Plakkende koppeling Yamaha xt660 2006 HELP!

Xt power

Rookie
10 mrt 2019
14
2
Maastricht
Mijn motor heeft het probleem dat de koppeling blijft vastzitten ook al heb ik de koppeling ingehouden.
Zodra ik de motor start en in de 1 klik klapt hij de koppeling los en rijdt hij perfect. Totdat ik hem uit zet en weg zet. Dan is het probleem terug.
De koppelingsplaten, olie en koppelingskabel zijn vervangen, maar dit had geen succes.
Het is koud erger dan met een warme motor, maar het is er altijd sinds twee maanden.
Het probleem is ook zomaar gekomen na een paar week stil staan in de schuur.

De olie is geschikt voor natte koppeling en mijn motor. Tevens twee verschillende soorten gebruikt, beide geschikt, helaas geen resultaat.

Update:
Het was de drukplaat die een paar versleten tandjes had en hierdoor wat vast bleef zitten. Nieuwe besteld, en dit moet het probleem oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk toch dat het de korf is, of probeer olie met een lagere W-viscositeit. Dus 10w50 ipv 15w50, of 5w40 ipv 10w40.
Overigens weet ik wel een truukje om na het starten goed in te kunnen schakelen.
Terwijl de motor stationair loopt even koppeling intrekken en weer loslaten. Dan breken klevende platen weer los.
 
Ik denk toch dat het de korf is, of probeer olie met een lagere W-viscositeit. Dus 10w50 ipv 15w50, of 5w40 ipv 10w40.
Overigens weet ik wel een truukje om na het starten goed in te kunnen schakelen.
Terwijl de motor stationair loopt even koppeling intrekken en weer loslaten. Dan breken klevende platen weer los.


Thanks voor je reactie. De motor heeft nog maar 20xxx gelopen, en zo ziet de korf er ook uit. Amper slijtage, en de platen glijden er makkelijk doorheen. Nergens punten waar de platen achter haken.
 
Heb je het alleen bij een koude motor,of ook bij een warme?
Een ander merk/type olie kan ook schelen.
Of de koppeling een paar keer inknijpen en weer lossen,of een paar keer kort gas geven met ingeknepen koppeling.
 
Heb je het alleen bij een koude motor,of ook bij een warme?
Een ander merk/type olie kan ook schelen.
Of de koppeling een paar keer inknijpen en weer lossen,of een paar keer kort gas geven met ingeknepen koppeling.

Bij lopende motor is er niets aan de hand. Als ik hen met warme motor uit zet en even laat staan blijft hij daarna ook plakken. Heb twee verschillende olie gebruikt die beiden geschikt zijn. De eerste olie heb ik een paar maand zonder problemen mee gereden. Totdat hij een paar week in de schuur stond en opeens dit probleem had.
 
Je hbt kans dat de deksel scheef opkomt, dan blijft de koppeling op één kant druk houden. Zatern er rubberingen tussen de stalen platen? Zitten die er weer in?

Terwijl de motor stationair loopt even koppeling intrekken en weer loslaten. Dan breken klevende platen weer los.

Klinkt niet logisch omdat er nix veranderd.. De secundaire as blijft stilstaan en de primaire blijft gewoon meedraaien... tot je 'm in zijn één trapt... daar komt zelfs met een hele goede nieuwe bak de knal vandaan, gewoon omdat de primaire as mee blijft draaien als je de koppelding inknijpt
 
Zo ver was ik nog niet. Ben nieuw hier en meende dat wanneer een probleem opgelost was de post dicht kan. Wel heftige reacties direct pfoe "klootzak en donderstraal op". Gelukkig heeft iedereen zijn eigen manier om te reageren en boeit dat mij vrij weinig.

Hierbij het antwoord.
Het was inderdaad de drukplaat. Hij was niet krom, maar twee tanden waren versleten waardoor hij vast bleef zitten.
Heb nieuw besteld en hiermee moet het opgelost zijn.
 
Zo ver was ik nog niet. Ben nieuw hier en meende dat wanneer een probleem opgelost was de post dicht kan. Wel heftige reacties direct pfoe "klootzak en donderstraal op". Gelukkig heeft iedereen zijn eigen manier om te reageren en boeit dat mij vrij weinig.

Hierbij het antwoord.
Het was inderdaad de drukplaat. Hij was niet krom, maar twee tanden waren versleten waardoor hij vast bleef zitten.
Heb nieuw besteld en hiermee moet het opgelost zijn.
Ik help je vast: op geen enkel forum wordt een post dichtgegooid als het is opgelost. Het is een bron van informatie voor toekomstige mensen die hetzelfde probleem hebben. Graag dus even de tekst van je openingspost terugzetten en het liefst de oplossing erbij. Dan heb je iedereen hier tevreden, en helpen ze je de volgende keer weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan