Pitbike met YX140 motor loopt niet lekker na langere tijd

Bramoto

Die hard MF'er
17 mei 2019
277
80
Hoi,

kennis van me heeft een pitbike (Orion heet dat merk) waaronder een YX140cc blokje hangt. Hier heeft hij 2 jaar terug paar keer mee rondgereden en dan stond hij stil in de garage. Toen hij draaide liep alles gewoon soepel en normaal.
Na lange tijd even proberen te starten maar wou niet lukken dus was het tijd om alles even te bekijken.

Ik heb ondertussen de volgende zaken al 2 keer volledig nagekeken/aangepast:
-timing bekeken: staat correct (vonkt mooi)
-compressietest: 150+ PSI
-kleppen gesteld: inlaat 7mm, uitlaat 10mm (0.003 en 0.004 inch)
-carburator + spruitstuk gedemonteerd, schoongemaakt en geblazen, montage met nieuwe pakkingen (reeds 2 keer)
-nieuwe bougie (2x nieuwe al, dus beide defect zou heel onwaarschijnlijk zijn)

Maar de blokje wil niet soepel draaien bij gas en daarbovenop blijft hij wat in toeren hangen om dan enkele seconden later terug in vrijlooptoerental te gaan.
De carburator is de standaard chinese carburator die hierop gemonteerd zat af fabriek bij de dealer waar de pitbike aangekocht werd. De instellingen van de lucht/mengselschroef staan op 1,5 draaien uit.
Ik weet dat zo'n chinese carburateur niet altijd de beste zijn, maar hij heeft hier soepel mee gedraaid, dus daar zoek ik (nog niet meteen) de oorzaak.

Ik heb een video gemaakt in een poging dit te illustreren. Hieronder mijn bevindingen:
-Het blijven hangen van het gas dacht ik in eerste instantie: hij zuigt ergens lucht. Dit heb ik gecontroleerd door remmenreiniger rondom de cilinderkop/spruitstuk/carburator te spuiten maar dan is er geen verschil in toerental --> Dit kan ik volgens mij uitsluiten?
-Het 'gas open en sputteren' lijkt mij dan weer op 'te rijk'. Maar mijn sproeiers zijn niet aangepast en voor zover ik weet de naald ook niet.
-Hij start best makkelijk



Na het lezen van de tekst en horen/zien van de video: waar zouden jullie het probleem aan wijten?
Input, tips and tricks: allen welkom!

Fijn weekend!!
 
Klinkt als valse lucht? Had laatst ook zoiets was een het testen met los tankje was ik vergeten de vacuüm slang van de benzine kraan af te doppen...
Ik ga straks even kijken maar volgens mij heeft deze tank geen vacuum slang (kan dat?). Hoe zou dit impact kunnen hebben? Dat de carburateur lucht zuigt vanuit de brandstofslang van het tankje (in plaats van brandstof binnen te zuigen)?

Probeer van die 1,5 slag eens 3 of 4 te maken.
Zodat hij meer brandstof krijgt dus? Ik probeer dit eens ;)
 
Ik ga straks even kijken maar volgens mij heeft deze tank geen vacuum slang (kan dat?). Hoe zou dit impact kunnen hebben? Dat de carburateur lucht zuigt vanuit de brandstofslang van het tankje (in plaats van brandstof binnen te zuigen)?


Zodat hij meer brandstof krijgt dus? Ik probeer dit eens ;)
Bij een vacuum kraan loopt ervan het inlaatspruitstuk een slangetje naar de kraan toe. Die met het vacuum van de motor de kraan opent.
Als dat lekt zuigt hij valse lucht aan en loopt ie slecht. Bij nader inzien zal dat er wel niet opzitten waarschijnlijk :$ gewoon een kraantje wat je handmatig open en dicht zet? Waarschijnlijker is het dus wat Clank zegt. Loopt de benzine wel goed de carb in?
 
Bij een vacuum kraan loopt ervan het inlaatspruitstuk een slangetje naar de kraan toe. Die met het vacuum van de motor de kraan opent.
Als dat lekt zuigt hij valse lucht aan en loopt ie slecht. Bij nader inzien zal dat er wel niet opzitten waarschijnlijk :$ gewoon een kraantje wat je handmatig open en dicht zet? Waarschijnlijker is het dus wat Clank zegt. Loopt de benzine wel goed de carb in?
Benzine loopt er vlotjes in ja. Ik kan de vlotterkamer opendraaien om hem leeg te laten lopen en daar heb ik een constante stroom. Als ik de benzinekraan sluit haal ik er een goeie hoeveelheid uit dus vlotterbakje raakt mooi vol.

Maar jullie denken dus eerder te arm dan te rijk?
 
Is dit ook nog de benzine die er twee jaar geleden in zat?

Haal anders de benzine er eens uit en doe er verse super in.

Als er e10 in heeft gezeten zou ik niet eens uitsluiten dat er in de carburateur zelf iets opgevreten is door de ethanol.

db
 
Is dit ook nog de benzine die er twee jaar geleden in zat?

Haal anders de benzine er eens uit en doe er verse super in.

Als er e10 in heeft gezeten zou ik niet eens uitsluiten dat er in de carburateur zelf iets opgevreten is door de ethanol.

db
Goeie opmerking maar is nieuwe benzine. Wat hiervoor inzat heb ik geen idee van..
 
Terug wat tijd gevonden en enkele dingen geprobeerd/bekeken:

-terug remmenreiniger rond het spruitstuk, uitlaataansluiting, ... gespoten: geen verandering in toerental --> ik denk dus geen valse lucht
-alle pakkingen nagekeken, ziet er top uit

Ik heb terug wat gespeeld met de mengselschroef. Ik heb hem even op 0.5 draaien uit, 2.5 draaien uit en 3.5 draaien uit gezet. Telkens heb ik de stationairschroef aangepast zodat hij 'rustig' liep in stilstand.

Hieronder de videos:



Mijn opmerkingen/bevindingen:
-start in elke setting zonder choke. Volgens mij wil dit dan zeggen dat hij al redelijk rijk staat, niet? Zelf met de schroef maar 0.5 uit.
Op helemaal koude motor startte hij met 0.5 draaitjes uit zonder choke.
-0.5 draaitjes uit: raakt precies niet op volle toeren bij gas 100% open. Dit vind ik ook raar aangezien vol gas = hoofdsproeier (en die blijft gelijk)?
Reageert op zicht wel redelijk goed op het gas maar blijft terug hangen bij loslaten gas maar na 1-2 seconden gaat hij terug in idle.

-2.5 draaitjes uit: iets beter al op volgas maar voelt nog niet als helemaal oke. Reageert redelijk goed op gas maar bij loslaten van volle gas dan blijft hij ook weer wat hangen in toeren maar na 1-2 seconden gaat hij terug in idle.

-3.5 draaitjes uit: slechte volgas. Reageert redelijk op gasdraaitjes maar blijft hangen in toeren en geraakt heel moeilijk terug op idle toerental (in de video zelf niet, ik heb hem zelf uitgezet). Ik dacht altijd dat dit komt door 'te arm' maar hier zijn we 3.5 draaitjes uit (rijke settings).


Opmerkingen/tips? Ik weet even niet zo goed meer wat ik aan het doen ben :p
 
Kijk eens of je sproeier bezetting nog is zoals af fabriek.

Jou verhaal klinkt een beetje als mijn MZ met de nieuwe carburateur na een blok rivisie.

Voor die carburateur de meegeleverde en tevens aanbevolen hoofdsproeier gemonteerd.

Ongeacht wat ik deed met de mengsel schroef en de gasschuifhoogte beroed lopen. En vooral starten zonder choke.

Bleek de hoofdsproeier veels te groot…


De hoofdsproeier geregeld het uiteindelijke volgas mengsel, maar er word nog altijd mengsel van uit je stationaire tak mee gezogen. De enige carburateur die ik ken die dat niet doet is een BVF 16n3-4 waarbij bij stationaire loop de gasschuif dicht staat. Zodra gas geeft valt de vacuum van het stationaire deel weg valt en alls vanuit de hoofdsproeier gepakt word.
 
Kijk eens of je sproeier bezetting nog is zoals af fabriek.

Jou verhaal klinkt een beetje als mijn MZ met de nieuwe carburateur na een blok rivisie.

Voor die carburateur de meegeleverde en tevens aanbevolen hoofdsproeier gemonteerd.

Ongeacht wat ik deed met de mengsel schroef en de gasschuifhoogte beroed lopen. En vooral starten zonder choke.

Bleek de hoofdsproeier veels te groot…


De hoofdsproeier geregeld het uiteindelijke volgas mengsel, maar er word nog altijd mengsel van uit je stationaire tak mee gezogen. De enige carburateur die ik ken die dat niet doet is een BVF 16n3-4 waarbij bij stationaire loop de gasschuif dicht staat. Zodra gas geeft valt de vacuum van het stationaire deel weg valt en alls vanuit de hoofdsproeier gepakt word.
Moeilijk om te weten wat de 'af fabriek' is van deze chinese carburator die op deze orion 140cc pitbike gemonteerd zat bij levering. Maar dit zou mij bizar lijken aangezien hij nog goed gedraaid heeft met deze exacte carburator, niet?

Ik kijk het eens na.
Ik kijk ook eens of ik ergens een carburator vind die ik eens kan omwisselen.
Thanks!
 
. Maar dit zou mij bizar lijken aangezien hij nog goed gedraaid heeft met deze exacte carburator, niet?

Je zegt zelf dat het apparaat twee jaar heeft stil gestaan. Wie weet wat er mee is gebeurd in die tijd. Sproeiers kun je wisselen in een carburateur. Dan heb je het zelfde exemplaar alleen andere sproeiers.
 
Je zegt zelf dat het apparaat twee jaar heeft stil gestaan. Wie weet wat er mee is gebeurd in die tijd. Sproeiers kun je wisselen in een carburateur. Dan heb je het zelfde exemplaar alleen andere sproeiers.
Klopt maar de eigenaar heeft niets aangepast, dat bedoelde ik. Dus de sproeiers zijn hetzelfde gebleven.

Zou toch raar zijn als deze plots andere sproeiers nodig zou hebben, niet?
 
Heb je ook de mengselbuis eruit gehad waar de hoofdsproeier in gedraaid zit?
Daar zitten kleine gaatjes in, kunnen ook dicht zitten door het lange staan.

De kleppen staan 100% zeker juist? Heb al meegemaakt dat hij in toeren blijft hangen door te strakke kleppen.
 
Zijn zo goed als altijd Mikuni replica's op die China pitbikes
Wat is dit dan?

Hallo allemaal,

ik bezit een Orion 140cc pitbike met yx140 blokje eronder. Ik heb dit aangekocht in niet startende staat met de bedoeling dit wat op te frissen en terug goed te laten draaien.
Eerst en vooral: ik ben een redelijke leek op vlak van techniek en dan specifieker motortechniek. Ik doe het uit hobby en ben er graag mee bezig + ik leer graag bij en ben probleemoplossend ingesteld. Buiten het volledig reviseren van mijn Yamaha YZ250F 2007 blok heb ik weinig andere ervaring.

In een vorig topic had ik al de vraag gesteld of carburateur sproeiers gestandaardiseerde maten waren. De reden hiervoor was omdat ik een chinees namaak carburateur had aangekocht maar de sproeiers (vooral traagloop) veel te groot waren en ik moeilijk deze chinese sproeiertjes vond. Omdat deze zoektocht naar die sproeiers niet meteen vlot verliep heb ik besloten om een andere, originele, Mikuni carburateur te kopen: Mikuni VM26.
Echter is na het monteren van deze carburateur de motor wel startende, maar hij loopt heel brak. Ik beschrijf zometeen even de situatie wat er allemaal gebeurt bij welke handelingen maar ik start even met wat specificaties neer te schrijven van het motortje, blokje en carburateur.

Pitbike:
Merk: Apollo Orion
Model: AGB-37CRF-1
Motorblok: YX140cc

Carburateur:
Merk: Mikuni
Type: VM26 (origineel)
Hoofdsproeier: 105
Traagloopsproeier: 15
Airscrew (zit aan de kant van de luchtfilter): 1 draaitje uit

Wat is het probleem?
Het probleem is dat het blokje brak draait. Met de opstelling zoals hierboven vermeld kan het blokje aangestampt worden en blijft het draaien stationair. Van zodra er een beetje gas gegeven wordt reageert het blokje door zijn toerental net iets minder te maken en dan verder niet te reageren. Draai ik het gas volledig open, dan valt hij stil.
Mijn eerste gedacht was meteen dat deze veel te rijk liep maar dat zou mijn om eerlijk te zijn hard verbazen. De traagloopsproeier is maat 15 en dat is blijkbaar al aan de kleinere kant. Als ik ga kijken op de website 'Motorkit' naar dit type carburateur maar dan getuned door Kitaco dan zeggen ze daar dat de traagloop standaard in maat 15 geleverd wordt en de hoofdsproeier in maat 150. Dus dat mijn traagloopsproeier van 15 de boel verzuipt lijkt mij sterk.

Enkele opmerkingen over de staat van het blok/carburateur:
-het blok is door mij nog niet open geweest
-ik heb de olie ververst en een nieuwe bougie gebruikt
-de carburateur was tweedehands aangekocht maar zelden gebruikt. Sproeiers zitten niet geblokkeerd, gasschuif gaat mooi open en dicht, stationair schroef zet de gasschuif iets verder open of juist iets verder dicht, ... Kortom: carburateur zou ok moeten zijn.

Ik beschrijf hieronder enkele situaties die ik geprobeerd heb en welke resultaten daar uit komen:
1) Toen hij met de vorige carburateur niet wou starten heb ik een compressietest gedaan. Daaruit zat ik net boven de 150 psi. Dat zou voldoende moeten zijn. Dat lijkt ook zo te zijn aangezien hij nu wel start. Het zou mij dus verbazen mochten de kleppen niet binnen aanvaardbare marges zitten (al heb ik ze nog niet opnieuw afgesteld).

2) Met nieuwe luchtfilter de motor starten zonder choke. Dan heel traag de gashendel verder openen. Er gebeurt niet veel/niets. Dan plots schiet hij erdoor en gaat hij in toeren. Eenmaal in hogere toeren reageert het gas een stuk beter, ik kan zelf wat revven. Maar laat ik de toeren zakken to stationair en open ik het gas weer heel traagjes, dan gebeurt er niets tot hij plots vol in toeren gaat. Ik zou dit kunnen snappen als de gasschuif blijft hangen, maar hij gaat gewoon netjes open. Het plotse in toeren vliegen is mij nog een raadsel.
Link naar video (lukte niet via motorforum om up te loaden):

3) Omdat ik ik nog steeds dacht dat de motor veel te rijk loopt, had ik de luchtfilter eens losgehaald zodat er makkelijker lucht in kan. Wanneer ik dat deed heb ik een soortgelijke situatie. De motor start en draait. Dan open ik het gas lichtjes en gebeurt er terug weinig. Plots schiet hij dan terug naar hogere toeren en deze keer blijft hij daar dan ook hangen zoals op de video te zien is. Eerste gedacht was uiteraard: hij zuigt hier ergens valse lucht. Maar het probleem is dat hij dit dus niet doet met luchtfilter erop. Ook heb ik al met remmenreiniger gespoten aan het spruitstuk, uitlaat en delen van het blok wanneer hij stationair draait. Dan is er geen toerenverhoging (er gebeurt niets) dus zou ik niet weten van waar er een luchtlek zou zijn. Ook zou ik verwachten dat hij dan slechtere compressie heeft dan mijn 150+ psi?
Link naar video 1 (lukte niet via motorforum om up te loaden):
Link naar video 2 (lukte niet via motorforum om up te loaden):

4) Ik weet niet zeker of dit hier iets mee te maken heeft/kan hebben, maar soms gebeurt het dat bij het proberen opendraaien van het gas de motor zijn plotse overschakeling naar hogere toeren niet haalt en hij dus stilvalt. Het is al gebeurt dat bij de laatste ontploffing/plof een kleine plof te horen is die precies terug door de carburateur geduwd wordt en langs de luchtfilter naar buiten. Er komt een klein beetje rook uit de luchtfilter dan. Is dit gewoon omdat de kleppen bij die laatste ontsteking niet genoeg met geopend konden worden en de uitlaatgassen dan via de inlaat naar buiten geduwd worden? Of wat zou dit kunnen betekenen?

Mijn vragen:
1) Denken jullie nog dat de traagloop sproeier nog steeds te groot is? Kleiner dan 15 lijkt mij wel heel vreemd, zeker om hem nog steeds zo rijk te hebben (althans dat denk ik).
2) Is het mogelijk dat er intern in het blok iets kapot zou zijn waardoor hij niet door deze eerste stijgende toerentallen geraakt? Zoja, zijn er dingen waar jullie meteen aan denken?
3) Zou dit iets met timing/kleppen temaken kunnen hebben? Wat zou de verklaring kunnen zijn dat kleppen dit soort gedrag veroorzaken?
4) Is er nog informatie die jullie weten weten om een verdere conclusie te kunnen geven?
5) Andere dingen waar jullie aan denken?
6) Hoe ga ik hier mee verder? Ik zit op dit moment even vast en weet niet goed wat nog te doen als volgende stap(pen).

Alle hulp, tips en tricks zijn welkom. Iemand ervaringen met dit yx140 blokje en een Mikuni 26mm mag zeker ook even zijn of haar mening geven.
Bedankt!
 
Carbu was tweedehands aangekocht, no way dat een goedkope Orion pitbike geleverd wordt met een echte Mikuni.
Als je de citaat volgt heb je wel een voor geschiedenis van de machine.

En zo stellig zou ik tegen woordig niet zijn. Aangezien de chinese merken tegenwoordig al in zee gaan met KTM en andere gerenommeerde merken.
 
Carburateur al in de ultrasoon gehad?
Dit nog niet neen, enkel handmatig uitgekuist (uitgeblazen, carb cleaner op de metalen delen - niet op de rubbers). Maar is zeker een optie om even te doen.
Heb je ook de mengselbuis eruit gehad waar de hoofdsproeier in gedraaid zit?
Daar zitten kleine gaatjes in, kunnen ook dicht zitten door het lange staan.

De kleppen staan 100% zeker juist? Heb al meegemaakt dat hij in toeren blijft hangen door te strakke kleppen.
Goeie tips! Mengselbuis is er ook uitgeweest ja, is uitgekuist.
Kleppen al 2 maal gecontroleerd: inlaat tussen de 7-8mm en uitlaat rond de 10mm. Zou volgens specificatie moeten zijn volgens wat ik vind.

Maar als ik er niet aan uitgeraakt kan ik eventueel proberen ze iets losser te zetten.
Als je de citaat volgt heb je wel een voor geschiedenis van de machine.

En zo stellig zou ik tegen woordig niet zijn. Aangezien de chinese merken tegenwoordig al in zee gaan met KTM en andere gerenommeerde merken.
Dit is hetzelfde type motortje maar die is van mezelf geweest. Heb ik helaas niet meer dus kan die carburateur niet gebruiken om even uit te wisselen jammer genoeg.

Omdat ik die dan uiteindelijk ook in orde gekregen had vroeg mijn kennis me of we samen even naar zijn model konden kijken. Echter merk ik op dat deze heel lastig zijn af te stellen (al ligt het waarschijnlijk aan mezelf).
Ter info: de Mikuni VM26 ging ook zeer slecht op mijn eigen YX140. Er zijn blijkbaar 5+ versies van de Mikuni VM26 en het internet staat vol met tegenstrijdige afstellingen. uiteindelijk een cheap chinees carburateurtje gekocht en dat ding liep terug lekker.

De YX140 uit dit topic heeft de standaard chinese carburateur af fabriek erop zitten. Al snap ik dat dit verre van de beste carburateur zal zijn, ik wil graag proberen te weten waarom hij plots zo lastig doet met exact dezelfde setup. Zo leer ik er iets uit :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan