Ping in uitlaat R1 bij Exupklep

R(emco)1

MF veteraan
30 jul 2002
16.130
12
Sinds ik m´n R1 heb heb ik geleerd me niet teveel zorgen te maken over rammeltjes, rateltjes, etc. Deze is echter nieuw. Als ik m´n motor koud start dan hoor ik soms een ping! geluid in de uitlaat. Volgens mij zit het geluid ter hoogte van de Exup klep. Dat hoor je dan twee, drie keer en als de motor warm wordt dan is het over. Iemand ervaring hiermee? En dan nog een vraag.....heeft een Exup klep ook onderhoud nodig? Ik lees wel eens iets over kabeltjes die gespannen moeten worden enzo vandaar.

Alvast bedankt!
 
Metaal dat warm wordt zet uit. Metaal dat erg warm wordt zet flink uit. Je uitlaat wordt erg warm, dus hij zet flink uit (de concorde werd zo'n 30cm langer gedurende de vlucht als gevolg van de wrijvingswarmte met de lucht). Dat uitzetten kan gepaard gaan met wat wringen van het onderdeel en bijbehorend geluid. Luister ook maar eens goed als je je motor na het rijden weer afzet: dan hoor je ook van dat pingelende geluid van het uitlaatsysteem afkomen. Dat is dan van het krimpen. Mi. kan het dus geen kwaad.
 
Ok duidelijk verhaal. Maar denk je dat dat uitzetten door warmte al plaatsvind in de eerste seconden? Want dan hoor ik het ping geluid namelijk. Het is net of er een lagerkogeltje op de uitlaat valt zeg maar....



[me]R(emco)1 vroeg zich al af waarom de R1 er altijd langer uitziet na een lange rit.... ;) [/me]
 
De uitlaat van mijn motor kan ik enkele seconden na het starten al niet meer vastpakken (ja, klauw verbrand toen ik snel even wilde voelen of de verbindingen niet lekte). Die wordt razendsnel bloedheet en begint dus onmiddelijk met uitzetten.
 
De uitlaat van mijn motor kan ik enkele seconden na het starten al niet meer vastpakken (ja, klauw verbrand toen ik snel even wilde voelen of de verbindingen niet lekte). Die wordt razendsnel bloedheet en begint dus onmiddelijk met uitzetten.

Tja das ook wel zo inderdaad. Zal me er dan maar idd niet te druk over maken.
 
Toch geloof ik het hitte verhaal niet zo.
dan zou je net als bij een afkoelende motor toch wel meerdere pingetjes moeten horen en dan ook regelmatig.
Ik denk eerder dat het een klikje is ergens, als je net start/sleutel omdraait doet de exup klep een soort zelfdiagnose meen ik waarbij de motor even helemaal heen en weer gaat.

ALs je het echt weg wil hebben zal je toch heel goed moeten gaan luisteren waar het nu precies vandaan komt.

kijk dan ook even of de kabels onderaan de pulley niet rafelen.
het afstellen is heel simpel, staat in de werkplaatshandboek (maar je moet het wel ff weten , want ik had het uit geheugen fout gedaan dus vandaar dat ik het nu ook even niet oplepel.

en ook af en toe de klep eruithalen , ontroesten en insmeren voorkomt een vervanging tzt van de (dure) lagers, wel hittebestendig vet gebruiken.
succes en happy :] met die mooie fiets :P
 
Toch geloof ik het hitte verhaal niet zo.
dan zou je net als bij een afkoelende motor toch wel meerdere pingetjes moeten horen en dan ook regelmatig.
Ik denk eerder dat het een klikje is ergens, als je net start/sleutel omdraait doet de exup klep een soort zelfdiagnose meen ik waarbij de motor even helemaal heen en weer gaat.

ALs je het echt weg wil hebben zal je toch heel goed moeten gaan luisteren waar het nu precies vandaan komt.

kijk dan ook even of de kabels onderaan de pulley niet rafelen.
het afstellen is heel simpel, staat in de werkplaatshandboek (maar je moet het wel ff weten , want ik had het uit geheugen fout gedaan dus vandaar dat ik het nu ook even niet oplepel.

en ook af en toe de klep eruithalen , ontroesten en insmeren voorkomt een vervanging tzt van de (dure) lagers, wel hittebestendig vet gebruiken.
succes en happy :] met die mooie fiets :P

Hmmmmm is denk ik wel eens verstandig dan dat ik die klep er eens uithaal. Heb ook inderdaad het idee dat het echt een klik is bij de Exip zelf. Heb jij zelf al eens een Exupklep verwijderd?
 
Misschien warmt die klep (te) snel op ten opzichte van omliggend metaal. Probeer eens starten met verwaarloosbaar gas en meteen op zeer matig tempo wegrijden (natuurlijk wel VOLDOENDE toeren maken, geen pingel-test), tam houden tot de overdreven koud-trekkracht vermindert en dan rustig naar top toe beginnen te "spelen" met het gas.

Stationair draaien is nou eenmaal voor geen machine echt lekker, net zo min als korte ritten en/of "koud wegjanken".
 
Hahahahaha een beetje wel ja..

Net ff een stukje gereden en alles prima..geen geluiden..

Denk dat ik morgen dan idd maar even de manual erbij pak en het kleppie ga smeren....heb ik dat ook eens gedaan ;)
 
Toch geloof ik het hitte verhaal niet zo.
dan zou je net als bij een afkoelende motor toch wel meerdere pingetjes moeten horen en dan ook regelmatig.
Ik denk eerder dat het een klikje is ergens, als je net start/sleutel omdraait doet de exup klep een soort zelfdiagnose meen ik waarbij de motor even helemaal heen en weer gaat.

In zijn eerste post schrijft TS dat hij meerdere pingen hoort. Ik durf te wedden dat de eerste hard en (relatief) laag klinkt en dat de daarop volgende steeds zachter en hoger in toon worden. Het opwarmen gaat veeeeel sneller en minder geleidelijk dan het afkoelen, dus bij afkoelen krijg je over een langere tijd van dat karakteristieke 'afkoelende uitlaat geluid'.

Ik kan mij niet voorstellen dat de Yamaha ingenieurs de exup-klep een zelfdiagnose laten doet op het moment dat je de motor start. Wel als je de sleutel omdraait (contact!), maar TS hoort het pingen pas na het starten.

TS kan natuurlijk de ultime exup-klep-zelfdiagnoseping-test doen: koud starten en luisteren of hij het pingen hoort. Dan een lekker stuk tuffen, zodat de zaak goed doorwarmt. Dan motor uit, 10 tellen wachten en weer starten. Weer luisteren of hij het pingen hoort.

Maar een keer die klep eruit halen en self-services kan mi. helemaal geen kwaad. Is leuk en leerzaam.

succes!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan