Plaatje onder koppelingspen?

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
709
162
Zaanstad
Omdat er behoorlijk wat prut bij mijn voorste tandwiel zat, heb ik van mijn V-strom het koppelingsdeksel verwijderd om de boel eens goed schoon te maken. Dat is aardig gelukt, maar nu zie ik onder de plek waar de koppelingspen naar binnen gaat, een (deel van?) een verfrommeld plaatje.
Heeft iemand een idee waar dit van is en hoort dit er zo uit te zien?
 

Bijlagen

  • CB27860B-F758-4E07-88DA-A91E1E0508DE.jpeg
    CB27860B-F758-4E07-88DA-A91E1E0508DE.jpeg
    236,6 KB · Weergaven: 214
vorig jaar ketting af gelopen. op gelegd en 200m gereden naar werkvolk langs de baan in de hoop dat ze gereedschap hadden om de ketting te regelen. dat hadden ze, en toen ik terug naar de motor stapte zag ik een plas olie onder het blok. ik dacht "f$ck, gat in het carter"

zou er geen 2km ver mee geraakt zijn. met de trein naar huis en motor in het WE gaan ophalen.

wat bleek thuis ? ketting had de stang over geklopt, maar ze zat nog wel op haar plaats en kon nog ontkoppelen. maar de stang zat uiteraard niet meer exact op zijn plaats, en de olie zeek eruit met draaiende motor.
 
Ja, dan wel, ik heb zat van die keerringen gehad die door ouderdom overleden. Dat duurt eerstens even voor je het doorhebt. Als ze door geweld en mishandeling omkomen ziet het er wel vaker minder appetijtelijk uit.
 
Wat zijn eigenlijke de voordelen met zo'n bediening met pin bij het voortandwiel ipv bijv een hevel op het rechterdeksel? Kosten? Misschien dat het met een hydraulische koppeling lastig is via het rechterdeksel? Mijn motor heeft echter gewoon een kabel bediening maar toch word de koppeling bediend via het voortandwiel.
 
Blijf het overigens vreemd vinden dat de keerring er aan de achterkant doorheen kan. Je zou toch zeggen dat hij aan de kant van het blok tegen een randje aangedrukt zit.
 
Ga straks bij Roukema een revisiesetje tbv de koppeling halen. Daar zit de bewuste ring ook in.
Dus wordt vervolgd.
Of het komt in "Wat heb je vandaag aan je motor gedaan" of (in het slechte geval) in "het grote sleutelblunder topic".
 
Tis godver wel erg hoor, dat we niet eens meer de inventuviteit hebben om een rolletje poetsdoek om die pushrod te draaien, af te hechten met 2 ty rappen en in te klemmen tussen je koppelingsworm en het motorblok... Nooit van BDR gehoord natuurlijk, als het achterlichie kapot is bellen we de wegenwacht, Hey mij maakt het geen tering uit, ik kom gewoon thuis...
 
Battle Damage Repair. Dat leer je in het leger zegmaar. luchtfilter maken van snelverband, een bout M8 in een lekke band draaien...
Je leert het niet, je moet het doen...
 
Die roltrap weer? 🤷‍♂️ Inventiviteit is zo ver te zoeken... Als dal lappie nét langs je ketting loopt kan je 'n mog als vervanger van je scottoiler gebruiken ook

1623351373637.png
 
Battle Damage Repair. Dat leer je in het leger zegmaar. luchtfilter maken van snelverband, een bout M8 in een lekke band draaien...
Je leert het niet, je moet het doen...
Zal morgen op de zaak een stuk pijp zoeken waarmee ik dit weekend de moer van het voortandwiel wat angst kan aanjagen. Wil me niet uit het veld laten slaan door zo’n stomme oliering, het is mijn eer te na om me het nu al op te geven.
De nieuwe seal, dop 32 en momentsleutel van 200Nm liggen al klaar.

Ik ga voor je lijfspreuk: Vaak ben je te bang.
 
Nee juist niet, niet te bang zijn...

Laat een stuk spanband tussen de bovenkant van je voortandwiel en de onderkant van je achtertandwiel lopen, het kan geen ene kant meer op: Jij bent de baas !!! (en dat is ook BDR)
 
Wilde het zelf proberen met een stalen pijp door de velg gestoken, steunend op de achterbrug. Kan hij ook geen kant meer op.
Maar een oude spanband moet ik ook nog ergens hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Met een spanband verdeel je een beetje de kracht over de twee kettingdelen en de band, niet over de bovendte ketting en de eerste spaak...Jouw methode werkt ook hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan