Plannen bijstellen. Mijn vrouw blijkt angstig achterop :-(

Charliefox

Die hard MF'er
21 okt 2014
737
6
Amsterdam
Met het risico allerlei grappige opmerkingen op dit topic te krijgen, zoals 'vrouw inruilen' of 'dat ik me niets moet aantrekken van mijn vrouw' post ik 'm toch maar. Ik ben ook niet van porselein en kan wel wat hebben. Hoe dan ook:

Gisteren met m'n vrouw een ritje gemaakt op de motorfiets. Ze wilde eerst goed weer hebben en ook dat ik wat meer ervaring had opgedaan na het behalen van mijn motorrijbewijs. Vond ik onzin natuurlijk, maar heb ik voor mezelf gehouden. Nu moet gezegd, het waaide gister en vandaag best pittig, ondanks het verder uitstekende weer. Beiden onze pakken en laarzen aangedaan en op weg naar Zwaanshoek gegaan vanuit Amsterdam, in feite een ritje van niks. Ik reed echt héél beheerst, als een ouwe lul eigenlijk. Heel rustig optrekken, koppeling beetje laten slippen bij schakelen (tegen het helmpjes tikken) en ook héél rustig remmen en vooral; goed anticiperen. Op de snelweg netjes 100 km/u op de rechterbaan (niet zoals ik tijdens lessen geleerd heb). Verder de fiets in de bochten niet al te schuin gelegd. Alles onder controle dus en voelde goed.

Onderweg even gestopt om de TomTom aan te koppelen, vroeg ze al of het niet te hard waaide. Toen voelde ik al iets aan mijn water. Op de terugweg vroeg ze om binnenwegen. Ook toen had ik al een vermoeden. Vanmorgen kwam dus het hoge woord eruit:
Ze is toch wel wat bang achterop, vooral op de snelweg. Poeh hé, dat was wel even slikken voor mij :/ maar ook voor haar. Niet dat ik het motorrijden niet als een privé-project kan zien (ik heb meerdere hobbies, of gedaan waar ze niets mee heeft). Maar het motorrijden leek haar en ons zo mooi om samen te gaan doen, vooral nu onze beide meiden wat ouder zijn en hun eigen gang gaan. Vanmorgen dus maar alleen de motor gepakt (toch wel een beetje pissed, kinderachtig, ik weet het ...) en trouwens heerlijk gereden! Wat een topdag vandaag! Alleen geen MF-stickers gezien.

Hoe nu verder? Zelf dacht ik aan wat praktische maatregelen, zie hierna. Ik ben toch een man en dus van Mars. Zij van Venus en vraagt dus vooral aandacht voor haar gevoel. Ik rationaliseer het "probleem" en probeer oplossingen te verzinnen. Bijvoorbeeld:

  1. Haar eens bij mijn broer achterop te zetten. Die heeft een Yamaha FJR1300. Misschien zit ze daar beter op.
  2. We hebben 3 koffers, maar hebben we er eigenlijk altijd af, zo ook gister. Misschien een rugsteun op de topkoffer?
  3. Alleen rijden met ideale weersomstandigheden. Dit weekend toch wel veel wind.
  4. Een systeemhelm kopen ipv nu een integraalhelm. Ze voelt zich wat opgesloten en ziet zo weinig.
  5. Oordopjes in? Ze vindt het geluid hard, met name de wind.
  6. Ander pak? Nu heeft ze mijn textielpak, als ik mijn leren aan heb. Misschien moet ze een eigen leren pak aan.
  7. Voornamelijk binnenwegen rijden, hoewel snelwegen natuurlijk nooit helemaal te vermijden zijn.
Nou, ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen. Met name de dames zou ik wel wil horen, immers zelfde geslacht / gevoel? Ik vind het zelf een behoorlijke bekentenis, maar ik ben toch anoniem.
 
Laatst bewerkt:
achteropzetten. zeggen dat je heel rustig gaat rijden. en dan na een paar straten het gas er vol opzetten. dan weet ze wat je kan en als je daarna rustig rijd valt het allemaal wel mee. vroeger ook wat last van gehad maar na een half uurtje wist ik weer wat dat ding kon en was het goed. :Y
 
popemobile.jpg
 
Tja ik als vrouw zijnde vind achterop ook compleet niets..
Maar dat heeft voor mij te maken met controle uit handen moeten geven. En de persoon die rijd moeten vertrouwen.
Ik heb een ritje van 1.5 uur achter op bij mijn instructeur "overleefd" omdat hij echt al jaren dag in dag uit opde motor zit (dus stukje vertrouwen in zijn kunnen) .
Hij achter op koffers heeft dus je zit stevig ingepakt zeg maar.
En hij idd rustig reed en me op mijn gemak stelde.
MAAR ikhou er nog steeds niet van zit liever zelf achter het stuur.
Miss iets voor jou vrouw. Zelf lessen of evt bij een les instructeur x achter op.puur voor haar vertrouwen.
Hoop dat het voor haar gewoon wennen is en jullie er samen uitkomen.
Succes
 
Denk eens terug aan je eerste keer dat je op de motor de snelweg op ging. Dat maakte toch ook indruk? Ik denk gewoon een kwestie van gewenning. De volgende rit zal er minder wind zijn, dus dat zal zeker al beter gaan.
 
Oordoppen moeten idd sowieso. Waar is ze precies bang voor? Ik haat achterop en de laatste keer was denk ik bijna 10 jaar terug. Verder wil ik mijn vrouw niet eens achterop, in je uppie kan je veel gekker doen. :] ze gaat dan ook heel weinig mee achterop. Vorig jaar 1x. Ze wil wel vaker, is boos waarom ze dan een motorpak heeft. :+ dit jaar misschien maar paar keer meer meenemen. :P
 
Ik denk dat je hier weinig vrouwen zult vinden die niet van motoren en meerijden houden. Want dan heb je hier weinig te zoeken....

Maar laat ik me als jonge vrouwelijke motorrijdster proberen te verplaatsen in een bijrijdster ;-)

Als bijrijdster moet je inderdaad je controle uit handen geven. Voor sommigen onder ons erg moeilijk. Biedt haar aan zelf haar motorrijbewijs te laten halen? Of een motor rijles te nemen zodat ze kan voelen dat je schuin door een bocht moet? Het is immers geen auto. Vergelijk het met een fiets, daarbij ga je ook schuin door een bocht toch?

Oordoppen sowieso..., zie hierboven. Of muziekje in zodat je de wind minder hoort?

En als bijrijder vang je vaak vol de wind, dus realiseer je dat. Misschien een verhoogd scherm?

Meer inspiratie heb ik echt niet... sorry ;-)
 
Gewoon vaker rijden, dat went vanzelf. In het begin vond mijn vriendin 120 al eng, vorige week op de terugweg van de motorbeurs 200+ gereden gisteren per ongeluk een wheelie.
 
Jij gaat toch ook niet mee naar de huishoudbeurs? Waarom moet je vrouw dan wel met jou mee op de motor?
 
Het zit tussen de oren.
tijd, tijd, tijd, en oefening, gewenning...
hopen dat ze blijft meerijden.

Wellicht moet je eerst bewijzen dat je een maand en veel kms op de motor kan overleven...

In mijn geval: een kennis die al jaren motort is net getrouwd, en zijn vrouw vroeg direct aan mijn vriendin (dit was op 30Dec, we stapten af voor het restaurant waar we gingen eten, wij met de Motor, even alle bruggen en tunnels van Rdam gedaan, hullie waren te voet...):

dus die nwe echtgenote vraagt, verbaasd, aan mijn vriendin:
"Are you not afraid to sit on the back of that motorcycle?"
(de vriend lachte wat...maar kersverse echtgenote zal dus nooooit bij hem achterop gaan..)
en de GF replies:
"Pdv_moto came all the way to our event by Motorcycle, went up to Finland, and came back to meet us again in Bulgaria two weeks later. So I presumed he could ride me around NL after that"

Vriend en ik moesten grinniken.
nwe echtgenote wat beteutert, maar nog steeds niet gerustgesteld. Die vriend heeft ook nog wat overtuigingskracht nodig...

*Trots op mn GF*
(we doen het zelfde werk, en gaan naar de zelfde events... vandaar)
 
Laatst bewerkt:
Dank zover voor de geestige en de serieuzere replies. Het heeft m.i. ook te maken met de controle uit handen geven, haar kennende. Heb ik trouwens zelf ook last van. Ik vind het zelf ook niet fijn om achterop te zitten en/of als passagier in de auto te zitten. Dus eigenlijk ben ik alleen daarom al monddood ... Verder is ze bang dat ze eraf valt en heeft gister tijdens de snelwegrit zitten bedenken "Stel dat we vallen, hoe overleef ik dit". Tja, geen prettige gedachte tijdens een ontspannen motorritje, maar het is een feit. En ja, oordoppen gebruik ik zelf ook wel, maar vergeet ze ook vaak.
 
laat haar zelf haar rijbewijs halen, heeft bij mij gewerkt :+ nu wil ze niet meer achterop maar zelf rijden.
 
Als gij met de motor rijd , kan zij met haar stofzuiger gaan rijden ... véél veiliger ... *D

Na de geboorte van mn dochter 2,5j geleden is men vriendin ook niet meer achterop de motor geweest, tot vandaag , beviel ze tóch nog

En ik vind uw punt over het uit handen geven enz wel zeker oets belangrijk..

Ik zou ook niet graag achterop iemand zitten en met de auto hetzelfde
 
Laatst bewerkt:
Het zit tussen de oren.
tijd, tijd, tijd, en oefening, gewenning...
hopen dat ze blijft meerijden.

Wellicht moet je eerst bewijzen dat je een maand en veel kms op de motor kan overleven...

In mijn geval: een kennis die al jaren motort is net getrouwd, en zijn vrouw vroeg direct aan mijn vriendin (dit was op 30Dec, we stapten af voor het restaurant waar we gingen eten, wij met de Motor, even alle bruggen en tunnels van Rdam gedaan, hullie waren te voet...):

dus die nwe echtgenote vraagt, verbaasd, aan mijn vriendin:
"Are you not afraid to sit on the back of that motorcycle?"
(de vriend lachte wat...maar kersverse echtgenote zal dus nooooit bij hem achterop gaan..)
en de GF replies:
"Pdv_moto came all the way to our event by Motorcycle, went up to Finland, and came back to meet us again in Bulgaria two weeks later. So I presumed he could ride me around NL after that"

Vriend en ik moesten grinniken.
nwe echtgenote wat beteutert, maar nog steeds niet gerustgesteld. Die vriend heeft ook nog wat overtuigingskracht nodig...

*Trots op mn GF*
(we doen het zelfde werk, en gaan naar de zelfde events... vandaar)


Waarom praten jullie dan zo raar :?
 
Dat sowieso! En jij ook trouwens, als je gehoor je lief is...

:^

Dat helpt echt wel tegen het lawaai, en met veel wind heb je toch wel wat extra lawaai.
In eerste instantie om uit te proberen zijn van die proppen bij de motorzaak weg prima,
maar op maat gemaakt is over het algemeen beter.

Ander pak voor haar kopen zou ik nog even niet doen, jammer van de investering
als blijkt dat ze het toch niks blijft vinden.

Bij een ander achterop zetten kan wel werken, zeker als ze de persoon kent
en weet dat die meer ervaring heeft,
of bij iemand met veel ervaring met iemand achterop.

Met de koffers er op kan haar inderdaad ook wel een veiliger gevoel geven.

Een andere helm hoeft niet per se een groter zichtveld te geven!
Dus ook daarmee: niet te snel investeren in een nieuwe.
Ze zal er ook aan moeten wennen dat het beeld door een vizier anders is
dan zonder helm op.

Maar het belangrijkste is misschien er meer over praten,
ze vond het eng, vooral de snelweg.
Wat maakte dat ze het eng vond?
Kan ze het onder woorden brengen?
Waarom de snelweg enger dan de binnenwegen?

Motorrijden is een hele andere manier van snelheid enzo ervaren
dan meerijden in een auto bijvoorbeeld.
Het zijn ook veel dingen waar ze aan moet wennen, al die ervaringen.

Dat moet jij, maar vooral ook zijzelf wel de kans geven!
 
Achterop een FJR zetten kan helpen, want dat zit zondermeer goed, heb ik me meermalen laten vertellen ;-) Maar goed, wat doe je als dat blijkt te werken? FJR kopen?

Rugsteun achterop zetten lijkt me geen aanrader: als je vrouw daar relaxed tegenaan gaat zitten leunen ga jij dat merken in het weggedrag van je motor. Tenzij je 400+ kg Goldwing rijdt is dat geen succes. Topkoffer als rugleuning gebruiken: kan, maar jammergenoeg willen topkoffers weleens losraken...

Voorzichtig rijden kan helpen, maar te voorzichtig rijden werkt averechts. Met gierende banden de bochten door hoeft niet, maar als je te voorzichtig rijdt - ongeacht de goede bedoelingen - dan kan dat instabiliteit met zich mee brengen, en juist de kleine slingertjes die je dan krijgt voelen erg vervelend aan als je achteropzittend maar heel beperkt controle hebt over hoe de dingen gaan.

Het kan helpen als je vrouw begrijpt hoe motorrijden zo'n beetje werkt, qua sturen en stabiliteit bijvoorbeeld, en als ze begrijpt wat zij er zelf aan kan bijdragen (mee de bocht door kijken bijvoorbeeld). Weet ze waar ze qua zit steun kan vinden? Hoedanook, op die manier betrek je haar er wat bij, en doe je het dus ook echt samen. Rijdt zowiezo ook voor jou beter, als ze een beetje meedoet.

Mijn advies: gewoon nog een paar keer proberen, zorg dat haar helm goed past, eventueel oordoppen in. Rijden: snelheid maakt niet uit, als je maar gelijkmatig rijdt, dus misschien iets minder remmen, iets kalmer accelereren. Bovenal: zorg dat ze motorrijden een beetje begrijpt. Stuur haar desnoods een keer naar een rijschool voor een proeflesje.

Tot slot: als ze er echt niks aan vind, dan is dat jammer, maar kun je het haar niet kwalijk nemen. Ik zit zelf ook niet graag achterop...
 
Laatst bewerkt:
Oordopjes, snelweg met veel wind klinkt niet alleen kut maar is ook nog eens heel slecht voor je gehoor.
 
Gewenning en Tijd..

ik weet nog dat ik voor t eerst 70+ ging op een opgevoerde brommer.. wow, wat was dat snel !
en voor het eerst op een echte motor: Die POWER !

toen, 30jr later in Azie op een scootertje: wow, best pittig !
En dan weer op een een Motor in NL : 120+ zonder windscherm is wennen...
maar het went snel.

Tijd, Gewenning...

en ja: als ze wilt, probeer haar ook te laten lessen...
(mijn GF wil trouwnes niet zelf aan de scooter...)
 
Dank zover voor de geestige en de serieuzere replies. Het heeft m.i. ook te maken met de controle uit handen geven, haar kennende. Heb ik trouwens zelf ook last van. Ik vind het zelf ook niet fijn om achterop te zitten en/of als passagier in de auto te zitten. Dus eigenlijk ben ik alleen daarom al monddood ... Verder is ze bang dat ze eraf valt en heeft gister tijdens de snelwegrit zitten bedenken "Stel dat we vallen, hoe overleef ik dit". Tja, geen prettige gedachte tijdens een ontspannen motorritje, maar het is een feit. En ja, oordoppen gebruik ik zelf ook wel, maar vergeet ze ook vaak.

Tsja, dat is op zich een logische gedachte, wat elke motorrijder eigenlijk regelmatig af zou moeten vragen...

Maar goed, daarover kun je wel in gesprek met elkaar:
1. Waarom zou je onderuit gaan op moment X?
2. Bespreek wat je moet doen als je inderdaad onderuit gaat.
3. Dat het op de snelweg in feite veiliger is om onderuit te gaan dan op binnenwegen
(door snelheid glijdt je beter weg, minder obstakels in de berm enzo).
 
Terug
Bovenaan Onderaan