Pinokkio’s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat weet ik, dat haal ik er letterlijk uit. Mijn vraag aan jou: Waarom noem jij deze presentatie van feiten een "onderzoek" en geen onderzoek?
 
Als ik zo simpel al een aantal punten kan noemen die in dat onderzoek niet naar voren komen kan ik het moeilijk serieus nemen.
 
Dat vind ik niet fair van je. Het onderzoek wordt hier ten eerste niet volledig beschreven (je linkt een krantenartikel, journo's zijn nooit compleet) en ten tweede waagt dit onderzoek zich niet aan theorethische onderbouwingen. De feitelijke cijfers veranderen niet, electrische auto's rijden momenteel meer schade. Vervolgonderzoek kan interessant zijn om de redenen uit te diepen maar dat maakt dit onderzoek niet per sé slecht. Komt kortzichtig op me over.

Nog veel interessanter is dat andere onderzoeken de bevindingen van dit onderzoek bevestigen. In deze onderzoeken worden auto's per gewichtsklasse met elkaar vergeleken, waarbij opvalt dat electrische auto's in het zwaardere segment (grote sedans en SUV's) tot 40% vaker schades claimen dan ICE's, gecorrigeerd voor het aantal gereden kilometers. Als reden wordt aangedragen dat de maximale acceleratie onmiddellijk beschikbaar is, terwijl het bij ICE's even duurt voordat de maximale acceleratie wordt bereikt, zelfs met verbrandingsmotoren met een hoog vermogen.

Zie ook PS-starke Elektroautos haben 40 Prozent mehr Unfälle als Benziner
 
. De feitelijke cijfers veranderen niet, electrische auto's rijden momenteel meer schade.

En dat waag ik te betwijfelen.

Er zijn zoveel particuliere autobezitters die schade aan hun auto niet claimen en gewoon lekker laten zitten, sommigen zitten vol met deuken en deukjes.
Bij het inleveren van een leaseauto wordt die auto grondig geïnspecteerd waarbij alles boven water komt.

Op die manier kun je toch onmogelijk vergelijken welke meer schade rijdt als je lang niet alle gegevens hebt ?
 
Dit artikel brengt daar een interessante nuance in aan. Een leasemaatschappij die ook veel Tesla's in de lease heeft zitten bevestigd jouw beeld; lease Tesla's rijden niet meer schade dan andere lease auto's. Een andere partij spreekt dit tegen, die ziet dat veel Tesla's in privé bezit meer schade rijden dan ICE's in privébezit.
 
Ja, was wel duidelijk. De Telegraaf brengt het ook slinks als: Opinie
Geen onderzoek dus,maar opinie. De niet oplettende burger neemt alleen de kop mee en klaar zijn we weer....

Naja je doet er niets aan, leuk dat stuk op twitter, maar dat haalt maar een klein publiek helaas.
En ja er wordt heel hard aan gewerkt bij de Energie sector om het net in Nederland klaar te maken, elke dag.
 
En waarom zou het niet waar zijn?

Het is de toon, het wordt negatief ingezet.

Ja de EV vervuilt uiteraard, alles wat we gebruiken vervuilt en daar is de EV geen uitzondering op.
Maar over de levensduur gezien van de EV en een ICE is de vervuiling gewoon minder.
Al is het alleen maar omdat iedereen het over vervuilende kolencentrales heeft en je niemand hoort over hoe benzine gemaakt wordt. Die komt zo groen uit de pomp zeker.

Het totale plaatje is groener
Niet vervuilend? uiteraard wel, dan moet je een fiets kopen.

En stroomnet wordt niet opgeblazen, echt niet.
Ja wanneer nu iedereen een EV koopt wel, maar dat gaat langzaam.
En aan de andere kant gaat het als een malle met uitbreiding en slimmer maken van het stroomnet.

Dat is echt wel klaar voordat iedereen een EV heeft.

Kortom artikel wordt te dik aangezet, zal voor de clicks en verkoop zijn. Ik maak me er verder niet zo druk om hoor.

Maar ok, het rijd gewoon heerlijk en dat is wel belangrijk :)
 
Het is de toon, het wordt negatief ingezet.

Ja de EV vervuilt uiteraard, alles wat we gebruiken vervuilt en daar is de EV geen uitzondering op.
Maar over de levensduur gezien van de EV en een ICE is de vervuiling gewoon minder.
Al is het alleen maar omdat iedereen het over vervuilende kolencentrales heeft en je niemand hoort over hoe benzine gemaakt wordt. Die komt zo groen uit de pomp zeker.

Het totale plaatje is groener
Niet vervuilend? uiteraard wel, dan moet je een fiets kopen.

En stroomnet wordt niet opgeblazen, echt niet.
Ja wanneer nu iedereen een EV koopt wel, maar dat gaat langzaam.
En aan de andere kant gaat het als een malle met uitbreiding en slimmer maken van het stroomnet.

Dat is echt wel klaar voordat iedereen een EV heeft.

Kortom artikel wordt te dik aangezet, zal voor de clicks en verkoop zijn. Ik maak me er verder niet zo druk om hoor.

Maar ok, het rijd gewoon heerlijk en dat is wel belangrijk :)
Om dat te concluderen zou ik een totale enthalpieberekening moeten zien. En wat er met giftig afval gebeurt.
 
Om dat te concluderen zou ik een totale enthalpieberekening moeten zien. En wat er met giftig afval gebeurt.

Bijna onmogelijk, wat is de impact van alle oliemaatschappijen op het milieu over alle jaren (en die nog komen) heen.
Dat afzetten tegen grondstoffen voor accu's enz.

Het draadje van Auke Hoekstra (zie hierboven) geeft ook inzichten.

Zwartwit is het rijden zonder uitstoot natuurlijk gunstiger, dus het gaat om het proces erom heen.
De stroom wordt steeds groener enz. Ik kan mijn EV ook laden wanneer de zon schijnt op mijn eigen panelen.

Complex. Niet rijden is sowieso beter.
 
Niet echt een Pinokkio, wel weer een typerend bericht.
Bij elk ander merk zou er staan: Auto rijdt dwars door gevel.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/112...-door-gevel-wonder-boven-wonder-geen-gewonden


Nou dat gebeurt als je in plaats van op het linker pedaal per ongeluk heel hard op het rechter pedaal trapt.
Dat is al heel vaak gebeurd, met allerlei merken auto’s.

Ik ben het in dit geval wel eens met het feit dat Tesla hier wel vermeld wordt. Tesla beweerd immers dat hun autopilot veel ongelukken voorkomt. Nu zijn er pas statistieken in het nieuws gekomen dat elektrische auto's meer ongelukken krijgen. Ik ben zelf benieuwd of hier niet een relatie is met het autopilot systeem van Tesla. Tesla autopilot werkt immers met minder censoren als b.v. de Wymo auto's en juist de zo belangrijke Lidar mist. Misschien hebben bestuurders wel meer vertrouwen in dit systeem dan dat het waard is.

Daarnaast merk ik ook dat mijn EV duidelijk meer vermogen en koppel heeft dan mijn vorige auto's. Ik kan mij voorstellen dat veel bestuurders hier iets te overmoedig van worden. Een beetje hetzelfde effect als dat snelle sportwagens vaker in de kreukels gereden worden door iemand die voor het eerst in zo'n auto rijd.
 
Ik ben het in dit geval wel eens met het feit dat Tesla hier wel vermeld wordt.

Unintended accelleration zoals bij sommige merken schijnbaar voorkomt is bij Tesla te uit en te na onderzocht, bij de gevallen waarover ik gelezen heb was het altijd “unintended accellerator activation” .
Zelfs hackers krijgen het niet voor elkaar, zo is het beveiligd.
Zoals je weet kan Tesla van alle auto’s de gegevens op afstand uitlezen en weet dus precies wat er bediend werd.
Het gebeurt best vaak dat mensen op het gaspedaal drukken als ze willen remmen, en harder gaan drukken als dat niet gebeurt. Ik heb een bekentenis gelezen van een auto enthousiast die het tot zijn schaamte ook gebeurd was. Het blijft niet beperkt tot mensen die niet kunnen rijden.

https://www.businessinsider.nl/tesl...-denies-claims-2020-1?international=true&r=US
 
De impact van Unintended accelleration is bij een snelle EV met veel koppel natuurlijk veel groter dan een “normale” auto. Mijn vorige auto reageerde altijd traag op het gas en had de nodige turbolag. Even snel wat gas bijgeven om in een gat te duiken was een hele onderneming. Mede door de ook nog eens traag reagerende kickdown.
Met mijn huidige EV is dat net zo als met de motor geen probleem.
Waar je dus met een traditionele auto vaak nog wegkomt met je bedieningsfout geeft dat met een snelle sportwagen of EV eerder problemen. De krantenkoppen vermelden ook man rijd geleende Lamborghini in de prak.

Een Tesla met Auto pilot heeft alle electronica aan boort om dergelijke ongelukken te voorkomen. Waarom heeft dat systeem hier niet gewerkt?

Bergrijp me niet verkeerd ik ben een groot voorstander van EV en vind het direct beschikbaar zijn van het hoge koppel juist heerlijk rijden. Hulp systemen en autonoom rijden heb ik wel mijn bedenkingen bij. Veel systemen doen het in de folder een stuk beter dan in praktijk. Zo mag van mij een melding dat een dodehoekveklikker vaak motorrijders over het hoofd ziet verplicht worden bij dat lampje.
 
Een Tesla met Auto pilot heeft alle electronica aan boort om dergelijke ongelukken te voorkomen. Waarom heeft dat systeem hier niet gewerkt?
Uitgebreide AutoPilot is een optie, een dure optie en die moet je dan ook nog áán zetten.
Als je gewoon zelf gas geeft kun je ook nog gewoon overal zelf tegenaan botsen.
Drive by wire waarbij de computer de auto rijdt en de bestuurder input geeft aan de computer (zoals een Airbus vliegt) zou vaak inderdaad beter zijn, en daar gaat het ook naar toe.

Ik ken ook de verhalen van geleende Lamborghini's die steevast in de sloot belanden, naar mijn overtuiging allemaal rijders die zichzelf schromelijk overschatten. Tijd voor FSD in supercars.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan