Piloten helm op motor, mag dat?

Kars

(O_o)
10 jun 2003
5.803
1.139
Achterhoek
Okee, ik weet t, ik ben de zoveelste die t vraagt, maar ik weet t nog steeds niet zeker...
Mag ik nou met een pilotenhelm (MiG 21) op mn motor rijden?
(nee, ik bedoel dus geen Jeb's of dat soort spul, maar een echte)

Ik weet dat er een E-keur in een helm moet zitten ivm verzekering, maar mogen ze je met een helm zonder E-keur van de weg af plukken?

Alvast bedankt!
 
nee, het mag niet.

ja, dat kan geld kosten (volgens de wet draag je gewoon géén helm)

[moraalmodus]
en moet je het uberhaupt wel willen?
[/moraalmodus]
 
Ik zat er over te denken, maar twijfelde toch..
T ziet er wel super uit!

Maar ik denk dat ik t maar even vergeet...
 
Yello Hello,

Is zo'n piloten helm dan bedoelt om met eventueel 200+ tegen de grond te smakken?
Kan me voorstellen dat als je met je migje met 200+ tegen de grond smakt je helm niet echt veel meer zal helpen.

Beetje rare vraag (je krijgt wel genoeg zuurstog in je migje :+ ) , maar goed.

Of rij je met een turbo, nitro fueled, supercharged hayabusa rond. Dat je tegen de geluidsbarierre aan rijdt en dat een normale race helm daar niet tegen bestand is en een pilotenhelm wel ? ?

FaDen
 
Yello Hello,

Is zo'n piloten helm dan bedoelt om met eventueel 200+ tegen de grond te smakken?
Kan me voorstellen dat als je met je migje met 200+ tegen de grond smakt je helm niet echt veel meer zal helpen.

Beetje rare vraag (je krijgt wel genoeg zuurstog in je migje :+ ) , maar goed.

Of rij je met een turbo, nitro fueled, supercharged hayabusa rond. Dat je tegen de geluidsbarierre aan rijdt en dat een normale race helm daar niet tegen bestand is en een pilotenhelm wel ? ?

FaDen

Sommige mensen vinden de looks ook belangrijk, dan neem je dus soms een risico
 
jezus man dat ZIET ER TOCH NIET UIT |( |( |(

Kermisattractie!


Mazzel,


Roland
 
Yello Hello,

Looks zijn zeker belangrijk.
Maar je kopie er bij houden als je toevallig tegen de grond aan klapt is denk ik belangrijker

prio 1 denk ik (ook in de stad en 80km/u wegen)


FaDen
 
idd, ik heb een goeie helm (intergraal) dus ik laat t even zo..

had nl een aanbieding gekregen voor zo'n helm, officieel russisch ding.

Alleen mijn vraag was of t MAG. niet of je het mooi vind. :z
ieder zn eigen smaak toch?

Maar goed, in ieder geval bedankt!
 
Yello Hello,

Lijkt me duidelijk.
Geen E-keurmerk geen rechtvaardige helm voor openbaar verkeer genruik.

Of ze je van de weg af trekken.
Uitlaten, hoeveel procent is niet meer legaal voor weggebruik? En hoeveel procent daarvan is ooit echt van de weg af gehaald?

FaDen
 
Laatst bewerkt:
ik heb zo'n calimero helm (geen E4, alleen BralBrommer keurmerk)die ik meestal op de brommert op heb........

full


ik had hem vorig jaar met die hittegolf een keer op de motor op en toen werd ik in Giethoorn van de straat geplukt, die cop begreep het wel met dat hele warme weer enzo maar waarschuwde me wel dat ik de volgende keer de bok was, inleveren en dokken..........en als ik dan zou gaan zeuren liet hij desgevraagd weten me ook nog met motor en al naar huis te laten lopen...............
 
Laatst bewerkt:
als jouw hoofd met 40k/u ergens tegenaan botst (met wélke helm dan ook) ben je gewoon hardstikke dood.

ow, je hoofdje zal er nog mooi bij liggen voor een open kist begrafenis, maar je hersenen zitten binnen wel tegen de voorkant van je schedel opgehoopt. gewoon vanwege de G krachten en massatraagheid.

nou zul je, als je valt (heb het even niet over botsing want die lopen sowieso meestal slecht af) waarschijnlijk niet zo'n snelle afremming krijgen te verwerken, maar toch, een motorhelm is gemaakt te incasseren, en van een piloten helm weet ik dat niet.

looks zijn belangrijk, maar je koppie ook toch? ik zou d'r in ieder geval zuinig op zijn.

zo en nou snel dat harnas (van de moraalridder) weer uit, is het veel te warm voor ;)
 
Een piloten helm heeft in wezen dezelfde functie als een bouwvakkershelm: hoofd beschermen tegen rondvliegende c.q. vallende delen.

En dat is heel iets anders dan wat een valhelm moet doen.
 
Een piloten helm heeft in wezen dezelfde functie als een bouwvakkershelm: hoofd beschermen tegen rondvliegende c.q. vallende delen.

En dat is heel iets anders dan wat een valhelm moet doen.

Is dat zo? Is ie niet ook voor de schietstoel?

Vergelijkend met een normaal potje zou ik misschien wel meer vertrouwen in een militaire pilotenhelm. Niet tweedehands uit Rusland iig!

Zijn wel onbetaalbaar denk ik, als je ze al kan krijgen.
 
Lijkt me geen verstandige keuze.

Maar je kunt bij de meeste motorzaken ook wel van die helmen kopen die op een pilotenhelm lijken?

Ik weet helaas het merk niet meer maar zien er cool uit als je dat mooi vindt.
 
Mag zoiezo niet, maar waarom zou je het doen? Als je 'm nodig hebt dan weet je niet of de helm z'n werk goed doet. En het is toch zonde van zo een helm...
 
Een pilotenhelm is ter bescherming van het hoofd van de piloot tijdens de manouvres die hij met zijn vliegtuig uitvoert. Worden er veel bochten gedraaid waarbij de nodige G-krachten vrijkomen dan is de kans groot dat hij zijn hoofd stoot tegen de canopy (het glazen dak van de cockpit) of tegen zijn schietstoel.

Dit zijn natuurlijk veel lichtere klappen dan als je als motorrijder onderuit gaat. Een pilotenhelm kan dus niet van die grote klappen opvangen.

Ik heb ooit eens gelezen dat een Amerikaanse motorrijder de U.S. Navy wilde aanklagen omdat hij met een pilotenhelm reed en onderuit was gegaan met letsel als gevolg.

Zie de fot van de binnenkant van een pilotenhelm en vergelijk dat met je eigen helm! Het staat inderdaad wel gaaf om ermee te gaan rijden maar qua veiligheid zou ik er niet op vertrouwen

full
 
Roof Boxer lijkt ook heel erg op een pilotenhelm en is gewoon legaal

roofboxernero.jpg


Je hebt ook die Simpson helmen (heel errug gaaf) maar die zijn niet goedgekeurd


heb je geen piccie van die helm?
 
Dank u, dank u voor de reacties.

Ik was toevallig even in Katwijk, waar ik de politie sprak (gewoon open dag hoor).
Het mag dus inderdaad niet.

Roof Boxer: Roof helmen zijn errug gaaf maar zijn dus nix in de regen en de lak valt er al vanaf als je er naar kijkt...
Simpson: Ook leuk, voldoen zelfs aan de Amerikaanse Strong-norm, maar mogen dus ook gewoon niet...

ik laat t maar lekker bij mn Caberg intergraal :)

(MiG 21 helm: prijs 159,- origineel nieuw in verpakking, moet je alleen wel ff naar Leiden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan