Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
A

Anoniempje442

Guest
Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom:

De brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, wil dat maximaal 30 km/uur de nieuwe standaard wordt voor wegen binnen de bebouwde kom. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en ook tegen de geluidsoverlast van het verkeer.

Voorzitter Steven van Eijck zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er de laatste jaren veel nieuwe vervoersmiddelen zijn bijgekomen, zoals de e-bike, elektrische scooters en steps. "Alles komt nu de weg op en dat rijdt allemaal over de wegen en met verschillende snelheden. Dat is prima, maar niet als dat verkeersslachtoffers met zich meebrengt."

Binnen de bebouwde kom is het aantal verkeersdoden de laatste jaren gedaald, maar het aantal gewonden nam toe.
Remweg

Binnen de bebouwde kom valt bijna 70 procent van de wegen nu binnen een 30-kilometerzone. Dat helpt niet, zegt Van Eijck, omdat er volgens hem niet genoeg gehandhaafd wordt. Toch is dat belangrijk, want 30 of 50 km per uur maakt een groot verschil. "Als je 50 km per uur rijdt op een droog wegdek heb je 19 meter nodig om af te remmen. Als je 30 rijdt, is dat maar 7 meter. Dus het is echt iets wat helpt."

Om de doorstroming op belangrijke ontsluitingswegen in de stad op gang te houden, wil Van Eijck de maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur in stand laten.
VVN

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij met het voorstel. "Wij pleiten hier al langer voor en als meerdere partijen dat doen worden wij daar als VVN heel blij van", zei woordvoerder José de Jong.

Als die regel in elke stad wordt ingevoerd, kan er geen misverstand meer bestaan over hoe hard je mag, denkt De Jong. "Handhaving blijf belangrijk, maar als de regel ingesteld is, gaan heel veel mensen zich daaraan houden."

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is niet van plan de nu geldende maximumsnelheid in de bebouwde kom aan te passen. Gemeenten kunnen dat nu al een maximum snelheid van 30 km per uur invoeren, zegt een woordvoerder. Dat gebeurt ook al in woonwijken.


Vandaag op de Telegraaf: ook een ingezonden brief over dit onderwerp;

De toekomst voor de bebouwde kom bestaat als het aan de RAI Vereniging ligt uit elektrische bakfietsen, stelt lezers Stef Bouwhuis. Immers als je adviseert het autoverkeer op alle wegen binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te laten rijden, dan kom je dichtbij zo'n toekomst.

Laten we realistisch zijn en meer differentiëren. Markeer 30 km, 50 km en 70 km wegen door een specifieke kleur belijning of wegdek. En breidt dan de controle op naleving uit met alle beschikbare middelen.

Uw reacties svp ?
 
Ik vind die specifieke kleurtjes geen goed idee.
Vroeg of laat eindigen deze in het milieu en zitten we met afgravingen van metersdiepe bouwputten wat ooit een normale weg was.
 
De brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, wil dat maximaal 30 km/uur de nieuwe standaard wordt voor wegen binnen de bebouwde kom. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en ook tegen de geluidsoverlast van het verkeer.


Binnen de bebouwde kom valt bijna 70 procent van de wegen nu binnen een 30-kilometerzone. Dat helpt niet, zegt Van Eijck, omdat er volgens hem niet genoeg gehandhaafd wordt.

Dat er niet gehandhaafd word ligt niet aan de handhavers.

Wegbeheerders zat die de bordjes 50 vervangen door 30 en dan klaar denken te zijn, zo werkt dat dus niet.

Voor alle soorten wegen zijn er eisen vastgelegd over hoe ze ingericht dienen te zijn.
Ik durf de gok aan dat minstens de helft van de wegen waar een 30km bord hangt niet voldoen aan de gestelde eisen.
Er kan en mag niet gehandhaafd worden op 30km/u als de inrichting van de weg niet overeen komt met de inrichtingseisen voor een 30km/u weg.

Heel simpel vertaald moet een 30km weg zo ingericht zijn dat je als weggebruiker ook niet sneller kan en wil rijden dan 30km/u.
Een gladde brede weg zonder obstakels kan wel worden voorzien van een bord 30 maar geen handhaver die daar dan kan handhaven.
 
Geluidsoverlast? Auto's worden steeds stiller..

Ik vind wel dat ze de 30 km-zones wat mogen uitbreiden, maar er zijn genoeg wegen binnen de bebouwde kom waar je echt geen 30 hoeft te rijden.

Daarnaast kan er veel aan educatie gedaan worden. Er zijn scholen waar geen verkeerslessen gegeven worden, gezinnen waar de ouders de kinderen niet leren goed op te letten, het besef van de eigen veiligheid ontbreekt bij veel jongeren. Laat de kids zien hoe zichtbaar je bent wanneer je geen licht op je fiets hebt, hoe oplettend je bent wanneer je met de telefoon in de hand fietst/loopt.

Mensen hebben steeds meer schijt aan anderen. Een andere hinderen door door rood te fietsen, nog net even over te steken, de ander wacht wel. Mijn tijd is belangrijker dan die van een ander.
 
Dat zal vast wel helpen voor de veiligheid, maar ik vind 50km al zacht.
Hoop dat dit niet een regel gaat worden, ik hou van door rijden ☺
Het kost best veel zelfbeheersing om kilometers 30km te rijden.
Denk dat dit veel bekeuringen gaat opleveren.
 
Dat er niet gehandhaafd word ligt niet aan de handhavers.

Wegbeheerders zat die de bordjes 50 vervangen door 30 en dan klaar denken te zijn, zo werkt dat dus niet.

Voor alle soorten wegen zijn er eisen vastgelegd over hoe ze ingericht dienen te zijn.
Ik durf de gok aan dat minstens de helft van de wegen waar een 30km bord hangt niet voldoen aan de gestelde eisen.
Er kan en mag niet gehandhaafd worden op 30km/u als de inrichting van de weg niet overeen komt met de inrichtingseisen voor een 30km/u weg.

Heel simpel vertaald moet een 30km weg zo ingericht zijn dat je als weggebruiker ook niet sneller kan en wil rijden dan 30km/u.
Een gladde brede weg zonder obstakels kan wel worden voorzien van een bord 30 maar geen handhaver die daar dan kan handhaven.
Probleem is dat juist op die wegen veelal openbaar vervoer rijdt en de bijbehorende ruimte nodig heeft.
En dat maakt het tot een circuit voor de andere kleinere vervoersmiddelen.

In mijn woonwijk is het ook 30km/u, 95% rijdt gewoon sneller dan toegestaan en ik denk dat 80% daarvan niet eens op de hoogte is van deze snelheidslimiet.
 
als die 30/50/60/80 ECHT gehandhaafd wordt zal het zeker goed komen, maar als de pakkans nul is is 10 km per uur nog te hard want niemand behalve... houd zich daar aan, bij bellen op de fiets gaat dat precies dezelfde kant op.
 
Probleem is dat juist op die wegen veelal openbaar vervoer rijdt en de bijbehorende ruimte nodig heeft.
En dat maakt het tot een circuit voor de andere kleinere vervoersmiddelen.

In mijn woonwijk is het ook 30km/u, 95% rijdt gewoon sneller dan toegestaan en ik denk dat 80% daarvan niet eens op de hoogte is van deze snelheidslimiet.

Niet te vergeten wat het betekend voor politie/ambulance/brandweer die met spoed door zo'n 30km zone moeten. Zeker een mooie grote ladderwagen zal er toch ook door moeten.

Neemt niet weg dat als de weg oa daardoor niet ingericht is of kan worden dat er dan dus ook niet gehandhaafd kan en mag worden.




als die 30/50/60/80 ECHT gehandhaafd wordt zal het zeker goed komen, maar als de pakkans nul is is 10 km per uur nog te hard want niemand behalve... houd zich daar aan, bij bellen op de fiets gaat dat precies dezelfde kant op.

Welke kant ? Bellen op de fiets is in NL op het moment helemaal niet strafbaar, vandaar misschien dat er niet op gehandhaafd word ?
 
"Alles komt nu de weg op en dat rijdt allemaal over de wegen en met verschillende snelheden."
Daarmee slaat meneer wel de spijker op de kop. In een beetje normale straat heb je tegenwoordig:
  1. Fietsers tot en met 20km/h
  2. Elektrische fietsers tot en met 25km/h
  3. Snorfietsers die rond de 30km/h rijden
  4. Bromfietsen die eigenlijk 45km/h mogen en dat doen
  5. Bromfietsen die eigenlijk 45km/h mogen, maar ook 60km/h rijden
  6. Auto's met 50 km/h
  7. Speed pedelecs die rond de 40km/h rijden
Het is wat dat betreft een chaos met veel verschillende snelheden en kans op ongelukken.

Maar om er nou 30 van te maken...
 
Een gladde brede weg zonder obstakels kan wel worden voorzien van een bord 30 maar geen handhaver die daar dan kan handhaven.
Bedoel je vlakke wegen? Want gladde wegen zijn best het oppassen waard. :P

car-skidding-e1516180047205.jpg
 
Ik rij nu al niet meer graag in NL aangezien waar je 50 mag meestal maar 40 gehaald wordt pfff , mensen kunnen beter soms eens een opfris cursus krijgen tbv de regels dat zal meer doen geloof ik dan de snelheid omlaag brengen.
 
70, en tie tiefustelefoons wegdonderen

Waarom gebruik jij nou weer van die nutteloze krachttermen, maar je hebt wel gelijk, stoppen met gebruik van smartphones in het verkeer MOET. Handhaving binnen de bebouwde kom moet beter in Nederland, er mag speciaal aandacht komen voor nozems die dus schijt hebben aan snelheid & geluidregels. Het lijkt wel het recht van de snelste en luidste tegenwoordig in het verkeer, dus is het niet zo raar dat ze uit hoeken en gaten vreemde dingen laten horen, 30km in de bebouwde kom....lachertje en (bijna) niemand zal zich er aan houden zonder handhaving.
 
Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom:

De brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, wil dat maximaal 30 km/uur de nieuwe standaard wordt voor wegen binnen de bebouwde kom. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en ook tegen de geluidsoverlast van het verkeer.

Voorzitter Steven van Eijck zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er de laatste jaren veel nieuwe vervoersmiddelen zijn bijgekomen, zoals de e-bike, elektrische scooters en steps. "Alles komt nu de weg op en dat rijdt allemaal over de wegen en met verschillende snelheden. Dat is prima, maar niet als dat verkeersslachtoffers met zich meebrengt."

Binnen de bebouwde kom is het aantal verkeersdoden de laatste jaren gedaald, maar het aantal gewonden nam toe.
Remweg

Binnen de bebouwde kom valt bijna 70 procent van de wegen nu binnen een 30-kilometerzone. Dat helpt niet, zegt Van Eijck, omdat er volgens hem niet genoeg gehandhaafd wordt. Toch is dat belangrijk, want 30 of 50 km per uur maakt een groot verschil. "Als je 50 km per uur rijdt op een droog wegdek heb je 19 meter nodig om af te remmen. Als je 30 rijdt, is dat maar 7 meter. Dus het is echt iets wat helpt."

Om de doorstroming op belangrijke ontsluitingswegen in de stad op gang te houden, wil Van Eijck de maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur in stand laten.
VVN

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij met het voorstel. "Wij pleiten hier al langer voor en als meerdere partijen dat doen worden wij daar als VVN heel blij van", zei woordvoerder José de Jong.

Als die regel in elke stad wordt ingevoerd, kan er geen misverstand meer bestaan over hoe hard je mag, denkt De Jong. "Handhaving blijf belangrijk, maar als de regel ingesteld is, gaan heel veel mensen zich daaraan houden."

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is niet van plan de nu geldende maximumsnelheid in de bebouwde kom aan te passen. Gemeenten kunnen dat nu al een maximum snelheid van 30 km per uur invoeren, zegt een woordvoerder. Dat gebeurt ook al in woonwijken.


Vandaag op de Telegraaf: ook een ingezonden brief over dit onderwerp;

De toekomst voor de bebouwde kom bestaat als het aan de RAI Vereniging ligt uit elektrische bakfietsen, stelt lezers Stef Bouwhuis. Immers als je adviseert het autoverkeer op alle wegen binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te laten rijden, dan kom je dichtbij zo'n toekomst.

Laten we realistisch zijn en meer differentiëren. Markeer 30 km, 50 km en 70 km wegen door een specifieke kleur belijning of wegdek. En breidt dan de controle op naleving uit met alle beschikbare middelen.

Uw reacties svp ?
Ik mis de echte onderbouwing;
slachtoffers per gereden km, per snelheidszone.

Enkel en alleen op basis daarvan valt er inhoudelijk iets zinnigs over te zeggen.

Het feit dat het ontbreekt, spreekt boekdelen
 
Het effect van een snelheidsverlaging van 50km/h naar 30km/h op ongevallen met letsel is maar heel klein, en in de data over verkeersongevallen niet statistisch significant. Ik heb hier in het verleden ook al eens naar gekeken, ivm. de discussie over 130km/h. Via de open data van de overheid kan je gegevens over alle verkeersongevallen downloaden. In totaal zitten in die data 1,45 miljoen ongevallen

Hieronder de uitkomsten van een statistisch model dat de tijd tussen 11.618 ongevallen met letsel tussen 2004 en 2016 op hetzelfde wegvak verklaart (dus de tijd die verstrijkt tussen een ongeval met letsel en het eerstvolgende ongeval met letsel), waarbij per wegvak een baseline kans is opgenomen. Daardoor wordt het effect van de maximumsnelheid geschat op de verandering van de maximumsnelheid op hetzelfde wegvak. Hierbij heb ik alleen de wegvakken geselecteerd waar je op enig moment 50km/h mocht en ook op enig moment 30km/h.

De kolom Hazart ratio geeft de verhoudingen tussen kansen weer. De kans op een ongeval op een gegeven wegvak wanneer je daar 50 mag (gedeeld door de kans wanneer je op hetzelfde wegvak 30 mag, en rekening houdend met tijdseffecten) is .9954233 (dus nagenoeg 1), wat betekent dat het helemaal niets uitmaakt of je er 30 of 50 mag.

Ik moet trouwens wel toegeven dat als je naar alle ongevallen zou kijken (dus ook zonder letsel) op wegen waar je eerst 50 mocht en daarna 30 (of omgekeerd), de kans op ongevallen bij 50km/h 4,4% hoger is dan de kans op ongevallen bij 30km/h, en dan is het verschil wel ruimschoots statistisch significant. Maarja, alsnog maar kleine effecten en ik vind het dus vooral een onzindiscussie, ingegeven door mensen die andere mensen gevraagd en ongevraagd lastig vallen met hun politiek correcte meningen.

. stcox ib(first).jaar_vkl ib(30).maxsnelhd if vmax == 50 & vmin == 30, strata(wvk_id)

failure _d: 1 (meaning all fail)
analysis time _t: duration_all

Iteration 0: log likelihood = -4902.5951
Iteration 1: log likelihood = -4738.82
Iteration 2: log likelihood = -4738.6754
Iteration 3: log likelihood = -4738.6754
Refining estimates:
Iteration 0: log likelihood = -4738.6754

Stratified Cox regr. -- Breslow method for ties

No. of subjects = 11618 Number of obs = 11618
No. of failures = 11618
Time at risk = 6899383
LR chi2(13) = 327.84
Log likelihood = -4738.6754 Prob > chi2 = 0.0000

------------------------------------------------------------------------------
_t | Haz. Ratio Std. Err. z P>|z| [95% Conf. Interval]
-------------+----------------------------------------------------------------
jaar_vkl |
2005 | .6049449 .0449429 -6.77 0.000 .5229714 .6997673
2006 | .3722928 .0292789 -12.56 0.000 .3191112 .4343374
2007 | .3294514 .0261667 -13.98 0.000 .281958 .3849445
2008 | .3612647 .0284074 -12.95 0.000 .3096655 .4214619
2009 | .345653 .0287915 -12.75 0.000 .2935882 .4069508
2010 | .3748984 .0414198 -8.88 0.000 .3019053 .4655396
2011 | .3674381 .0562355 -6.54 0.000 .2722136 .4959736
2012 | .2686901 .04253 -8.30 0.000 .1970235 .3664251
2013 | .4262297 .0499805 -7.27 0.000 .3387118 .536361
2014 | .3890991 .0375182 -9.79 0.000 .3220955 .4700411
2015 | .3763918 .0351705 -10.46 0.000 .3134027 .4520407
2016 | .4609171 .041892 -8.52 0.000 .3857079 .5507914
|
50.maxsnelhd | .9954233 .0396468 -0.12 0.908 .9206726 1.076243
------------------------------------------------------------------------------
Stratified by wvk_id
 
Als het verkeer veiliger moet.
Verbied dan het gebruik van de telefoon.
En die enorme beeldschermen in auto's.
Die leiden enorm af .
En met een sukkelgang van 30 km/h.
Gaat een bestuurder zich vervelen.
En raakt afgeleid.
Wordt het alleen maar onveiliger van.
 
Hoe langzamer dat je rijdt, hoe onveiliger het wordt.
Voor mij geldt dat ik dan ga zitten suffen. Kan de ogen moeilijk open houden en let nergens op. :z

Opvallend is dat ik van 'langzaam' rijden al verschillende keren toch een bon heb gekregen van 5-8km/hr te snel.
Bij tempo maken zie ik zo'n flitspaal al op een km afstand!

Soms moet je ook je mede-motorrijders bedanken.
Afgelopen zondag op de ijsseldijk Veessen meerdere motor-tegenliggers die signalen gaven voor langzaam rijden. (snelheidscontrole?)
En ja hoor, enkele km's verder stiekem achter een auto stond 'Oom Agent' met zijn laser-gun. Dank je wel jongens. :t
Deze keer GEEN post van het CJIB........................:9
 
De meeste moderne CC’s hebben ook een Speed Limiter, zet die op 30 km/u, kan je gas intrappen tot de helft en je blijft 30 km/u rijden. Alle wegen binnen de bebouwde kom zijn geschikt voor 30 km/u, (zelfs ook snelwegen, bij file)
 
Terug
Bovenaan Onderaan