Pleidooi voor 30 km per uur in bebouwde kom

  • Onderwerp starter Anoniempje442
  • Startdatum
Niet te vergeten wat het betekend voor politie/ambulance/brandweer die met spoed door zo'n 30km zone moeten. Zeker een mooie grote ladderwagen zal er toch ook door moeten.

Neemt niet weg dat als de weg oa daardoor niet ingericht is of kan worden dat er dan dus ook niet gehandhaafd kan en mag worden.






Welke kant ? Bellen op de fiets is in NL op het moment helemaal niet strafbaar, vandaar misschien dat er niet op gehandhaafd word ?
ik had van jou verwacht dat je dit begreep
als straks die regel van belverbod op de fiets er is word er, net zoals nu bij de auto gebeurd niet of nauwelijks gehandhaafd.
als ik in mijn auto zit heeft 30procent van mijn tegenliggers een telefoon in zijn hand, pakkans is nul
 
Ik reed zojuist naar huis, in de auto, over een brede weg, waar je 50 km/u kan rijden en zelfs sneller, deze weg is daar geschikt voor.

Ik reed alleen op deze weg en zette de Speed Limit op 30 km/u, van 50 naar 30 was een heel verschil, maar na een tijdje wel heel relaxed rijden en reed 30 zolang het kon. 50 leek daarna toch wel heel veel sneller.

In de auto zou ik 30 niet vervelend vinden, maar op de motor is zelfs 50 langzaam :]
 
Dat er niet gehandhaafd word ligt niet aan de handhavers.

Wegbeheerders zat die de bordjes 50 vervangen door 30 en dan klaar denken te zijn, zo werkt dat dus niet.

Voor alle soorten wegen zijn er eisen vastgelegd over hoe ze ingericht dienen te zijn.
Ik durf de gok aan dat minstens de helft van de wegen waar een 30km bord hangt niet voldoen aan de gestelde eisen.
Er kan en mag niet gehandhaafd worden op 30km/u als de inrichting van de weg niet overeen komt met de inrichtingseisen voor een 30km/u weg.

Heel simpel vertaald moet een 30km weg zo ingericht zijn dat je als weggebruiker ook niet sneller kan en wil rijden dan 30km/u.
Een gladde brede weg zonder obstakels kan wel worden voorzien van een bord 30 maar geen handhaver die daar dan kan handhaven.

Ja mooi gesteld,hoeven de handhavers ook niet te handhaven en kunnen eindelijk eens gaan boeven vangen,
als dan ook nog alle andere wegen zo ingericht worden hebben we daarvoor ook geen politie meer nodig,
Dus kom maar op met bloembakken en wegversmallingen op de rijkswegen ;).
 
Wat helpt het verlagen van 50 naar 30 aan zomaar overstekende voetgangers, verkeerde weghelft rijdende fietsers, op mobiel kijkende fietsers/scooters/voetgangers/automobilisten, door rood licht rijdende fietsers/scooters, pizzabezorgers die denken dat ze alles mogen etc. etc. etc..
Ik denk geen reet.
 
Wat helpt het verlagen van 50 naar 30 aan zomaar overstekende voetgangers, verkeerde weghelft rijdende fietsers, op mobiel kijkende fietsers/scooters/voetgangers/automobilisten, door rood licht rijdende fietsers/scooters, pizzabezorgers die denken dat ze alles mogen etc. etc. etc..
Ik denk geen reet.
Dat zullen ze dan ook blijven doen, maar bij 30 heb je meer tijd om te reageren dan bij 50.

Liever 30 dan al die K..drempels
Bij sommige drempels zelfs stapvoets erover, om de onderkant van je auto (uitlaat) niet te beschadigen. Niet iedereen rijdt in een SUV.
 
Tja hoe lang zijn we nou al bezig met het beperken van snelheden en heeft het geholpen:N,
zolang als er al snelheidsbeperkingen bestaan zijn er mensen die het aan hun laars lappen.
Wat we ook verzinnen er zullen altijd overtreders blijven,rijbewijs innemen torenhoge boetes
het helpt allemaal niets.Bij ons in het dorp is het max 30,je ben hier als voetganger je leven niet
zeker als je over moet steken,sommige proberen in de winkelstraat het wereldsnelheidsrecord te verbeteren.:(
En dan het commentaar van de handhavers,ja we hebben gecontroleerd maar geen snelheidsovertredingen
geconstateerd,is ook niet zo gek als je dat doet met een opvallende politiewagen.|(
Verder kom je hoogst zelden hier iets van politie tegen,dus denken de hardrijders het gas kan er weer op.
 
De laatste jaren begrijp ik steeds minder van de behoefte om bakken met belasting geld te spenderen aan een onmogelijk doel: 0 verkeersdoden per jaar in een heel land. Er vallen 600 verkeersdoden per jaar in ons land, terwijl er 3500 mensen omkomen bij "accidentjes" in en om het huis. Wat is nu eigenlijk het hogere doel? En beseffen ze wel dat 0 absoluut nooit gehaald zal worden?

Maar nog belangrijker: Als je de mens observeert, dan weet je dat wij gevaarlijk gaan doen zodra we verveeld raken. Sinds de rechtste provinciale weg in onze regio van 80 km/h naar 60 km/h is gegaan, ziet een politie bekende van mij een explosieve stijging in het aantal mensen die precies daar de telefoon er bij pakken tijdens het rijden. Dat is geen toeval, dat is een dingetje waar die @^&*#* statistieken geen rekening mee houden.
 
Ik heb me helemaal lijp zitten googlen, maar ik kan het niet terugvinden. Maar was er in 2016 of 2017 niet een proef waar ze alle borden met maximum snelheid ergens in een gemeente (weet niet meer zeker of het Nederland was) verwijderd hadden? Staat me nog iets van bij dat het er juist voor zorgde dat mensen veelal uit zichzelf rustiger gingen rijden.

Lijkt me niet gek; als je in plaats van instructies opvolgen juist gewoon gedwongen wordt om op te letten op wat er allemaal om je heen speelt en waar je nou rijdt. Maarja, dan zal je altijd de mensen hebben die juist weer denken dat het vrijstelling is om belachelijk hard of irritant langzaam te gaan rijden...

Insert "This is why we can't have nice things" meme.

EDIT: verwoording.
 
@MotorZeeRob Daar dacht de rechter dus anders over. Er zijn daar diverse uitspraken over geweest. Mensen die bekeurt werden in een niet als zodanig herkenbare 30 km zone, werden vrijgesproken. Daar dus handhaven is kansloos.

@Bart_T De borden werden verwijderd in Drachten. Ik weet niet of het de snelheidsborden waren, maar de andere borden wel.
 
Niet te vergeten wat het betekend voor politie/ambulance/brandweer die met spoed door zo'n 30km zone moeten. Zeker een mooie grote ladderwagen zal er toch ook door moeten.

Neemt niet weg dat als de weg oa daardoor niet ingericht is of kan worden dat er dan dus ook niet gehandhaafd kan en mag worden.






Welke kant ? Bellen op de fiets is in NL op het moment helemaal niet strafbaar, vandaar misschien dat er niet op gehandhaafd word ?

Nu nog niet nee.... ;) Zal niet lang meer duren, maar goed ook.
 
@Bart_T De borden werden verwijderd in Drachten. Ik weet niet of het de snelheidsborden waren, maar de andere borden wel.

Jaaaa, dat was 'm! Toch 'n stuk langer geleden dan ik dacht. Anyway, de boodschap die eruit genomen kon worden was geloof ik iets omtrent "Houd de regels simpel: niet harder dan 50, rechts heeft voorrang" en zowaar, de boel werdt er alleen maar veiliger op.

Gelijk landelijk doorvoeren, zou ik zeggen.

Ja, oké, er zit natuurlijk wel iets meer nuance in dan dat, maar 't idee is dat het door meer regeltjes gewoon niet veiliger wordt.
 
Zie het probleem niet, rij nu al gemiddeld 30 door de bebouwde kom, en regelmatig ook op de snelweg...


*Sarcasme modus OFF*
 
Binnen de bebouwde kom valt bijna 70 procent van de wegen nu binnen een 30-kilometerzone. Dat helpt niet, zegt Van Eijck, omdat er volgens hem niet genoeg gehandhaafd wordt.

Ik vraag me dan vooral af: waarom zou er dan ineens wél gehandhaafd worden :?
 
Misschien is het wel een "je krijgt toch niet wat je vraagt" oplossing. Nu rijdt eenieder 70, want die 20 kilometer is wel te overbruggen en met de aftrek van 4 en de correctie en dit en dat past het allemaal net binnen de marges en budgetten. Beperk je dan op 30 krijg je wat je uiteindelijk wilde want dan rijden ze ineens om voornoemde redenen allemaal 50, heeft iedereen zijn zin toch? En mocht de overheid weer een extratje in het budget nodig hebben zetten ze bromsnor een paar dagen neer, makkelijk cashen...
In die context zeg ik: doen
 
Dus omdat de hufters hufters mogen blijven moet ik met een krakende en protesterende motor door de stad...
Als jij dit zo ziet, voor jou helaas wel dan.

Verkeer is dynamisch en alle verkeersdeelnemers en weggebruikers gedragen zich nou eenmaal niet allemaal hetzelfde en handhaving is ook geen 1 op 1 situatie.

Veel verkeersdeelnemers kunnen niet goed omgaan met gedragingen van medeweggebruikers, en reageren dan zelf ook vaak hufterig en egocentrisch.

In het verkeer wordt het ook steeds drukker, sneller en onverdraagzamer.

Als 30 km/u op veel wegen, binnen de bebouwde kom, een veiliger omgeving aan de verkeersdeelneming kan bijdrage, is dat toch weer een stapje in de goede richting.
 
Veel verkeersdeelnemers kunnen niet goed omgaan met gedragingen van medeweggebruikers, en reageren dan zelf ook vaak hufterig en egocentrisch.

In het verkeer wordt het ook steeds drukker, sneller en onverdraagzamer.

Oh man so true :t*O*
 
Wat is nu eigenlijk het hogere doel? En beseffen ze wel dat 0 absoluut nooit gehaald zal worden?
Het is een heilig huisje en een bron van inkomsten. Ze beseffen donders goed dat er altijd verkeersslachtoffers zullen zijn.
 
Typisch gevalletje van iets roepen zonder na te denken over de uitvoering of het daadwerkelijke resultaat.

1. Zonder handhaving heeft het geen zin. Bij mij is is de halve wijk een 30km zone...en niemand die daar 30 rijdt omdat de wegen vrij breed en recht zijn en er geen enkele vorm van handhaving is.
2. De meeste ongelukken gebeuren doordat iemand (veel) te hard rijdt, een verlaging van de max snelheid gaat dus 0,0 veranderen.
3. Auto's en motoren zijn niet gemaakt om langdurig zo langzaam te rijden. Zowel mechanische problemen (koolstof aanslag, slijtende koppelingen etc) als uitstoot zullen enorm stijgen
4. We hebben toch fietspaden, waarom halen ze het snelheidverschil van fietsen en auto's erbij?
5. Zoals al eerder voorbij gekomen, als je zo langzaam moet gaan rijden verdwijnt je aandacht compleet
6. Als er geen snelheidverschil meer is tussen auto's en fietsers is de kans dat een fietser langdurig in je dode hoek blijft zitten vele malen groter, dus nog meer ongelukken
7. Al het verkeerd wordt dus effectief 40% trager, dat gaat leuk zijn voor de files en reistijden...

Maar ach wat hadden we anders verwacht van dat soort clubjes :N
 
Ook t milieu wordt er niet beter van , typisch op een bureautje bedachte flauwekul, om maar weer wat te bepalen wat "goed" voor de burger is :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan