Plaats op weg

metalant

MF'er
30 sep 2001
235
0
Wat is de juiste plaats op de weg voor een motorrijder?

Ik heb altijd geleerd 'links van het midden van je eigen rijstrook'
Behalve als een dikke vrachtwagen tegemoet komt ;) want anders wordt je bijna omver geblazen.

Ik zie de laatste tijd veel motorrijders aan de rechterkant zowat in de berm rijden.
 
Wat is de juiste plaats op de weg voor een motorrijder?
De plaats is natuurlijk afhankelijk van het verkeer en de weg (bocht voorbereiden b.v) M.a.w. variabel!
Ik zie de laatste tijd veel motorrijders aan de rechterkant zowat in de berm rijden.
Wanneer je b.v. een trekker tegenkomt kun je verwachten dat er mensen gaan inhalen. Dan moet je je wel even laten zien... Maar niet te ver anders denken de koekblikkers dat je effe ruimte voor een inhaalpoging aan het geven bent...
 
de gebruikelijke positie is dat je, als je de rijbaan in 2 delen verdeelt, je de rechterhelf gebruikt. Overigens zie ik het ook vrij vaak voorkomen dat motorrijders structureel rechts rijden, ik kan er nog steeds niet achterkomen wat hun achterliggende gedachte daarbij is :?
 
de gebruikelijke positie is dat je, als je de rijbaan in 2 delen verdeelt, je de rechterhelf gebruikt. Overigens zie ik het ook vrij vaak voorkomen dat motorrijders structureel rechts rijden, ik kan er nog steeds niet achterkomen wat hun achterliggende gedachte daarbij is :?

waarom leer ik dan dat ik als je de rijbaan verdeelt in 2 dat je dan iets links van het midden moet rijden? omdat je dan te zien bent in de binnenspiegel van automobilisten
 
Op een tweebaans weg rij ik met mijn wielen ongeveer op de dezelfde plek als normaal de linker wielen van een auto rijden, als het erg rustig is in het midden.

Op een vier baans weg (snelweg) rij ik als het wat drukker is tegen de midden as aan. Het verschil tussen de rechter of de linker baan is bij mij dan ongeveer anderhalve meter. Dan wel goed rekening ermee houden dat je daar compleet in een blinde hoek kunt zitten, check, check en nog eens check dus.
 
De plaats is natuurlijk afhankelijk van het verkeer en de weg (bocht voorbereiden b.v) M.a.w. variabel!

OK, misschien had ik het iets duidelijker moeten stellen. Tuutlijk rij je niet altijd op dezelfde plek!Wanneer je b.v. een trekker tegenkomt kun je verwachten dat er mensen gaan inhalen. Dan moet je je wel even laten zien... Maar niet te ver anders denken de koekblikkers dat je effe ruimte voor een inhaalpoging aan het geven bent...

Dat is precies het gevaar dat ik bedoelde. Als je uiterst rechts rijdt denken mensen: "Ik kan er voorbij" (als je langzamer rijdt). Of een brutale tegenligger gaat inhalen omdat er plek is.
 
Je positie is sterk afhankelijk van de verkeerssituatie en de soort weg.

Op de snelweg iha links van het midden van je rijstrook, zij het dynamisch: niet continu dezelfde positie, maar af en toe afwisselend omdat een bewegend object nu eenmaal meer opvalt dan een statisch.

Op een provinciale weg iha ook dezelfde positie, tenzij je tegenliggers krijgt, dan meer naar rechts (zichtbaar voor auto's achter de voorste tegenligger).

Bij een onoverzichtelijke weg die plaats waar je zo snel mogelijk zicht hebt in zijwegen (en dat kan zelfs helemaal links op de linkerweghelft zijn!).

Het belangrijkste is dat je jezelf ZICHTBAAR maakt. Verstop je niet achter auto's, maar kom daar achter vandaan. Neem die positie op de weg dat je voor anderen in een zo vroeg mogelijk stadium gezien KAN worden.
 
tja, dat moet ik nog allemaal leren :P

moet wel zeggen dat motorrijders soms helemaal niet opvallen als je in de auto zit, maar ik ga er wel altijd voor terug naar de rechter strook...

lief he? :}
 
net links van het midden.......en ik rijdt rechts van het midden als er langzame voertuigen tegemoet komen (zoals iemand hier al vermeldde), of als ik met (net iets hoger dan legale snelheid) op duitse B wegen rijdt, want die duitse tegenliggers houden nogal van op het laatse moment voor je neus nog ff in te halen
 
Links van het midden rij ik altijd (zoals geleerd)
Maar...

Op de snelweg (wat ik best vaak rij de laatste tijd) als ik op de rechterbaan rij, dan rijdt ik toch liever rechts van het midden (of midden). Voel ik me toch wat safer.

Is dat verstandig? Iemand?
 
Links van het midden rij ik altijd (zoals geleerd)
Maar...

Op de snelweg (wat ik best vaak rij de laatste tijd) als ik op de rechterbaan rij, dan rijdt ik toch liever rechts van het midden (of midden). Voel ik me toch wat safer.

Is dat verstandig? Iemand?
Dat is helemaal afhankelijk van de omstandigheden. Er zijn stukken snelweg waar je hele diepe sporen in het wegdek hebt zitten. (Ik noem bijna de gehele A12, randweg Eindhoven voor de renovatie en zo nog een paar trajecten) Dan is het verstandiger om uit die sporen te blijven, zeker als het slecht weer (regen, en dan helemaal in combinatie met harde wind) is.
Zelf rijd ik meestal links uit het midden, dus in het linker bandenspoor van koekblikken, tenzij het een smalle weg is of er rotzooi op dat stuk ligt.
In de bocht pak ik natuurlijk wél de ideale lijn ;)
 
Je positie is sterk afhankelijk van de verkeerssituatie en de soort weg.

Op de snelweg iha links van het midden van je rijstrook, zij het dynamisch: niet continu dezelfde positie, maar af en toe afwisselend omdat een bewegend object nu eenmaal meer opvalt dan een statisch.

Op een provinciale weg iha ook dezelfde positie, tenzij je tegenliggers krijgt, dan meer naar rechts (zichtbaar voor auto's achter de voorste tegenligger).

Bij een onoverzichtelijke weg die plaats waar je zo snel mogelijk zicht hebt in zijwegen (en dat kan zelfs helemaal links op de linkerweghelft zijn!).

Het belangrijkste is dat je jezelf ZICHTBAAR maakt. Verstop je niet achter auto's, maar kom daar achter vandaan. Neem die positie op de weg dat je voor anderen in een zo vroeg mogelijk stadium gezien KAN worden.
:^
 
mij is geleerd in te spelen op het verkeer en anders links van het midden.

mag ik je vragen waarom je het vraagt? een meningsverschil ofzo met iemand hierover?
 
Wat metalant zegt zo is het mij ook geleerd, maar na wat ervaring ga je toch een beetje zoeken wat het lekkerste rijd. Ik zelf rij voor 90% altijd midden op de weg, al is het dan wel iets meer naar het midden van de weg toe. Ik denk dat dat voor de meeste rijders geld. Je hebt van die wegen die lekker krom getrokken zijn door vrachtverkeer en wortels van bomen en dan is het nog een klinkerweg ook met in het midden mosachtige shit(zoals in bergen NH) Dan kies ik dus echt wel voor de rechterkant van mijn rijbaan, dan rij je wel in de spoorvorming maar altijd nog beter dan in het midden te blijven rijden.
 
In principe links van het midden, maar bv om bochten mooi en overzichtelijker te :] :] is soms rechts aan te bevelen, je zichtlijn is efficienter.. :Z .
 
Bij geen verkeer rijd ik waar ik zin in heb, en anders hangt het een beetje van degene voor me af: ik rijd daar waar ik het meeste zicht vóór me heb.
 
Het angt er nogal van af:

In principe rijd ik inderdaad links van het midden, op de plek waar het blik het linker wiel heeft want daar is het wegdek schoon (ook rechts natuurlijk maar ik ben geen brommer).

Als ik aan het inhalen ben op de linkerbaan dan rijd ik juist wel rechts omdat je dan beter in het zicht van de spiegeltjes rijd.

Als ik op de linker baan zit achter één of ander blik dan ga ik juist weer helemaal links zitten want dan is tenminste duidelijk dat ik er voorbij wil.

Als ik in langzaamrijdend verkeer rijd dan blijf ik altijd net links of rechts van de as van de weg, dan kun je makkelijk door het verkeer laveren.


MAzzel,

Roland
 
Links van het midden wordt je ook geleerd tenzij... en dan kan je een hele waslijst opnoemen met tegemoetkomende vrachtwagens of trekkers, bochten, hol of bol wegdek, slecht wegdek, groepsverband etc. ;)

Die helemaal rechtsrijders begrijp ik ook niet :? Is overigens wel makkelijk inhalen :P
 
Je positie is sterk afhankelijk van de verkeerssituatie en de soort weg.

Op de snelweg iha links van het midden van je rijstrook, zij het dynamisch: niet continu dezelfde positie, maar af en toe afwisselend omdat een bewegend object nu eenmaal meer opvalt dan een statisch.

Op een provinciale weg iha ook dezelfde positie, tenzij je tegenliggers krijgt, dan meer naar rechts (zichtbaar voor auto's achter de voorste tegenligger).

Bij een onoverzichtelijke weg die plaats waar je zo snel mogelijk zicht hebt in zijwegen (en dat kan zelfs helemaal links op de linkerweghelft zijn!).

Het belangrijkste is dat je jezelf ZICHTBAAR maakt. Verstop je niet achter auto's, maar kom daar achter vandaan. Neem die positie op de weg dat je voor anderen in een zo vroeg mogelijk stadium gezien KAN worden.
:^

:} helemaal niets aan toe te voegen :}
 
ik heb geleerd dat je op de plek moet rijden waar je in de auto alsa bestuurder zit.
links van het midden dus, door de kop van de pijl en langs het 2de streepje van het zebrapad.
later van marvin
 
ik heb geleerd dat je op de plek moet rijden waar je in de auto alsa bestuurder zit.
links van het midden dus, door de kop van de pijl en langs het 2de streepje van het zebrapad.
later van marvin
Klopt ..... soms. Zoals ik al eerder stelde, is het op een provinciale weg met tegenliggers niet de optimale plaats. Stel er komt je een bestelbusje tegemoet, en jij rijd links van het 'oliespoor'. Als er nu een auto achter het busje zit en wil inhalen, dan ziet hij jou pas als hij al achter het busje vandaan is. En daar wordt jij dus niet vrolijker van!

Zit je op dat moment verder naar rechts, dan heeft die automobilist met haast jou al eerder in beeld en bovendien ben je verder van die auto die naar jouw weghelft komt vandaan.

Zie je zo'n busje naderen, dan kun je af en toe zelfs even de rechterkant naderen. Niet te lang / continu, want dan nodig je de potentiële inhaler uit om ertussendoor te piepen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan