Pijnlijke handen bij circuitrijden --> advies gezocht

User[123]

MF veteraan
12 jul 2011
4.375
175
Nederland
Hallo allen,

Rijdt sinds een paar jaar een aantal circuitdagen per jaar en heb sinds 2 a 3 jaar veel last van mijn handen. Al na 4 ronden tempo aanzetten doen ze zo'n pijn dat ik amper nog kan remmen/knijpen en koppelen. De plek die met name in beide handen pijn doet is het kussentje onder mijn duim.

Ik rijd nog maar halve sessies en denk erover om mijn racer te verkopen en een naked te kopen en daarmee het circuit op te gaan. Eigenlijk zonde....

Iemand bekend hiermee en tips? Ik tape mijn handen trouwens in tijdens het rijden om de pijn uit te stellen. Zonder tape is het helemaal geen doen.
 
Dat zijn wel vervelende klachten. Maar de muis van je duim is gewoon een spier dus die valt te trainen op kracht en uithouding. Dat zou de klachten zeker moeten verminderen of verhelpen.

Maar de vraag is een beetje hoe het komt dat die spier het zo zwaar voor zijn kiezen krijgt.

Is hij in verhouding niet zo sterk, waardoor de belasting hoog is?

Of belast je de spier misschien meer dan nodig is voor de arbeid die gevraagd wordt?

Dat laatste zou betekenen dat je wellicht wat verkrampt op de motor zit....

Maar ik zou gewoon eens naar een fysiotherapeut gaan en je verhaal doen. Die kan je knijpkracht meten en aan de hand daarvan verder werken aan kracht en uithouding, of tips geven voor meer ontspanning op de motor.

Succes!

Later,

Loek
 
Dat zijn wel vervelende klachten. Maar de muis van je duim is gewoon een spier dus die valt te trainen op kracht en uithouding. Dat zou de klachten zeker moeten verminderen of verhelpen.

Maar de vraag is een beetje hoe het komt dat die spier het zo zwaar voor zijn kiezen krijgt.

Is hij in verhouding niet zo sterk, waardoor de belasting hoog is?

Of belast je de spier misschien meer dan nodig is voor de arbeid die gevraagd wordt?

Dat laatste zou betekenen dat je wellicht wat verkrampt op de motor zit....

Maar ik zou gewoon eens naar een fysiotherapeut gaan en je verhaal doen. Die kan je knijpkracht meten en aan de hand daarvan verder werken aan kracht en uithouding, of tips geven voor meer ontspanning op de motor.

Succes!

Later,

Loek
Thanks Loek, ga ik wat mee doen.
Ik heb het idee dat de pijn met name komt door de druk op mn handen bij het remmen. Ik geef ze al bewust minder deuk door flink met mijn knieen de tank te knijpen maar het mag niet echt baten.
 
Ok. Dat is toch net weer wat anders als ik van uit ging. Misschien eens wat andere handvatten proberen? Zachter zodat de druk wat beter verdeelt wordt?!?
Of zelfs je handschoenen eens onder de loep nemen.

Al denk ik dat sterkere spieren hier ook wel iets zouden verbeteren.

Maar zou alles eens overwegen. Alle kleine beetjes helpen.

Later,

Loek
 
Ok. Dat is toch net weer wat anders als ik van uit ging. Misschien eens wat andere handvatten proberen? Zachter zodat de druk wat beter verdeelt wordt?!?
Of zelfs je handschoenen eens onder de loep nemen.

Al denk ik dat sterkere spieren hier ook wel iets zouden verbeteren.

Maar zou alles eens overwegen. Alle kleine beetjes helpen.

Later,

Loek
Ik ga wel eens wat oefeningen doen en met de fysio bespreken.
Handschoenen heb ik ook aan gedacht maar de pijn is er niet sinds ik deze handschoenen heb.

Bedankt voor het meedenken 8-)
 
Je hebt van die handknijpers (in diverse weerstanden te koop)
Die gebruikte ik zittend in racehouding en dan tig setjes.

Voor mij was het om geen opgepompte armen te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat in het in jou geval ook zou kunnen helpen.
 
Ik heb vanochtens van die knijpers gebruikt om je hand te trainen. Na veel herhalingen krijg ik een soortgelijke pijn. Doet me denken dat het ook te maken heeft met de spieren die verzuren of verkrampen. Wordt vervolgd
 
Ik heb vanochtens van die knijpers gebruikt om je hand te trainen. Na veel herhalingen krijg ik een soortgelijke pijn. Doet me denken dat het ook te maken heeft met de spieren die verzuren of verkrampen. Wordt vervolgd

Trainen met die knijpers is OK, maar let er heel goed mee op. Als je handen (veronderstelling) nu op de een of andere manier niet zo sterk blijken te zijn en jij gaat heel fanatiek met die dingen aan de slag kun je de boel serieus overbelasten waardoor je pees aanhechtingen gaan ontsteken, dan ben je echt ver van huis....

Ik heb 15 jaar klimtraining gegeven op nationaal niveau, en genoeg ellende gezien van die dingen, ook van die gyroballen trouwens. Versterken van handen, polsen en onderarmen is een delicate kwestie, en moet met heel veel beleid gebeuren!! Overleggen met de fysio is het devies. En liefst een die iets meer dan gemiddeld verstand heeft van armen (schouders tot en met vingers). Helaas zijn die schaars weet ik ook toevallig ;)

Succes ermee!!

Later,

Loek
 
Als je palm op je handvat rust kan je dan makkelijk bij de rem/koppelings hendel??
Sommige zetten hendels nog weleens zo ver naar buiten dat ze soort van hun hand moeten verdraaien en alleen het duimdeel van de palm op het handvat rust om bij de hendels te komen. (als je begrijpt wat ik bedoel)
 
Als je palm op je handvat rust kan je dan makkelijk bij de rem/koppelings hendel??
Sommige zetten hendels nog weleens zo ver naar buiten dat ze soort van hun hand moeten verdraaien en alleen het duimdeel van de palm op het handvat rust om bij de hendels te komen. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik moet idd reiken nu je het zegt. Heb er een brembopomp opzitten dus kan verstellen. Niet eerder bij stilgestaan eigenlijk.

De pijn komt met name vooruit uit het remmen (denk ik).
 
Trainen met die knijpers is OK, maar let er heel goed mee op. Als je handen (veronderstelling) nu op de een of andere manier niet zo sterk blijken te zijn en jij gaat heel fanatiek met die dingen aan de slag kun je de boel serieus overbelasten waardoor je pees aanhechtingen gaan ontsteken, dan ben je echt ver van huis....

Ik heb 15 jaar klimtraining gegeven op nationaal niveau, en genoeg ellende gezien van die dingen, ook van die gyroballen trouwens. Versterken van handen, polsen en onderarmen is een delicate kwestie, en moet met heel veel beleid gebeuren!! Overleggen met de fysio is het devies. En liefst een die iets meer dan gemiddeld verstand heeft van armen (schouders tot en met vingers). Helaas zijn die schaars weet ik ook toevallig ;)

Succes ermee!!

Later,

Loek
Heb morgen om 08;00 afspraak staan bij de fysio!
 
Ik herken die pijn. Bij mij was het een combinatie van de (verkeerde) handschoenen en de 'conditie' van de spieren.
 
lijkt wel alsof je veel aan het stuur trekt en bij aan remmen je "onbewust" af zet tegen de stuurhelften.
zit je wel tegen de tank als je begint met remmen ? je core kan veel meer hebben dan je handen en onderarmen
 
Terug
Bovenaan Onderaan