Plaatsing olie temperatuurmeter

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.317
11.335
Venlo
Komt ie,
Op m'n ouwe Bol heb ik zo'n koso tellertje met nog n functie voor olie/water temp., Ik heb daar een ori temp sensortje van Koso bij, maar wat is de beste locatie.🤔.

Op de bijgevoegde foto zit even voor de oliedrukschakelaar op de oliegallery een mogelijke ruimte voor zoiets, de gallery kan ik openen (achter t dynamoschild zit een plug) om geen verspaning erin te voorkomen.
IMG_20200430_225705152.jpg

Als de locatie goed is kan ik sensor ook geheel wegwerken op de kopse kant vd oliegallery
 
Zou hem plaatsen daar waar de olietemp het stabielste is. Dus carter of voor de cilinders/kop ergens. Aangenomen dat de sensor druk kan weerstaan.
 
Heb bij mijn xj 1 thermokoppel (sensor) op de ingaande en 1 op de uitgaande oliekoelerleiding gemonteerd, beide vervolgens afleesbaar op een digpiepschermpje.
Is natuurlijk niet de juiste olietemp. maar weet nu wel heel behoorlijk hoe de temp in het blok is want dat meet ik dan af en toe extern ook met zo'n digipiepding. Niet ideaal maar werkt wel. In oorsprong was het de bedoeling om de werking van de koeler te testen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Heb bij mijn xj 1 thermokoppel (sensor) op de ingaande en 1 op de uitgaande oliekoelerleiding gemonteerd, beide vervolgens afleesbaar op een digpiepschermpje.
Is natuurlijk niet de juiste olietemp. maar weet nu wel heel behoorlijk hoe de temp in het blok is want dat meet ik dan af en toe extern ook met zo'n digipiepding. Niet ideaal maar werkt wel. In oorsprong was het de bedoeling om de werking van de koeler te testen.
Af fabriek zit er geen meting op en t ding is de afgelopen decennia behoorlijk gebruikt 😋.
Maar omdat er toch nog een functie over is op de Koso .., gewoon omdat het kan.
 
Ik heb de thermokoppels direkt tegen de leidingen bevestigd en vervolgens goed geisoleerd. Omdat het kan ligt er ook een sensor op de cyl. kop en 1 schroefsensor in de yicsgallerij geplaatst. Funktioneel? Denk het niet maar wel leuk.
 
Wat ik nog wel 's deed (bij auto's dan), was dmv een "sandwich plate" tussen blok en oliefilter, daar de sensors indraaien (druk en temperatuur en soms zelf met aansluitingen voor oliekoeler). Kan je wel enkel doen met opdraaiers, en niet met recentere filterelementen in een kunststoffen behuizing. Of het bij moto's aan te raden is, daar heb ik geen ervaring mee. Bij mijn Hornet zou de uitlaat vlakbij wel effect kunnen hebben op de meting.

Mocal en Setrab hebben daar heel kwalitatieve oplossingen voor. In "AliExpress" tijdens kan je waarschijnlijk voor een fractie een kopie kopen. De keuze ligt bij de koper.

Voorbeeld:
 
Terug
Bovenaan Onderaan