Plastic spuiten (carnage)

Dennis the Menace

Die hard MF'er
26 feb 2003
270
0
Belgie
Graag had ik eens een volledige uitleg gekregen om op een zo simpel mogelijke, maar goed manier de carnage van een moto te spuiten.
Van grondlaag tot eindafwerking (zodat er een blinkende glans is).

Kan dit hele gebeuren ook met gewone spuitbussen???

Graag wat uitleg...
 
Ik zal de mijne gewoon zelf wrijven en binnenbrengen bij de spuiter. Mijn broer heeft zijn moto zelf gespoten (met compressor en zelf in elkaar geflanste kabine). Dit is redelijk gelukt maar toch zou ik het met mijn moto niet doen. Mijn broer heeft een oude BMW R65LS en moest enkel tank en spatborden spuiten. Zelfs bij deze kleine oppervlakten is een appelsienenhuid te zien. Dus bij grote carénages zou ik het zeker niet doen. Ahja en het voorbereidend werk is 3/4 van al het werk.
 
Oke hier gaat ie

kuipdelen (carnage ?) schuren met een fine korrel schuurpapier P380 oid
dan een goede kunstofprimer gebruiken (geen spuitbussen troep)
dan een goede vullende spuitplamuur (idem geen spuitbussenzooi)
licht schuren P380
dan eventuele beschadigingen repareren (krassen deukjes)
plamuurplekjes mooi glad wegschuren
dan een dunne laag spuitplamuur
de spuitplamuur nat schuren met korrel P400 (zo doe ik het geeft het mooiste resultaat)
dan de kleurlak aanbrengen
dan de blanke laklaag aanbrengen
tussen de kleurlak en de blanke lak eventueel de stickers aanbrengen.

Begin hier dus niet aan zonder de goede spuitapparatuur, en dan bedoel ik niet een spuitpistool bij de gamma vandaan maar echte professionele spuitpistolen.
gebruik ook niet hetzelfde spuitpistool voor de spuitplamuur en voor de kleurlak.
zorg dat je je zelf beschermt met een koolstofmasker tegen het inademen van dampen en spuitnevel,het mooiste is om een cabine te gebruiken met afzuiging zodat je geen neerdalende nevel in je spuitwerk krijgt.
Zorg ervoor dat je niet in dezelfde kleren spuit als waarmee je de boel geschuurd hebt (reden moge duidelijk zijn)
zorg ervoor dat de verf de juiste viscositeit heeft (ong 17 sec./Din-cup 4 20 graden celsius)
probeer niet in een keer de laag dekkende te krijgen maar spuit kruislings je lagen totdat alles gedekt is alvorens de blanke lak te spuiten.
laat de kleurlak een uurtje helemaal uitdampen vooraleer je de blanke lak aanbrengt (anders krijg je miniscule gaatjes in de blanke lak)
als je dat geregeld hebt allemaal dan de kuipdelen zeker 2 dagen ongemoeid laten om de verf de gelegenheid te geven iets door te harden.
voila dat is zo een beetje de volgorde.
 
hangt van de staat af waar het in verkeerd,dat bepaald meestal de prijs
als alles er vol met krassen zit dan is het arbeidsintensiever
maar een eurootje of 4 a 500 moet je wel op rekenen

Ach iemand met ervaring, wat zou het spuiten van enkel de achterkuip moeten kosten? (Incl lak enzo)


full

Het witte stuk dus, ik rij wel geen R1, maar het is om duidelijk te maken om welk deel het gaat.
 
dat hangt er maar weer net vanaf in wat voor lak je het wilt hebben
Als het een drie lagen systeem is ben aan de verf een hele hoop kwijt
kwa spuitwerk zou je denk ik met 100 euro klaar moeten zijn das dan excl. de verf

Nou kan je denken sodemieters zeg 100 euro voor een stukkie plastic te spuiten.
hieronder de uitleg
schuren,wil je dat goed doen ben je er echt wel ff mee bezig
kunstofprimer spuiten (en daarna spuit schoonspoelen)
spuitplamuur spuiten (en daarna spuit schoonspoelen)
kleurlak spuiten (igv een 2 lagen systeem, en jawel spuit schoonspoelen)
blanke lak spuiten (en weer schoonspoelen)
en natuurlijk het schuren van de spuitplamuur.
Als je alles meerekent zowel de verdunning om te spoelen,je schuurpapier,eventueel plakband,en de tijd die je ermee bezig bent kan je wel nagaan dat dit echt niet te dik betaald is.
kijk maar eens wat een litertje huis tuin en keukenthinner kost,en dat kan je dus niet gebruiken om je verf mee te verdunnen of om je spuit mee te spoelen,de echte spoelverdunners zijn vaak nog een slag duurder,en dan hebben we het nog niet over de verdunning om je verf mee te verdunnen dat wil je echt niet weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat hangt er maar weer net vanaf in wat voor lak je het wilt hebben
Als het een drie lagen systeem is ben aan de verf een hele hoop kwijt
kwa spuitwerk zou je denk ik met 100 euro klaar moeten zijn das dan excl. de verf

Bedankt voor de info :}
Welke soort lak er nodig is weet ik niet, ik heb een import uit Japan en Honda levert die kleur hier normaal niet. Mijn dealer is het aan het navragen welke lak nodig is en of hij daar aan zou kunnen raken, maar dat kan nog een tijdje duren...
 
als je mij een stuk kuipdeel in de juiste kleur kan bezorgen kan ik het je zowel per halve of per hele liter bezorgen.
laat maar horen

Iig al bedankt voor het aanbod, maar ik probeer het eerst via de dealer. Hoofddorp ligt volgens de routeplanner ruim 270 km enkele reis bij mij vandaan, maar ik hou het zeker in mijn achterhoofd mocht de lak niet verkrijgbaar zijn :)
 
Voor verf zou je eens bij www.japarts.nl kunnen kijken, bij honda staat het kleurnr. meestal onder het zitje

Klopt, daar staat de code (R204-CP) inderdaad. Maar hij staat niet in het lijstje bij japarts...

Ik gok dat dit de laatste keer is dat ik een grijze import gekocht heb, voor andere onderdelen(remblokjes enzo) is het ook al iedere keer behelpen :( (gelukkig dat Honda behoorlijk wat zo goed als gelijke onderdelen op verschillende motoren gebruikt)
 
Je kunt proberen contact met RM zoeken www.rmpaint.net/nl/ deze heeft een motor lijn.

Ik kan hem niet bij mijn leveransier niet vinden, wel dat het om een rode PEARL moet gaan klopt dat?

Echter is zo'n kleur wel te maken, maar dan moet wel ik een voorbeeld hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een donkerrood-bordeauxachtige pearl-lak. Dat kleuren na te maken zijn wist ik al(zie aanbod van the collector) :) Maar ook jij woont een behoorlijke afstand van mij vandaan(ben Belg, van tegen Frankrijk). Dan ben ik aan benzine ws meer kwijt dan die blikken verf kosten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan