Pirmaire kettingspanner opnieuw van 'voering' voorzien?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.189
Assen
..voering is niet het juiste woord?.. maar goed.
De primaire ketting van de enfield (duplex) wordt gespannen door dit onderdeel op de juiste hoogte te stellen met een bout/contramoer(dus geen veer).
De voering die er op zit slijt vrij snel (misschien door het dieselblok wat erg afremt als je het gas dichtgooit) dus heb wel een paar van deze versleten dingen liggen..
Voor de handige mensen .. zou deze te bekleden zijn met wat voor materiaal? Wat misschien langer meegaat?
1367388
 
Kan je er geen teflon erop laten klinknagelen?
Groet
Sebas

Dat is het eerste wat ik ook bedacht, waarschijnlijk is teflon echter te zacht. Toepassing voor teflon is uiteindelijk in het hittebestendige. Het meest voor de hand liggend is m.i. nylon, en wat dat ook nog overtreft is Brons, al dan niet zelfsmerend.
 
Ik heb ooit eens uitgezocht van welk materiaal fabrikanten ketting geleiders maken in motorblokken... en dat schijnt dit spul te zijn, geloof dat het nog best kritisch is welk soort nylon je nou precies moet hebben.

https://www.abgrp.co.uk/downloads/abg-datasheets/Nylon_4.6-Stanyl-.pdf
ik denk dat klinknagels (of andere vormgesloten verbindingen) beter zijn dan lijmen in dit geval. Je kunt een "verdiepinkje" maken in het nylon deel en daar kan dan mooi de bout of klinkverbinding in. Net als een verzonken boutje, maar dan net wat dieper natuurlijk. Als het bij jouw een duplex rollenketting is zou het helemaal mooi zijn als het spanner deel zo gefreesd wordt dat het op de rollen loopt en niet op de kettingschakels, gaat het weer een klap langer mee. Maar misschien gaat dat te ver, geen idee hoeveel werk het is om zo'n spannertje te vervangen. of hoeveel het gaat kosten om zo'n hippe te laten maken.... Als het een enorme klus is om te vervangen loont het wel om zo'n onderdeel zelf serieus te verbeteren.

Veel kettingspanners uit motorfietsen bestaan dus uit een kunststof met een metalen kern erin, en die zijn dan op de een of andere manier samen "gevormd" waardoor ze onlosmakelijk verbonden zijn, totdat ze versleten zijn dan....

In veel klassieke racers zijn dit juist onderdelen die een upgrade krijgen, is er niks beters te krijgen dan standaard?

Succes ermee!

Later,

Loek
 
In mijn motor komen alleen maar originele... Stel dát-ie m opsnoept.
Misschien is het nog een idee om ze te verlijmen op de manier waarop remvoeringen worden bevestigd
 
Je kan aan de oude geleiders toch zien waar de loopsporen zijn? Dan zou ik de nieuwe (POM) plaat met zes massieve verzonken klinknagels buiten dit spoor vastnagelen.
HMPE is Polyetheen. Dat is het spul van Jerrycans en wasverzachter, daar zou ik niet zoveel vertrouwen in hebben in een warme omgeving.
 
In mijn motor komen alleen maar originele... Stel dát-ie m opsnoept.
Misschien is het nog een idee om ze te verlijmen op de manier waarop remvoeringen worden bevestigd
Veel kunststoffen laten zich slecht lijmen, helemaal de Teflon/Nylon achtigen. In de fabrieken hebben ze speciale processen om het metaal te prepareren en de slijtlaag te vulcaniseren. Ik zou liever voor een mechanische bevestiging gaan.
 
Is er anders ruimte om een rolletje te plaatsen? blijft ook langer heel dan een geleider denk ik, maar of het dezelfde loopeigenschappen heeft vraag ik me af
 
Je kan aan de oude geleiders toch zien waar de loopsporen zijn? Dan zou ik de nieuwe (POM) plaat met zes massieve verzonken klinknagels buiten dit spoor vastnagelen.
Ik weet niet of er in Sammie zijn motor net zo'n ketting zit als in de mijne, maar dan heb je geen ruimte voor een mechanische bevestiging.
De geleider is een mm breder en de nak loopt er over de hele lengte overheen. Het is in mijn geval dus niet net zo'n ketting als waar het achterwiel mee wordt aangedreven

Distributieketting.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Is er anders ruimte om een rolletje te plaatsen? blijft ook langer heel dan een geleider denk ik, maar of het dezelfde loopeigenschappen heeft vraag ik me af
Die ruimte, al zou die er zijn, dat gaat met zo'n rolletje echt onwijs veel herrie maken. Schakels moeten over de rol heen gaan kantelen...
Een getande riem kan met een rol gespannen worden. Echt, dan waren de motorfietsfabrieken er allang mee gekomen zijn
 
Ik weet niet of er in Sammie zijn motor net zo'n ketting zit als in de mijne, maar dan heb je geen ruimte voor een mechanische bevestiging.
De geleider is een mm breder en de nak loopt er over de hele lengte overheen. Het is in mijn geval dus niet net zo'n ketting als waar het achterwiel mee wordt aangedreven

Bekijk bijlage 1370880
Ik ga er ook van uit dat het een morse ketting is die er met zijn rug overheen loopt. Vandaar dat ik aan Sammie vraag of hij met de oude kan zien of hij buiten de loopsporen kan klinken. Maar je hebt gelijk dat de geleider meestal niet veel breder als de ketting is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan