Ploffen in uitlaat na gas los laten

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.160
2.899
Erps-Kwerps
Als ik het gas loslaat, als de motor op temperatuur is, dan ploft hij nogal in zijn uitlaat. Eigenlijk vind ik dat wel geinig. Maar nu zei me laatst iemand dat dat een teken is dat de kleppen gesteld moeten worden. Klopt dat?
 
Ik schreef al de oorzaak en het is een beetje plf prr plaff pliferde blof plif bloef prr brr en niet echte knallen.

Zeg maar even hardop wat ik net geschreven heb en dan weet je wat ik bedoel. :Y


Okee, ik ben d'r weer in getuind. :(


M'n kat loopt nu een uur met een dikke staart en hoge rug op me te blazen. Kan je me de vertaling geven van dat plf prr plaff pliferde blof plif bloef prr brr
of wat het in ....... naam mag betekenen???
 
Laatst bewerkt:
Als je zo met je kat begint te lullen is het misschien wel tijd voor 'n kleine vakantie...... :Y

Dat was mijn plan voor afgelopen weekeinde, ware het niet dat er iets tussen kwam. Had graag lekker ergens achter in Beieren heel veel Klok, klok, klok, klok en luide burp geluiden gemaakt. iets wat ik mijn uitlaten nog nooit heb horen doen.
 
Ik heb het bij mijn (oude) auto sinds ik de uitlaat korter heb gemaakt. (komt nu voor het rechter voorwiel onder de auto uit dus max 1,5m oid)

Ik heb het ook bij mijn K100 sinds de uitlaat korter en meer open is.

Ik denk dat je dat altijd wel hebt als je een korte uitlaat hebt. Het lijkt me niet dat het schadelijk is.
 
Had hetzelfde.
Liep inderdaad te arm. Boel laten afstellen, alles loopt beter en de ploffen zijn redelijk weg (moet wel een beetje leuk blijven klinken ^^).
Maar je kleppen vinden een te arm mengsel inderdaad niet zo leuk ;)
 
dat ploffen zal je bij een open uitlaat nooit weg krijgen lijkt mij. sommige brand spanking nieuwe motoren met originele uitlaat ploffen zelfs.

Dit.

Kunnen we nou kappen met onzin verkondigen? Ik ben echt benieuwd wie de ploffen-in-de-uitlaat-is-een-te-arm-mengsel-onzin heeft verzonnen. Je houdt altijd onverbrand mengsel over, eea heeft met wel meer dingen te maken dan alleen de verhouding lucht:brandstof.
 
Dit.

Kunnen we nou kappen met onzin verkondigen? Ik ben echt benieuwd wie de ploffen-in-de-uitlaat-is-een-te-arm-mengsel-onzin heeft verzonnen. Je houdt altijd onverbrand mengsel over, eea heeft met wel meer dingen te maken dan alleen de verhouding lucht:brandstof.

een plofje bij het op-/terug schakelen en langdurig ploffen is toch echt een verschil ;)
Bovendien hebben "brand-spanking nieuwe" motoren geen carbs, dus daar kan een hele andere oorzaak achter liggen zoals wat extra benzine inspuiten bij op-terug schakelen etc.
Maar als je mij/ons niet gelooft hou ik je niet tegen hoor :+
 
Wederom, theoretisch gezien, als ie niet ver genoeg terug omhoog gaat, zou ie natuurlijk kapot kunnen slaan op de zuiger. Als ik mij niet vergis tenminste.

Maar zoals ik al zei, zal ie wel verbranden.

Maar ging het niet over het ploffen, het zou toch kunnen dat deze niet goed sluit en daardoor mengsel naar buiten wordt gedrukt bij de compressieslag.
Dus het zou kunnen dat dat de oorzaak is.
Maar dan zou ik het probleem denk ik eerder zoeken in de klepveer.
 
Een orginele uitlaat heeft meer afbuigingskanalen, reflectie schotten en dempingsmateriaal.
De meeste vervangingsdempers kijk je bijna tegen de kleppen aan als je killer er uit haalt...

Dan de praktijk...
Een verbrandingsmotor heet eigenlijk een ZUIGermotor, en wat doet ie ???? ZUIGEN....
Dus als jij het gas dicht gooit, blijft de motor nog steeds zuigen, en door de kanaaltjes zuigt hij wat benzine en lucht naar binnen, maar niet meer een brandbaar mengsel...
Dan komt die onverbrande zooi in een HETE uitlaat, en door het ontwateringsgaatje of via de achterkant ontstaat er een punt, waar de verhouding weer brandbaar is, en zal dan spontaan door de hitte van de gassen weer verbranden, en dat gebeurt ongecontroleerd, dus BOEM.....

Een motor zonder uitlaat( bochten zal nooit naknallen, gewoon omdat daar nooit de combinatie van brandbaar mengsel en genoeg warmte is, tenzij je werkplaats in brand staat
 
Daarbij heet een zuigermotor niet zo omdat hij zijn lucht of mengsel aanzuigt maar omdat hij op- en neergaande zuigers heeft. Een zuigermotor met drukvulling zuigt zijn mengsel of lucht namelijk niet aan, dat wordt er in geblazen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan