Plat in de bocht en je ziet dat je het niet haalt?

volgens mij weet mario het zelf niet en probeert hij wat wijzer te worden!
maar zit je dan niet op het verkeerde forum?
sorry jongens.
 
Laatst bewerkt:
Op Woensdag 24 oktober 2001 20:51 schreef marcoo het volgende:
4) Als je niet tot het einde van de bocht kunt zien heet dat ook wel een \"blinde bocht\". Dat wil zeggen dat er best stilstaand verkeer op je weg kan staan terwijl jij met 150+ komt aanjakkeren. En dat vind de overlevende partij niet leuk, omdat ze dan een nieuwe auto moeten kopen en nieuwe kindjes moeten maken (okee, dat is wel leuk :9 ) omdat die achterin zaten.
Dat vind ik nou echt lief van je... Denken dat ik met 150+ door een bocht kom... *D Bij een beetje bocht ga ik érg langzaam erin en kom op acceptabele snelheid eruit... Onbekende bochten is langzaam rijden, want ervaring...

Tip langzaam erin snel eruit is dan ook wel nuttig, maar wat als je dan nog verrast wordt? Gokken en hopen? Heb namelijk nog steeds geen unaniem antwoord gezien... *D
 
Marcoo, je hebt voor een groot gedeelte gelijk.

zoals ik hierboven ook wil zeggen, er is niet 1 manier die altijd de beste is. Het is erg afhankelijk van de situatie. Gelukkig heb ik zulke grappen bijna nooit in de praktijk gedaan.
Goed voor je uitkijken en zien hoe een bocht loopt is nummer één.
Maar zulke noodsituatie\'s oefenen lijkt me zeer nuttig. :)
 
Ga eens op die Nürenburgring rijden,daar is alles \"blind\".
Ik vind dat een gevaarlijk baantje,maar het R1 beest is daar in zijn element.
Al is de snelheid niet hoog,want hij is ook niet gek!
 
Lijkt me niet wijs om met de achterrem te remmen in de bocht.... Doe maar met de voorrem je zult verbaasd zijn hoe hard je nog kunt remmen in de bocht. Mijn fiets heeft er in iedergeval geen problemen mee.

Ben er op pijnlijke wijze achter gekomen dat dit niet werkt.
 
Tuurlijk wel, je moet bepaalde handelingen inslijten, dus net zo vaak oefenen, totdat het je eerste reactie wordt, zodat je niet hoeft na te denken, want daar heb je op het moment van een noodsituatie toch geen tijd voor.
 
Marcoo, je hebt voor een groot gedeelte gelijk.

zoals ik hierboven ook wil zeggen, er is niet 1 manier die altijd de beste is. Het is erg afhankelijk van de situatie. Gelukkig heb ik zulke grappen bijna nooit in de praktijk gedaan.
Goed voor je uitkijken en zien hoe een bocht loopt is nummer één.
Maar zulke noodsituatie\'s oefenen lijkt me zeer nuttig. :)
Nu ben ik het 2x met je eens! Misschien vanavond na het werk (02:00) even een klaverblaadje opzoeken? Is dan wel erg donker, maar ook erg rustig...
 
Oefenen? Zoals moedwillig te hard de bocht in? Bij snelheden die lager liggen krijg je nl. geen goede oefening... Sorry, dan maar zonder oefening...
Je kan natuurlijk wel oefenen op het remmen in de bocht, niet in dezelfde extreme situatie als bij bijna valpartij natuurlijk maar alle ervaring is meegenomen. :)
 
Oke\' ik ga mee....PORKY.....?????????????

Wat je moet doen(mijn ervaring hierover)een aantal zitten goed waaronder die .......juist.
Het is een onbekende bocht(anders vergis jij je niet),rij alleen op zeer bekende wegen/bochten hard.Maar ook niet op de grens,doe ik nooit.... ook niet op bekende wegen je houd namelijk nog iets over om te evt:te corrigeren.
Dus... bij deze onbekende corner hou je nog genoeg over bij te sturen d.w z PLATTER(de oplossing) gooien die happelepap en de bocht doorkijken niet naar die lantaarnpaal/boom die aan de zijkant staat..Bijremmen(voor) hoef geen probleem te zijn in een bocht hij richt zich alleen op mindert snelheid en opnieuw insturen,probeer dit maar eens en denk niet aan die rijlessen die je hebt gehad zovan Rem nooit in een bocht...onzin het kan wel maar niet vol remmen he\' zachtjes bijremmen op gevoel snappie........Het is een soort natuurljke reactie maar dat leer je met ervaring opdoen en gewoon oefenen....doen dus want als je het nodig hebt...toch!!!!!.
En natuurlijk goed insturen is ook zeer belangrijk,de juiste lijn dus.

Doe dit ook met vol in de ankers gaan op een stil weggetje ergens lekker oefenen,dit zou je kunnen redden uit een benarde situatie.
De motor kan veel meer dan je denkt,en meestal meer dan jij zelf.

Porky heeft dit goed maarja die heeft zo\'n thomscursus gehad etc..ikke(nog) niet......

Volgende vraagstuk/oplossing....van wie????????,dit soort onderwerpen zouden meer in dit forum moeten..komen het kan van levensbelang zijn.En niet alleen over van hoe maak ik een wheely van 200 meter of meer..en dan eraf pleuren.
 
Hoe kom ik overigens aan deze wijsheid? Zelf eens meegemaakt met vanaf de A4 (Schiphol) richting A10 (Coentunnel) te rijden, zonder waarschuwing (matrixborden) stond het verkeer opeens stil onder het viaduct. Omdat ik al eens eerder op mijn bakkes ben gegaan met het remmen in een bocht, (dus gewoon te hard geknepen) besloot ik toen jouw manier te proberen. Natuurlijk veel te zacht geremd dus ik moest uiteindelijk nog de vluchtstrook nemen, maar het is allemaal wel goed gekomen.

Maar je bent de bocht eigenlijks veel scherper doorgegaan op deze manier, dan dat je van plan was, dus mijn manier werkt wel ;)
 
Je kan natuurlijk wel oefenen op het remmen in de bocht, niet in dezelfde extreme situatie als bij bijna valpartij natuurlijk maar alle ervaring is meegenomen.
Dat doe ik al vaak genoeg... Als er weer eens een \'blikvriend\' niet oplet, bijvoorbeeld... Regelmatig \'mag\' ik m\'n remmen testen in de bocht... Gaat goed, want geen extreem rijgedrag... Wel een licht oprichtend motortje, wat met een beetje countersteering nog wel onder controle is te houden...

Je kunt trouwens in de bocht harder remmen dan je denkt... Als je het maar goed opbouwt...
 
Laatst bewerkt:
Heeft hier ook mee te maken, maar vooral met circuitrijden: je moet voor de snelste rondetijden de bocht inremmen. Dus recht stuk: in de ankers, dan bij het insturen je remmen wat lossen (anders ga je van hupsakee) maar niet helemaal, dan langzaamaan je remmen steeds verder lossen tot je ze helemaal los hebt en je weer aan het uitrijden van de bocht kunt gaan denken.

Reden hiervoor is (heb ik weer van TOMS-Sander gehoord) dat als je aanremt, je in je voorvering duikt. Als je een bocht in duikt, doe je dat ook. Als je dan eerst je remmen helemaal loslaat, kom je dus weer uit je veren. Dus inveren-uitveren-inveren, in vaktaal \"jojo\'en\" genoemd. Je kunt beter je voorpoten ingeveerd houden, dan maak je minder bewegingen en ben je dus stabieler => veiliger.

Overigens gaat dit natuurlijk regelrecht in tegen het LANGAAM in, HARD uit van zonet, maar ik zei toch dat het met het circuit te maken had... :)
 
Maar je bent de bocht eigenlijks veel scherper doorgegaan op deze manier, dan dat je van plan was, dus mijn manier werkt wel ;)
Helaas, ik ben hem niet scherper doorgegaan. Ik was te onervaren om hem scherp de bocht in te gooien. Anders gezegd: ik had hem dus al een keer te scherp in de bocht gegooid na het te hard remmen. Kuipscherp om precies te zijn :(

Maar ik heb hem gelukkig wel overleefd. Dus inderdaad, je manier werkt wel. Maar als ik echt scherp door de bocht zou zijn gegaan dan had ik de vluchtstrook misschien niet hoeven nemen. Da\'s ook altijd erg gevaarlijk, ligt vuil en rommel op.
 
juist de vluchtstrook nemen,alleen in een rechterbocht dan want daar ligt nooit rommel.
Let maar eens op,alle auto\'s rijden de bochten rechtsom over de vluchtstrook en drijven de troep naar buiten.
Daarom neem ik rechterbochten altijd over de vluchtstrook,zodat ik kan uitwaaien naar buiten.(pas op het witte lijntje,kan beetje glijden)
 
juist de vluchtstrook nemen,alleen in een rechterbocht dan want daar ligt nooit rommel.
Let maar eens op,alle auto\'s rijden de bochten rechtsom over de vluchtstrook en drijven de troep naar buiten.
Daarom neem ik rechterbochten altijd over de vluchtstrook,zodat ik kan uitwaaien naar buiten.(pas op het witte lijntje,kan beetje glijden)
Witte lijntjes zijn inderdaad glad. Maar ik zou niet zomaar op de vluchtstrook rijden. Alleen als ik langzaam rijdt (de file voorbij bv) of in een noodsituatie als deze. Maar in dit geval was het een linkerbocht, dus wordt er juist alleen maar troep opgeworpen. Bovendien verdween de vluchtstrook heel snel, omdat er nog 2 banen van rechts (andere A10) bij kwamen. Dus kwam er ook nog een verdrijfvlak bij. En daar werd ik dus helemaal niet blij van!
 
je kan kiezen: remmen in de bocht of de motor nog platter gooien.
Remmen in de bocht kan makkelijk, dat dat niet zou kunnen zit tussen je oren. Wat heb ik geleerd op VRO 2: als je remt in de bocht rem je altijd met je voorrem. De motor wil zich oprichten en dat moet je dus tegenwerken anders ga je rechtdoor. Dus remmen met je voorrem en de motor plat houden (plat duwen dus!). Advies: oefen dit eens op een rustige weg zodat je weet wat je motor doet als je wilt remmen in een bocht: die wil namelijk maar 1 ding en dat is rechtop = rechtdoor = ander verkeer = |( .

 
Laatst bewerkt:
Toen ik juist reed eens een bocht gemist (en dus het asfalt van iets te dicht gezien naar mijn smaak) aangezien ik het lef niet had (reed 70 en dacht ik haal het niet) nu neem ik dezelfde bocht aan 110. Ook in de ardennen bochten die opeens afknijpen en je kan niet uitwijken door tegemoetkomend verkeer (dus remmen, oprichten en weer neerwerpen gaat niet door te weinig tijd). Heb ik gehaald -voetsteunen tegen de grond schrapend 8-) - door te kijken en te kijken en nog dieper te kijken en het gas erop te houden. Mijn ervaring is bij een bocht met weing uitwijkmogelijkheden, niet remmen,gas lossen of iets van die aard omdat je anders van je lijn afwijkt en tegen het tegemoetkomend verkeer knalt. En voor al die extra maneuvres heb je geen tijd als je nog geen cursus gevolgd hebt. Dus 1 raad: kijken en gas cst houden, je haalt het wel.

Maar iets anders nu: een bekende bocht die je ingaat aan 150, zonder zijstraten of iets dergelijks en opeens staat er een bus dwars over de baan (de klojo was hem aan het keren in de bocht). Ik heb het dan gehaald door inderdaad te remmen (met de voorrem, anders breekt je achterkant onherroepelijk uit volgens mij) in de bocht, recht te komen en stevig tegen te sturen en hem de bocht in te dwingen, maar dan zit je wel op de limiet van je banden bezig, en het is niet erg gezond voor je bloeddruk. En hiervoor weet ik ook maar 1 tip (voor al deze situaties eigenlijk: rijden, rijden en nog eens rijden, elke dag en door weer en wind, zo kom je allerlei situaties tegen en word je meer en meer ervaren (soms wel door scha en schande, maar dat hoort erbij).
 
Als je een bocht echt niet meer haalt is het antwoord van Duc851 het enige juiste.

In dit geval moet je ervan uitgaan dat als je niets doet je onherroepelijk crasht. De enige juiste optie is dan: motor omhoog en vol in de ankers. Als je dan gaat is het zaak om zoveel mogelijk snelheid uit de motor te halen zodat de klap en eventuele schade (materieel en lichamelijk) zo beperkt mogelijk zijn.
 
Als je een bocht echt niet meer haalt is het antwoord van Duc851 het enige juiste.

In dit geval moet je ervan uitgaan dat als je niets doet je onherroepelijk crasht. De enige juiste optie is dan: motor omhoog en vol in de ankers. Als je dan gaat is het zaak om zoveel mogelijk snelheid uit de motor te halen zodat de klap en eventuele schade (materieel en lichamelijk) zo beperkt mogelijk zijn.

En wanneer ben je zeker dat je hem echt niet meer haalt ? Je (en zeker je motor) kan veel meer dan je zelf denkt.
Maar als je voetsteunen en je uitlaatbochten de grond al raken en dan wordt de bocht nog erger -> doen wat hierboven staat.
 
Het kan ook zijn dat je nog niet de ervaring / kennis hebt. Je moet wel een grens kunnen overschrijden natuurlijk.
 
1:gas dicht.
2: zachtjes de voor en achterrem aanleggen en langzaam de remhendel aanknijpen...
3: de bocht goed door kijken..je motor kan meer hebben dan jij denkt.
4:snel je polis van je motor verzekering erbij pakken ...en doorlezen uitraard...of je ook gedekt wordt voor stomme dingen zoals dit...

(LES 1, ga nooit een bocht te hard in die je NIET kent!!!!)
(LES 2, Leer les 1 zo goed uit je hoofd dat je dit dus ook ALTIJD DOET!!! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan