"Pingelen" BMW bij hoge belasting?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.804
513
Als mijn BMW'tje flink zwaar beladen is en ik trek (relatief) hard op vanuit lage toeren, dan hoor ik een tikkend/rammelend geluid uit de cilinder(koppen) komen. Ik heb zltijd gedacht dat dit pingelen was (vanwege een te arm mengsel), maar ben er nog steeds niet zeker van of dit het nou is.

Iemand een idee? En wat is er eventueel aan te doen? Ik heb er al eens grotere sproeiers in gehad, maar dat hielp ook niet echt.

Het is een R80/7 uit 1980 met (voor een BMW) hoge compressieverhouding (was standaard leverbaar in 50 of 55 pk uitvoering, ik heb de 55 pk versie).
 
Niet uitlachen aub, (hebjehemweer :z )

maar met de opel hebbik precies hetzelfde. Met name op de snelweg & al ik dan redelijk wat gas geef om op te trekken.

Volgens mij zijn 't de kleppen, die klepperen.

[domme bakerpraatjes mode] :?
Zitten er niet ergens rubberdingen bij die kleppen die hard kunnen zijn?
[/domme bakerpraatjes mode]
 
Niet uitlachen aub, (hebjehemweer :z )

maar met de opel hebbik precies hetzelfde. Met name op de snelweg & al ik dan redelijk wat gas geef om op te trekken.

Volgens mij zijn 't de kleppen, die klepperen.

[domme bakerpraatjes mode] :?
Zitten er niet ergens rubberdingen bij die kleppen die hard kunnen zijn?
[/domme bakerpraatjes mode]

je bedoelt klepseals??

denk dat het niet ernstig is.
gewoon meer toeren draaien. te weinig vermogen, bij het bepaalde toerental.
Rij maar es in zn 5 weg.
Doet ie waarschijnlijk hetzelfde?!?
 
Niet uitlachen aub, (hebjehemweer :z )

maar met de opel hebbik precies hetzelfde. Met name op de snelweg & al ik dan redelijk wat gas geef om op te trekken.

Volgens mij zijn 't de kleppen, die klepperen.

[domme bakerpraatjes mode] :?
Zitten er niet ergens rubberdingen bij die kleppen die hard kunnen zijn?
[/domme bakerpraatjes mode]

Nee, geen rubberdingen. Vermoeide klepveren misschien? Ik had zelf nl. ook al het idee dat pingelen anders klinkt.

Voor extra mysterieuzigheid: als het warm is, doet ie het wat vaker dan bij koud weer. Bij warm weer is sowieso de hele kleppentrein lawaaiiger. :P

En ik zou je nooit uitlachen, weet je toch?? :P :P
 
Oftewel oplossing=

eerst terugschakelen & dan pas gassen :)

(ps. Kun je die klepveren niet laten meten op veerspanning?)

Werkt inderdaad goed. Maar ik vroeg het me zomaar even af.

Veren meten zou wel kunnen denk ik, moet ik hem wel eerst uit elkaar slopen. En dan moet in eerst die Honda kopen om te kunnen blijven rijden... :P

Heb trouwens de koppen 25.00 km geleden laten reviseren, toen waren de veren nog OK. En hij deed het darvoor trouwens ook al.
Dus: tikkie terug en GASSSSSSS!!!!!! 8-)
 
...
(ps. Kun je die klepveren niet laten meten op veerspanning?)

Kunnen de klepveren niet zijn, anders zou het erger moeten worden bij een hoger toerental en dat doet het niet.

Als je klepveren zo slap zijn dat de kleppen gaan zweven over de nokken, dan stop je wel direct met rijden en luister je eerst 5 min. naar je blok om zeker te zijn dat alles goed is.
(Is geen grappig geluidje!)

Ralf:
Wat voor peut gooi je er in? Die blokken van voor '85 hebben liever 98 met lood.

Ik heb al staan kijken naar je motor maar de "/serienr." stond er niet bij op (7 dus?), ook zat er geen kickstarter op.
 
Gewoon ff keertje Super erin gooien en kijken wat er dan gebeurt...
Kheb ook wel verhalen gehoord van mensen die er eens in de zoveel tijd super ingooien en daarna gewoon weer euro...
 
pingelen is alsof ze met een hamer op je blok staan te rammen

en idd niet vroeger, dan gaat het juist nog sneller pingelen

pingelen is juist dat de brandstof te vroeg ontsteekt door zelf ontbranding en direct erna door de bougie
erg slecht voor je blok
 
Ik zou zeggen, stel eerst je kleppen eens goed af, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten, voordat je gaat zitten klootzakken met je ontsteking.


Is inderdaad ook weer eens tijd om dat te doen ja...

Met ontsteking klooien heb ik ook niet zo'n vertrouwen in, het zal er wel lekker hard van gaan lopen maar om m'n blok naar de kloten te rijden heeft ook geeen zin.

Bedankt voor de tips!! :} :} :}
 
Is inderdaad ook weer eens tijd om dat te doen ja...

Met ontsteking klooien heb ik ook niet zo'n vertrouwen in, het zal er wel lekker hard van gaan lopen maar om m'n blok naar de kloten te rijden heeft ook geeen zin.

Bedankt voor de tips!! :} :} :}
Het is helemaal niet gezegd dat ie er harder van gaat lopen. Even twee extremen: als je hem veel te vroeg zet, zal ie de andere kant op gaan draaien en als je hem veel te laat zet, staan de uitlaatkleppen al weer bijna open en krijg je mooie steekvlammen.

Een beetje overdreven, maar maakt het wel aanschouwelijk......
 
Het is helemaal niet gezegd dat ie er harder van gaat lopen. Even twee extremen: als je hem veel te vroeg zet, zal ie de andere kant op gaan draaien en als je hem veel te laat zet, staan de uitlaatkleppen al weer bijna open en krijg je mooie steekvlammen.

Een beetje overdreven, maar maakt het wel aanschouwelijk......


Duidelijk. Maar ik meende ergens gelezen te hebben dat je brommer sneller vooruitkomt als je de ontsteking vervroegd. Vandaar dus. :)
 
yep, klopt als een bus
maar je trekkracht is wel weg dan....

trekkracht weg? Ik heb de ontsteking van mijn suzuki wel eens veel te vroeg gezet uit nieuwsgierigheid hoe een luchtgekoelde motor pingelt.
Het ding trok veel harder en bij elk toerental maar wou niet pingelen. Daarna 91 getankt in duitsland bij automatische pomp en nog wou het ding niet pingelen. :?

Later wel weer teruggezet, leek me wel zo gezond voor het blok aangezien het al 75Mm had gelopen. ;)
 
Detonatie (pingelen) kan veroorzaakt worden door teveel koolaanslag in de cilinderkop en op de zuiger. Teveel koolaanslag wordt weer veroorzaakt door een te hoog olieverbruik gekombineerd met te langzaam rijden en/of korte ritten waardoor de motor niet op temperatuur komt. De koolafzetting werkt dan als gloeikaarsjes.

Ook kan het zijn dat het ontstekingscircuit niet meer goed werkt en dat de bougiespanning te laag is. Hierdoor wordt een arm mengsel moeilijk, en dus te laat, ontstoken.

Wat ik echter vermoed is dat het ontstekingstijdstip niet goed gezet is. Als er van dezelfde motor twee versies zijn, waarbij jij die met de hogere compressie heb, dan kan het zijn dat de ontsteking afgesteld is op de versie met de lagere compressie. Bij een gelijkblijvende vorm van de verbrandingskamer moet bij een hogere compressie de ontsteking vervroegd worden. Als de compressie 1 tandje verhoogd wordt (10:1 naar 11:1) dan moet de ontsteking 2 tot 4 graden vroeger.

Deze Bemer heeft toch gewoon contactpuntjes gemonteerd op een vervroegingsschijf?

john.
 
Terug
Bovenaan Onderaan