Plaats op de weg bij file?

Ik rij zelf nog niet, maar ga dit stuk binnenkort waarschijnlijk wel dagelijks rijden. Mijn werktijden staan vast en ik kan helaas ook echt niet zeggen dat ik om half 4-4 uur vast naar huis toe ga om de file voor te zijn, dus filerijden wordt een verplichting.
Omdat ik nog geen enkele ervaring heb, zie ik er niet echt naar uit om direct te beginnen met drukke snelwegen maar het is nu eenmaal niet anders. Iedere dag in mijn aftandse blik naar mijn werk rijden is ook niet echt prettig, vooral nu de zomer eraan komt. (Iets met zwarte auto's, geen airco en alleen parkeergelegenheid pal in de zon).

Op die bocht naar de a28 toe lijkt het me wel lastig om te bepalen wanneer je nu weer moet gaan invoegen. Meestal staat het verkeer namelijk ook na de bocht nog een tijd stil, totdat je de invoegstrook naar de a27 hebt bereikt. Het is grotendeels 1baans. Is het dan de bedoeling dat je dat stuk wel achteraan aansluit, of kun je eerst de E30 op en dan op het einde weer uitvoegen om richting a27 te gaan?
Ik zou zoveel mogelijk proberen er langs te rijden waar dat fatsoenlijk gaat. Lang in langzaam rijdend/stilstaand verkeer stilstaan wordt je als motorrijder niet vrolijk van, zeker niet met zomerse temperaturen.
En probeer je flexibel op te stellen mbt file rijden, kan heel goed zijn dat je de ene keer er aan de ene kant makkelijker langs kunt en de volgende keer het daar helemaal dicht staat en je de andere kant moet nemen. Zoek de ruimte op :Y

Als tip wil ik je wel meegeven om op te letten of er toevallig niet een motorrijder met meer file ervaring achterop komt, die dan voor te laten gaan en er dan lekker achteraan te kachelen. Dat is de beste manier om het te leren.
 
Zonde van de lak.

Zitten van die aftermarket krengen op, welke beiden al kleine schade hebben aan de buitenkant, rechts van een glijpartij en links van een muur waar ik langs moest manoeuvreren om de motor te kunnen parkeren. Dus mijn lak zal er niet onder lijden :P
 
Zitten van die aftermarket krengen op, welke beiden al kleine schade hebben aan de buitenkant, rechts van een glijpartij en links van een muur waar ik langs moest manoeuvreren om de motor te kunnen parkeren. Dus mijn lak zal er niet onder lijden :P
Heb geen aftermarket spiegeltjes en hoewel er wel wat beschadigingen in de lak zitten hoef ik het niet nog erger te maken. Dus ik klap ze van te voren al in :P
 
Ik rij momenteel dagelijks door de files heen op de A10 en de A1. Juist het grote pluspunt van een motor vind ik persoonlijk. Aangezien ik weiger om harder te rijden dan 40km pe ruur als de rest stil staat moet ik wel eens ruimte geven voor achteropkomende motoren. So be it, kleine moeite, ga je gang. Het enige waar ik altijd twijfel over de aanpak is de weg naar de A10 toe (boelelaan). Daar staat het elke middag helemaal vast. Tussendoor lukt je bijna niet dus meestal blijf ik ook maar staan. Andere opties die ik voorbij zie komen zijn motoren die op de andere weghelft gaan rijden om naar voren te kunnen of ze pakken het fietspad en rijden die af tot aan de stoplichten, maar volgens mij kan je daar een behoorlijke boete voor krijgen als ik me niet vergis.
 
Ik rij momenteel dagelijks door de files heen op de A10 en de A1. Juist het grote pluspunt van een motor vind ik persoonlijk. Aangezien ik weiger om harder te rijden dan 40km pe ruur als de rest stil staat moet ik wel eens ruimte geven voor achteropkomende motoren. So be it, kleine moeite, ga je gang. Het enige waar ik altijd twijfel over de aanpak is de weg naar de A10 toe (boelelaan). Daar staat het elke middag helemaal vast. Tussendoor lukt je bijna niet dus meestal blijf ik ook maar staan. Andere opties die ik voorbij zie komen zijn motoren die op de andere weghelft gaan rijden om naar voren te kunnen of ze pakken het fietspad en rijden die af tot aan de stoplichten, maar volgens mij kan je daar een behoorlijke boete voor krijgen als ik me niet vergis.

Het voordeel aan zo'n situatie is natuurlijk dat alles stilstaat en dat je dus vrij goed overzicht hebt en dus de politie kunt zien staan. Dan neem je het (kleine) risico dat er een keer eentje in burger staat en dat 'ie nog je kenteken kan zien en onthouden ook (want hij gaat je waarschijnlijk niet kunnen stoppen in de drukte).

Dat gezegd hebbende; voor mij persoonlijk is spookrijden echt 100,1% uit den boze. Heb een schijthekel aan motorrijders die dat doen; ik zie het vaak op de N201 tussen Schiphol en Mijdrecht bijvoorbeeld. Dan moet zo'n klungel zich opeens weer tussen de auto's vrotten als er verkeer aankomt, met allerlei frustratie en remacties en andere ellende tot gevolg.

Over aparte fietspaden rijd ik ook absoluut niet. Over fietsstroken dan wel weer af en toe, hier bijvoorbeeld. En dan nog, alleen als het niet heel druk is met fietsers en met grote afstand in wat hogere versnelling (= geen zenuwachtige herrie maken). Vaak zat langs een daar in de file staande politiewagen gereden, nooit gezeik mee gehad, alhoewel het vast niet mag. Zeker in Amsterdam maakt het voor de pliesie alles uit HOE je het doet. Ik zal me dan wel weer nooit tussen een stilstaande auto en een rijdende fietser door persen (wat je vooral veel scooterrijders ziet doen, zeker daar). Kijk ik wil wel opschieten, maar zwakkere weggebruikers laten schrikken of opjagen is gewoon een no-go.
 
Laatst bewerkt:
Daar staat het elke middag helemaal vast. Tussendoor lukt je bijna niet dus meestal blijf ik ook maar staan.
Ik neem daar een of tweemaal per week rond 7 uur de afrit, komende van de A4. Soms staat het vast, soms niet, maar ik kan er altijd wel langs of tussendoor. Het kruispunt staat vaak ook helemaal vast omdat voor het verkeer vanaf de snelweg of het licht rood is, of het kruispunt vol staat met stilstaande auto's van de andere kant. Dus als het licht rood is mag je niet rijden, en als het licht groen is kun je niet rijden. Maar op de motor heb ik daar geen last van.
 
Al 's gedacht aan een wit pak?

nog beter: doorwaaipak

Ik neem vrijwel altijd de linkse-middelste baan ookal ligt er een doorgetrokken streep. In- en uitvoegstroken zijn soms wel rottig. Meestal ga ik er gewoon via de andere rijbaan zover mogelijk naar voren en dan ergens tussen voor de afslag. invoegstoken bijv met een scherpe bocht naar rechts, hier haal ik alleen in als het echt stilstaat of superlangzaam rijdt omdat auto's je hier vaak echt niet verwachten of ineens naar links gaan bij invoegen.
 
Goed opletten als het verkeer aan het afremmen dan wel optrekken is, dat zijn meestal de momenten dat mensen vaak zonder te kijken nog even in het gat schieten (om daarna door die rij strook weer ingehaald te worden). Je merkt het gauw genoeg, t is een onrustig sfeertje.
Ook in je achterhoofd houden dat als een file langer is en je bent inmiddels een kwartiertje aan het tuffen de mensen verveeld raken in de auto en minder goed opletten, is mijn ervaring.

Dat met die doorgetrokken streep, geen idee hoe het officieel zit maar ik zou gewoon die baan pakken.
 
Bedankt voor de tips :)
Ik heb mijn pak pas een jaar en het was ook gekocht met het idee: het moet zomer's en 's winters wel te doen zijn, dus gore-tex pak met uitneembare voering gekocht en ik ben er op zich wel blij mee. Alleen had ik niet zo heel goed nagedacht over de kleur, behalve dan: het moet natuurlijk wel een beetje leuk staan :+
Nu eerst maar eens een motor kopen en dan misschien volgend jaar eens kijken voor een ander pak voor echt warme dagen of een combinatie van een jack en kevlar broek.
 
Oh eh durf gas te geven. Hierdoor trek je sneller weg uit een situatie waarbij er wat minder ruimte is.
Weet wat je breedte is. Passen de spiegels er door dan kan de rest van motor er ook door. Leer, onderweg bij elk stoplicht, om te balanceren en vanuit zo'n houding weer vlot en recht op te trekken zonder voetjes aan de vloer te hebben gehad.
Rij achter iemand aan, maar realiseer je dat je hierdoor minder ver vooruit kunt kijken, immers je kijkt tegen de rug van je voorganger aan; file rijden is net kijken met tunnelvisie, dus niet in een rechte lijn achteraan rijden. Zoek je afstand zodat je toch plots tot stilstand kunt komen.
Wiebel zo nu en dan met je stuur zodat het licht vam je koplamp de aandacht trekt. Stel hier voor de koplamp ietsjes omhoog af zodat je iets meer via de zijspiegel naar binnen kunt schijnen.
Op een driebaans weg of meer rij je file tussen baan 1 en 2 ( dat zijn dus de linker twee banen). Maar bij samenvoeging niet bang zijn je moment te kiezen en naar de banen 2 en 3 te gaan, doe dit nou niet 500 meter te vroeg. Je kunt altijd op het laatste moment invoegen daar waar je met de auto boos aangekeken zou worden en als voordringer bestempeld zou worden. Je kunt op je plekkie invoegen door op het goede moment gas bij te geven. Je bent dan toch sneller.
Het woonwerkverkeer is redelijk wel wat gewend, maar vergis je niet als je een keer in het weekend moet werken en er zou file zijn. Dat is een hele andere groep mensen die je dan tegen komt.
Begin rustig en leer het gedrag van de file kennen, dagelijks blijven rijden helpt de groei van je zelfvertrouwen. Succes.
 
Mijn werk heeft wel een heel groot voordeel; werken in het weekend is echt niet nodig! zelfs op vrijdagmiddag is het hier meestal redelijk uitgestorven :) .
ik denk dat ik inderdaad de eerste week ofzo mijn vriend maar even ga verplichten mij van en naar het werk te begeleiden *D. Dan mag hij daarna zijn normale, veel te vroege, tijden weer gaan aanhouden.
 
Rij zelf altijd tussen de twee linker banen in totdat het verkeer zo'n 50 km/h gaat rijden. Dan ga ik er weer (even) netjes in de rijstroken rijden. Remt het af, even spiegelen, en weer tussendoor.
Wat ik zelf altijd doe (en wat eigenlijk niet mag) is mijn gevarenlichten ook aanzetten als ik tussendoor rij. Het valt net wat meer op dan zonder.

Ik rij ook altijd vrij hoog in de toeren. Maakt de motor wat geluid waardoor men je aan hoort komen. Zolang je kwa snelheid rustig rijdt, zal een schrikreactie uitblijven is mijn ervaring.


Wees verder vooral geduldig. Gaat het niet, dan gaat het niet, en in zo'n smal pad uitwijken gaat ook niet of nauwelijks. En bedacht zijn op "banen wisselen" en in- en uitvoegen van auto's en (vooral) vrachtwagens.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips :)
Ik heb mijn pak pas een jaar en het was ook gekocht met het idee: het moet zomer's en 's winters wel te doen zijn, dus gore-tex pak met uitneembare voering gekocht en ik ben er op zich wel blij mee. Alleen had ik niet zo heel goed nagedacht over de kleur, behalve dan: het moet natuurlijk wel een beetje leuk staan :+
Nu eerst maar eens een motor kopen en dan misschien volgend jaar eens kijken voor een ander pak voor echt warme dagen of een combinatie van een jack en kevlar broek.
Ach, wit pak is net zo warm als je niet door kunt rijden :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan