mee geeft. Problemen met linkerhanden heb ik eigenlijk nooit eerder over gehoord. De tintelingen in je vingers worden veroorzaakt door de trillingen in de motor. Bij de ene motor is dat probleem groter dan bij de andere. Diversion rijders hebben er bijvoorbeeld vaker last van. Synchroniseren van de carbarateurs wil nog wel eens helpen. Voor wat betreft het probleem van Zon. Ik denk toch dat dit wordt veroorzaakt omdat je te krampachtig het stuur vasthoudt. Als je continu in het stuur knijpt wil dit wel spierpijn veroorzaken. Ik kan mij niet voorstellen dat het komt door het gebruik van de koppeling. Zeker tegenwoordig gaan die dingen zo ontzettend licht, dat je het vaak met twee of drie vingers nog kan redden. In ieder geval sterkte ermee enne..... nooit die motor verkopen. Daar krijg je maar spijt van! Misschien iets kortere stukkies rijden en langzaam opbouwen?

Ik had al een hele tijd last van een tintelende rechterhand tijdens het rijden. Bleek de rechtermouw van mijn jas strakker te zitten dan de linker (die wijdte kun je meestal instellen met ritsen of drukkers). Rechtermouw even wijd gemaakt als de linker en het probleem was over!
 
Kweenie hoor, maar zo'n Easy Clutch ding is imho alleen een laatste redmiddel als je het zelf fysiek echt niet aan kunt. Voor de meesten is het gewoon een lapmiddel om een slecht afgestelde koppelingshandle en gebrek aan oefening te maskeren. Ik zou eerst alle andere opties eens goed onderzoeken voor je daar naar grijpt.
weet jij toevallig website of erges waar ze die dingen verkopen? misschien verkopen ze ze bij mn werk wel maar ik heb geen idee :P

wegens gewrichtsproblemen ook snel last van mn polzen en zelfs de zeer lichte koppeling van mn cbr zorgt bij file rijden of veel stad rijden nog voor problemen... en aangezien ik ev. op tuono keer wil rijden en misschien wel vaker moet ik toch iets want die heeft nogal zware koppeling

maar idd zoals gezegd is de stand van je hendels vaak erg belangrijk! zorg dat die goed in lijn met je arm staan en dat je niet te ver moet reiken
 
In de jaren heb ik een complete routine opgebouwd die 'dooie' handen moet voorkomen. Verschillende standen van mijn handen (muis van de hand op stuur, duim en wijsvinger 'greep', duim op stuur enz.) en vaak een handje los (gaat vooral links wel goed :+ ).
Bij aankomen van een verkeerslicht, als ik de ruimte heb, even beide handen los en uitrekken.

Het gaat gewoon zonder nadenken, fitness op de fiets. :Y
 
Het blijft gek, problemen met de linkerhand. Het is bijna altijd rechts waar beginnende rijders last van hebben.

Als eerste kan het verstellen van het handle (ook verdraaien) helpen. Werkt dat niet, dan zou een ander model handle misschien wat kunnen doen voor je, al geloof ik daar minder in. Zorg ook dat de kabel goed vrij loopt. Heb je een hydraulische koppeling, dan heb je een probleem, daar is niet veel aan te veranderen.
Zo'n EZ-clutch kan zeker ook een oplossing zijn, vermindert de benodigde kracht met ongeveer een derde. Ik ben het niet eens met de opmerking dat je dat alleen als laatste redmiddel moet doen.

Dit klinkt misschien gek, maar leren opschakelen zonder koppeling kan mogelijk het probleem verminderen.

Heb je trouwens ook eens gekeken of je handschoen niet te krap zit of ergens de bloedstroom afknelt?
 
Heb ook af en toe last van kramp in m'n handen en dooie vingers, bij mij komen de klachten vanuit m'n lage nek/schouders. Eens in de zoveel tijd raakt er wat afgekneld oid. Fysio heeft me verteld hoe ik het zelf weer los kan "kraken" (economisch gezien niet zo slim van hem). Dus dat doe ik regelmatig en dan kan ik er weer even tegen. Dus misschien ook eens naar de fysio?
 
Probeer anders gewoon op te schakelen zonder koppeling of de koppeling niet helemaal in te knijpen (wel bij terug schakelen!)

Kan dit geen kwaad? Lijkt me toch dat die koppeling niets voor niets is.
Een beetje off topic, maar was een beetje verbaasd dat ik dit zag staan :)
Ben erg benieuwd.
 
Kan dit geen kwaad? Lijkt me toch dat die koppeling niets voor niets is.
Een beetje off topic, maar was een beetje verbaasd dat ik dit zag staan :)
Ben erg benieuwd.


Bij de meeste motoren gaat dit prima. Niet bij terug schakelen, niet van 1 naar twee. Wat doe je?
Je geeft wat druk met je linkerlaars onder tegen het schakelpookje terwijl je het gas erop houdt. Als je wil schakelen, gas los, en hij klikt naar de volgende versnelling. Je hoeft hier geen race tempo voor te rijden, het kan ook bij heel rustig rijden.
 
Ik vind het echt super dat jullie allen zo behulpzaam zijn. Morgen maar een grotere tocht maken. Laatste keer ging het vrij goed - heb de duim laten rusten af en toe en alleen met de 4 vingers geschakelt.
Iemand van jullie schreef:

Dit klinkt misschien gek, maar leren opschakelen zonder koppeling kan mogelijk het probleem verminderen.

Is dat mogelijk dan (iedereen lacht me uit nu waarschijnlijk :9 ) - en is dat niet schadelijk voor de koppeling of zo?

Groets van zon
 
Die duim hebbie niet nodig hoor,... om je hendels in te knijpen
zou ook effe opletten of je niet te gespannen dat stuur beet houd
idd
Leg je duim er eens op, en kijk dan hoe het gaat.
Koppelingskabel eens laten smeren, of kijken of ie wel goed, zonder knikken loopt kan ook geen kwaad natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan