Plannen van minister Peijs

MofkaP

Banned User
13 nov 2002
5.393
3
Uit de brief aan de tweede kamer van 17 september.

Lees zelf maar.

4.5 Maatregelen gericht op de motorfiets
4.5.1 Ongevalproblematiek motorrijders op autosnelwegen
Bij circa 2% van de ongevallen op autosnelwegen is een motorrijder
betrokken. In overleg met de sector zijn de belangrijkste probleemvelden
benoemd en mogelijke maatregelen geïnventariseerd ter verbetering van
de veiligheid van motorrijders. De vijf meest belovende oplossingsrichtingen
hadden enerzijds betrekking op het verbieden, weghalen of
verplaatsen van objecten langs de weg en anderzijds op het aanpassen
van de «opvangconstructie» langs de weg, waaronder het monteren van
een extra plank onder de huidige geleiderailconstructie.
4.5.2 Vermijden van objecten in de wegberm
De ideeën met betrekking tot het zo veel mogelijk vermijden van objecten
in de wegberm zijn uitgewerkt en ingebracht in een handboek. De
ontwerper van een nieuwe weg krijgt daarmee aangereikt welke stappen
hij dient te doorlopen om tot een optimaal – zo veel mogelijk obstakelvrij –
ontwerp te komen voor motorrijders. De publicatie gaat onder andere in
op het plaatsen van lichtmasten in de binnenbocht in plaats van in de
buitenbocht, het combineren van obstakels om de kans op aanrijding te
verminderen en het aanbrengen van grondwallen in plaats van geleiderails.
4.5.3 Toepassen van motorvriendelijke geleiderail
Op het knooppunt Muiderberg (A1/A6) is een pilot gestart met een
motorfietsvriendelijke geleiderail langs een verbindingsweg. Het betreft
hier een extra plank onder een geleiderail langs een verbindingsweg met
relatief veel ongevallen. Bij het volgen van die pilot is aandacht voor de
montage van de constructie en het beheer en onderhoud, zowel de
normale instandhouding als het herstel na aanrijdingen. Ook komen eventuele
zaken aan de orde die de weggebruiker in het voorbij rijden opvallen
of bij een aanrijding naar voren komen.
De pilot is nog niet afgerond, waardoor er nog geen definitieve resultaten
te melden zijn. Bij de pilotlocatie is tot nu toe nog geen enkel ongeval
geregistreerd waarbij een motorrijder de geleiderailconstructie heeft
geraakt.
Vooruitlopend op de resultaten kan echter al wel worden gesteld, dat
naast de vermeende voordelen bij een aanrijding door een motorrijder
ook bepaalde nadelen kleven aan de hier toegepaste constructie. Zo
kunnen de huidige maaimachines niet worden gehanteerd en is het
lastiger schades te repareren. De beheer- en onderhoudskosten nemen
hierdoor toe. Verder is in verband met de extra planken voor de motorrijders
een zwaarder type geleiderail toegepast dan standaard is voor deze
situatie. Een zwaarder type geleiderail geeft bij een aanrijding met een
personenauto iets minder mee, waardoor mag worden verondersteld dat
de letselkans voor inzittenden van personenauto’s ook enigszins
toeneemt.
4.5.4 Meest effectieve plaatsen bepalen voor eventuele
motorfietsvriendelijke geleiderail
Om de meest effectieve plaats te bepalen voor eventuele motorvriendelijke
geleiderail is een drietal situaties beschouwd en vergeleken.
Dat betreft de toepassing van een dergelijke rail langs het totale
hoofdwegennet (1), langs alleen alle verbindingswegen in de knooppunten
(2) en langs alleen de krappe bogen in de verbindingswegen (3).
Uit die vergelijking blijkt dat de effectiviteit van de rail in knooppunten
duidelijk groter is dan de gemiddelde effectiviteit bij toepassing op het
totale hoofdwegennet.
Het meest voor de hand ligt een toepassing in krappe bogen van
verbindingswegen in knooppunten.
In Zweden zijn langs een groot deel van het wegennet zogenaamde cablebarriers
geplaatst. Of dit ook in Nederland toepasbaar is, is niet zeker. Dit
hangt onder meer samen met de intensiteit van het verkeer en de
wegbreedte. De provincie Overijssel overweegt een proef. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat zal de eventuele proef nauwlettend volgen. Een
specifiek aandachtspunt is de veiligheid voor motorrijders.
 
Uit de brief aan de tweede kamer van 17 september.

Lees zelf maar.

4.5.2 Vermijden van objecten in de wegberm
De ontwerper van een nieuwe weg krijgt daarmee aangereikt welke stappen
hij dient te doorlopen om tot een optimaal – zo veel mogelijk obstakelvrij –
ontwerp te komen voor motorrijders.
:)
4.5.3 Toepassen van motorvriendelijke geleiderail
Zo kunnen de huidige maaimachines niet worden gehanteerd en is het
lastiger schades te repareren.
|(
Een specifiek aandachtspunt is de veiligheid voor motorrijders.
:}
 
Weer die cablebarriers :?


Over de verbinding A1/A6 gesproken,
zag ik laatst nou goed dat daar nieuwe borden in de bocht staan?
 
Tja moeten ze wel zorgen dat de mensen volgend jaar motor rijden nog kunnen betalen.
 
Die cablebarriers worden vooral genoemd als een mogelijk probleem, niet als een oplossing *D
 
wat voor maai machinrs zijn dat dan die wel door een vangrail kunnen maaien maar niet meer als er een plankje bij geplaatst is ?

enne automoblisten zwaarder gewond ?
die vangrail zijn er nu juist voor (vracht)auto's...
 
Over de verbinding A1/A6 gesproken,
zag ik laatst nou goed dat daar nieuwe borden in de bocht staan?

Neurotische flikker dingen..... Vraag me af waarom deze borden geplaatst zijn, vallen volgens mij niet meer op dan normale waarschuwingsborden, maar leiden wel makkelijker de aandacht af van de "gevaarlijke" bocht.
Deze borden staan volgens mij tegenwoordig ook op de verbouwde oprit A1 richting Amersfoort vanaf de A30. Net een kermisattractie in het donker.
 
wat voor maai machinrs zijn dat dan die wel door een vangrail kunnen maaien maar niet meer als er een plankje bij geplaatst is ?

enne automoblisten zwaarder gewond ?
die vangrail zijn er nu juist voor (vracht)auto's...


De maaimachine kan onder de vangrails door tot aan dhet asfalt, nu niet meer, dus zal er waarschijnlijk met de hand gemaaid moeten worden tussen plaat en asfalt.
Moeten ze natuurlijk uit veiligheid die rijbaan afsluiten.

Verder een vangrails voor vrachtauto's???? Die rammen gewoon over een vangrails heen hoor met een klein beetje pech.
 
Het lijkt er op dat Peijs zelf stiekem ook motorrijder is ofzo en heeft ervaren wat voor gekke dingen je allemaal tegenkomt :}

goeie ontwikkelingen :]
 
en de witte geplatificeerde plakkarden op de weg (uitdrijfstrokken ; zebra pad ; peilen, doorgetrokkenstreppen etc etc..).. wordt daar niet aan gedaan ? levensgevaarlijk in geval van natte wegdek !!! :X
om niet praten over de puttendeksels... :(
 
en de witte geplatificeerde plakkarden op de weg (uitdrijfstrokken ; zebra pad ; peilen, doorgetrokkenstreppen etc etc..).. wordt daar niet aan gedaan ? levensgevaarlijk in geval van natte wegdek !!! :X
om niet praten over de puttendeksels... :(

Dit vind ik ook een van de dingen waar zeker verandering moet komen. Rijd zeker niet op mijn gemak op dit moment door die witte troep. Krijg het gevoel dat ik aan het slalomen ben tussen de witte markeringen en wegreparatie strepen. Er is in ieder geval eindelijk een begin om eens aan de tweewieler te denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan