Pijnlijke handen bij circuitrijden --> advies gezocht

Trainen met die knijpers is OK, maar let er heel goed mee op. Als je handen (veronderstelling) nu op de een of andere manier niet zo sterk blijken te zijn en jij gaat heel fanatiek met die dingen aan de slag kun je de boel serieus overbelasten waardoor je pees aanhechtingen gaan ontsteken, dan ben je echt ver van huis....

Ik heb 15 jaar klimtraining gegeven op nationaal niveau, en genoeg ellende gezien van die dingen, ook van die gyroballen trouwens. Versterken van handen, polsen en onderarmen is een delicate kwestie, en moet met heel veel beleid gebeuren!! Overleggen met de fysio is het devies. En liefst een die iets meer dan gemiddeld verstand heeft van armen (schouders tot en met vingers). Helaas zijn die schaars weet ik ook toevallig ;)

Succes ermee!!

Later,

Loek
Ik vind het als voormalig krachtsporter heel bijzonder als iemand van zo'n lullig handknijpertje een blessure krijgt.:X
 
Hoe heb je het op kunnen lossen?

Mijn duim scheen net niet genoeg ruimte te hebben, terwijl dat niet zo aanvoelde, voelde het pas na een tijd rijden. Heb andere handschoenen aangeschaft en dat hielp wel.

Daarnaast merkte ik dat naar mate ik langer en vaker reed de pijn ook minder (snel) kwam. Ik denk dus ook dat de spieroefeningen met de knijper die eerder genoemd zijn zouden kunnen helpen.
 
Ik vind het als voormalig krachtsporter heel bijzonder als iemand van zo'n lullig handknijpertje een blessure krijgt.:X

_O- Dat kan ik me best voorstellen.

Krachtsporters zijn van een andere orde dan klimmers kan ik je mededelen. Maar de blessures die bij klimmers (en dan vooral jeugd) ontstaan zijn uit de categorie overbelasting door te veel herhalingen, niet door te zware accute belasting. Het trainingsvolume met die knijpers is dus de veroorzaker. Zeker als dat naast de gewone klimtraining gebeurt, want die is wel heel zwaar als je de accute belasting bekijkt. Gebroken groeischijf in je vinger is niet om te lachen als je 14 bent. De rest van je leven last van als je het heel bont maakt.

Maar goed, we dwalen af! TS heeft een date met de fysio staan dus dat is positief!

Later,

Loek
 
Sorry, ik ben nieuwkomer hier, dus wellicht een hele stomme vraag die voor iedereen hier al wel bekend is;
Hoe oud ben je? en wat voor soort motor rijd je?
Als je veel voorover zit, leun je met je gewicht ook redelijk op de handen. Dit kan zeer belastend zijn. Ook kan er (afhankelijk van leeftijd/voorgeschiedenis) sprake zijn van een beginnende vorm van artrose rond de duim, wat maakt dat dingen die nooit zeer deden, ineens wel zeer doen.
Ook kan de stabiliteit van je pols hierin een grote rol spelen (als er wat stabiliteit mist, zul je meer in de pols hangen en daardoor zwaarder op je duimmuis leunen)

Stabiliteitsoefeningetjes (dus niet per se kracht met die zware knijpers) zouden daarin best kunnen helpen door je hele polsregio wat te versterken.
Zonder het gezien te hebben is het echter lastig advies geven, dus als het een blijvend iets is zou ik er een keer naar laten kijken. Zonder beeld is het puur een kwestie van 'het zou dit of het zou dat', maar daar krijg je natuurlijk geen specifiek antwoord mee

Edit: miste het berichtje over de fysio. Mooi dat je een afspraak hebt!
 
Sorry, ik ben nieuwkomer hier, dus wellicht een hele stomme vraag die voor iedereen hier al wel bekend is;
Hoe oud ben je? en wat voor soort motor rijd je?
Als je veel voorover zit, leun je met je gewicht ook redelijk op de handen. Dit kan zeer belastend zijn. Ook kan er (afhankelijk van leeftijd/voorgeschiedenis) sprake zijn van een beginnende vorm van artrose rond de duim, wat maakt dat dingen die nooit zeer deden, ineens wel zeer doen.
Ook kan de stabiliteit van je pols hierin een grote rol spelen (als er wat stabiliteit mist, zul je meer in de pols hangen en daardoor zwaarder op je duimmuis leunen)

Stabiliteitsoefeningetjes (dus niet per se kracht met die zware knijpers) zouden daarin best kunnen helpen door je hele polsregio wat te versterken.
Zonder het gezien te hebben is het echter lastig advies geven, dus als het een blijvend iets is zou ik er een keer naar laten kijken. Zonder beeld is het puur een kwestie van 'het zou dit of het zou dat', maar daar krijg je natuurlijk geen specifiek antwoord mee

Edit: miste het berichtje over de fysio. Mooi dat je een afspraak hebt!
30, heb een gsxr.
Je zegt een aantal terechte dingen.
Morgen maar ff bespreken bij de fysio maar er zitten tot nu toe zeker hele handig tips en overdenkingen tussen!
 
Meer gas geven minder remmen 😉

Heeft op circuit al eens iemand naar je manier van rijden gekeken?
Zou ook in je houding in het algemeen kunnen zitten.

Misschien op de motor naar de fysio dat je kan laten zien hoe je je handen op de motor hebt, wellicht ziet de fysio wel gelijk dat je bepaalde dingen zit af te knellen.
 
Vandaag heb ik een stukje op de weg gereden en eens opgelet naar aanleiding van dit topic. Nu komt het interessante, tijdens remmen steun ik helemaal niet op het duimgedeelte. Als eerste voel ik druk op de buitenkant van de hand (deel tussen pink en pols) en tijdens hard remmen heb ik mijn duim nog steeds los hangen.

Als ik probeer druk te zetten op het deel waar de TS het over heeft dan kan ik dat alleen volhouden als ik spieren aan span. Geen wonder dat dat gaat verkrampen.

In mijn optiek heeft een fysio ook echt geen zin, met pijn en moeite ga je daarmee mogelijk het verkeerde probleem oplossen. Gewoon goed afstellen die clipons (beetje meer naar binnen draaien)
 
Ergonomie klopt idd van geen kanten....
@Roy "R" kunnen de standaard clips ons nou aangepast worden van dit model gsxr? Meen dat jij daar eerder wat over vertelde.
1396750
 
30, heb een gsxr.
Je zegt een aantal terechte dingen.
Morgen maar ff bespreken bij de fysio maar er zitten tot nu toe zeker hele handig tips en overdenkingen tussen!

30 is geen leeftijd waarop ik artrose verwacht, dus dat scheelt (gelukkig ;)).
Ik ben benieuwd wat je fysio zegt!
 
Ergonomie klopt idd van geen kanten....
@Roy "R" kunnen de standaard clips ons nou aangepast worden van dit model gsxr? Meen dat jij daar eerder wat over vertelde.
Bekijk bijlage 1396750

Niet zonder kleine aanpassing.
Tenminste bij de k4 zit de hoek van de clip-on vast door een pinnetje wat in de kroonplaat valt.
Die eraf slijpen en je kan ze verdraaien.

En misschien lijkt het zo, maar je remhendel lijkt een meter te hoog te staan?
 
Niet zonder kleine aanpassing.
Tenminste bij de k4 zit de hoek van de clip-on vast door een pinnetje wat in de kroonplaat valt.
Die eraf slijpen en je kan ze verdraaien.

En misschien lijkt het zo, maar je remhendel lijkt een meter te hoog te staan?
Heb alles veranderd net. Clip on is te verstellen maar dan moet het pinnetje idd net uit het sleufje zakken. Dat heb ik nu gedaan. Remhendel ook wat lager en koppeling ietsje hoger. Remhendel kan niet nog lager want heb geen ruimte meer daar door de brembo pomp.... Hij komt tegen de voorvork aan.
 
Heb alles veranderd net. Clip on is te verstellen maar dan moet het pinnetje idd net uit het sleufje zakken. Dat heb ik nu gedaan. Remhendel ook wat lager en koppeling ietsje hoger. Remhendel kan niet nog lager want heb geen ruimte meer daar door de brembo pomp.... Hij komt tegen de voorvork aan.
Dat de clip on ivm het pinnetje ietsje lager staat nu is niet erg toch?
 
Je zit dan wel weer verder voorover he?
Gewoon ff afzagen als je ze liever op de oude hoogte hebt.

En ja dat met die RCS herken ik, heb bij de k4 ook creatief moeten zijn om hem in een normale hoek te krijgen.
 
Ik had na het monteren van stompgrips, minder belasting op mijn polsen.
Tijdens aanremmen flink tegen de tank knijpen. En je handen/polsen worden veel minder belast.
 
30 is geen leeftijd waarop ik artrose verwacht, dus dat scheelt (gelukkig ;)).
Ik ben benieuwd wat je fysio zegt!
Fysio geeft aan in principe niets hieraan te doen. De handen zijn in orde. Komt inderdaad aan op houding, ergonomie, en meer vanuit benen en buik. Wat oefeningen voor gekregen om de houding op de motor en bijbehorende spiergroepen te training.
 
Ik weet wel de goede oplossing.

Monteer de oude OEM pomp en die brembo pomp neem ii wel over voor een tientje of twee ;-)

Geintje, denk eens na over aftermarket clipons die langer zijn, zodat je meer ruimte hebt om de brembo pomp normaal te plaatsen. Dit blijft kut op deze manier.
 
ga misschien eens een keer les volgen bij een goede organisatie , waarschijnlijk is er een hoop winst te halen in je rijhouding.
knijpen met de benen hoeft helemaal niet als je ruim voor de bocht al gaat verzittten bijv.
 
ga misschien eens een keer les volgen bij een goede organisatie , waarschijnlijk is er een hoop winst te halen in je rijhouding.
knijpen met de benen hoeft helemaal niet als je ruim voor de bocht al gaat verzittten bijv.
Wel wat trainingen gedaan in het verleden, ook met rijhouding enz. Maar zou zeker geen kwaad kunnen. afhankelijk van het circuit rijd ik bij de snelste 10-20 mee van de dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan