Plastidip.. eens kijken of het werkt

Iemand al eens een helm met plastidip gedaan?
Mijn vrouw vind het bloemetjesmotief op haar helm niet meer al dat.

Ik heb een eierschaal op mijn oude zwarte helm gemaakt met plastidip. (Calimero style) :Y

Maar bij de luchtroosters en het vizier laat het wel weer los.
 
hangt er ook allemaal van af hoe je het doet :X

Goede poetsdoek is een mooie zachte microvezel doek :? Als die niet over goed geplastidipte meuk heen kan, dan kan je beter alles gaan spuiten ipv dippen :')

harde wax is overigens, hard in het potje, niet zodra je het op je zachte aanbrengpad smeert en het op de betreffende delen gaat aan brengen.
 
Laatst bewerkt:
hangt er ook allemaal van af hoe je het doet :X

Goede poetsdoek is een mooie zachte microvezel doek :? Als die niet over goed geplastidipte meuk heen kan, dan kan je beter alles gaan spuiten ipv dippen :')

harde wax is overigens, hard in het potje, niet zodra je het op je zachte aanbrengpad smeert en het op de betreffende delen gaat aan brengen.

Daarom zeg ik dus ook, na het gebruik van de quickwax is het dus geen probleem om er met een microvezeldoek of met je leren pak over de plastidip heen te gaan. En ja spuiten is beter maar ook vele malen duurder.
 
Ben maar matig bekend met plastidip...

Is het een slecht idee om dit als amateur op een gloednieuwe fiets te spuiten? Ik zou graag wat kleuren uittesten alvorens ze definitief te laten zetten.

Is het spuiten van sjablonen als amateur doenbaar met plastidip of is dit af te raden?

Hoe verwijdert men best plastidip die niet dik genoeg gespoten is?
 
Mijn ervaring is dat Plastidip een velletje vormt dat je er naderhand vrij makkelijk af kan peuteren. Soms een hele lap in 1x, soms moet je wat nagelkrabben. Bij mij heeft het nog nooit schade achtergelaten op de ondergrond.
Probeer het gewoon op het spatbord van een oude fiets of zo.
 
plastidip vormt idd een velletje, maar makkelijk te verwijderen is het niet. ik heb meerdere autos gedaan. op mijn "oude" honda zelfs na ruim 2 gallons witte plastidip en ruim een jaar wou ik toch weer terug naar het origineel, helaas word na een poos de flexabiliteit veel minder en krijg je letterlijk " stroken " als je het er niet dik op hebt gezet, dan word het helemaal een drama. Je zult dan moetten piele en peutere en met de nodige middele insprayen (wd40/remreiniger/thinner in uiterste nood).
ook moet je na een eerste laag flink dik erop spuiten want anders krijg je een flinke stuctuur vorming (grof, niet glad)


je kan er wax overheen smeren maar het is niet echt praktisch, hooguit een spraywax.
 
7395EE83-915F-4E0C-AA61-35FDD6129BC5.jpeg

dipperdedip-dip! Grote grijze kappen van mijn 900XR gespoten met plasti-dip. Erg tevreden met het resultaat! Wil mijn steppies-ophang-beugel (geen idee hoe het heet) ook nog dippen en mijn uitlaat (geen idee of dat goed blijft...) hitteschild van de uitlaat ook al gedaan, alleen nog niet gemonteerd.
 
Bekijk bijlage 1597169
dipperdedip-dip! Grote grijze kappen van mijn 900XR gespoten met plasti-dip. Erg tevreden met het resultaat! Wil mijn steppies-ophang-beugel (geen idee hoe het heet) ook nog dippen en mijn uitlaat (geen idee of dat goed blijft...) hitteschild van de uitlaat ook al gedaan, alleen nog niet gemonteerd.
Nou, dan toch maar even een topic van een half jaar omhoog stampen.

Dat ziet er goed uit! Ik wil zelf een gedeelte van het plastic ook gaan plastidippen. Hoeveel spuitbussen heb je gebruikt (of heb je een serieuze spuitopstelling gebruikt)? Ik neem aan dat je een aantal matte lagen en dan glossy hebt gedaan?

Tevens benieuwd hoe je de fender hebt gedaan... Heb je alleen de zichtbare kant gedaan of ook de "onderkant"? En dan alles in 1x of eerst boven en dan onder?
 
Nou, dan toch maar even een topic van een half jaar omhoog stampen.

Dat ziet er goed uit! Ik wil zelf een gedeelte van het plastic ook gaan plastidippen. Hoeveel spuitbussen heb je gebruikt (of heb je een serieuze spuitopstelling gebruikt)? Ik neem aan dat je een aantal matte lagen en dan glossy hebt gedaan?

Tevens benieuwd hoe je de fender hebt gedaan... Heb je alleen de zichtbare kant gedaan of ook de "onderkant"? En dan alles in 1x of eerst boven en dan onder?
Ik heb alleen maar matte plastidip gebruikt en voor alle panelen (2x zijkant, 1x tankcover en 1x hitteschild van uitlaat) was ik 4 spuitbussen kwijt. Gedeeltes waar je veel contact mee hebt, zoals in mijn geval de tankcover, moeten echt wel flink wat lagen overheen.

als je met fender bedoelt mijn spatbord: die was al zwart. Ik heb de panelen verwijderd en de zichtbare kant bespoten maar ook klein stukje het hoekje om zeg maar. Anders krijg je een scherpe rand en die kan los gaan laten.

als je meer info wilt, hoor ik het wel!
 
Ahh ik zie inderdaad dat je voorspatbord uit twee delen bestaat!

Ik wil de witte delen van mijn motor gunmetal plastidippen, een foto ter illustratie:
1635497478226.jpeg


De witte cover rond de koplamp en de kuipdelen rond het zadel zijn niet zo spannend (hooguit ivm wamte rond de uitlaten). Het voorspatbord vind ik wel spannend. Denk dat ik ga proberen met die cover rond de koplamp, en als ik daar blij mee ben dat ik de rest meepak.

Ik ben er alleen nog niet over uit of ik glossy of mat wil (al neig ik meer naar mat).

De lellikke stickers op de tank en de staart gaan er nog af overigens
 
Klinkt als een leuk project! Gewoon proberen op spatbord, vind je het niets kun je het er zo weer vanaf trekken. Wel meerdere lagen aanbrengen anders is het verwijderen erg lastig.

Plastidip is weinig gevoelig voor warmte dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Je moet het alleen niet rechtstreeks op je uitlaatbochten spuiten bijvoorbeeld.
 
Heeft iemand ervaring met blanke lak spuiten over plastidip, blijft dat een beetje zitten?

Zit er namelijk aan te denken om de tank te spuiten met plastidip, en dan benzine bestendig te maken met blanke lak.
 
Heeft iemand ervaring met blanke lak spuiten over plastidip, blijft dat een beetje zitten?

Zit er namelijk aan te denken om de tank te spuiten met plastidip, en dan benzine bestendig te maken met blanke lak.
Volgens mij hebben een aantal mensen op de oudere pagina's van dit topic dat geprobeerd, dan zou je even moeten terug bladeren
 
Na het lezen van de goede ervaringen met plastidip hier heb ik ook besloten deze winter de reserve set van de circuitmotor te plastdippen 8-)
Iemand enig idee hoeveel spuitbussen je nodig hebt per m2?
Heb nu om wat uit te proberen 1 spuitbus wit (ze zeggen dat je bij fluor en blauwe kleuren het beste een witte onderlaag aan kunt brengen) 1 spuitbus fluor blauw en 1 spuitbus blanke afwerklaag. :]
Ben benieuwd of het zo makkelijk werkt als dat ik overal lees. Zal mijn ervaringen en het resultaat hier delen
 
Fabrikant zegt ongeveer een vierkante meter per 400 ml spuitbus. Ik heb wel gemerkt dat het best wel afhangt van je vaardigheid en van welke kleur je over welke kleur ondergrond dekkend wilt aanbrengen.
 
ik heb velgen gedaan van mijn bmw (koekblik) , het lijkt erg mooi maar na 2 jaar is het niet mooi meer , toen heb ik met mijn hoge druk alles er wel af kunnen krijgen zonder schade .
 
Gisteren begonnen, met het zitje + kont van de cbr. Originele kleur van de kappenset was wit. Maar nadat ik op het circuit een euro zag liggen en deze van dichtbij moest inspecteren is de kappenset hier en daar voorzien van het nodige reparatie glasvezel.
Deze stukken eerst met de witte plastidip gedaan(dit moet om de kleur enigszins gelijk te laten ogen)
Hierna met het blauw begonnen. Heb 3 lagen kunnen doen met 1 spuitbus. (dus gelijk wat bij besteld voor de rest van de kappen)
Het is makkelijk aan te brengen alleen de dekking is minder dan ik had verwacht. Kleur is ook anders dan verwacht maar vind het niet tegen vallen:9~
Hoop wel dat het straks net zo makkelijk eraf is te halen zoals ze zeggen, zeker omdat ik na 3 lagen uitgespoten was :)


IMG_20211201_180133515.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan