Ploffen in uitlaat na gas los laten

Hollender

MF veteraan
23 jul 2015
5.093
2.840
Erps-Kwerps
Als ik het gas loslaat, als de motor op temperatuur is, dan ploft hij nogal in zijn uitlaat. Eigenlijk vind ik dat wel geinig. Maar nu zei me laatst iemand dat dat een teken is dat de kleppen gesteld moeten worden. Klopt dat?
 
geeft aan dat het mengsel op dat moment te arm is voor ontbranding door de bougies. het wordt dan ontstoken door de hete uitlaat. heeft heel weinig met kleppen stellen te maken maar veel meer met de mengselverhouding. en die is tegenwoordig wel vaker zeer arm bij het dichtdraaien van het gas (anders trouwens ook voor het milieueisen). en een open uitlaat kan het nog wat erger en hoorbaarder maken.
 
Zelfs het afwaterings gaatje onderin mijn demper zorgt af en toe voor een lekkere dreun als ik terugschakel. Vooral leuk onder een viaduct of in een tunnel. })
 
Als ik het gas loslaat, als de motor op temperatuur is, dan ploft hij nogal in zijn uitlaat. Eigenlijk vind ik dat wel geinig. Maar nu zei me laatst iemand dat dat een teken is dat de kleppen gesteld moeten worden. Klopt dat?
Kon die iemand ook horen welke klep te strak en welke te ruim stond? :)
 
Voorheen met de originele demper merkte ik er niet zoveel van. Nu dat er een Delkevic dempertje op zit roffelt hij er vrolijk op los. Lijkt me sterk dat er ergens een lek is (bijgekomen), zal eerder met het "open karakter" van het dempertje te maken hebben.

Kon die iemand ook horen welke klep te strak en welke te ruim stond? :)

Nope. Maar er word veel gezegd, daarom vraag ik het liever hier waar ik een betrouwbaarder antwoord krijg.
 
Niets van aan trekken. Gewoon onverbrand mengsel dat in de uitlaat komt. We zijn het niet meer gewent, maar vroeger was het heel normaal als je een helling afreed dat je uitlaat knalde. Kijk eens wat een vlammen er uit GP machines komen.
Persoonlijk vind ik het wel sportief als een motor op een afrit lekker knalt.
 
Heb ik ook gehad toen ik andere uitlaat (compleet systeem) had gemonteerd.
Professionals bij de dynobank konden mij vertellen dat het mengsel te arm was, de uitlaat erg heet werd, en daardoor de uitlaatgassen "ontbranden" in de uitlaat (de plof/knal).
Heb ik het goed begrepen zo?
Het zou een probleem kunnen veroorzaken en de kans dat je aangehouden wordt is ook groter.
De oplossing was voor mij een powercommander laten installeren en afstellen (injectiemotor). Als je carburateurs hebt kan je andere injectienaalden laten installeren en afstellen (dynojet kit ofzo).
 
Zoals gezegd, mij stoort het niet, Vind het wel leuk zo, een motor die begint te ,mopperen als je het gas los laat. Met de originele demper viel het gewoon niet zo erg op omdat dat ding, nouja, erg dempte...
 
er zit een verschil tussen ploffen en knallen. ploffen met een open uitlaat is volstrekt normaal.
knallen zijn eigenlijk haast nooit goed, en kan duiden op een verkeerd lucht/brandstof (AF) mengsel, of misschien zijn je bougies niet goed meer (of nog 100 andere dingen maar dit is het meest voor de hand liggend)
 
Knallen doet'ie niet, ploffen en rommelen des te meer. Bougies zouden in principe nog niet slecht mogen zijn, zitten er pas 2000 km in. Brandstof mengsel dat niet deugd, tjah, dat kan altijd.
Ik zal eens proberen om er een filmpje of geluidsfragment van te maken, zodra dat kl*teweer hier wat verbeterd.
 
Knallen doet'ie niet, ploffen en rommelen des te meer. Bougies zouden in principe nog niet slecht mogen zijn, zitten er pas 2000 km in. Brandstof mengsel dat niet deugd, tjah, dat kan altijd.
Ik zal eens proberen om er een filmpje of geluidsfragment van te maken, zodra dat kl*teweer hier wat verbeterd.

Ik schreef al de oorzaak en het is een beetje plf prr plaff pliferde blof plif bloef prr brr en niet echte knallen.

Zeg maar even hardop wat ik net geschreven heb en dan weet je wat ik bedoel. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan