Plaatje onder koppelingspen?

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
705
161
Zaanstad
Omdat er behoorlijk wat prut bij mijn voorste tandwiel zat, heb ik van mijn V-strom het koppelingsdeksel verwijderd om de boel eens goed schoon te maken. Dat is aardig gelukt, maar nu zie ik onder de plek waar de koppelingspen naar binnen gaat, een (deel van?) een verfrommeld plaatje.
Heeft iemand een idee waar dit van is en hoort dit er zo uit te zien?
 

Bijlagen

  • CB27860B-F758-4E07-88DA-A91E1E0508DE.jpeg
    CB27860B-F758-4E07-88DA-A91E1E0508DE.jpeg
    236,6 KB · Weergaven: 214
Achter het kettingwiel zit een keerring. De plaat zorgt ervoor dat de olie (druk) de keerring er niet uit werkt. Of dat voor de keerring van de drukstift ook is, weet ik niet. Is misschien meer een logische plek geweest om steun te vinden voor deze plaat. En zit daarom ook langs die keerring.

Je kunt overigens een rietje om de drukstift fabrieken die het vet vangt. De stift blijft dan schoner en de kans dat oud vet, en alles wat eraan vast plakt, de keerring molt is kleiner.

Dit advies wordt niet in rekening gebracht.
 
Het zit idd goed vast dus is het volgens mij geen “losse” shim.
Ik heb de indruk dat de keerring van de pen niet helemaal lekker meer afsluit. Ik had vanmorgen alles schoon en droog, en nu vanmiddag na een stuk rijden lagen er een paar (olie?)druppels onder, terwijl hij normaal nooit lekt.
Kan ik de keerring van de koppelingspen er zo uithalen om een nieuwe te monteren of loopt dan alle carterolie eruit?
 
Achter het kettingwiel zit een keerring. De plaat zorgt ervoor dat de olie (druk) de keerring er niet uit werkt. Of dat voor de keerring van de drukstift ook is, weet ik niet. Is misschien meer een logische plek geweest om steun te vinden voor deze plaat. En zit daarom ook langs die keerring.
Dat plaatje zit inderdaad over beide keerringen, dus je voortandwiel moet er even af om de keerring van je drukstift te vervangen. Die gaat wel vaker kapot dus kan heel goed je probleem zijn. Er loopt weinig tot geen olie uit als je zo'n ring wisselt, trouwens.

Ik betwijfel wel of oliedruk de achterliggende reden voor dat plaatje is, die is niet erg noemenwaardig op dat punt volgens mij...

Je kunt overigens een rietje om de drukstift fabrieken die het vet vangt. De stift blijft dan schoner en de kans dat oud vet, en alles wat eraan vast plakt, de keerring molt is kleiner.

Dit advies wordt niet in rekening gebracht.
Best een goed idee :+
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als je twijfelt aan de uitleg van de functie:
1) Bedenk een logischere functie voor het plaatje
2) Ken iemand die het plaatje vergeten was te monteren, tot twee keer toe. Want zeg eerlijk, het ziet eruit alsof het later bedacht is.
3) Heel goed, m’n reply’s zijn altijd van dubieuze kwaliteit :P
 
Ik kwam na verder speuren deze foto nog tegen op het forum. Lijkt dus inderdaad een plaat achter het tandwiel en over de keerring te zijn. Op de foto is hij keurig naar beneden gebogen en die van mij zit in elkaar gefrommeld.
Ben bang dat ik toch alles los moet halen om de keerring te vervangen. Gisteravond had ik alles schoon en droog gemaakt maar nu vanmorgen na een rit hingen er weer druppels aan. :(
Volgende uitdaging: tandwiel eraf halen................
 

Bijlagen

  • Tandwiel V-strom.PNG
    Tandwiel V-strom.PNG
    196,9 KB · Weergaven: 77
:P

2) Ringen er uit? Op een Yamaha zitten ze achter Circlips die voor een keerring zitten, om de keerring heel te houden
Ja die rond de uitgaande as ging er blijkbaar uit, met alle ellende van dien (motor van klant).

Moer van voortandwiel los krijgen kan een dingetje zijn. Als je een garage om de hoek hebt kunnen ze met lucht en de juiste dop maat de boel zo los maken voor je. Tot nu toe is mijn ervaring dat het thuis op de ghetto manier heel lastig is. Zelfs als de boel recent is los geweest en er wat vette bende tussen zit.
 
Ja die rond de uitgaande as ging er blijkbaar uit, met alle ellende van dien (motor van klant).

Moer van voortandwiel los krijgen kan een dingetje zijn. Als je een garage om de hoek hebt kunnen ze met lucht en de juiste dop maat de boel zo los maken voor je. Tot nu toe is mijn ervaring dat het thuis op de ghetto manier heel lastig is. Zelfs als de boel recent is los geweest en er wat vette bende tussen zit.
Dat klinkt bemoedigend :N
 
Ja die rond de uitgaande as ging er blijkbaar uit, met alle ellende van dien (motor van klant).

Moer van voortandwiel los krijgen kan een dingetje zijn. Als je een garage om de hoek hebt kunnen ze met lucht en de juiste dop maat de boel zo los maken voor je. Tot nu toe is mijn ervaring dat het thuis op de ghetto manier heel lastig is. Zelfs als de boel recent is los geweest en er wat vette bende tussen zit.
vertel mij wat, vorige week tandwieltje gewisseld van de circuitbike, eindje buis (cmtje of 70) op ratel
voet op achterbrug en naar mezelf toe trekken...... krak moer los en ik een blauw oog:o
 
Weer de kap eraf gehaald en gezien dat hij inderdaad nat is bij de keerring waar de koppelings pen ingaat. Wil ik alles weer in elkaar zetten, duwt de pen de keerring scheef naar binnen waardoor er meteen olie tussenuit pist. En met geen mogelijkheid de keerring weer recht te krijgen. Gggrrrr. 😡
Ik was juist van plan om de boel weer in elkaar te zetten om morgen langs de motorzaak te rijden voor een afspraak, maar zo kan ik niet rijden. 😡😡
 
Weer de kap eraf gehaald en gezien dat hij inderdaad nat is bij de keerring waar de koppelings pen ingaat. Wil ik alles weer in elkaar zetten, duwt de pen de keerring scheef naar binnen waardoor er meteen olie tussenuit pist. En met geen mogelijkheid de keerring weer recht te krijgen. Gggrrrr. 😡
Ik was juist van plan om de boel weer in elkaar te zetten om morgen langs de motorzaak te rijden voor een afspraak, maar zo kan ik niet rijden. 😡😡

Dan klemt de keerring niet meer goed genoeg in de passing. Dit mag niet gebeuren door het kleine beetje kracht wat de koppeling pen uitoefent
 
Je kan die pen er toch zo uittrekken en dan die keerring eruit haken?
Dat probeerde ik, maar heb de indruk dat de keerring groter is is dan het gat van de borgplaat. De keerring zit er na veel pielen nu wel iets rechter in, maar alles is zeiknat eromheen en de pen zit er wel heel ruim in.

Zou ik zo naar de motorzaak (10 minuten rijden) kunnen gaan? Of zit dan mijn hele achterband onder de olie?
 
Het gat in de borgplaat is inderdaad kleiner dan de keerringen van de uitgaande as en van de koppelingspen, ander zou die plaat weinig zin hebben.

Bij mij waren allebei de ringen slecht en inderdaad wat olie op de achterband, dus rustig nar huis gereden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan