"Pingelen" BMW bij hoge belasting?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Als mijn BMW'tje flink zwaar beladen is en ik trek (relatief) hard op vanuit lage toeren, dan hoor ik een tikkend/rammelend geluid uit de cilinder(koppen) komen. Ik heb zltijd gedacht dat dit pingelen was (vanwege een te arm mengsel), maar ben er nog steeds niet zeker van of dit het nou is.

Iemand een idee? En wat is er eventueel aan te doen? Ik heb er al eens grotere sproeiers in gehad, maar dat hielp ook niet echt.

Het is een R80/7 uit 1980 met (voor een BMW) hoge compressieverhouding (was standaard leverbaar in 50 of 55 pk uitvoering, ik heb de 55 pk versie).
 
Nou, vertel op dan. Hoe? Axiale speling is het niet, heb ik er al zoveel mogelijk uitgehaald. Kleppen stellen? Ook na het stellen tikt ie nog. Kantelende zuigers? Na revisie van cilidners en nieuwe zuigers tikte het nog steeds.
Ben benieuwd wat het nog meer kan zijn!!
...

Op vrijdag 14 juni 2002 20:54 schreef jkoehorst het volgende:
Er is nog een mogelijkheid die wel eens voorkomt bij gereviseerde BMW's. Het geluid is een soort rinkelen en word veroorzaakt door speling in het schanierpunt van de tuimelaars. Bij een revisie worden deze niet altijd onder handen genomen en gaan ze een rinkelend geluid maken tijdens het rijden.
...

:+
 
Terug
Bovenaan Onderaan