Plekjes in voorvork

hversluis

Rookie
10 dec 2022
6
0
Ik heb een intruder 1500 gekocht uit 2008 maar helaas heeft die man hem niet zo best onderhouden. Nu zitten er op de voorvork allemaal plekjes. Ik heb al geprobeerd om ze eraf te boenen maar geen succes. Weet iemand of daar wat aan te doen is?
 

Bijlagen

  • 20221209_205635.jpg
    20221209_205635.jpg
    125,8 KB · Weergaven: 102
Steenslag of oxidatie, enige wat je kan doen is polijsten. Het kan maar is een hoop werk.
 
Het is oxidatie onder de blanke lak laag, wat @KwaSuz al zegt, als je dit wil herstellen zal je de poten moeten kaal schuren en opnieuw spuiten.
 
Dank jewel voor jullie reacties. Betekent dit dan dat dat ik de voorkant uit elkaar moeten halen of kan ik het zo opschuren met hele fijne schuurpapier en dan kan inspuiten met blanke lak of is dat te simpel gedacht?
 
Dat kan als je al de rest grondig afplakt / dekt.

Als je dat niet correct doet kan je best wat schade berokkenen.
 
Mooi klusje voor in de winter (als je t kan/durft en er plek voor hebt): motor opbokken, vorkoten er uit, uit elkaar halen (onderdelen GOED gescheiden houden), onderpoten laten stralen+coaten/spuiten, spul weer in elkaar zetten met nieuwe keringen. Nadeel is dat dat dan goed is, en je dan eigenlijk ook de rest van de motor moet opknappen. Iig, succes!
 
Dan hebben deze motor en jij elkaar verdiend. Vorige eigenaar deed weinig aan onderhoud, jij vindt rijder belangrijker. Niks mis mee. Dan gewoon lekker rijden en niet (naar jezelf) zeuren dat motor niet perfect is.
 
Dat ik meer een rijder ben dan een sleutelaar wil niet zeggen dat ik een motor niet goed kan onderhouden.
 
Misschien kan de vorige eigenaar een bekeuring krijgen voor het slechte onderhoud . 8)7
En zit er nog garantie op de motor en voorvork vanuit Suzuki.
Want dit is natuurlijk ontoelaatbaar. 🥴
 
Dank jewel voor jullie reacties. Betekent dit dan dat dat ik de voorkant uit elkaar moeten halen of kan ik het zo opschuren met hele fijne schuurpapier en dan kan inspuiten met blanke lak of is dat te simpel gedacht?
En daarna poetsen en onderhouden met Belgom Alu.
 
Een fijne schuurspons gebruiken met water? Dan schuur je het glad zonder al te veel glans. Makkelijke job. Putjes kan je misschien met een roterende dremel kopje bewerken. Als alles wat egaler is qua kleur en/of glans, dan valt het stukken minder op.

Het is aluminium, dat is heel gemakkelijk te schuren / bewerken. Doe het a.u.b. wel over een grotere oppervlak, anders krijg je putjes. Misschien constant zijn qua bewegingen: in cirkel bewegingen of rondom de diameter of in de lengte van je voorvork. Wees consistent met je bewegingen. Niet alles door elkaar. Ik meen dat, dat het mooiste resultaat geeft.
 
Laatst bewerkt:
Een Intruder moet natuurlijk glimmen, het is geen adventure. Maar inderdaad, dat zegt verder niets over onderhoud. Ik zou me bij een motor uit 2008 over andere zaken druk maken (banden, filters, vloeistoffen, etc), maar wellicht is dat allemaal in orde en is dit het enige smetje.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook een Suzuki Intruder 1500 gehad deze heeft ook steenslag op de voorvorken.
Op de Suzuki Intruder zit op de voorvorken een laklaag.
Nou kun je er wel met een schuurspons erover heen gaan maar dan schuur je de laklaag eraf ben je verder van huis.
Gewoon wassen en in de was zetten.
Dit herhaal je dan om de paar maanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan