Uit de brief aan de tweede kamer van 17 september.
Lees zelf maar.
4.5 Maatregelen gericht op de motorfiets
4.5.1 Ongevalproblematiek motorrijders op autosnelwegen
Bij circa 2% van de ongevallen op autosnelwegen is een motorrijder
betrokken. In overleg met de sector zijn de belangrijkste probleemvelden
benoemd en mogelijke maatregelen geïnventariseerd ter verbetering van
de veiligheid van motorrijders. De vijf meest belovende oplossingsrichtingen
hadden enerzijds betrekking op het verbieden, weghalen of
verplaatsen van objecten langs de weg en anderzijds op het aanpassen
van de «opvangconstructie» langs de weg, waaronder het monteren van
een extra plank onder de huidige geleiderailconstructie.
4.5.2 Vermijden van objecten in de wegberm
De ideeën met betrekking tot het zo veel mogelijk vermijden van objecten
in de wegberm zijn uitgewerkt en ingebracht in een handboek. De
ontwerper van een nieuwe weg krijgt daarmee aangereikt welke stappen
hij dient te doorlopen om tot een optimaal – zo veel mogelijk obstakelvrij –
ontwerp te komen voor motorrijders. De publicatie gaat onder andere in
op het plaatsen van lichtmasten in de binnenbocht in plaats van in de
buitenbocht, het combineren van obstakels om de kans op aanrijding te
verminderen en het aanbrengen van grondwallen in plaats van geleiderails.
4.5.3 Toepassen van motorvriendelijke geleiderail
Op het knooppunt Muiderberg (A1/A6) is een pilot gestart met een
motorfietsvriendelijke geleiderail langs een verbindingsweg. Het betreft
hier een extra plank onder een geleiderail langs een verbindingsweg met
relatief veel ongevallen. Bij het volgen van die pilot is aandacht voor de
montage van de constructie en het beheer en onderhoud, zowel de
normale instandhouding als het herstel na aanrijdingen. Ook komen eventuele
zaken aan de orde die de weggebruiker in het voorbij rijden opvallen
of bij een aanrijding naar voren komen.
De pilot is nog niet afgerond, waardoor er nog geen definitieve resultaten
te melden zijn. Bij de pilotlocatie is tot nu toe nog geen enkel ongeval
geregistreerd waarbij een motorrijder de geleiderailconstructie heeft
geraakt.
Vooruitlopend op de resultaten kan echter al wel worden gesteld, dat
naast de vermeende voordelen bij een aanrijding door een motorrijder
ook bepaalde nadelen kleven aan de hier toegepaste constructie. Zo
kunnen de huidige maaimachines niet worden gehanteerd en is het
lastiger schades te repareren. De beheer- en onderhoudskosten nemen
hierdoor toe. Verder is in verband met de extra planken voor de motorrijders
een zwaarder type geleiderail toegepast dan standaard is voor deze
situatie. Een zwaarder type geleiderail geeft bij een aanrijding met een
personenauto iets minder mee, waardoor mag worden verondersteld dat
de letselkans voor inzittenden van personenauto’s ook enigszins
toeneemt.
4.5.4 Meest effectieve plaatsen bepalen voor eventuele
motorfietsvriendelijke geleiderail
Om de meest effectieve plaats te bepalen voor eventuele motorvriendelijke
geleiderail is een drietal situaties beschouwd en vergeleken.
Dat betreft de toepassing van een dergelijke rail langs het totale
hoofdwegennet (1), langs alleen alle verbindingswegen in de knooppunten
(2) en langs alleen de krappe bogen in de verbindingswegen (3).
Uit die vergelijking blijkt dat de effectiviteit van de rail in knooppunten
duidelijk groter is dan de gemiddelde effectiviteit bij toepassing op het
totale hoofdwegennet.
Het meest voor de hand ligt een toepassing in krappe bogen van
verbindingswegen in knooppunten.
In Zweden zijn langs een groot deel van het wegennet zogenaamde cablebarriers
geplaatst. Of dit ook in Nederland toepasbaar is, is niet zeker. Dit
hangt onder meer samen met de intensiteit van het verkeer en de
wegbreedte. De provincie Overijssel overweegt een proef. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat zal de eventuele proef nauwlettend volgen. Een
specifiek aandachtspunt is de veiligheid voor motorrijders.
Lees zelf maar.
4.5 Maatregelen gericht op de motorfiets
4.5.1 Ongevalproblematiek motorrijders op autosnelwegen
Bij circa 2% van de ongevallen op autosnelwegen is een motorrijder
betrokken. In overleg met de sector zijn de belangrijkste probleemvelden
benoemd en mogelijke maatregelen geïnventariseerd ter verbetering van
de veiligheid van motorrijders. De vijf meest belovende oplossingsrichtingen
hadden enerzijds betrekking op het verbieden, weghalen of
verplaatsen van objecten langs de weg en anderzijds op het aanpassen
van de «opvangconstructie» langs de weg, waaronder het monteren van
een extra plank onder de huidige geleiderailconstructie.
4.5.2 Vermijden van objecten in de wegberm
De ideeën met betrekking tot het zo veel mogelijk vermijden van objecten
in de wegberm zijn uitgewerkt en ingebracht in een handboek. De
ontwerper van een nieuwe weg krijgt daarmee aangereikt welke stappen
hij dient te doorlopen om tot een optimaal – zo veel mogelijk obstakelvrij –
ontwerp te komen voor motorrijders. De publicatie gaat onder andere in
op het plaatsen van lichtmasten in de binnenbocht in plaats van in de
buitenbocht, het combineren van obstakels om de kans op aanrijding te
verminderen en het aanbrengen van grondwallen in plaats van geleiderails.
4.5.3 Toepassen van motorvriendelijke geleiderail
Op het knooppunt Muiderberg (A1/A6) is een pilot gestart met een
motorfietsvriendelijke geleiderail langs een verbindingsweg. Het betreft
hier een extra plank onder een geleiderail langs een verbindingsweg met
relatief veel ongevallen. Bij het volgen van die pilot is aandacht voor de
montage van de constructie en het beheer en onderhoud, zowel de
normale instandhouding als het herstel na aanrijdingen. Ook komen eventuele
zaken aan de orde die de weggebruiker in het voorbij rijden opvallen
of bij een aanrijding naar voren komen.
De pilot is nog niet afgerond, waardoor er nog geen definitieve resultaten
te melden zijn. Bij de pilotlocatie is tot nu toe nog geen enkel ongeval
geregistreerd waarbij een motorrijder de geleiderailconstructie heeft
geraakt.
Vooruitlopend op de resultaten kan echter al wel worden gesteld, dat
naast de vermeende voordelen bij een aanrijding door een motorrijder
ook bepaalde nadelen kleven aan de hier toegepaste constructie. Zo
kunnen de huidige maaimachines niet worden gehanteerd en is het
lastiger schades te repareren. De beheer- en onderhoudskosten nemen
hierdoor toe. Verder is in verband met de extra planken voor de motorrijders
een zwaarder type geleiderail toegepast dan standaard is voor deze
situatie. Een zwaarder type geleiderail geeft bij een aanrijding met een
personenauto iets minder mee, waardoor mag worden verondersteld dat
de letselkans voor inzittenden van personenauto’s ook enigszins
toeneemt.
4.5.4 Meest effectieve plaatsen bepalen voor eventuele
motorfietsvriendelijke geleiderail
Om de meest effectieve plaats te bepalen voor eventuele motorvriendelijke
geleiderail is een drietal situaties beschouwd en vergeleken.
Dat betreft de toepassing van een dergelijke rail langs het totale
hoofdwegennet (1), langs alleen alle verbindingswegen in de knooppunten
(2) en langs alleen de krappe bogen in de verbindingswegen (3).
Uit die vergelijking blijkt dat de effectiviteit van de rail in knooppunten
duidelijk groter is dan de gemiddelde effectiviteit bij toepassing op het
totale hoofdwegennet.
Het meest voor de hand ligt een toepassing in krappe bogen van
verbindingswegen in knooppunten.
In Zweden zijn langs een groot deel van het wegennet zogenaamde cablebarriers
geplaatst. Of dit ook in Nederland toepasbaar is, is niet zeker. Dit
hangt onder meer samen met de intensiteit van het verkeer en de
wegbreedte. De provincie Overijssel overweegt een proef. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat zal de eventuele proef nauwlettend volgen. Een
specifiek aandachtspunt is de veiligheid voor motorrijders.