Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Ik mis de echte onderbouwing;
slachtoffers per gereden km, per snelheidszone.

Enkel en alleen op basis daarvan valt er inhoudelijk iets zinnigs over te zeggen.

Het feit dat het ontbreekt, spreekt boekdelen
Dit.
 
Vroeger hield ik altijd de regel aan van: ik rijd het dubbele van de maximum snelheid, of ik tel er 100 km/u bij op. Maar dat was vroeger hè.
 
Vroeger hield ik altijd de regel aan van: ik rijd het dubbele van de maximum snelheid, of ik tel er 100 km/u bij op. Maar dat was vroeger hè.
Vroeger ging ik op zondag altijd een visje doen in Scheveningen.
Maar 2,5 uur ipv in het begin 3 kwartier word me toch wat te gortig.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger hield ik altijd de regel aan van: ik rijd het dubbele van de maximum snelheid, of ik tel er 100 km/u bij op. Maar dat was vroeger hè.

Vroeger was me dat veel te veel rekenwerk, vroeger kenden m'n motoren en auto's maar 1 gasstand...en dat was er een die veel benzine kostte....

Ik geloof zelfs dat ik ooit merkte dat ik wel vermogen vroeg, maar niet zo snel naar voren schoot als ik gewend was. Achterom kijken bleek dat ik gewoon de aarde wat sneller had laten draaien. Mooie tijden waren dat *D
 
Vroeger was me dat veel te veel rekenwerk, vroeger kenden m'n motoren en auto's maar 1 gasstand...en dat was er een die veel benzine kostte....

Ik geloof zelfs dat ik ooit merkte dat ik wel vermogen vroeg, maar niet zo snel naar voren schoot als ik gewend was. Achterom kijken bleek dat ik gewoon de aarde wat sneller had laten draaien. Mooie tijden waren dat *D
Dus daarom gaan de jaren tegenwoordig zoveel sneller voorbij dan vroeger.
 
Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom:

De brancheorganisatie van de auto- en fietsindustrie, RAI Vereniging, wil dat maximaal 30 km/uur de nieuwe standaard wordt voor wegen binnen de bebouwde kom. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en ook tegen de geluidsoverlast van het verkeer.

Voorzitter Steven van Eijck zei in het NOS Radio 1 Journaal dat er de laatste jaren veel nieuwe vervoersmiddelen zijn bijgekomen, zoals de e-bike, elektrische scooters en steps. "Alles komt nu de weg op en dat rijdt allemaal over de wegen en met verschillende snelheden. Dat is prima, maar niet als dat verkeersslachtoffers met zich meebrengt."

Binnen de bebouwde kom is het aantal verkeersdoden de laatste jaren gedaald, maar het aantal gewonden nam toe.
Remweg

Binnen de bebouwde kom valt bijna 70 procent van de wegen nu binnen een 30-kilometerzone. Dat helpt niet, zegt Van Eijck, omdat er volgens hem niet genoeg gehandhaafd wordt. Toch is dat belangrijk, want 30 of 50 km per uur maakt een groot verschil. "Als je 50 km per uur rijdt op een droog wegdek heb je 19 meter nodig om af te remmen. Als je 30 rijdt, is dat maar 7 meter. Dus het is echt iets wat helpt."

Om de doorstroming op belangrijke ontsluitingswegen in de stad op gang te houden, wil Van Eijck de maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur in stand laten.
VVN

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is blij met het voorstel. "Wij pleiten hier al langer voor en als meerdere partijen dat doen worden wij daar als VVN heel blij van", zei woordvoerder José de Jong.

Als die regel in elke stad wordt ingevoerd, kan er geen misverstand meer bestaan over hoe hard je mag, denkt De Jong. "Handhaving blijf belangrijk, maar als de regel ingesteld is, gaan heel veel mensen zich daaraan houden."

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is niet van plan de nu geldende maximumsnelheid in de bebouwde kom aan te passen. Gemeenten kunnen dat nu al een maximum snelheid van 30 km per uur invoeren, zegt een woordvoerder. Dat gebeurt ook al in woonwijken.


Vandaag op de Telegraaf: ook een ingezonden brief over dit onderwerp;

De toekomst voor de bebouwde kom bestaat als het aan de RAI Vereniging ligt uit elektrische bakfietsen, stelt lezers Stef Bouwhuis. Immers als je adviseert het autoverkeer op alle wegen binnen de bebouwde kom 30 kilometer per uur te laten rijden, dan kom je dichtbij zo'n toekomst.

Laten we realistisch zijn en meer differentiëren. Markeer 30 km, 50 km en 70 km wegen door een specifieke kleur belijning of wegdek. En breidt dan de controle op naleving uit met alle beschikbare middelen.

Uw reacties svp ?

Het aantal doden wordt minder, het aantal gewonden neemt toe... dat lijkt me logisch? Wanneer minder mensen dodelijk verwond raken bij een ongeluk, dan raken ze gewond toch? Dus die groep groeit? Dat betekent dat het veiliger aan het worden is? Waarom zou je dan dergelijke maatregelen nemen op basis van dit argument?
 
Buiten de bebouwde kom is op zichtafstand, bordje is net om het hoekje van mijn straat waar ik woon, dus dat was al geen punt.

Als ze de doorgaande wegen binnen de bebouwde kom gaan begrenzen dat wordt het knap lastig met de duc, waardeloos te doseren bij 30 km/h....
 
Buiten de bebouwde kom is op zichtafstand, bordje is net om het hoekje van mijn straat waar ik woon, dus dat was al geen punt.

Als ze de doorgaande wegen binnen de bebouwde kom gaan begrenzen dat wordt het knap lastig met de duc, waardeloos te doseren bij 30 km/h....
Inderdaad, met een slippende droge koppeling en een slepende achterrem is het gauw afgelopen.
Mijn laatste Ducati kon geen 30 rijden, wel 20 of 40.
 
Om helemaal terug te vallen naar het punt 'overal 30 binnen de bebouwde kom'. Mijn vorige werkgever was gevestigd op een zeer groot eigen terrein. De verkeersregels van de overheid worden daar zeer strikt overgenomen en bij voorkeur nog strakker gezet. Met als gevolg dat de weg die ik moest nemen (ongeveer een kleine km) van 50 terug ging naar 30 omdat er enigszins regelmatig (meerdere keren per dag) zwaar vervoer werd uitgevoerd die net geen 30 kon rijden. Tot zo ver kon ik het volgen.
Alleen als je op die weg reed met 30 en er was geen verkeer kon je ook heel mooi gaan kijken naar de valkachtige die naast de auto een duikvlucht maakt om een veldmuis op te pikken. Gevolg was dat ik achterste voren in mijn stoel zat om zo veel mogelijk te zien.

Uiteindelijke conclusie van de bedrijfsbeveiliging was dan ook dat de snelheid van 30 geen toegevoegde veiligheid bracht en mogelijk gevaarlijke situaties in de hand bracht.

Moraal, als je overal in de stad 30 moet gaan rijden zijn er veel wegen zo saai en de omgeving afleidend dat dit weer tot extra ongevallen kan leiden. Natuurlijk zal dit in de grote stad mee vallen. Maar neem een huidige toegangsweg, ingericht met 2x2 banen, 50 en netjes afgesloten zodat de auto's ongestoord door kunnen rijden. Daar wil je toch geen 30 moeten gaan rijden?
 
Als ze de doorgaande wegen binnen de bebouwde kom gaan begrenzen dat wordt het knap lastig met de duc, waardeloos te doseren bij 30 km/h....
Mag je nog de bebouwde kom in dan als je niet elektrisch bent? :+
 
Veel motoren hebben helemaal geen uitstoot omdat er niet mee gereden wordt. Met EV's wordt wel veel gereden, die hebben dus meer uitstoot.🤯
Dan heb ik er drie en rij wegens Covid-19 maar ene keer per week met eentje.
Kan ik dat dan delen door zeven dagen en nog een keer door drie? _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan