Plat in de bocht en je ziet dat je het niet haalt?

je kan kiezen: remmen in de bocht of de motor nog platter gooien.
Remmen in de bocht kan makkelijk, dat dat niet zou kunnen zit tussen je oren. Wat heb ik geleerd op VRO 2: als je remt in de bocht rem je altijd met je voorrem. De motor wil zich oprichten en dat moet je dus tegenwerken anders ga je rechtdoor. Dus remmen met je voorrem en de motor plat houden (plat duwen dus!). Advies: oefen dit eens op een rustige weg zodat je weet wat je motor doet als je wilt remmen in een bocht: die wil namelijk maar 1 ding en dat is rechtop = rechtdoor = ander verkeer = |( .


Precies zo als deze beste man het verteld :)

Ik spreek uit eigen ervaring 8-)
 
Ik ben het eens met degene die zeggen, LANGZAAM IN, SNEL ERUIT. Dat is de basis. geleerd 11 jaar geleden van mijn instructeur (echt een freak! }) ) Uit ervaring van de blauwe lampen brigade 8-) de tip gekregen (en helaas ook zelf mogen testen) zoals ik deze eerder beschreven heb.
overigens zonder schade maar met kale plekken op de banden.......dus oefenen.....gewoon een pure intiutieve reactie geweest.

In het algemeen gewoon de stelling huldigen: Drive Defensive.....Buy a Tank |(

lekker rijden maar met het koppie erbij...

suc6
 
Als je het aan mij vraagt is het vooral
1. Vooruit kijken
2. Vooruit kijken
3. Vooruit kijken en
dan pas oprichten en remmen.
Als je maar ver genoeg voor je kijkt ga je automatisch platter. Als je vlak voor je kijkt ben je constant aan het corrigeren en dus de bocht verkeerd aan het nemen
 
Als je het aan mij vraagt is het vooral
1. Vooruit kijken
2. Vooruit kijken
3. Vooruit kijken en
dan pas oprichten en remmen.
Als je maar ver genoeg voor je kijkt ga je automatisch platter. Als je vlak voor je kijkt ben je constant aan het corrigeren en dus de bocht verkeerd aan het nemen
Als ik verder van me af kijk, door de bocht, zie ik het wegdek voor me niet meer (vooral bij op- of afritten... Zie dus ook geen olievlekken, plotelinge natte sporen, graan, zand, grind of andere ongein... Hoe ga je daar mee om?

Mijn methode nu is afwisselend ver en dichtbij door de bocht kijken (waarbij ver kijken vaak nog niet ver genoeg is, dit moet dus nog verbeteren)...
 
Als ik verder van me af kijk, door de bocht, zie ik het wegdek voor me niet meer (vooral bij op- of afritten... Zie dus ook geen olievlekken, plotelinge natte sporen, graan, zand, grind of andere ongein... Hoe ga je daar mee om?

Precies het probleem waar ik mee zat (en nog steeds zit als\'k een motor heb). Iemand met wat meer ervaring die hier wat over kan vertellen?
 
Wat mijn manier van rijden is mijn ogen rollen van links naar rechts van boven naar beneden......en ook nog veel in de spiegels kijken,vooruitzien is best moeilijk.
Maar wat ik hier mee bedoelt dat je zoveel mogelijk je ogen op het asfalt moet richten(en ook nog voorruit)om dit mogelijke!!!!! wijs voor te zijn,komt met de jaren denk ik.
Veel automofielen die na jaren blikrijden gaan motorrijden hebben hier het meest moeite mee,het meer..... kijken naar het asfalt.(je hebt immers maar 2 wieltjes onder je)
En geluk komt hier ook om de hoek kijken dacht ik zo,als je het ontwijken kan.
Als ik een paar uurtjes geknald hebt ben ik behoorlijk moe.....oorzaak o.a concentratie voor dit soort obstakels.
Waar men uiteraard ook veel kan leren is een andere rijder volgen die alles NETJES voordoet.

TIP :P robeer eens een ciruitdagje,dan leer je pas echt sturen en de grens van je bike kennen wat beterft het platleggen .(en die grens ligt veel verder dan men denkt).


Dit onderwerp heeft het wel goed gedaan dacht ik zo.
 
Hou maar op Mario,nu is hier ook John janssen gearriveerd!
1.44 op Zolder,dus wij hebben nu onze staart tussen de benen.3seconden slaag gehad van hem.
 
Laatst bewerkt:
volgens mij kun je maar een ding doen in dit geval
-----------------------------------------------
* met je voorrem remmen (met je achterrem ga het altijd fout)
* koppeling in-trekken (zodat het blok ontkoppelt)
* niet te veel gas minderen (al je dit wel doet krijg je hetzelfde probleem als remmen met je achterrem)
* motor zo plat mogelijk naar het asfalt drukken.
* schietgebedje doen
* voortaan eerst proefrondje rijden

gr.

Niek
 
Op Dinsdag 30 oktober 2001 16:39 schreef Niek * koppeling in-trekken (zodat het blok ontkoppelt)
* niet te veel gas minderen (al je dit wel doet krijg je hetzelfde probleem als remmen met je achterrem)


Als je gas minderd met de koppeling in, remt ie dan ook af op de motor??
 
volgens mij kun je maar een ding doen in dit geval
-----------------------------------------------
* met je voorrem remmen (met je achterrem ga het altijd fout)
* koppeling in-trekken (zodat het blok ontkoppelt)
* niet te veel gas minderen (al je dit wel doet krijg je hetzelfde probleem als remmen met je achterrem)
* motor zo plat mogelijk naar het asfalt drukken.
* schietgebedje doen
* voortaan eerst proefrondje rijden

gr.

Niek
Volgens mij helpt dat ene ding niet...
Koppeling in en voorzichtig met het gas? Bij mij kan ik het gas dichtdoen als de koppeling ingeknepen is zonder problemen... Na ontkoppelen is er namelijk geen remmende werking v/h blok meer... :)

Daarnaast heb ik nog een leuke voor je... Les 1 werd mij al verteld dat je met trekkende motor de meeste stabiliteit hebt... Stabiliteit in de bocht bepaalt mede hoever je kunt gaan... Dus koppeling in = fout, toch? :)

Schietgebedje: Als ik in het buitenland ben, wordt dat dan wel begrepen? Wordt dan een Nederlands schietgebedje :+

Remmen met de voorrem: Je mag ook de achterrem erbij gebruiken, maar dan wel heeeeel beperkt... Al het achterwiel iets gaat glijden, trek je hem er meestal nog wel uit (ervaring }) )... En de voorrem natuurlijk met beleid...

Proefrondje: Eens is de eerste keer voor iedere bocht... Als je de eerste keer de bocht finaal verkeerd inschat, heb je al een probleem... De eerste keer op de Duitse autobahn verkijken veel motorrijders zich bijvoorbeeld op de bochten bij afritten... Ze verwachten een gemiddelde klaverbladbocht, blijkt het een akelig scherp & onoverzichtelijk ding te zijn... Je kan dus niet altijd voorkomen dat je een bocht verkeerd inschat (of je moet iedere bocht met 20 per uur nemen :+ )

Maar the main point: Koppeling inknijpen in een dergelijke situatie lijkt me erg link...
 
Op Woensdag 31 oktober 2001 02:11 schreef DeGroteMuis het volgende:Volgens mij helpt dat ene ding niet...
Koppeling in en voorzichtig met het gas? Bij mij kan ik het gas dichtdoen als de koppeling ingeknepen is zonder problemen... Na ontkoppelen is er namelijk geen remmende werking v/h blok meer... :)
Klopt
Daarnaast heb ik nog een leuke voor je... Les 1 werd mij al verteld dat je met trekkende motor de meeste stabiliteit hebt... Stabiliteit in de bocht bepaalt mede hoever je kunt gaan... Dus koppeling in = fout, toch? :)
Dat is dus de gedachtengang achter mijn mening dat je je achterrem lichtjes moet intrappen, iets ontkoppelen en wat gas geven. Dat is ook de manier waarop je stapvoets moet rijden. Alleen als je dit soor truukjes in de bocht gaat toepassen moet je toch nog wel uitkijken, eerst even oefenen in ieder geval. En vervolgens, post het hier even...
Maar the main point: Koppeling inknijpen in een dergelijke situatie lijkt me erg link...
Denk dat het op zich wel meevalt, met een slepende motor de bocht in is nog linker.
 
Als je gas minderd met de koppeling in, remt ie dan ook af op de motor??

dan doet het gas inderdaad niks, maar ik bedoel dat op het moment dat je van het gas gaat in de bocht je een sterk remmende werking van het blok krijgt (dit is zeer moeilijk onder controle te houden)
Het is makkelijker om het gas te laten voor wat het is (dus koppeling intrekken) en al je energie te steken in je voorrem.
Anders krijg je het probleem dat je zowel de voorrem onder controlle moet houden en de remmende werking van het motorblok.

verder is het eigenlijk afhankelijk van je eigen kunnen, als je een top rijder bent dan zul je het inderdaad misschien kunnen combineren (voorrem + achterrem + remming van het motorblok).


gr.
niek
 
Als je het gas dichtgooit dan rem je op je motor waardoor je ook in je vering gaat waarmee het zwaartepunt nog lager komt te liggen. Rechtop zetten en ankeren....dan countersteering :] en kijken waar je naar toe wilt.

Ook is het van belang hoe je de bocht aan stuurt. Van buiten naar binnen en buiten eindigen of binnen beginnen en dan naar buiten om vervolgens binnen in de bocht weer te eindigen.

Ik spreek hier wel de hoop :? ;? uit dat je het gewoon niet overkomt. Da\'s het beste

Groet
 
Als ik verder van me af kijk, door de bocht, zie ik het wegdek voor me niet meer (vooral bij op- of afritten... Zie dus ook geen olievlekken, plotelinge natte sporen, graan, zand, grind of andere ongein... Hoe ga je daar mee om?

Gezien het feit dat je zo 25 meter per seconde gaat en je reactiesnelheid ook ongeveer een seconde is kan je de eerste meters voor je motor wel naar het wegdek kijken maar dan ben je toch te laat met reageren (deze wijsheid geleerd tijdens VRO 2). Dus verder vooruit kijken naar de overige weggebruikers en naar het wegdek.
 
Je moet ook niet 2 meter voor je fiets gaan kijken... Dat snap ik... Ben wel beginner, maar niet zo erg beginner... :) Maar als je een gemiddelde klaverbladbocht als voorbeeld neemt, kan je echt niet verder dan halverwege de bocht doorkijken en toch nog het wegdek zien...
De laatste keer Ressen wel nog net een stuk karton kunnen ontwijken, dus anticiperen gaat wel goed, I think... :)

Maar hoe kan ik volledig de bocht doorkijken (90 graden enzo) en toch m\'n ogen op de voorgangers en het wegdek houden?
 
heb dat van de zomer in Fra meegemaakt. Wat er gebeurde: Op een lekkere bochtige maar doorgaande (dus geen echt scherpe bochten) bergweg in Frankrijk een lekkere lange rechterbocht in, met ca. 90 a 100. Bocht blijkt vrij fors te knijpen, wat ik niet ga halen, dus fiets platgedrukt. Steps tegen de grond. Nog steeds niet, dus nog verder, cylinder tegen de grond (BMW boxer). Intussen wel gas gelift (niet los, maar wel aanzienlijk minder). Al met al voldoende om de bocht te halen. Hebben we hier van geleerd? Ja!

Vergelijkbaar, maar dan met 40 op een echte bergweg met onverwachte hairpin: fiets rechtop, remmen, fiets plat.

Absoluut kritiek is het kijkgedrag. Als je kijkt naar het object dat je zou gaan raken (vangrail, boom, whatever), dan GA je dat ook raken. Blijf kijken naar waar je heen moet!

Ik moet zeggen dat ik wel een VRO I en een MRO achter de rug heb, die zijn hun geld echt waard.
 
Laatst bewerkt:
Intussen wel gas gelift (niet los, maar wel aanzienlijk minder). Al met al voldoende om de bocht te halen. Hebben we hier van geleerd? Ja!

Hmm... Heb sinds kort Twist of the wrist van Keith Code, daarin staat dat je geen gas moet lossen, alleen constant houden of zachtjes aan meer gas geven. Op die manier kun je de fiets constant houden. Gaat erg tegen je instincten in, dus zal het wel de juiste manier zijn. Dat is wel vaker het geval op de motor ;)

Ook moet je niet proberen schuiner te gaan, maar juist scherper de bocht te nemen. Als je heel schuin gaat kost dit bochtsnelheid. Bovendien heb je dan minder marge voor fouten. Dus: schuiner in de bochten leidt niet per definitie tot sneller door de bochten! En als je sneller door de bocht kunt gaan, kun je hem ook scherper insturen met dezelfde snelheid! :]

Nu wil ik natuurlijk niet zo eigenwijs zijn om jouw overlevingsdrang af te kraken, zeker niet als ik niet weet hoe jouw bocht eruit zag...
 
Overigens staat in TotW ook dat je, als je in de bocht moet remmen, langzaam aan de motor moet oprichten tijdens het remmen. Dus juist niet plat duwen/houden.

Fijn. Hebben we dus 2 bronnen, allebei met toch best wel aardige authoriteit, spreken ze elkaar nog tegen ook :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan