Plamuren van kuipwerk....

Pimmie

MF veteraan
9 mrt 2003
6.533
370
Zoetermeer
Ik heb een x-de handse onderkuip gekocht voor een winterprojectje maar er zitten wat krassen op die ik wil plamuren/schuren.
Wat zijn de ervaringen met plamuur hiervoor? Favoriete merken/tips voor het verwerken?
 
Gaat prima om strak af te werken... maar als je het wil spuiten dan kun je dit niet zelf net zo mooi krijgen als origineel. Originele lak is 'fijner' van structuur. Met een spuitbussie blijf je hele kleine spettertjes zien. Glans-effect krijg je dus niet...

Welk merk plamuur je moet gebruiken? Geen idee... ikzelf heb gebruik gemaakt van een 2-componentenplamuur. Daar kun je alles mee...

succes
 
ik gebruik ook altijd 2 componenten plamuur.

1 tip niet te vel ineens klaar maken je moet het binnen 5 minuten kunnen wegsmeren en anders kun je het weggooienof het resultaat is klot'n
 
Gaat prima om strak af te werken... maar als je het wil spuiten dan kun je dit niet zelf net zo mooi krijgen als origineel. Originele lak is 'fijner' van structuur. Met een spuitbussie blijf je hele kleine spettertjes zien. Glans-effect krijg je dus niet...

Welk merk plamuur je moet gebruiken? Geen idee... ikzelf heb gebruik gemaakt van een 2-componentenplamuur. Daar kun je alles mee...

succes

Ja hoor. Meedere lagen spuiten en daarna blanke lak erover. Dan lijkt het nog steeds nergens op maar dan komt de truuk!
Als het goed droog is. Pas na een paar dagen,. Goed polijsten met een speciaal lak polijst middel. Je wrijft alle oneffenheden eruit en het gaat glimmen als een spiegel. Je bent ook gelijk van die sinasappelhuid af dan.
 
Ja hoor. Meedere lagen spuiten en daarna blanke lak erover. Dan lijkt het nog steeds nergens op maar dan komt de truuk!
Als het goed droog is. Pas na een paar dagen,. Goed polijsten met een speciaal lak polijst middel. Je wrijft alle oneffenheden eruit en het gaat glimmen als een spiegel. Je bent ook gelijk van die sinasappelhuid af dan.

Tell me more! Wat voor middel? Hoe polijst je?
(Ik heb dus nog een kuipdeel op de motor dat minder z'n best doet om te glimmen)
 
Met een polijst middel van 3M dat je kan kopen bij de Brezan of bij de betere automaterialen zaken.

Of naar een schade bedrijf gaan en daar iets vragen.
 
Ik heb een x-de handse onderkuip gekocht voor een winterprojectje maar er zitten wat krassen op die ik wil plamuren/schuren.
Wat zijn de ervaringen met plamuur hiervoor? Favoriete merken/tips voor het verwerken?


Eerst schuren met 180 daarna schoon maken en ligt plamuren (niet te dik)
Dit vlak schuren met 180 daana 280 daarna 400 daarna 500 dan kan de grondverf erop.
Dat schuren met 1000 of 1200 (je kan het grove eerst doen met 800 ) waterproof.\
Ontvetten en dan de kleur erop.
 
Eerst schuren met 180 daarna schoon maken en ligt plamuren (niet te dik)
Dit vlak schuren met 180 daana 280 daarna 400 daarna 500 dan kan de grondverf erop.
Dat schuren met 1000 of 1200 (je kan het grove eerst doen met 800 ) waterproof.\
Ontvetten en dan de kleur erop.

schuren met 1200 is niet zo heel fijn....bij een spuiterij schuren ze ongeveer met 2000 watervast! Ik adviseer dit dan ook ten zeerste. (dit schuurpapier kun je niet kopen in een bouwmarkt, maar een automaterialenzaak)

Het schuurwerk is dus het belangrijkste.
Ik heb toendertijd plamuur van Motip gebruikt, dit zit in een tube en werkt ook goed! Kun je halen bij de meeste automaterialen zaken!

Om te polijsten kun je ook Commadant gebruiken, dit zit in een pot en kun je ook halen bij een automaterialen zaak. Let op, hiervan zijn meerdere versies, voor fijn werk en wat grover! Aan jouw de keuze! ;)

succes! :)
 
Laatst bewerkt:
Ik werk bij een schadebedrijf en wij schuren toch echt met 1200.

Aleem als er zakkers of stof in de lak zit schuren we dat weg met 2000 en polijsten dat weer.
 
Commandant cleaner? Of een ander type? Is er een commandant polish ofzo? met cleaner ontstaan er bij mij toch kleine krassen...

Ik had de keuze uit 2 verschillende in commandant. zal eens op het etiketje kijken! :)

Ik heb voor het Grove werk de Cleaner M4 gekregen...er is er ook voor het fijne werk....weet niet welk nummer dat is!

deze dus: http://www.commandant.nl/commandant/commandant5.htm

Ik werk bij een schadebedrijf en wij schuren toch echt met 1200.

Aleem als er zakkers of stof in de lak zit schuren we dat weg met 2000 en polijsten dat weer.

Nu ben ik tochwel regelmatig bij verschillende schadeherstellers geweest, maar die schuren toch echt met 2000 watervast!
Maargoed...ik werk er niet...dus..... :?
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik tochwel regelmatig bij verschillende schadeherstellers geweest, maar die schuren toch echt met 2000 watervast!
Maargoed...ik werk er niet...dus..... :?


Grondverf word bij ons geschuurd met 1200.

Als we een auto hebben waar de deur van opnieuw gespoten is en de hele zijkant opnieuw in de blanke lak word gezet word dat wel met 2000 geschuurd.

Maar grondverf niet.

En het is geen beun bedrijf maar een Focwa schadebedrijf voor dat iemanmd gaat twijfelen ;)
 
Die schuurpapieren, zijn dat gewone die je bijv. bij de Gamma kan halen?
Ik heb aan de zijkanten flinke krassen zitten als schuifschade. Dit zou voor mij ook een uitkomst zijn.
Vanwaar trouwens zoveel schuren,met zoveel verschillende??

Ik las in een eerder topic dat het ook een mogelijkheid is om eerst met de commandant 4 en dan met schapewol erover heen. Er wordt alleen niet helemaal duideijk waar dat dan voor is...na de commandant ben je toch helemaal klaar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die schuurpapieren, zijn dat gewone die je bijv. bij de Gamma kan halen?
Ik heb aan de zijkanten flinke krassen zitten als schuifschade. Dit zou voor mij ook een uitkomst zijn.
Vanwaar trouwens zoveel schuren,met zoveel verschillende??

Ik las in een eerder topic dat het ook een mogelijkheid is om eerst met de commandant 4 en dan met schapewol erover heen. Er wordt alleen niet helemaal duideijk waar dat dan voor is...na de commandant ben je toch helemaal klaar?

ten eerste: Dat schuurpapier bij de Gamma gaat maar tot 1100 ofzo...dat is dus niet fijn genoeg qua korrel....fijner schuurpapier kan je kopen bij een Automaterialen zaak.

ten tweede: Je schuurt met verschillende grofheden omdat heel fijn schuurpapier heel snel verzadigd is...en als je veel moet schuren schiet het niet op en je verbruikt heeeeel veeeeeel schuurpapier....
Wanneer je dus bv geplamuurd hebt.....moet je met schuurpapier de juiste vorm/ hoogte afschuren. Je verloopt met zoveel verschillende schuurpapier omdat je met schuurpapier "krasjes" maakt in het materiaal....om die krasjes steeds beter weg te schuren verloop je van grof naar klein met je schuurpapier!

Dit doe je hetzelfde als je op je gewone lak gaat schuren....dan pak je bv 2000 als fijnheid van de korrel....en je schuurt op de lak (letop wel met water) de oneffenheden weg.
Nu heb je een doffe plek gekregen van het schuren en dit kan je weer weghalen door te polijsten.

ten derde: Je kan die commandant 4 gebruiken om lichte krasjes in je laklaag weg te werken. Dit doe je met bv een schapenwollen doek die je om een schijf kan bevestigen. Deze kan je dan bv in je boormachine doen.
Beetje commandant op je doek.....boormachine aanzetten.....en heel langzaam beginnen met polijsten op je kuip.....rotatie steeds wat verder opvoeren tijdens het proces totdat de kras verdwenen is! :)


Hoop je hiermee wat verder geholpen te hebben! ;)
 
Laatst bewerkt:
Eerst schuren met 180 daarna schoon maken en ligt plamuren (niet te dik)
Dit vlak schuren met 180 daana 280 daarna 400 daarna 500 dan kan de grondverf erop.
Dat schuren met 1000 of 1200 (je kan het grove eerst doen met 800 ) waterproof.\
Ontvetten en dan de kleur erop.

hee pimmie nu ben ik ff hier .....,

dit is een goed systeem,alleen stappen van 100 ertussen houden ong.dus 180/280/320/400/En hierna ga je naar een autospuiterij en vraag je of ze het willen afspuiten met blanke lak !! klaar !! nieuw!!(wel acryl spuitbus lak gebruiken) enne eerst een alles reiniger puur op je ongeschuurde object,daarna afnemen met wasbenzine ..suc6!!
full

zelfgedaan helemaal.... !! :)
 
hee pimmie nu ben ik ff hier .....,

dit is een goed systeem,alleen stappen van 100 ertussen houden ong.dus 180/280/320/400/En hierna ga je naar een autospuiterij en vraag je of ze het willen afspuiten met blanke lak !! klaar !! nieuw!!(wel acryl spuitbus lak gebruiken) enne eerst een alles reiniger puur op je ongeschuurde object,daarna afnemen met wasbenzine ..suc6!!
(Afbeelding)
zelfgedaan helemaal.... !! :)

Ziet er goed uit! :9
Ik ben nu een beetje alle spullen aan het verzamelen om aan het project te beginnen, tezijnertijd zal ik het resultaat wel showen!

Strakke ZXR trouwens, had de mijne nooit weg moeten doen... ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan