plakkende koppeling 520

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.824
524
Yep, plakkende koppeling, oftewel, motor wil nog steeds vooruit als die in de versnelling staat met ingeknepen koppeling.

Nu is dit vanaf het moment op een warme dag dat ik een flinke burnout gemaakt heb.
Naar mijn mening te warm geworden, echter heb de platen gecontroleerd, en niets vreemds geconstateerd.

Nu zal dit het haast wel zijn, maar vraag toch ook hier eens naar ervaringen.

ps: is olie voor een hydrolische koppeling gelijk aan remolie, of is dat ook weer anders????
 
huis misschien niet ingeslagen, bedoel op een dag zal hij toch moeten beginnen met kruipen.

:^ dit heb ik meegemaakt toen ik de koppelingskooi van mijn Kreidler (heel vroeger) had verbogen bij de-/montage: de koppeling kwam gewoon niet vrij..
misschien is jouw kooi/korf ook wel krom? je moet dus kijken of al je lamellen er soepel in vallen en weer uit komen, wat neerkomt op goed ontkoppelen
zelfde geldt denk ik ook , maar in minderde mate, voor de spievertanding aan de binnenkant (weet ff niet meer wat nou in- of uitgaande kant is)

2)voor koppelingsvloeistof gebruikt men meestal remvloeistof, en hier maak je ook nog een kleine kans: zit hier geen water/lucht in? dan komt ie ook niet lekker vrij, maar dat zou je ook in je hendel moeten voelen..
 
Laatst bewerkt:
Huis en koppelingsplaten gecontroleerd en lijkt allemaal heel netjes.

Koppelingsolie ben ik inmiddels achter is speciaal, dus gewoon koppelingsolie kopen, en er mag GEEN remvloeistof in.
 
wat voor olie zat er in je blok? (is het een natte koppeling?)
schijnt (en dat zie je misschien niet) dat tè "goeie" olie (syntheet) juist verbrandt bij een burnout of andere zware belasting in de koppeling, en dat je wrijvingscoëfficiënt van je platen hierdoor misschien van is veranderd?
 
vol syntheet, en idd natte koppeling idd.

Het moet haast de platen wel zijn, denk dat ik maar gewoon een complete set ga halen. Staal en gevoerd.
 
Huis en koppelingsplaten gecontroleerd en lijkt allemaal heel netjes.

Koppelingsolie ben ik inmiddels achter is speciaal, dus gewoon koppelingsolie kopen, en er mag GEEN remvloeistof in.

1e montage olie is motorex is die koppeling.
 
in de koppeling moet minerale olie in en dan zo dun mogelijk er mag geen andere oliesoort in omdat anders de rubbers oplossen
 
vol syntheet, en idd natte koppeling idd.

Het moet haast de platen wel zijn, denk dat ik maar gewoon een complete set ga halen. Staal en gevoerd.

Hoe heb je ze gecontroleerd ? Als de stalen platen krom zijn (=gegolfd) dan kun je dat niet met het blote oog zien, maar wel op een vlakplaat met een meetklokje.
Als je handig bent lukt het ook wel met een (dikke) glasplaat en een likje schoenpoets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan