Pinokkio’s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit kwam ik tegen in De Telegraaf, het gaat over de uitslag van een enquete over het idee om elektrische voertuigen te bevoordelen bij het parkeren.

Lees en huiver.

Veel deelnemers aan de stelling zijn sowieso niet overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden. „Elektrische auto's hebben nog steeds te kampen met een te kleine actieradius”, vindt een deelnemer, die stelt: „150 km, ruim bemeten, is onvoldoende voor normaal autogebruik, bijvoorbeeld voor werkverkeer. Het zijn onzinauto’s.”

Slechts een kwart van de respondenten overweegt naar een ’groene’ auto over te willen stappen als dat voor hen betaalbaar zou zijn. Zo’n 67% van hen geeft zelfs aan niet te geloven in een toekomst zonder brandstofauto’s. „Het is nog maar de vraag of elektrische auto’s groener zijn”, schrijft iemand. „De stroom waarmee die auto’s worden opgeladen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Elektriciteit moet ook opgewekt worden. Maar ja, dat past uiteraard niet in het plaatje van onze milieuactivisten.”

„Deze voertuigen zijn al vervuilender dan brandstofauto’s voordat ze ook maar een kilometer hebben gereden”, beweert een ander. „Bij het maken van de accu’s alleen al vindt een uitstoot van stikstof plaats die vele malen hoger ligt dan bij een auto die je duizenden kilometers laat rijden. Daarnaast is de levensduur van een accu beperkt en zijn er nog geen oplossingen voor accu’s die verwisseld moeten worden. Ook is de bandenslijtage van elektrische auto’s enorm, net als de slijtage aan het wegdek. Op het oog lijkt het misschien een schone oplossing, maar wie verder kijkt moet toch echt concluderen dat een subsidie en allerlei andere extraatjes slechts een wassen neus zijn.”

Bron: Uitslag stelling: ’Parkeervoordeel oneerlijk’
 
Op een lichtkrant viel mijn oog op een uitspraak van een Duitse rechter aangaande reclame voor Tesla, ik vond dat vreemd dus zocht ik het artikel er bij.

Ik kan niet rechtstreeks linken maar het gaat me hier om de commentaren bij dit artikel.

Ik zag opmerkingen van “dezoeteinval” voorbijkomen, ik heb ze niet allemaal gelezen maar alles wat ik van deze fantast las zijn pure leugens. Ik volg die materie en alles wat ie zegt (van wat ik gelezen heb) is verdraaid, onwaar of gewoon ronduit gelogen.
Het kan zijn dat er ergens iets waars in staat, ben ik niet tegen gekomen.
Zelf wist ik na een paar posts genoeg... Dit voegt precies niets toe. Ga me er ook niet mee bemoeien, noem het hier alleen.


Gewoon als voorbeeld van wat ik vaker tegenkom, maak je geen zorgen, ik ga het hier heus niet allemaal posten.
 
Ik maak me er niet druk om, zeker niet op nu.nl

Er zit nu eenmaal een grote groep mensen die sowieso niet voor rede vatbaar is lekker laten gaan. Veel rustiger :Y
De standaard kreten hoor je overal.
Je kunt het plaatje van te voren inkleuren.
 
Nu een keer geen Pinokkio.

Omdat dit topic wat mij betreft alle onvermijdelijke discussies mag samenvatten hier een onderzoek naar wat nu duurzamer is, dan houden we dat centraal


Hier een veel korter krantenartikel over dit onderzoek:


En zelfs hier is nog wel wat op aan te merken, ik denk bijvoorbeeld aan de manier waarop olie gewonnen wordt, die wordt steeds vervuilender (teerzandolie) maar dat zie je hier niet terug.
 
Alleen de keuze voor de e-golf vind ik niet helemaal passend, niet iedereen zal zich erg prettig vinden met een bereik van 200km. Daarom zal er veelal een grotere accu gewenst zijn waardoor de aanschaf een stuk hoger komt te liggen. Waarschijnlijk ook de restwaarde dus kan niet echt inschatten of het veel scheelt op de tco
 
E-golf is ook gewoon een dom ding. Het is de bodemplaat van een benzine auto met alle uitsparingen voor tank, versnellingsbak en uitlaat. Je kan er gewoon niet voldoende batterijen in kwijt voor een redelijke radius.
 
Precies. De E-Golf is een klassiek voorbeeld van de rigide conservatieve auto industrie.
Opnieuw ontwerpen en integratie van componenten brengt zoveel meer.
Zie wat Tesla doet.
Daar kan de bestaande industrie veel van leren.
Volvo heeft nu als eerste een serieuze tegenkandidaat neergezet met de Polestar 2.
Dat is ook alleen maar gelukt omdat de Chinese moedermaatschappij zo wijs is geweest om de ontwikkeling buiten Volvo om te doen.
 
........niet iedereen zal zich erg prettig vinden met een bereik van 200km. Daarom zal er veelal een grotere accu gewenst zijn waardoor de aanschaf een stuk hoger komt te liggen.....
Een bereik van 200 km hoeft op zich geen groot probleem te zijn.
De tijd die het kost om 200 nieuwe km's te "tanken" is het probleem.
Mijn bedrijf heeft bedrijfswagen op cng die ook niet verder komen dan ongeveer 200 km maar die gooi je in 5 minuten weer vol.

Ik denk dat een systeem van universele uitwisselbare accu's een oplossing kan zijn.
Dan wissel je in 5 minuten je lege accu met een volle en kan je weer 200 km verder.
 
Ik denk eerder dan snelladen de toekomst is, je ziet nu al dat er steeds sneller geladen wordt. Zie bv de Porsche Taycan.

Een bij een motor zoals we hier graag willen weten ;) is een accuwissel lastig en waarschijnlijk sowieso niet sneller dan snelladen.
200 km bereik met een motor is sowieso genoeg, ik persoonlijk wil er wel even af na 150 km (gemiddeld 2 uur zitten)
Bij een bakkie koffie is hij na een kwartier weer op 80% en is de volgende 150 geen probleem.

De Pinokkio's roepen dan allemaal dat ze gewoon 500-600 willen rijden, waarschijnlijk doen dat er ook één of twee, de rest roeptoetert gewoon mee :+
 
Ik denk eerder dan snelladen de toekomst is, je ziet nu al dat er steeds sneller geladen wordt. Zie bv de Porsche Taycan.

Een bij een motor zoals we hier graag willen weten ;) is een accuwissel lastig en waarschijnlijk sowieso niet sneller dan snelladen.
200 km bereik met een motor is sowieso genoeg, ik persoonlijk wil er wel even af na 150 km (gemiddeld 2 uur zitten)
Bij een bakkie koffie is hij na een kwartier weer op 80% en is de volgende 150 geen probleem.

De Pinokkio's roepen dan allemaal dat ze gewoon 500-600 willen rijden, waarschijnlijk doen dat er ook één of twee, de rest roeptoetert gewoon mee :+
Ik rijd gewoon 800km aan 1 stuk 🥳,m n neus steekt dan ook door m n vizier naar buiten 😁, ik hoop voor diegene die t elect fantastisch vinden dat t top wordt ,eerlijk waar👍,er moet alleen nog een boel veranderen,laat mij lekker benzen ,is t over gaat tie eruit ,en klaar ermee👍
 
Ik rijd gewoon 800km aan 1 stuk 🥳,m n neus steekt dan ook door m n vizier naar buiten 😁, ik hoop voor diegene die t elect fantastisch vinden dat t top wordt ,eerlijk waar👍,er moet alleen nog een boel veranderen,laat mij lekker benzen ,is t over gaat tie eruit ,en klaar ermee👍

Ze zullen er zeker zijn, ik geloof je best.
Vroeger reed ik ook wel eens een rondje Nederland moet er nu niet aan denken :$

Maar ik vermoed dat het snelladen echt steeds sneller wordt en je straks in 4-5 minuten weer 80% lading kunt vullen dan ben je waar je wilt wezen.
Voor nu is inderdaad een EV niet voor iedereen de juiste keuze.
Daarnaast rij ik meer woonwerk dan prive dus dan is de keuze sowieso anders. Prijzen zijn ook hoog voor de particulier.

Je moet sowieso rijden waar je vrolijk van wordt :]
Maar ik ben ook eerlijk, ik vond de proefrit erg meevallen, was best kritisch en heb een hoop ervaringen op de benz motor.
Het rijd gewoon top, nu is de proefrit natuurlijk maar een moment opname. Maar het reed echt lekker. Ik werd er vrolijk van.

Ik ga hier ook zeker bijhouden hoe het gaat bevallen met een paar duizend km in de wielen en zal het ook zeker melden mocht het niet bevallen.

Heb je er wel eens opgereden @*Jan* ?
 
Ze zullen er zeker zijn, ik geloof je best.
Vroeger reed ik ook wel eens een rondje Nederland moet er nu niet aan denken :$

Maar ik vermoed dat het snelladen echt steeds sneller wordt en je straks in 4-5 minuten weer 80% lading kunt vullen dan ben je waar je wilt wezen.
Voor nu is inderdaad een EV niet voor iedereen de juiste keuze.
Daarnaast rij ik meer woonwerk dan prive dus dan is de keuze sowieso anders. Prijzen zijn ook hoog voor de particulier.

Je moet sowieso rijden waar je vrolijk van wordt :]
Maar ik ben ook eerlijk, ik vond de proefrit erg meevallen, was best kritisch en heb een hoop ervaringen op de benz motor.
Het rijd gewoon top, nu is de proefrit natuurlijk maar een moment opname. Maar het reed echt lekker. Ik werd er vrolijk van.

Ik ga hier ook zeker bijhouden hoe het gaat bevallen met een paar duizend km in de wielen en zal het ook zeker melden mocht het niet bevallen.

Heb je er wel eens opgereden @*Jan* ?

Ik ga er op zeker een x mee rijden,ik wil de ervaring van zo n rijdende fohn toch niet missen😉, ik ben gewoon een benz boer ,de geur ,t lawaai een mooi blok 👍dat ga en wil ik niet veranderen ,ik hoop dat je t ding nu gauw krijgt man,ik ben benieuwd👍
 
Deze week nog met de importeur bezig geweest, die wilde nog geen vaste datum geven voor aflevering (ervaringen met Italianen in het verleden :+ ) maar er zat beweging in mijn order. Blijkbaar kan hij zien hoe en waar een framenummer zich bevind in het proces. Dus goede hoop dat het nu eindelijk aftellen wordt.

Tja de techniek is compleet anders, ipv een complex blok met alles er in/op en aan is de elektromotor super simpel.
In de EV hebben ze zelfs een echt simpel principe voor de motor aangehouden. (niet eens koolborstels enz )

Hier zit de techniek buiten de motor, de 3 fase freq omvormer accu techniek enz. Het is eigenlijk niet te vergelijken. software en electronica en een complexe accu.
Ik vind dat persoonlijk ook wel leuk (mijn vakgebied ;)) maar een echte sleutelaar die warm van zuigers en tandwielen in een versnellingsbak wordt heeft hier niets te zoeken, heel ander vakgebied.
De ene sleutelaar let op dat hij zijn vingers niet brand aan de hete uitlaat de andere past op dat hij geen oplazer van de accu krijgt :+

Ik vind het allebei wel wat hebben dus voor mij is de overstap geen probleem.
Aftellen maar weer ...

edit: ik ben wel serieus benieuwd hoe je rijden bevalt wanneer je er een keer mee gereden hebt.
 
Deze week nog met de importeur bezig geweest, die wilde nog geen vaste datum geven voor aflevering (ervaringen met Italianen in het verleden :+ ) maar er zat beweging in mijn order. Blijkbaar kan hij zien hoe en waar een framenummer zich bevind in het proces. Dus goede hoop dat het nu eindelijk aftellen wordt.

Tja de techniek is compleet anders, ipv een complex blok met alles er in/op en aan is de elektromotor super simpel.
In de EV hebben ze zelfs een echt simpel principe voor de motor aangehouden. (niet eens koolborstels enz )

Hier zit de techniek buiten de motor, de 3 fase freq omvormer accu techniek enz. Het is eigenlijk niet te vergelijken. software en electronica en een complexe accu.
Ik vind dat persoonlijk ook wel leuk (mijn vakgebied ;)) maar een echte sleutelaar die warm van zuigers en tandwielen in een versnellingsbak wordt heeft hier niets te zoeken, heel ander vakgebied.
De ene sleutelaar let op dat hij zijn vingers niet brand aan de hete uitlaat de andere past op dat hij geen oplazer van de accu krijgt :+

Ik vind het allebei wel wat hebben dus voor mij is de overstap geen probleem.
Aftellen maar weer ...

edit: ik ben wel serieus benieuwd hoe je rijden bevalt wanneer je er een keer mee gereden hebt.
Ik ben wel zo dat ik dat ook eerlijk zeg👍
En ik loop er ook graag een beetje over te narren 😁
 
Ik denk eerder dan snelladen de toekomst is, je ziet nu al dat er steeds sneller geladen wordt. Zie bv de Porsche Taycan.

Een bij een motor zoals we hier graag willen weten ;) is een accuwissel lastig en waarschijnlijk sowieso niet sneller dan snelladen.
200 km bereik met een motor is sowieso genoeg, ik persoonlijk wil er wel even af na 150 km (gemiddeld 2 uur zitten)
Bij een bakkie koffie is hij na een kwartier weer op 80% en is de volgende 150 geen probleem.

De Pinokkio's roepen dan allemaal dat ze gewoon 500-600 willen rijden, waarschijnlijk doen dat er ook één of twee, de rest roeptoetert gewoon mee :+
Eens, als het om auto’s gaat. Bedrijven die ermee bezig waren, Better World, Tesla; ze zijn ermee gestopt. Er zou een heel netwerk met wisselstations moeten komen, wereldwijd, en met welke standaard ? Meerdere standaarden ? Voor elk merk apart ? Niet te doen, zeker nu nog niet.
Hyundai / Kia komt straks ook met puur elektrisch ontworpen auto’s die op 800V en 400 kW kunnen laden, wie weet wordt de “pesterij” van Porsche om Tesla althans op laadsnelheid te verslaan de nieuwe standaard...

Aan de andere kant denk ik dat een batterijwisselsysteem prima kan werken voor lichtere voertuigen, elektrische scooters bijvoorbeeld. Dat is ook veel eenvoudiger omdat de batterijen gewoon draagbaar zijn. Meerdere partijen zijn daar mee bezig.

En wat die range aangaat; ik ben al vaak naar Oostenrijk geweest; altijd ‘s nachts rijden, niet hard maar wel dóórrijden. Heb de reis van 900 km wel eens met één korte (tank)stop gemaakt. Dat gaat straks met een elektrische auto ook niet meer; nou, dat zij dan zo. Dan stop ik wat vaker, is beter ook.
 
Laatst bewerkt:
Als we het hebben over het verzwijgen van belangrijke informatie mag het volgende zeker niet ontbreken, één van de grootste schandalen van onze generatie.

Ik postte al eens deze video, dit zegt bijna alles in iets meer dan een minuut.
Alexandria Ocasio-Cortez in een hoorzitting met een gepensioneerd wetenschapper van Exxon.




Maar de waarheid is nog erger, waar in de eerste video wordt gesproken van het jaar 1982 blijkt hier dat men al zeker in 1968 wist van klimaatverandering maar er willens en wetens niets mee deed. Sterker, men heeft alles in het werk gesteld om de waarheid onder tafel te houden.


https://exxonknew.org


Saillant detail, dit is een initiatief van David Kaiser, achter-achterkleinzoon en erfgenaam van John D. Rockefeller, de man die steenrijk werd met Standard Oil Company, de voorganger van zo’n beetje alle grote oliemaatschappijen.
 
Tja, dat is nu eenmaal de trieste waarheid.

Alles draait om geld/macht en eigen belang.
Overal, energie / politiek / in het klein om je heen. Dat is de harde waarheid.

Ook in het EV circuit gebeuren dingen die niet kunnen en in de groene energie ook. Overal waar geld te verdienen is zullen bepaalde figuren zijn die je eigenlijk nergens wilt tegenkomen.

Het is triest dat we ondanks onze kennis en evolutie eigenlijk hier belanden.
Ooit wordt het beter gaan we maar vanuit. Bewustwording gaat daar zeker in helpen
 
Aan de andere kant denk ik dat een batterijwisselsysteem prima kan werken voor lichtere voertuigen, elektrische scooters bijvoorbeeld. Dat is ook veel eenvoudiger omdat de batterijen gewoon draagbaar zijn. Meerdere partijen zijn daar mee bezig.
Er was/is ook een chinees budgetmerk dat gewoon de hele motor wisselde.. Dan stapte je van de ene af, zo op de andere motor die klaar stond..
 
Er was/is ook een chinees budgetmerk dat gewoon de hele motor wisselde.. Dan stapte je van de ene af, zo op de andere motor die klaar stond..
Dan heb je helemaal niet meer van ,dat is mijn motor ,m n trots !daar gaat t toch al wel een beetje naartoe met de eenheidsworst wat alles aan t worden is ,en dat vindt ik wel jammer
 
Ik denk dat het vooral van het doel af hangt. Als het is voor woon werk, dan zou het voor velen geen probleem zijn. Daar is het gewoon een vervoersmiddel voor. Ik ga er dan ook vanuit dat je de motor niet echt koopt maar huurt of leased, beetje wat renault doet met de accu's/
 
Vandaag groot op de voorpagina:


‘Twee keer zo vaak schade bij elektrisch rijden’
Elektrische auto’s rijden ruim twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s. Dat claimt verzekeringsbedrijf Voogd & Voogd Verzekeringen, dat de meest recente schadecijfers tegen het licht hield. Bij zware, luxe elektrische auto’s ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent hoger dan het Nederlandse gemiddelde.


Bron:
Ik vind het een apart bericht want wat heeft de aandrijving nu te maken met schaderijden ? Mijn mening hierover:

Elektrische auto’s zijn voor het overgrote deel lease auto’s. Van leaserijders is bekend dat ze anders met hun auto omgaan dan mensen die er hun zuurverdiende spaargeld aan hebben uitgegeven.
Verder wordt in de leasewereld alle schade uiteindelijk bekend, anders dan bij particulieren die kleine schades vaak niet eens melden.
Een elektrische auto neem je niet om er vervolgens alleen mee naar de winkel te rijden. Zo’n auto is duur in aanschaf maar rijdt voor een prikkie, het zijn dus kilometervreters en bij meer gereden kilometers heb je nu eenmaal meer kans op schade.
Elektrische auto’s zijn nu vooral nog dure auto’s, bij dure auto’s zal een schade ook al gauw duur zijn.

Zomaar een paar dingen die dat hele “onderzoek” in een ander daglicht plaatsen.
 
En wat denk je dat het doet dat vorig jaar er 30.000 model 3's zijn geleverd, auto;s die wat meer pit hebben dan de gemiddelde leasebak, en de rijder is niet aangepast maar wil het wel graag showen aan de hele fam?

Dit kon je vorig jaar al aan zien komen.
 
Dit was te verwachten inderdaad. Verbaasd mij dan ook niet.

Dat het zo uitgemeten wordt en bij de EV neergelegd wordt is onterecht, kijk maar eens naar de rijder inderdaad.
Maar dat scoort niet en trekt geen lezers.
 
Zomaar een paar dingen die dat hele “onderzoek” in een ander daglicht plaatsen.

Waarom noem je het een "onderzoek"? Het enige wat dit onderzoek doet is de feiten presenteren: bij auto's met een electrische aandrijflijn worden vaker schades geclaimd dan bij reguliere auto's. Dit, in combinatie met de hogere aanschafprijs, verklaart zo de hogere premies die voor deze auto's gevraagd worden. Dit is het onderwerp van het onderzoek, gedaan door een verzekeringsmaatschappij.

Nu draag jij zelf theoretische onderbouwingen aan welke, hoewel logisch en prima onderbouwd, nog niet met cijfers aangetoond zijn. Het onderzoek heeft hier niet over gespeculeerd, dit kan een vervolgonderzoek zijn als iemand hier in geinteresseerd is. Maar bovenstaande maakt dit onderzoek toch geen "onderzoek"? Wordt het in jouw ogen pas een onderzoek als zij ook gaan speculeren ofzo?
 
Elektrische auto’s rijden ruim twee keer zo vaak schade als brandstofauto’s. Dat claimt verzekeringsbedrijf Voogd & Voogd Verzekeringen, dat de meest recente schadecijfers tegen het licht hield. Bij zware, luxe elektrische auto’s ligt het aantal schades volgens het onderzoek zelfs 40 procent hoger dan het Nederlandse gemiddelde.

Dat heb ik niet verzonnen, het staat in het artikel...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan