Pitting op vorkpoten verwijderen

CaviaGC

Die hard MF'er
28 sep 2004
294
0
Amsterdam
Ik ga binnenkort de voorvorkkeerringen van mijn Cagiva vervangen. Nou zijn de vorkpoten wat beschadigd door steenslag en wat roest. Kan ik dat met schuurpapier verwijderen? Zo ja welke korrel?

Alvast bedankt,

Edwin
 
Laatst bewerkt:
je kunt ze met heel licht schuurpapier opschuren 1000-1500-2000.

pas echter wel op! als jou voorvork een patroontje heeft schuur je dit natuurlijk ook weg!

nog mooier en niet zo duur:

laten stralen en coaten, heb ik een tijd terug ook laten doen met een voorvork. koste me een paar tientjes, maar dan heb je wel een keiharde coating op je voorvork die niet zomaar beschadigd door steenslag! daarnaast ook erg krasvast en makkelijk schoon te maken.

de coating kun je gewoon in elke gewenste RAL-kleur krijgen hier.

succes.
 
Optie 1 ( de beunmethode ) voorzichtig met héééél fijn schuurpapier de scherpe randjes rond je steenslag en roest weghalen, keerringen vervangen.. klaar ( hopen dat hij niet gaat lekken )

Optie 2: vorkpoten vervangen.

Of zie ik dit verkeerd?
 
Optie 1 ( de beunmethode ) voorzichtig met héééél fijn schuurpapier de scherpe randjes rond je steenslag en roest weghalen, keerringen vervangen.. klaar ( hopen dat hij niet gaat lekken )

Optie 2: vorkpoten vervangen.

Of zie ik dit verkeerd?

vervangen is niet meteen nodig.
ik heb mijn vorkpoten naar HK suspension (maar er zijn meer bedrijven die het doen) gebracht en die hebben (ook voor een paar tientjes) de poten keurig glad gekregen.
had ook pitjes/steenslag die tevens 1 keerring al hadden beschadigd, hoe ze het hebben gedaan weet ik niet (was er niet bij ;) )
tevens nieuwe keerringen en olie :) ben dus weer helemaal klaar :]
 
de coating kun je gewoon in elke gewenste RAL-kleur krijgen hier.

succes.
Het gaat om de chromen vorkpoten of heb jij die in een of andere RAL kleur laten spuiten :+ *O*

BTW, ik heb ook weleens m'n VFR voorpoten met schuurpapier 1000+ behandeld en daarna weer gepolijst om enkele roestpitjes weg te werken. Rij er alweer een paar jaar mee zonder probleem.

Je kan echte gaten ook proberen te vullen met epoxy en dit later helemaal glad schuren. Beunoplossing maar slechter wordt het er zeker niet van.
 
Laatst bewerkt:
heb ooit bij m`n kawa die om de haveklap lekkage had door pitting in de vortkpoten deze pitting weggekregen met een wetsteen fijn . (Waar je schaatsen mee slijpt. )
Heel lichtjes over de putjes totdat deze geheel verdwenen zijn .
Nooit meer lekkage gehad :N
 
Laatst bewerkt:
Als de pitjes klein maar diep zijn, dan kan de keerring de pitjes niet 'volgen'. De keerring is niet soepel genoeg om de pitjes tot de bodem af te sluiten. Als je de pitjes uitlubbert, dwz. groter maakt en de randen minder scherp maakt, dan kan de keerring de pitjes beter volgen. En zullen ze dus minder gaan lekken.

Het is natuurlijk een noodoplossing, en bij hoge druk heb je kans dat er alsnog olie uit komt. Maar volgens mij zou het voor normaal rijwerk wel moeten werken. Misschien dat je iets vaker olie moet bijgieten. Maar in ieder geval zal het er niet uit zeiken.

Dit is precies wat Blade4fun heeft gedaan.

Maar ik kan me best voorstellen dat de betere vorkspecialist de chroomlaag er af kan schuren en er een nieuwe laag op kan zetten. Zo erg moeilijk werk lijkt me dat ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
ik doe het altijd met brillo sponsjes..

dat is goed genoeg..en beschadigd niet het chrome..

daarna heeeeeeel dun insmeren met vetvrije vaseline.. dat voorkomt nieuwe plekjes..

Niet te dik, want dan gaan je voorvorkrubbers lekken..
 
TS vraagt hoe men pitting op de vorkpoten verwijderd, niet hoe het moet worden weggepoetst.
Nieuwe binnenpoten kosten rond de €.130.00 per stuk
Dus lijkt mij een betaalbare oplossing lijkt mij.
 
Bedankt allemaal

Kevin, pitting verwijderen zal inderdaad niet lukken. Wat ik wilde weten is wat ik kan doen aan de pitting om ervoor te zorgen dat de nieuwe keerringen straks niet weer gaan lekken. Ik ben met je eens dat nieuwe vorkpoten de beste optie is. Ik ga in eerste instantie toch proberen of ik met een wetsteen de pitting wat kan egaliseren. Als dat niet genoeg helpt kan ik altijd nog voor nieuwe vorkpoten gaan of opnieuw verchromen gaan.
 
Bedankt allemaal

Kevin, pitting verwijderen zal inderdaad niet lukken. Wat ik wilde weten is wat ik kan doen aan de pitting om ervoor te zorgen dat de nieuwe keerringen straks niet weer gaan lekken. Ik ben met je eens dat nieuwe vorkpoten de beste optie is. Ik ga in eerste instantie toch proberen of ik met een wetsteen de pitting wat kan egaliseren. Als dat niet genoeg helpt kan ik altijd nog voor nieuwe vorkpoten gaan of opnieuw verchromen gaan.
En zo is het maar net!
Iedereen kan z'n portemonnee trekken ( of er geld in zit daargelaten )
Maar als je het op een andere ( goedkopere ) manier kan maken ben ik daar geheel voor! *O*
 
Ik heb mijn binnenpoten een paar weken geleden opnieuw laten Hardverchromen. 55 Euro per poot en levenslange garantie tegen roesten. Er komt namelijk een dikkere laag op dan vanaf de fabriek. Als de poten iets krom zijn dan worden ze eerst gericht wat 15 euro extra kost.
Als de roest zo erg is dat men door de onderliggende laag heen moet slijpen dan komt er wederom 15 Euro bij deze laag opnieuw aan te brengen.

Mijn binnenpoten zijn weer als nieuw en passen weer perfect.

Ik heb dit laten doen bij R. Weerts in Zwolle
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook mijn buitenpoten laten poedercoaten ik wil je wel waarschuwen om zelf alles goed dicht te stoppen met eventueel oude bouten en ringen. Wanneer je dit niet doet heb je heel wat schuurwerk om die taaie pedercoating er weer af te halen.
 
Erhard,

voor 55 euro per poot wil ik ze wel laten verchromen. Het lukt me alleen niet je een pm te sturen

Ik heb ondertussen via wat gegoogle zijn gegevens gevonden. Bedankt voor de tip
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal

Kevin, pitting verwijderen zal inderdaad niet lukken. Wat ik wilde weten is wat ik kan doen aan de pitting om ervoor te zorgen dat de nieuwe keerringen straks niet weer gaan lekken. Ik ben met je eens dat nieuwe vorkpoten de beste optie is. Ik ga in eerste instantie toch proberen of ik met een wetsteen de pitting wat kan egaliseren. Als dat niet genoeg helpt kan ik altijd nog voor nieuwe vorkpoten gaan of opnieuw verchromen gaan.

Ah, je bedoelt de binnenpoten.

Voorzichtig zijn met schuren.

En die pitjes in het chroom krijg je natuurlijk nooit meer weg, je kunt het hooguit 'onder controle' houden.

Als ze te ver heen zijn:
1. gebruikt setje binnenpoten
2. nieuwe binnen poten
3. opnieuw verchromen
 
Terug
Bovenaan Onderaan