Plakkende koppeling?

Drinkyoghurt

MF veteraan
19 apr 2007
25.550
3
Nou, ik ben niet zo goed met intro's dus ik begin maar gelijk met het verhaal :+


Op zaterdag 9 mei had ik de olie van mijn SV650S vervangen. De oude olie was Castrol volsyntheet, de vervanger was Shell Advance VSX 4takt 10W40. Testrondje gemaakt, alles deed het perfect. Toen ging ik op zondag 10 mei een ritje maken waarbij ik door omstandigheden onderuit ging. De motor lag voor een minuutje op z'n zij volgens mij voor ik 'm opraapte. De motor ging na een beetje doorstarten gelukkig nog aan en er was niks mis mee, nouja, in ieder geval niet in neutraal. Andere versnellingen testen kon ik niet echt omdat de schakelpook af was gebroken en ik 'm al met moeite in de versnelling kreeg.

Vandaag, bijna twee weken later, heb ik even provisorisch het pedaaltje gemaakt, ik zet de motor in z'n 1(even kijken of de versnellingen nog werkten) en probeer 'm de deur uit te rollen met de koppeling in, maar dat ging HEEL erg stroef. Toen ik een beetje harder ging lopen hoorde ik het geluid van de startmotor die aan het ronddraaien was.

Ik zet de motor in Neutraal en start 'm. Tot nu toe gaat het goed. Ik zet 'm in z'n 1 en hoor een luide "KLAK", nou doet ie dat normaal ook wel als ie koud is, maar dan wel wat subtieler. Ook merkte ik dat de motor vooruit wilde kruipen, en niet zo'n beetje ook.


Na een á twee minuten stationair draaien was het probleem weg, maar ik heb er niet mee gereden omdat ik niet weet wat er mee aan de hand is.

Dus wat zou het probleem hier kunnen zijn? Plakkende platen of iets anders?

ik moet er wel bij vermelden dat ie nogal vol zit qua olie, zelfs een beetje over het "full" streepje heen
 
je zegt het zelf al, teveel olie en een andere olie dan voorheen.
ga er eerst mee rijden, als de klachten blijven met warme motor is er wat aan de hand.
maar volgens mij is dat niet het geval.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik ben niet zo goed met intro's dus ik begin maar gelijk met het verhaal :+


Op zaterdag 9 mei had ik de olie van mijn SV650S vervangen. De oude olie was Castrol volsyntheet, de vervanger was Shell Advance VSX 4takt 10W40. Testrondje gemaakt, alles deed het perfect. Toen ging ik op zondag 10 mei een ritje maken waarbij ik door omstandigheden onderuit ging. De motor lag voor een minuutje op z'n zij volgens mij voor ik 'm opraapte. De motor ging na een beetje doorstarten gelukkig nog aan en er was niks mis mee, nouja, in ieder geval niet in neutraal. Andere versnellingen testen kon ik niet echt omdat de schakelpook af was gebroken en ik 'm al met moeite in de versnelling kreeg.

Vandaag, bijna twee weken later, heb ik even provisorisch het pedaaltje gemaakt, ik zet de motor in z'n 1(even kijken of de versnellingen nog werkten) en probeer 'm de deur uit te rollen met de koppeling in, maar dat ging HEEL erg stroef. Toen ik een beetje harder ging lopen hoorde ik het geluid van de startmotor die aan het ronddraaien was.

Ik zet de motor in Neutraal en start 'm. Tot nu toe gaat het goed. Ik zet 'm in z'n 1 en hoor een luide "KLAK", nou doet ie dat normaal ook wel als ie koud is, maar dan wel wat subtieler. Ook merkte ik dat de motor vooruit wilde kruipen, en niet zo'n beetje ook.


Na een á twee minuten stationair draaien was het probleem weg, maar ik heb er niet mee gereden omdat ik niet weet wat er mee aan de hand is.

Dus wat zou het probleem hier kunnen zijn? Plakkende platen of iets anders?

ik moet er wel bij vermelden dat ie nogal vol zit qua olie, zelfs een beetje over het "full" streepje heen


Probleem lost zichzelf op!

Kouwe koppeling die nog niet gedraaid heeft...kleeft altijd.
Die luide Klak komt ook bij veel motorfietsen voor.
Misschien heb je normaal een Helm op waardoor het geluid nu veel harder klinkt

Die doorlopende koppeling, zou een afstelling kunnen zijn van je hendel (misschien die wel geraakt).
Dat zou ook de Iets hardere KLAK kunnen verklaren. (motor ontkoppelt niet goed)

FF je Koppelingshendel nakijken (zal wel een tik gehad hebben)

Verder zal het wel meevallen
 
Net een heerlijk stuk gereden, geen problemen meer mee gehad verder :)

een keer had ik bij het uit stilstand wegrijden wel opeens dat ie in neutraal schoot, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn provosorische schakelpedaal niet hard genoeg naar beneden drukte

Koppelingshendel is licht geschaafd, voor de rest is er niks mis mee

Zal dus waarschijnlijk niks bijzonders zijn geweest.
 
Probeerde hem net weer in z'n 1 met de hand te verplaatsen en hij zat weer vast :? , met volsyntheet had ik dit nooit, ook niet als ik 'm een keer te vol vulde :?
 
Zelf heb ik in het verleden ook wel eens shell olie gebruikt, ik kreeg toen problemen met mijn koppeling. Alles er uit laten lopen, weer Castrol gekocht en geen problemen meer. Weet echt niet of het aan de shell ligt. Maar bij mijn motor komt er alleen maar Castrol in.
 
het zwaar lopen van de motor bij niet draaiende motor en ook nog in de versnelling is geen defect of een verkeerd iets.
het is niet gebruikelijk dat je met de lopend met de motor, de bak in zijn versnelling laat staan.
ik zie het probleem dan ook niet, zelfs niet van de klak bij in 1e versnelling zetten bij koude motor.

als je er vanaf wil, gooi er dan dezelfde olie in die er in zat.
 
volgens mij: eenmaal volsyntheet altijd volsyntheet. bij gebruik van andere olie gebeuren er dan rare dingen.
Ben eens bij een auto van vol naar half gegaan en het olie verbruik steeg naar 1 liter op de 1000 kilometer, de verklaring lag (volgens deskundige) door dat volsyntheet vervangen was voor half syntheet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan