Plastic Solderen

Darkness

MF veteraan
21 mrt 2004
1.309
3
Emmen
Na mijn crash van de week zit ik zonder rechterkuip.
nu het wachten is tot ik een kuip heb gevonden verveel ik me nogal.

dus ik pak mijn oude soldeerbout en begin te knutselen..
ik smelt dus alle stukjes aan elkaar (pokkewerk duurt eeuwen)
Morgen ga ik polyester en plamuur halen.. een kijken hoe handig ik echt ben })
ik heb de sterkte getest van de kuip
(klap met een knuppel, bleef gewoon zitten alles) dus ben ik verder gegaan

als jullie sugesties hebben of ervaring hebben met dit soort werk laat me ff weten.

en dit is het voorlopig resultaat. (zal hier verder foto's posten)

full

Hoi,

Volgens mij halen jullie twee dingen door elkaar, thermoharders en thermoplasten.
Een thermoplast wordt zacht en dik vloeibaar als het warm wordt. Een thermoplast blijft hard nadat het diir b.v. spuitgieten is gevormd.
Plastic roerstaafjes en pvc pijpen zijn thermoplastisch. Ik denk dat een kuipdeel van thermohardende kunststof gemaakt is.
Volgens mij kun je het 't beste proberen met matjes met expoxy hars. Je kunt die rommel kopen bij Brezan of een andere automaterialenzaak.
Wel even opletten bij het verwerken. De kunstofhars is erg dik vloeibaar en kleeft als de pest. Latex handschoentjes aantrekken.

Als het "matje" droog en hard geworden is kun je het bewerken met schuur en/of slijpmachine. Het grote voordeel is dat je de matjes kruislings kunt aanbrengen zodat de boel wat steviger wordt.

Ben je helemaal uitgehobbyet, ga dan eens kijken bij en motorsloperij. Misschien dat er een bofferd is geweest die precies op de andere kant gevallen is en je een goed kuipdeel treft.

Succes ermee,

Balou

Kijk dat is nog eens wijze praat. Klopt helemaal. Wat ik altijd doe is in de kap kijken wat voor soort plastic de kap is. Staat er altijd op vermeld en voeg met strips hetzelfde materiaal toe.(gebruik plastic las apparaat) Wat dus ook kan is als je zo'n zelfde oude kap hebt daar het materiaal vanaf halen, weet je zeker dat je hetzelfde materiaal hebt.

dus geen polyester !! diit is een thermoharder !!!

je kuip werk is van thermoplast !!! is te lassen en (te smelten) smelten met een sldeer bout alleen is niet stevig genoeg !!

hal bij eenautomaterialen zaak kunstof 2componenten lijm !!! kunstof matje erachter en klaar !! :}

Hallo, nog ff wat over "plastic-solderen/lassen"

De meeste kuipdelen worden gemaakt van ABS (oftewel: Acrylonitril- Butadieeen-Styreen). Andere materialen zijn: PS ( Polystyreen) en PE (polyetheen)
Abs is prima te lassen ofwel te solderen met een soldeerbout, de truuk om het gelaste sterk te krijgen is alleen wel dat het NIET TE HEET moet gebeuren, zeer belangrijk. Met een te hete bout verbrand het ABS en wordt het te hard en breekbaar en bros en dat willen we niet !! Het ABS moet maar NET gaan smelten, dan kan je alles weer prima aan elkaar bakken en is het sterk. Gebruik dus een regelbare soldeer-bout die je erg laag zet. het duurt dan wel erg lang, maar het is dan wel sterk
Het lassen van polyetheen en polystyreen is niet zo gevaarlijk maar pas op jongens:

HET LASSEN VAN ABS IS GEVAARLIJK.

Tijdens het smelt/verbrandingsproces onstaan verschillende erg schadelijke stoffen waaronder blauwzuur! (Hcn) en daar wil je niet mee in aanraking komen.
Zorg dus op zijn minst voor (heel veel) ventilatie, zet er een blower op en doe het buiten, op zijn minst.

veel succes.

Ik ben van de week bij een optische tuner geweest.
ik heb er wat advies gekregen welke materialen ik moet gebruiken.
Ik heb het dus met polyester gedaan.

Hier een foto van hoe het er nu uit ziet
full

Ziet er knap uit!

Mijn verhaaltje over plasten en harders is ook uit de oude doos hoor!
20 jaar geleden van de mts gekomen. Wij "lasten" daar met een soort hete lucht pistool. Dat blaast natuurlijk schadelijke stoffen weg. Maar bedenk dat je maar 1 stel longen hebt en je gezondheis meer waard is dan een kuipdeel.

Succes met de rest van de herstelwerkzaamheden.

Balou

Terug
Bovenaan Onderaan