pk's op krukas en achterwiel

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik lees hier wel eens van "Zoveel pk op de krukas en zoveel op het achterwiel". Ik neem aan dat het aantal pk's op de krukas het aantal pk is dat de fabrikant vermeld in de winkel en het aantal pk's op de achterwiel het daadwerkelijke aantal pk's is tijdens het rijden?
 
De alternator is een wisselstroomgenerator en dat is de juiste benaming van het ding dat wisselspanning op je motor opwekt, die vaak verwisseld wordt met de dynamo, die enkel gelijkspanning opwekt.
Zelfs op je fiets is het een alternator en geen dynamo.
 
volgens het boekje,motorcycle tuning, hou je 72 procent over. pumping losses 7.2% ,piston and rods10.4% ,crankshaft,oilpump,transmision7.2% en alternator 3%. gemeten bij een kawa gpz750. weet niet of het waar maar staat in me boekie. oja, wat is een alternator??

Bij het berekenen van verliezen tussen krukasvermogen en achetrwielvermogen, mag je de verliezen van nokkenas, oliepomp,waterpomp (als deze door je distributie wordt aangedreven) en zuiger niet meerekenen, het krukasvermogen is al netto met die verliezen er van afgetrokken.
 
De oliepomp zit bij mijn brikje na de krukas. Dus telt die wel mee met de verliezen tussen krukas en achterwiel.

Anders heb je ook erg weinig aan het begrip "achterwiel pk's" als daar nog een paar dingen vanaf moeten.
 
Zoals eerder betoogd vallen de verliezen wel mee door wrijving.
Als bij een cardanoverbrenging echt 7% verlies zou optreden dan zou mijn achterwiel met 4 kilowatt opgewarmd moeten worden. De rook zou er af moeten slaan na enkele km volgas te rijden.
Dat is echter niet zo. De behuizing van de haakse overbrenging wordt wel warm maar hooguit handwarm.
Bij de Suzuki VX800 , die heeft ook een haakse achterwieloverbrenging was dat ook zo.
De wrijving bij de haakse overbrenging is wel iets hoger maar constant. Bij een nieuwe ketting is deze relatief laag maar wordt steeds hoger naarmate de ketting verslijt.

Overigens is een cardanoverbrenging een oude uitvinding uit de tijd dat de romeinen nog in europa de scepter zwaaide. DE uitvinder heet Cardanus.
Of was het een oude griek. In ieder geval erg oud idee.
De cardan is ook niet de haakse overbrenging maar het vierlagerig gedeelte/verbinding met de as die naar de eindoverbrenging in het achterwiel gaat.
Dus een cardan snoept nagenoeg geen energie op.

Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan