Plaatsing knipperlichten voor

Jwmbusser

Rookie
30 mrt 2021
2
0
Is het toegestaan de knipperlichten voor, goed zichtbaar, op het frame van de motor te plaatsen, vlak achter het balhoofd in plaats van meebewegend op de voorvork?
 
1617094378339.png

1617094413370.png

1617094564220.png


Dit zijn zo'n beetje alle eisen waar je aan moet voldoen met je richtingaanwijzers. Staat in regeling voertuigen hoofdstuk 5.
 
Wat bedoelen ze nou met richtingaanwijzers van vóór 30 juni 1967, hoeven die niet te knipperen? Hoe dan, gewoon continue branded licht als 'ie aanstaat?
 
Wat bedoelen ze nou met richtingaanwijzers van vóór 30 juni 1967, hoeven die niet te knipperen? Hoe dan, gewoon continue branded licht als 'ie aanstaat?
Correct. Toen was het knipperen nog geen gemeengoed bij voertuigen.
 
Jajoh, ik weet van mijn Pa zijn kever dat er een hele kinderarm uit de B-Stijl kwam, dat brandde coninue en was de enige richtingaanwijzer Kevertej was AK-53-54
 
Ik weet nu iig waar ik mijn nieuwe knipperlichten ga monteren.
Maar, als ik het goed begrijp, hoeft mijn 1985-er helemaal geen knipperlichten te hebben (doe ik wel, natuurlijk, is toch een ietsiepietsie minder gevaarlijk).
 
Ik weet nu iig waar ik mijn nieuwe knipperlichten ga monteren.
Maar, als ik het goed begrijp, hoeft mijn 1985-er helemaal geen knipperlichten te hebben (doe ik wel, natuurlijk, is toch een ietsiepietsie minder gevaarlijk).
Toch wel, als de motorfiets origineel voorzien is van richtingaanwijzers (en dat waren ze zowat allemaal in '85), moeten er richtingaanwijzers aanwezig zijn.
 
Toch wel, als de motorfiets origineel voorzien is van richtingaanwijzers (en dat waren ze zowat allemaal in '85), moeten er richtingaanwijzers aanwezig zijn.
En die kan ik dus niet vinden in de wetgeving. Als je een linkje hebt ernaar zie ik die graag.


Wat wel zo is en ergens anders al werd aangekaart: in principe mag je niks verbouwen en moet de hele zut origineel blijven.
 
En die kan ik dus niet vinden in de wetgeving. Als je een linkje hebt ernaar zie ik die graag.


Wat wel zo is en ergens anders al werd aangekaart: in principe mag je niks verbouwen en moet de hele zut origineel blijven.
Zelf ff zoeken.

Zoals het voertuig is gekeurd voor toelating op de weg, zo moet t ook blijven. Logisch natuurlijk.
Dus raw's en 2 spiegels, in dit geval.
 
Zelf ff zoeken.

Zoals het voertuig is gekeurd voor toelating op de weg, zo moet t ook blijven. Logisch natuurlijk.
Dus raw's en 2 spiegels, in dit geval.
Dat is zo, maar dat is dezelfde regel als dat je niks mag veranderen, dus ook eigenlijk je knipperlichten niet op het frame mag plaatsen en ook niet een setje van aliexpress erop mag gooien.
 
Dat is zo, maar dat is dezelfde regel als dat je niks mag veranderen, dus ook eigenlijk je knipperlichten niet op het frame mag plaatsen en ook niet een setje van aliexpress erop mag gooien.
Ja, dat is waar.
Strikt genomen dezelfde raw's op dezelfde plek.
Hoewel dat laatste te bediscuseren is :)

Handhaving vindt meer plaats op aanwezigheid van, niet zozeer de precieze lokatie. Voor de plaatsing zijn wel voorwaarden.

Er zijn motoren waarbij de raw's aan de vork zitten, en motoren waarbij de raw's volledig los van de vork zitten.
 
Ja, dat is waar.
Strikt genomen dezelfde raw's op dezelfde plek.
Hoewel dat laatste te bediscuseren is :)

Handhaving vindt meer plaats op aanwezigheid van, niet zozeer de precieze lokatie. Voor de plaatsing zijn wel voorwaarden.

Er zijn motoren waarbij de raw's aan de vork zitten, en motoren waarbij de raw's volledig los van de vork zitten.
Ik ben het toch eens terug gaan zoeken in de regelgeving. Maar daar blijkt dan uit dat je het wel mag verbouwen.

Regeling voertuigen, hoofdstuk 6:
1617361321932.png

En de pargraaf 2:

Ik zie hier niks over de verlichting in terugkomen. Waardoor je als default terug gaat naar hoofdstuk 5 van de regeling voertuigen waar ik eerder in dit topic al wat van gecopy-paste heb.


Als ik dit dan goed lees, mag je de richtingaanwijzers eraf slopen en kan niemand je wat maken. Of mis ik nog iets?
 
Rij er eentje uit 1990 en rij zonder knipperlichten, ben wel verplicht om mn hand uit te steken.
Het is verplicht iets aan te geven wanneer je afslaat.
 
Toch wel, als de motorfiets origineel voorzien is van richtingaanwijzers (en dat waren ze zowat allemaal in '85), moeten er richtingaanwijzers aanwezig zijn.
Nee, er staat duidelijk in de permanente eisen dat richtingaanwijzers verplicht zijn op motorfietsen die na 31-12-1996 in gebruik zijn genomen.
Op motorfietsen die tot die datum in gebruik zijn genomen mogen ze er af.
 
Zelf ff zoeken.

Zoals het voertuig is gekeurd voor toelating op de weg, zo moet t ook blijven. Logisch natuurlijk.
Dus raw's en 2 spiegels, in dit geval.
Nee, het moet aan de permanente eisen blijven voldoen.
De permanente eisen geven zeker bij oudere motorfietsen veel ruimte voor creativiteit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan