Pinokkio’s.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die datacenters komen hier in eerste instantie voor het belastingvoordeel. Het zijn enorme energie slurpers waar we allemaal gebruik van maken. Dan is het toch mooi als ze op groene stroom draaien?
Is het beter als die huishoudens groene stroom krijgen en dat datacenter op kolen?
Het steekt de omwonenden, die kijken tegen die loods en de molens aan en zien zelf geen voordeel. Maar rationeel is er niets mis mee.
 
We brengen als samenleving miljarden aan subsidie via belastingvoordeel en geologisch onderzoek naar de fossiele sector, dat lijkt me eerder een probleem.
 
Deze keer geen leugenaar maar het past wel in de discussie over duurzaamheid.

Leasemaatschappij Leaseplan raadt bedrijven af om nog langer plug-in hybride voertuigen in hun vloot op te nemen.

De reden is dat het voorgespiegelde gunstige verbruik niet gehaald wordt, gemiddeld is het echte verbruik 260 % hoger....

Waar het door komt is logisch en wordt ook nog een keer keurig uitgelegd maar eigenlijk zien we hier het manco aan dat hele leasegebeuren. Eigenaren die de brandstof zélf betalen rijden een enorm stuk zuiniger.
Als je het zelf niet hoeft betalen ga je er anders mee om.

E393A52B-5EDF-43B5-A9F1-5173C7F056AB.jpeg



 
Ik heb een collega die liegt zo veel dat ik eens van hem gezegd heb dat als leugens pannekoeken waren was hij Dokter Oetker

Als die smorgens binnenkomt en hij zegt goeiemorgen heeft-ie al 3 leugens verteld
 
En de grootste keiharde leugens kom je ondeg tegen: De Matrixborden... Als er 20 minuten +2 op staat kan je op een half uur vertraging rekenen. Waarom ze dat doen? Omdat het snelwegverkeer anders de minnewegen op gaat zoeken.
 
Deze keer geen leugenaar maar het past wel in de discussie over duurzaamheid.

Leasemaatschappij Leaseplan raadt bedrijven af om nog langer plug-in hybride voertuigen in hun vloot op te nemen.

De reden is dat het voorgespiegelde gunstige verbruik niet gehaald wordt, gemiddeld is het echte verbruik 260 % hoger....

Waar het door komt is logisch en wordt ook nog een keer keurig uitgelegd maar eigenlijk zien we hier het manco aan dat hele leasegebeuren. Eigenaren die de brandstof zélf betalen rijden een enorm stuk zuiniger.
Als je het zelf niet hoeft betalen ga je er anders mee om.

Bekijk bijlage 1555721


Er zijn ook andere oplossingen voor. Als bedrijf zeggen dat je een plugin mag leasen, alleen als je meer dan een X aantal km elektrisch kunt rijden, of het aantal liters per maand beperken en zo.
 
Na het tanken geeft mijn boorcomputer altijd een actieradius aan die ik nog nooit gehaald heb... Achja, Volkswagen
 
Volkswagen kan er toch niets aan doen dat jij niet altijd berg af en wind mee rijd en dat ook nog eens harder dan 40 Km/h.
 
Er zijn ook andere oplossingen voor. Als bedrijf zeggen dat je een plugin mag leasen, alleen als je meer dan een X aantal km elektrisch kunt rijden, of het aantal liters per maand beperken en zo.
Er zijn er ook die zuinig rijden zonder gevoel voor techniek:

 
Er zijn er ook die zuinig rijden zonder gevoel voor techniek:

Klinklare onzin dit artikel.

Waarom? Zuinig rijden geeft wel andere effecten, maar zeker niet dit effect.

Ik citeer uit het artikel:
‘ik rijd op de snelweg in de zesde versnelling met 900 toeren, als ik dan gas geef om in te halen begint de motor in te houden en te hikken.
Dat is in geval van een Diesel, 49km/u.
Een TFSI is een benzine, dan is 900rpm in 6de nog maar 41km/u
En gaan ze met een TFSI naar een diesel specialist???

Is een artikel in de categorie "aandacht zoeken door van een mug een olifant te maken".
 
Na het tanken geeft mijn boorcomputer altijd een actieradius aan die ik nog nooit gehaald heb... Achja, Volkswagen
Al mijn VW/Audi's die ik had met boordcomputer gaven gemiddeld 0,4L/100km te weinig aan.
Al mijn Renaults die ik had met boordcomputer gaven bijna een liter teveel aan :P
Mijn Saab ging bijna correct, mijn huidige Hyundai is werkelijk correct te noemen.

Mijn zuinigste auto was een Audi 80, 1.6D, 1984.
Meestal rond de 3,8L/100km.
1 keer 2.100km op een 70 liter tank gehaald. 3,34L/100km.
Ruim 80.000km mee gereden, en had bij afschrijven meer dan 400.000km.
Voor onderdelen naar een kameraad gegaan, blok open gehaald want hij had de cilinderkop nodig. Die zag een beetje zwart ja, maar dat is normaal. De motor haperde nooit.
 
Die vervuilde EGR kleppen is inderdaad een probleem. Maar de oorzaak ligt niet aan het nieuwe rijden. Het ligt aan het hele recycling systeem. De zuigerveren/ olieschraapveren van VAG versnellen dat nog eens extra.
 
Ik wilde gewoon wijzen op wat sommigen doen om zogenaamd zuinig te rijden. Met bokkende motor en smeltende krukaslagers een kilometer verder komen op een liter.
Ga dan gewoon voor vol elektrisch, dan kom je ineens vier keer zo ver met dezelfde energie.
 
Daar zit het hele probleem nu juist, je kunt op een EV niet zoveel energie meenemen. Je vertrekt al met minder dan een achtste van de hoeveelheid energie. Daar worden mensen zenuwachtig van, hoe kom ik dan in Parijs? En onderweg aanvullen duurt uuuuuren.
 
Daar zit natuurlijk ook een kern van waarheid in. Wij rijden een aantal keer per jaar naar de Eifel met de auto. Met de vorige diesels kon ik met een enkele keer tanken heen en terug voornamelijk 130 in Nederland en 120 in Belgie.
Nu met de EV kan ik met volle accu de enkele reis alleen maken door te hypermilen en de aanhanger met motoren kan niet meer mee. Besluit ik harder te rijden moet ik onderweg snelladen. Als de accu te leeg is laad hij trager. Als de accu voller is dan 70% gaat het laden ook weer trager. Ook bij sneller laden dan 50kW wordt de accu te warm voor de airco om to koelen en laad hij in praktijk trager als op 50kW.
Aangekomen in het dorp in de Eifel is de kans groot dat de laadpaal mijn twee laadpassen weer eens niet pakt en ik (goedkoper) via een normale schuko plug moet langzaam laden.

Langere reizen vergen met de EV gewoon meer tijd en planing. Op drukke routes en dagen zijn soms ook alle laadplekken bezet.

Natuurlijk is daar goed me te leven en wegen voor mij de voordelen van een EV bij de auto op tegen de nadelen. Maar voor lange afstanden is voor mij nog sneller laden en of meer range wel welkom.
Voor de motor moet ik gewoon nog even wachten op een model dat geschikt is voor iemand van 2 meter met lange benen met duo en bagage om ritjes van 250km te maken in gebieden met slechte laadinfrastructuur. Voorlopig voldoen de goedkopere KTM Adventure en BMW GS dan nog beter.
 
Die datacenters komen hier in eerste instantie voor het belastingvoordeel. Het zijn enorme energie slurpers waar we allemaal gebruik van maken.

Wij maken er nauwelijks gebruik van. En vergeet niet dat zo'n datacenter ook elektriciteit nodig heeft als de zon niet schijnt en/of de wind niet waait. Er moet dus gelijkwaardige capaciteit aan gasgestookte centrales bij worden gebouwd die inschakelt zodra de "groene" energie niet voldoende power kan leveren.
 
Wij maken er nauwelijks gebruik van. En vergeet niet dat zo'n datacenter ook elektriciteit nodig heeft als de zon niet schijnt en/of de wind niet waait. Er moet dus gelijkwaardige capaciteit aan gasgestookte centrales bij worden gebouwd die inschakelt zodra de "groene" energie niet voldoende power kan leveren.
Nee, we moeten af van die eigen achtertuintjes. Als het hier niet waait kunnen we stroom importeren uit Portugal of Noorwegen waar het dan wel waait en vice versa.
 
Over die eeuwig terugkerende vraag waar al die elektriciteit vandaan komt.
Eigenlijk moet de vraag zijn, hoe vangen we pieken op ? Zowel in verbruik als in levering....

 
Veel waterkracht centrales kunnen bij overschot het basin ook vol pompen.

Bij overschot is het een goed moment om waterstof te genereren. (Gebuurt ook al op kleine schaal. Er wordt op deze manier b.v. Waterstof toegevoegd aan het gasnet.)

En met een aanpassing kunnen al die auto accu’s gebruikt worden om tijdens tekorten bij te springen. Dit zal ook nog eens het net enorm ontlasten. Dat hat Wubbo Ockels lang geleden al uitgewerkt. Zoveel mogelijk lokaal opwekken en opslaan. Maar op een of andere manier werden de netbeheerders en energie centrale eigenaren hier niet enthousiast van.

Bij het wegvallen van salderen zal het interessant worden om meer PV panelen te plaatsen met een thuisaccu. (Windmolentje is lastig in woonwijk)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan