Pinokkio’s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
..
Vwb de motor is het puur je situatie + je wensen. Ik ga nog naar duitsland en dan is brandstof gewoon fijner. Als de range 250km zou zijn(met trappen) had ik het serieuzer overwogen.
Ik houd ook gewoon van roeren door de versnellingen. Het geluid van de QS, heerlijk. Zo ook met de auto overigens, handbak all the way.

Tesla, nope :+ motor uiteraard :]

Maar het klopt, op dit moment moet het passen bij je gebruik.
Bij mij perfect en dat zal bij anderen niet zo zijn. (wordt wel steeds beter, dat is mooi)

En dan inderdaad wanneer het wel past:
Het rijd heel verschillend, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het niet leuk vinden.
Geluidservaring/schakelen kan erg leuk zijn.
Maar ok, na 40 jaar vond ik dit ook een erg leuke rijervaring en raak er steeds meer verslaafd aan, de andere rijwijze.
Plezier komt nu niet uit schakelen maar in spelen met het gas in een lange bocht, het uit accelereren enz. Anders en ook erg leuk.

Vooral rijden wat je vrolijk van wordt :Y
 
De verbrandingsmotor kan een bepaald vermogen leveren, dat bestaat ook uit koppel op de krukas en toerental van de krukas. Maar het begint pas bij 1500 Rpm en is daarna verre van vlak. Nu moet dat vermogen op het wiel komen zodanig dat het koppel nét niet teveel slip geeft en het toerental klopt met de snelheid. Daarvoor zit je dus te koppelen en te schakelen maar je moet oppassen niet teveel koppel op het wiel te zetten.

De karakteristiek van een elektromotor leent zich juist wél voor een rechtstreekse aandrijving want die heeft een vrij vlak koppel vanaf nul en een vermogen dat vrij lineair oploopt, precies zoals je het wilt voor een snelle en vloeiende acceleratie.

Eigenlijk zijn beide motoren compleet tegengesteld:

Verbranding:
complex (zuigers, krukassen, ontsteking, versnellingen allemaal mechanica die stuk kan en verliezen oplevert)
vermogens/koppel opbouw bij toeren verhoging.
energie meenemen en afgeven: simpel

EV:
simpel (helemaal nu zonder borstels, onderhoudsvrij) Tesla ontwierp hem al in 1888
vermogens/koppel opbouw direct (bij hogere toeren zal er wel afbouw plaatsvinden)
energie meenemen en afgeven: complex

Het energie complex zijn was natuurlijk het probleem bij de E-motor, de loodaccu zorgde ervoor dat hij werd afgeserveerd.
Nu met de huidige accu's wordt het steeds beter.
Ook de complexe inverter die e.e.a. moet regelen, aanloopstroom dempen enz. 3 fase freq regeling enz is nu geen probleem meer.

Dat de omslag gaat komen was wel te verwachten. Bij een verbeterde accu techniek (of andere energie bron zoals waterstof) zal de E-motor steeds sneller doorzetten.
 
Laatst bewerkt:
Emotie kan ik niets mee, dat is persoonlijk.
Het is niet dat ik dat onderschat, maar het is niet "we" het is persoonlijk, dus "ik"

Dus wil jij dat? Nee dus. En ik geloof je direct hoor.

Maar ik wordt dan wel heel vrolijk van mijn Energica en geniet van de rit, dus ook emotie bij deze EV.

Emotie is alles! Heb er op gereden! helemaal niets mee! :')
 
Een Porsche is, als het al mogelijk is, nog erger dan een Tesla.
Op een bepaald niveau is dat inderdaad nauwelijks meer te onderscheiden.

Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat een Schotse vriend van me, Murray, Johan en een andere Nederlander `Hitler en Mussolini´ noemde.

Toen ik hem vermaande met te zeggen dat ik het niet leuk vond dat mijn beste vriend met Mussolini vergeleken werd, zei Murray dat hij dat ook niet zo bedoelde, hij vergeleek hem met Hitler.
 
Op een bepaald niveau is dat inderdaad nauwelijks meer te onderscheiden.

Ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat een Schotse vriend van me, Murray, Johan en een andere Nederlander `Hitler en Mussolini´ noemde.

Toen ik hem vermaande met te zeggen dat ik het niet leuk vond dat mijn beste vriend met Mussolini vergeleken werd, zei Murray dat hij dat ook niet zo bedoelde, hij vergeleek hem met Hitler.
"One bastard goes in, another bastard comes out. What's the difference?"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan