Plaatsen van een 12V Accessory Plug (sigarettenaansteker)

kkoenen

Rookie
3 sep 2008
8
0
Na het aanpassen van mijn PDA, zodat de voedingconnector niet meer stuk zou gaan ( zie blog : HyvesGames ), was vandaag de beurt aan de motorfiets.

Ik had al een snel gefabriekte 12V Accessory Plug (sigarettenaansteker in de volksmond) onder mijn zadel, maar het ding was verre van betrouwbaar en nog verder van veilig. Dus nu maar eens serieus klussen.

Hieronder een handleidingkje, natuurlijk open voor suggesties of jouw ervaringen met een ander type motorfiets!

1. Knip van een rubberen tuinhandschoen de middelvinger af en knip een klein gaatje in het topje. Leg de vinger apart voor later.

12V%20Plug%2001.jpg


2. Koop een 12V Accessory plug, het liefst met een dopje tegen de regen. Monteer elektriciteitssnoer aan de plug. Hieronder zie je een foto waarop ik het met soldeer heb gedaan. Na een hoop ge-emmer en een gesmolten zekering bij stap 9 ben ik toch maar even van die stekkertjes gaan halen. Dat werkt een stuk beter. Dus : stekkertjes op het snoer knijpen en op de 12V plug zetten.

12V%20Plug%2002.jpg


3. Het bevestigen van de 12V plug aan de motor verschilt per type motor. Als je een mooie kuip hebt, kun je een flink gat boren en de schroefring van de plug gebruiken. Ik heb gekozen voor een klem (van de Hubo, voor het vastzetten van buizen in de badkamer ofzo). Helaas had ik geen spuitbusje zwart meer, maar ooit spuit ik die klem nog even in de kleur van het frame. Dus : klem eromheen en pas maken op de gaten in je frame.

12V%20Plug%2003.jpg


4. Nu dan eindelijk de vinger! Draadjes door het kleine gaatje, de rest van de vinger uitrekken en over de 12V accessory plug heentrekken. Ik ben op zoek geweest naar krimpkouzen in deze maat (27 mm) maar die zijn niet te vinden. Bovendien zouden ze, als ze bestaan, te weinig krimpen om de boel mooi af te sluiten. Na het vingertrekken de plug losjes op de fiets monteren en meten hoe lang je bedrading naar je accu moet zijn. Iedereen die er verstand van heeft zal zeggen dat je de 12V plug met de opening naar beneden moet monteren ivm regen. Maar ik vind dat niet mooi, dus doe ik het niet. :P Bovendien heb ik een kapje op de plug en mijn navigatie niet nodig als het regent.. (?)

12V%20Plug%2004.jpg


5. Voor de connectie aan de accu mooie ringetjes solderen. Uiteraard met krimpkous eromheen :D.

12V%20Plug%2005.jpg


6. Een zwevende zekering plaatsen, zo dicht mogelijk bij de accu. Als er dan onverhoopt toch kortsluiting ontstaat, knalt je zekering ipv iets anders. Amperage moet je een beetje schatten. Ik heb met de multimeter bij opladen van de PDA een ampere of 2 gemeten (1,6). Met een zekering van 5 Ampere ben je zeker beschermd tegen kortsluiting. Veel meer zou ik niet doen, dan duurt het te lang voor hij doorgebrand is.

12V%20Plug%2006.jpg


7. En natuurlijk weer met mijn favoriete spul e.e.a. zoveel mogelijk beschermen tegen de regen en dus de roest. Krimpkouzen!! (Sommige onderdelen / aansluitingen kun je ook beschermen met een flinke dot lijm erop).

12V%20Plug%2007.jpg


8. Draadje netjes door de fiets heen leiden.

12V%20Plug%2008.jpg


9. Tijdens het aansluiten brak de soldering, draden kwamen tegen elkaar en op die manier dus meteen de zekering getest :D. Toch maar even stekkertjes halen en opnieuw bevestigen.

12V%20Plug%2009.jpg


10. PDA Mount van DigitalsOnline gemonteerd. Stekker aansluiten en... Prima connectie! Missie volbracht! Net op tijd, want het begint te spetteren..


12V%20Plug%2010.jpg


12V%20Plug%2011.jpg


11. Snel motorfiets droogmaken, dekentje erover, PDA naar binnen en koffiedrinken :D.
 
Bij HEC in Delft (molenstraat 4), bijvoorbeeld. Inmiddels ben ikzelf trouwens overgestapt op rechtstreeks female USB (met trafo) aan de accu. (sloop zo'n trafo uitelkaar en vrot de draadjes naar de accu.. dan de boel verpakken in een doosje, dichtspuiten met siliconen, klaar.)

Succes.
 
Even een vraagje tussendoor: wat hebben we allemaal met die "waterdichtheid"? je krijgt het nooit helemaal waterdicht, en die oplossingen met de afgeknipte handschoen, maken alleen maar dat er water blijft staan. Waarom niet de aansluitingen invetten?
Een kabelboom van een motor is nooit "waterdicht", maakt ook niet uit; als het maar niet gaat rotten.
Ik heb even geen plaatjes maar de 12V aansluiting op de CBF die al 80.000km in weer, wind en pekel gereden heeft doet het nog prima.
Wel een "BMW" stekker in verband met betere "klik" als je er wat indrukt, maar verder alleen een beetje vet.
Triumph verkoopt complete setjes (zit inderdaad op de CBF, maar ook op de Tiger) voor weinig geld, met montage beugeltje.
 
Heb deze vraag ook al even bij mijn post in het Fazer topic gezet maar misschien dat hier nog iemand een slim idee heeft voor mijn probleem.

Heb gisteravond een stroompunt op mijn FZ6 gemaakt. Netjes aangesloten op een geschakelde plus. Nu wilde ik het testen met mijn iphone. Plug erin, lampje op de plug brand maar de telefoon laad niet op.

Kan het zijn dat mijn accu te zwak is en daarom niet de spanning voor de telefoon kan leveren ? Heeft een iphone en bijvoorbeeld een TomTom een start spanning nodig die mn accu niet kan leveren ?

Zo ziet het er uit:

IMG_0075.JPG
 
Heb deze vraag ook al even bij mijn post in het Fazer topic gezet maar misschien dat hier nog iemand een slim idee heeft voor mijn probleem.

Heb gisteravond een stroompunt op mijn FZ6 gemaakt. Netjes aangesloten op een geschakelde plus. Nu wilde ik het testen met mijn iphone. Plug erin, lampje op de plug brand maar de telefoon laad niet op.

Kan het zijn dat mijn accu te zwak is en daarom niet de spanning voor de telefoon kan leveren ? Heeft een iphone en bijvoorbeeld een TomTom een start spanning nodig die mn accu niet kan leveren ?

Zo ziet het er uit:

[afbeelding]
Als je accu sterk genoeg is om je startmotor rond te gooien, denk je dan zelf ook niet dat het voor het laden van telefoon of tomtom gaan probleem mag zijn?
Ik denk dat je iets niet goed hebt aangesloten.
 
Als je accu sterk genoeg is om je startmotor rond te gooien, denk je dan zelf ook niet dat het voor het laden van telefoon of tomtom gaan probleem mag zijn?
Ik denk dat je iets niet goed hebt aangesloten.

Dat dacht ik inderdaad zelf ook. Wat kan er dan verkeerd aangesloten zijn als het lampje op de stekker van de lader wel gewoon brand ? Ook met een spanningsmeter gecontroleerd en die geeft ook aan dat er spanning op staat...
 
Heb deze vraag ook al even bij mijn post in het Fazer topic gezet maar misschien dat hier nog iemand een slim idee heeft voor mijn probleem.

Heb gisteravond een stroompunt op mijn FZ6 gemaakt. Netjes aangesloten op een geschakelde plus. Nu wilde ik het testen met mijn iphone. Plug erin, lampje op de plug brand maar de telefoon laad niet op.

Kan het zijn dat mijn accu te zwak is en daarom niet de spanning voor de telefoon kan leveren ? Heeft een iphone en bijvoorbeeld een TomTom een start spanning nodig die mn accu niet kan leveren ?

Zo ziet het er uit:

[afbeelding]

Is het een echte apple Iphone plug of een zelf gemaakte 12v naar usb achtige plug. Want de Iphone is wel kritisch over het laden. Het gebruikt ook de data draden ipv alleen de + en - van de usb.
 
Is het een echte apple Iphone plug of een zelf gemaakte 12v naar usb achtige plug. Want de Iphone is wel kritisch over het laden. Het gebruikt ook de data draden ipv alleen de + en - van de usb.

Een iPhone laadt alleen op met een iPhone lader. Ik heb een iPhone, ik ging die opladen met een usb lader van een Android telefoon, maar dat werkte niet. Alle verschillende Android laders die ik heb werkten niet, alleen de originele iPhone lader deed het.
Dat is voor mij een reden geen Apple producten te willen.
 
Veel voorkomend probleem met de iphone.
Het ligt niet aan de spanning die te laag zou zijn.
Vanaf zo'n 7 volt moet hij al werken.
Je moet een originele lader gebruiken want deze zet ook een gedeelde spanning op de andere pennen.
full
 
Heb het zojuist weer geprobeerd. Plug voor de TomTom ging roken. Nadat ik die eruit gehaald had en in de auto getest had deed ie het nog steeds. Zekering in de houder van de tel. telefoon van mn vriendin ging ook stuk.

Iemand een idee waar ik nog meer naar kan kijken ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan