Pinock waardeloos (of wijk ik af)?

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.612
376
Uit mijn review van de HJC i70:

De standaard gemonteerde pinlock werkt niet goed, en dat is drieledig.
De dubbele laag geeft het beeld overdag een lichte waas. Je realiseert het pas als je de pinock hebt verwijderd, maar er is verschil.
In het donker geeft de pinlock de verlichting van andere verkeersdeelnemers een schittering die niet echt prettig is. Ook hiervoor geldt dat het vizier dit probleem zonder pinlock niet heeft.
Je kunt dan nog de afweging maken of dat een acceptabele prijs is voor het niet beslaan van je vizier.
Maar mijn exemplaar sloeg op mijn eerste rit na 10 minuten snelweg al aan. Vegen of ventileren hielp niet, want het zat tussen de pinlock en het vizier. Op de vluchtstrook heb ik hem eruit gehaald. Na thuis uitvoerig laten drogen en zorgvuldig opnieuw bevestigen en controleren, is het probleem weg gebleven. Wat me nu weer opvalt is dat zich rondom de pinlock druppeltjes condens verzamelen. Die zijn zwaarder dan wasem/damp, waardoor ze niet zomaar weg gaan als je het vizier opent.
Ik ben met deze klachten terug geweest. De pinlock is zorgvuldig bekeken en opnieuw gemonteerd. Alle genoemde problemen zijn echter gebleven. Ik ga ervan uit dat er weinig mis is met dit exemplaar, maar dat ik gevoelig ben voor afwijkingen in het beeld.

Ondertussen vind ik mijn eigen anti-condens methode, zonder pinlock, veiliger en een stuk handiger: maandelijks schoonmaken en autowas uitwrijven op binnen- en buitenzijde vizier. Dat heb ik met mijn laatste 2 helmen zo gedaan, naar grote(re) tevredenheid.

Wijk ik af of zijn er meer forummers die een pinlock helemaal niets vinden?

P.s. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want dit is mijn eerste helm met pinlock.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn meest recente helm geen pinlock meer geplaatst. Nadelen groter dan voordelen.
Bij "dampig" weer beslaat de pinlock misschien later, maar mijn bril beslaat direct.
Vizier op een kiertje zetten werkt veel beter.
 
Als je de documentatie van de pinlock leest staat daar ook dat je hem snachts niet mag gebruiken (volstrekt onrealistisch, niemand haalt hem er natuurlijk uit, maartoch). Ik gebruik hem snachts uiteraard ook gewoon, je hebt dan inderdaad meer schitteringen, maar daar ben ik gewend aan geraakt.

En ja, dat condens naast de pinlock... de waterdamp uit jouw adem moet ergens heen, dus krijg je extra dikke druppels naast de pinlock.

Ik moet eerlijk wel bekennen dat ik van beide meer last heb in mijn shoei neotec II dan in mijn oude schuberth c3.
 
Ik heb dezelfde helm, zat een pinlock bij maar geen idee wat ik er mee moet doen.
Wel condensspray geprobeerd, maakt het erger.
Het vizier heeft geen kiertje-stand en ventilatie is ruk, dus heb een stukje rubber gemonteerd onder het vizier zodat hij een paar mm open blijft staan.,
 
Ik had hetzelfde probleem op mijn nieuwe shoei gt air, nooit gehad op mijn oude hjc. Kwade mail gestuurd, blijkt dat pinlock stomweg niet wordt afgesteld in de fabriek. Bij de shoei zijn de pinnen waarop de pinlock wordt vastgezet excentrisch. Je kan deze draaien tot de pinlock overal mooi aansluit op het visier, sindsdien problemen opgelost. Pinlock die niet mooi aanligt tegen het visier, laat condens tussen visier en pinlock, waar je het nooit meer weg krijgt.
 
Ik heb sinds kort een Xlite 661 met pinlock. In het begin had ik ongeveer dezelfde problemen. Nadat ik de pinlock fatsoenlijk heb afgesteld (wat 'strakker' gezet) waren de problemen weg en vindt ik het een prima ding, zowel bij daglicht als in 't donker, regen of droog.
In mijn vorige helm had ik een Raleri geplakt, dat beviel ook goed.
Misschien een goed alternatief voor je?
 
De standaard gemonteerde pinlock werkt niet goed, en dat is drieledig.
De dubbele laag geeft het beeld overdag een lichte waas. Je realiseert het pas als je de pinock hebt verwijderd, maar er is verschil.
In het donker geeft de pinlock de verlichting van andere verkeersdeelnemers een schittering die niet echt prettig is. Ook hiervoor geldt dat het vizier dit probleem zonder pinlock niet heeft.
Je kunt dan nog de afweging maken of dat een acceptabele prijs is voor het niet beslaan van je vizier.
Maar mijn exemplaar sloeg op mijn eerste rit na 10 minuten snelweg al aan. Vegen of ventileren hielp niet, want het zat tussen de pinlock en het vizier. Op de vluchtstrook heb ik hem eruit gehaald. Na thuis uitvoerig laten drogen en zorgvuldig opnieuw bevestigen en controleren, is het probleem weg gebleven. Wat me nu weer opvalt is dat zich rondom de pinlock druppeltjes condens verzamelen. Die zijn zwaarder dan wasem/damp, waardoor ze niet zomaar weg gaan als je het vizier opent.
Ik ben met deze klachten terug geweest. De pinlock is zorgvuldig bekeken en opnieuw gemonteerd. Alle genoemde problemen zijn echter gebleven. Ik ga ervan uit dat er weinig mis is met dit exemplaar, maar dat ik gevoelig ben voor afwijkingen in het beeld.

Ondertussen vind ik mijn eigen anti-condens methode, zonder pinlock, veiliger en een stuk handiger: maandelijks schoonmaken en autowas uitwrijven op binnen- en buitenzijde vizier. Dat heb ik met mijn laatste 2 helmen zo gedaan, naar grote(re) tevredenheid.

Wijk ik af of zijn er meer forummers die een pinlock helemaal niets vinden?

P.s. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want dit is mijn eerste helm met pinlock.

Als hij vakkundig !! is gemonteerd dan zou er nooit condens tussen de pinlock en je vizier kunnen komen.

Ik heb inmiddels denk ik zo'n 20 verschillende helmen gehad van m'n werkgever waar altijd standaard pinlock in zat.
Soms moest de pinlock wat beter gemonteerd worden, als dat gebeurd was dan was t goed. Nooit problemen mee gehad.

Als jij er zelfs na goede montage nog problemen mee hebt dan denk ik dat er met het vizier of die pinlock iets niet helemaal goed is.
Of degene die m gemonteerd heeft weet niet hoe de pinlock goed gemonteerd moet worden. Een pinlock moet wel 'afgesteld' worden wat kan door het draaien van de pinnetjes waarmee hij vast zit.
 
Ik heb ook vaak wel gedoe met pinlocks gehad. Ik zweer ondertussen bij RALERI Fogstop. Die plak je er als het ware in. Eenmaal erin en dan hoef je er nooit meer naar om te zien, perfect. Dat die dingen niet veel populairder zijn dan pinlock begrijp ik niet. Kunnen ze ook ophouden met gaten in vizieren te maken voor die pinnetjes.
 
Ik was me vooral in het begin bewust van het feit dat je steeds door twee lagen polycarbonaat heen zit te loeren.Toch zijn de voordelen wat groter dan dit nadeel.
Had origineel een pinlock in mijn Arai Chaser, werkt prima.
Na enkele jaren werd het plastic grijs en vlekkerig, dus een nieuwe laten plaatsen bij een Arai dealer.
Deze is in het midden ongeveer 8mm hoger (high vision of zo), wat erg fijn is omdat je dan niet tegen de rand aankijkt.
Helaas schaafde de bovenkant net tegen de rubber rand aan bij het openen van het vizier, waardoor vanalles mis ging. De pinlock begon te verschuiven en vizier gekrast, vocht ertussen, en omdat ik geen tijd had om terug te gaan, zelf maar wat geprutst met de afstelling.
Ik denk dat de combi niet mogelijk was maar nu kan ik er natuurlijk niet meer teruggaan.
Binnenkort maar een nieuw vizier met nieuwe pinlock en een normale deze keer.
 
Uit mijn review van de HJC i70:

De standaard gemonteerde pinlock werkt niet goed, en dat is drieledig.
De dubbele laag geeft het beeld overdag een lichte waas. Je realiseert het pas als je de pinock hebt verwijderd, maar er is verschil.
In het donker geeft de pinlock de verlichting van andere verkeersdeelnemers een schittering die niet echt prettig is. Ook hiervoor geldt dat het vizier dit probleem zonder pinlock niet heeft.
Je kunt dan nog de afweging maken of dat een acceptabele prijs is voor het niet beslaan van je vizier.
Maar mijn exemplaar sloeg op mijn eerste rit na 10 minuten snelweg al aan. Vegen of ventileren hielp niet, want het zat tussen de pinlock en het vizier. Op de vluchtstrook heb ik hem eruit gehaald. Na thuis uitvoerig laten drogen en zorgvuldig opnieuw bevestigen en controleren, is het probleem weg gebleven. Wat me nu weer opvalt is dat zich rondom de pinlock druppeltjes condens verzamelen. Die zijn zwaarder dan wasem/damp, waardoor ze niet zomaar weg gaan als je het vizier opent.
Ik ben met deze klachten terug geweest. De pinlock is zorgvuldig bekeken en opnieuw gemonteerd. Alle genoemde problemen zijn echter gebleven. Ik ga ervan uit dat er weinig mis is met dit exemplaar, maar dat ik gevoelig ben voor afwijkingen in het beeld.

Ondertussen vind ik mijn eigen anti-condens methode, zonder pinlock, veiliger en een stuk handiger: maandelijks schoonmaken en autowas uitwrijven op binnen- en buitenzijde vizier. Dat heb ik met mijn laatste 2 helmen zo gedaan, naar grote(re) tevredenheid.

Wijk ik af of zijn er meer forummers die een pinlock helemaal niets vinden?

P.s. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal want dit is mijn eerste helm met pinlock.
Pinlock is mits goed geplaatst perfect !
Geen beslagen vizier meer gehad sinds ik helmen gebruik voorzien van pinlock.
Voor mij iig niets anders meer👍


Voor mij precies hetzelfde, zou niet meer zonder willen.

Die Condens is een kwestie van ventileren.

Mits goed gemonteerd werkt het echt uitstekend.

Misschien een origineel pinlock monteren?

Kost iets van 3 tientjes.

Maar mijn idee is dat het schort aan de montage van de pinlock op het vizier, of misschien een defect aan het vizier...
 
Ben brildrager, dus die beslaat alsnog...
Met pinlock sneller dan zonder, met name in de herfst winter en lente..
In de zomer is het wel goed, maar dan kan ik ook zónder pinlock goed op weg....
 
Heb met bril op nergens last van, misschien eens een helm kopen die behoorlijk ventileerd? Zonder Pinlock is pas rot. Wil nooit meer zonder.
 
Neotec II met pinlock is super, goede ventilatie ook met bril nergens last van. Nolan 103 en 104 gaf, door flexibeler dunner visier, op den duur lekkage van de pinlock (na jaar of 3) bij dagelijks gebruik. Ik wil niets anders meer, ondanks wat schittering snachts.
 
beslaan rondom de pinlock komt me bekend voor maar persoonlijk stoor ik mij daar niet aan. pinlock is in mijn helm breed genoeg om mijn normale blikveld te dekken alleen de onderkant is wel eens wat hinderlijk omdat daar normaal de tellers achter zitten dus moet ik een beetje knikken als ik wil zien hoe hard ik rij. van vertekening en lichtstrooiing door de pinlock heb ik geen last maar dat kan ook gewenning zijn want ik rij al 16 jaar met zo'n ding en ik wil niet meer zonder. bril beslaat wel meteen maar dat is een kwestie van eerste km even wat ventilatie open en daarna heb je er geen last meer van totdat je het viezier weer een keer open doet.
 
Ik heb een HJC RPHA 70 met pinlock en dat werkt gewoon perfect, heb er al eens s'nachts in de stromende regen mee gereden en ik had allerlei problemen, behalve een beslagen vizier...
Zicht is in het donker ook gewoon goed.
En het pinlock vizier is zo groot dat ik nooit tegen de randen aan kijk.

Deze helm heeft het eigen "pinlock" van HJC, weet niet of de i70 dat ook heeft?

Pinlock is een merknaam, HJC maakt iets soortgelijks voor hun helmen.
 
Het ius een plastic schermpje wat je op 1 of andere manier er in zou moeten plakken..
 
Normaal zit het met 2 schroefjes.
Zitten er geen gaatjes in het vizier?
 
Als ik een nieuwe helm koop, is een Pinlock een eis.
Doch kan ik me TS zijn probleem wel voorstellen.

Mijn eerste helm met Pinlock was een Schubert C3, mijn beste helm tot nu toe ook.
Die had wel een brede rand rond de pinlock, dus die randen altijd in het zicht, en bij aandampen errond dus een kleiner zichtveld, maar daar waar de pinlock zat, zuiver beeld. Daar kon ik best mee leven, ik vond die Pinlock gewoon geweldig.

Zuiver beeld als in, geen aandamping, ook niet bij koude en regen, en zelfs niet bij sneeuw.
Wel heb ik ook altijd gehad dat het beeld mét pinlock iets minder zuiver is dan zonder pinlock.
Ik heb de indruk dat een pinlock ook veel sneller bekrast, maar super fijne krasjes, dus meer een soort verwazing (het materiaal voelt ook veel zachter). Als je die reinigt mag je trouwens ook enkel water gebruiken, best kalkvrij water, en een zo zacht mogelijke doek! Géén keukenrol of zo! Al heb ik op het werk geen andere keuze. Maar ik vervang daarom de Pinlock ook ongeveer halfjaarlijks, trouwens niet alleen de pinlock, ook het buitenvizier vervang ik van zodra er wat teveel krasjes op zitten, want hoe je het ook draait of keert, al die "krasvrije" vizieren, daar kómen krassen op. Ik zie op het werk wel eens een helm staan met zoveel krassen dat ik me afvraag of die nog wel wat ziet ...

Mijn huidige helm, een LS2 valiant, heeft ook Pinlock, zo een "max vision pinlock", dus er blijft een veel kleinere rand over. Ook hier doet de Pinlock zijn werk goed, al is die veel moeilijker precies te stellen dan bij mijn Schubert voorheen. Maar eens die goed zit, zit die ook goed. Een probleem bij deze helm, het vizier zelf sluit bovenaan niet heel goed af op de helm zelf, wat bij hevige regen resulteert in binnendruppend water, niet heel veel, maar toch. Het loopt dan langs de binnenkant van het vizier, maar dringt niet tussen vizier en Pinlock, dus het valt nog wel mee.

Verder is deze Pinlock net als een andere Pinlock, en maakt het zicht een tikkeltje waziger. En in het donker heeft dat een negatief effect op koplampen van tegenliggers, maar zonder die Pinlock heb ik ook last van voetbalveld verlichtende Volvo, VW, Audi, ... full led koplampen ...
En nee, ik haal die daar uiteraard NIET uit om in het donker te rijden.

Het is trouwens tijd om weer een nieuwe aan te schaffen, maar ik wacht nog tot de lente, en dit keer ga ik er bij de warmere dagen geen Pinlock in zetten, dus eens het zeker is dat de temperaturen niet meer onder de 15°C dalen, blijft die eruit.

Kortom, zoals meerdere al zeiden, mits goed gemonteerd/afgesteld, en niet te veel bekrast/versleten, is het een heel goed gerief :t

Normaal zit het met 2 schroefjes.
Zitten er geen gaatjes in het vizier?
Al mijn vorige met Pinlock uitgeruste helmen hadden gewoon 2 excentrische pinnetjes die je erin moest drukken, en als je zonder Pinlock reed moesten die eruit om te vermijden dat je ze niet kwijtraakte. Gaf een irritant gefluit, klein stukje plakbandje langs de buitenkant over het gaatje en opgelost.

Mijn huidige LS2 heeft een soort pinnetjes mét schroefjes idd. Geen idee hoe dat werkt, ik ben toe aan een nieuwe Pinlock, dus ik kom het nog wel te weten :t
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vroeger had ik deze
zonder gaten alleen plakken
1581841696910.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan