Plakkende koppeling Triumph

22 mei 2005
43
0
Nijmegen
Hi all,

Effe een vraagje. Ik heb sinds kort weer een motor (Triumph Sprint 900 uit '97). Nu heb ik last van een plakkende koppeling. Als de motor een tijdje niet gelopen heeft en ik start (en schakel in de 1), slaat ie af. Volgens de dealer is dat normaal bij een Triumph (iedere motor zijn gebrek zeg maar), maar ik vraag me af of dat daadwerkelijk zo is of dat de koppelingsplaten gewoon versleten zijn (kan ik me met km-stand nauwelijks voorstellen, maar goed). Dusse, weet iemand hier antwoord op?
 
Nee, nog niet geprobeerd. Maar ja, heb um ook pas 2 weken...

Anyway, het stomme is dat ie het niet altijd doet. Soms na een paar dagen stil te hebben gestaan (heb lease-bak, dus die gebruik ik meestal voor woon-werk), soms wel en soms niet. Maar na een paar uur niet te hebben gelopen doet ie het ook. Maar dan ook weer soms. Vind het toch vreemd. Ik zou dan verwachten dat ie het of altijd doet, of nooit. Of is dat te simpel gedacht?
 
Volgens mij is jiffy een andere benaming voor de zij-standaard.

Dus de jiffy schakelaar is eigenlijk waar ik op doelde. De schakelaar die registreerd of de standaard is ingeklapt. Hij kan ook geen goed contact maken, pakt soms wel soms niet.
 
Ah, oke. Dan bedoelen we allemaal hetzelfde...

Zit alleen effe te denken. Als ie afslaat en ik ram (met ingetrokken koppeling en in de eerste versnelling) weer op de startknop start ie meteen. Ik zou verwachten dat als het aan de schakelaar ligt dat ie dat dan ook niet zou doen. Misschien wel na effe fiedelen met de zijstandaard, maar niet als ik dat niet doen. Ik blijf het een vreemd gedoe vinden.
 
Als het aan de koppeling zou liggen dan lag je nu met je motor in de struiken. Een plakkende koppeling herken je aan het gemis van een ontkoppelde koppeling. Bij het inschakelen van de eerste versnelling zou je dus een stukje vooruit moeten rijden voordat ie afslaat.

Als ie direct afslaat en je hebt geen tractie zou ik het inderdaad aan de jiffy schakelaar gaan wijten.

Oh ja... De versnelling zit bij je linkervoet en niet die rode knop bij je rechterduim :+
 
Is een beken 'fenomeen' dat koppelingen willen plakken bij gebruik van een volsynthetische olie. Wat zit er in de Triumph ?
Anders toch een ander merk. Kan niet terug naar half-synthetisch, want dan moet je zeker je platen wisselen.
Suc6.
 
Ik ken dat "soms kleven" ook nog van mijn schakel-brommers. Daar ging in de 60-er jaren SAE30 in en als de olie nog tamelijk vers was en nog niet warmgelopen dan "trok" het een soort.
Misschien dus onschadelijk.
 
Gisteren geen problemen gehad. Alles deed het naar behoren. Had alleen wat moeite om um in de vrij te krijgen, maar dat komt denk ik door de hitte.

Anywayz, ik hou het in de gaten. En morgen moet ik toch nog effe langs de dealer, dus dan vraag ik meteen van olie enzo.
 
Ik vind het niet zo'n vreemde kwaal. Mijn beide fietsen geven ook een tenenkrommende knal als ik ze koud in de versnelling zet, met soms afslaan als gevolg. Een half minuutje laten draaien en daarbij een aantal malen de koppeling inknijpen helpt wel wat.

Een maat van me heeft een Yam XJ900F. Daar schrik je ook van als hij inschakelt. Een kwaaltje van deze motoren, zei hij. Hij vertelde nog eens dat ze met de club (ongeveer 30 fietsen) op de pont stonden en allemaal in z'n 1 moesten schakelen. De echo schijnt er nu nog van na te klinken. :)

Een BMW, met zijn droge koppeling, kun je geluidloos in zijn 1 zetten. Maar ja, bij zo'n fiets kan moeders horen wanneer ze de piepers op moet gaan zetten, zo'n herrie maken de overige versnellingen *D
Of je moet de speciale BMW schakelcursus gevolgd hebben natuurlijk _O-

Ik draaf door, geloof ik. Zal wel door de temperatuur komen.

Kortom, ik zou me er niet zoveel zorgen om maken.
 
Als eens geprobeerd voordat de motor koud wordt gestart de koppeling 'los' te maken: motor in z'n 1, koppeling inknijpen en even vooruit/achteruit duwen? Dit is een genot voor de transmissielijn bij motoren waarvan de koppeling enigszins kleeft (en dit is bij bijna elke natte plaatkoppeling in meer of mindere het geval bij een koude start).
 
het kwaaltje wat jij omschrijft is niet typerend iets voor een triumph menig japanner kent dit ook, ook de mijne.
wat je aan die schakelaar kunt doen regelmatig een beetje schoon sprayen met wd40en daarna inspuiten met siliconenspray, kettingspray werkt ook (alleen wordt snel weer vies)trekt n.l. vuil aan.
wat ik er aan doe is de motor ff laten draaien en de koppeling een aantal keren bedienen meestal lukt het dan wel in te schakelen zonder een oorverdovende klap.
en probeer eens eerst je olie te laten verversen wil ook nog weleens helpen.

succes

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan