Planloos touren

Babos

Rookie
9 feb 2014
1
0
Beste lezers
Mijn naam is babos Ik ben 19 jaar oud en ben van plan deze zomer met 125cc'r door Europa te touren, ik heb zoon 4/5 weken de tijd en ga het liefst zo ver mogelijk.
Ik heb echter nog totaal geen ervaring met dit soort touren,
Ik wil het liefst niks plannen behalve een richting om heen te rijden,

Graag hoor ik tips met wat ik zowel kan verwachten of wat echte aanraders zijn?

Vriendelijke groet
 
Het is wel handig om vooraf te bedenken waar je ongeveer heen wilt. Wil je ergens richting het zuiden van Spanje, richting de Alpen of richting de Noordkaap, daar zit nogal wat verschil in. Voor iedereen is dat ook anders. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om richting Alpen en Dolomieten te gaan, dan door Frankrijk afzakken naar de Pyreneeen, en vervolgens een mooie route ergens langs de Franse kust weer naar boven. Maar dat zou mijn idee zijn, misschien heb jij wel niks met bergen en ga je liever heel ergens anders heen.

Dan moet je ook bepalen hoe je wilt overnachten. Wil je gaan kamperen, hotels of b&b's pakken. Dat is weer afhankelijk van hoeveel je kan en wil meenemen en wat je wilt uitgeven.
 
Koop in ieder geval een paar goede kaarten. Die hoeven niet zo heel gedetailleerd te zijn. Als je in een mooi gebied zit waar je wel een paar tourtjes wil rijden kan je altijd bij een lokaal benzinestation een gedetailleerde kaart van de omgeving kopen.
 
Je kunt ook naar Noorwegen, de noordkaap is volgens mij goed te doen. Daarnaast zou je voor kunnen kiezen om de terugweg met de trein te doen. Je bent dan slechts aan het terug verplaatsen, de spanning is er dan een beetje af. Ik denk dat qua omgeving Noorwegen mooier is, als je voor het rijden gaat. Spanje is ook mooi maar in de zomer erg heet om motor te rijden, de chica's zijn dan wel schaarser gekleed ;)
 
Eerst het 'einddoel' bepalen, in grote lijnen uitstippelen zodat je weet welke richting je aan moet houden en gewoon gaan. De wegen je laten leiden :)
 
Doen! Niet al teveel plannen. Deed ik ook twee jaar terug.
Spanje is zeker te doen.
Twee dingen die voor mij heel waardevol waren. Navigatie en 12volt :)
 
gewoon gaan en je alarm op laatste dag en voor iedere 1000km een dag eerder zetten. gewoon gaan. anwb en een goede verzekering dan komt het goed. en niet teveel zooi mee.
 
Zo ver mogelijk met de auto trein naar het zuiden en dan de bergen in. Heerlijk zo'n 125cc motor. Ik heb 2x gehuurd in Marokko en Indonesie(Flores).
 
auto trein.. pfff

Goeie kaarten kopen, (bij ANWB bijvoorbeeld)
Een paar overzichtskaarten en een paar detail kaarten (1:300.000)

Zoek op internet, (in zo'n reistopic staan allemaal sites, en op die sites staan de beste tips voor passen) en stel een lijst samen van alle passen die je wil rijden. Connect the dots en daar is je route.
Verder gewoon gaan rijden, om 16:00 's gaan uitkijken naar een slaapplekje, dan is boeken ook niet echt nodig. er is altijd wel een ergens een plekje te vinden.

Veel plezier en maak veel foto's, want dat is goed voor de mooie vakantie herinneringen.
 
Beste lezers
Mijn naam is babos Ik ben 19 jaar oud en ben van plan deze zomer met 125cc'r door Europa te touren, ik heb zoon 4/5 weken de tijd en ga het liefst zo ver mogelijk.
Ik heb echter nog totaal geen ervaring met dit soort touren,
Ik wil het liefst niks plannen behalve een richting om heen te rijden,

Graag hoor ik tips met wat ik zowel kan verwachten of wat echte aanraders zijn?

Vriendelijke groet

Noorden! Zuiden te warm, ga naar de noordkaap ofzo, allemaal leuk asfalt.
 
Ik doe dat elk jaar, gewoon een doel stellen waar je heen wilt rijden. Wonend aan de kust is dat doel eigenlijk altijd heel simpel. Noord, Oost, Zuid kan zonder plannen. Naar het Westen moet ik van te voren even nadenken door een boot te reserveren (doe ik dan ook eigenlijk te weinig).

Verder kom ik eigenlijk zelden op die plekken waar ik van te voren had bedacht te zullen zijn, omdat bijvoorbeeld het weer tegenzit en ik een andere kant op rij. Of ik merk dat het een andere kant opeens heel mooi lijkt te zijn.

Ik neem een berg kaarten mee en maak elke avond een route op hoofdlijnen in de GPS. Verder automatisch routeren aan en snelwegen vermijden en ik zie wel waar ik kom. Niet zelden wordt die route al weer aangepast als ik ergens zit te lunchen. Niks mooier dan 's morgens niet weten waar je 's avonds zult zijn.
 
Ik doe dat elk jaar, gewoon een doel stellen waar je heen wilt rijden. Wonend aan de kust is dat doel eigenlijk altijd heel simpel. Noord, Oost, Zuid kan zonder plannen. Naar het Westen moet ik van te voren even nadenken door een boot te reserveren (doe ik dan ook eigenlijk te weinig).

Verder kom ik eigenlijk zelden op die plekken waar ik van te voren had bedacht te zullen zijn, omdat bijvoorbeeld het weer tegenzit en ik een andere kant op rij. Of ik merk dat het een andere kant opeens heel mooi lijkt te zijn.

Ik neem een berg kaarten mee en maak elke avond een route op hoofdlijnen in de GPS. Verder automatisch routeren aan en snelwegen vermijden en ik zie wel waar ik kom. Niet zelden wordt die route al weer aangepast als ik ergens zit te lunchen. Niks mooier dan 's morgens niet weten waar je 's avonds zult zijn.
stad naar stad voor een loopje eind van de middag en overdag een keer links o rechts van de route afwijken en als het een mooie aankomsttijd is de route volgen naar het hostel/hotel
 
Op een 125cc tje is wel erg avontuurlijk :]

Zou wel een beetje rekening houden met je bepakking (niet teveel meenemen) anders moet je hem de berg op duwen.

Verder is een goede Garmin op je stuur erg prettig.

Waar ben je van plan te gaan slapen? Hotel, camping o.i.d.?
En ga je alleen of met een groep(je)?
 
zo te horen ben je nu al aan het plannen:P


paar dingen wat wel handig is te weten: wat is je ervaring (zal gezien leeftijd niet heel veel zijn denk ik) en int verlengde wat is je bereik: zowel van jouw als je motor.

persoonlijk een tentje mee is wel fijn, heb je geen zin meer dan ken je overal stoppen.

en verder zoals gezegd kies een richting en als t echt moet een eindpunt/reisdoel. navigatie lekker in een tas gooien (bij pech wel makkelijk als je anwb ofzo je coordinaten kan geven.

en verder kaarten, aan begin kijken waar t mooie weer heen gaat en dan op de kaart leuke weggetjes zoeken in die richting
 
(bij pech wel makkelijk als je anwb ofzo je coordinaten kan geven.

nice try. dat snappen ze daar nog niet :') uiteindelijk maar een oranje hessie om een bord langs de weg gevouwen.

en bij de meldkamer is dat al helemaal een raadsel |(

langs de 8 van Sofia richting Servië wat nog 8km rijden is. wat is de dichtsbijzijnde plaats? volgens gps is dat Sofia :+ maar ik heb ook coordinaten zodat je zelf even kan kijken waar ik exact ben? ja maar daar beginnen wij niet aan. ok dan sta ik op de8 ongeveer 8km uit de grens :W

en daarna kwam eentje in zijn lada aan om te kijken of ik nog door kon rijden terwijl ik al aangaf dat mijn stuur in een heel andere richting stond |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan