Ploffen R6

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Vandaag mijn motor even weg gebracht om carbs te synchroniseren en iemand had gezegd dat hij waarschijnlijk te arm afgesteld stond.

Probleem was dat als ik na flink doortrekken op de motor uit liet lopen dat de uitlaat af en toe een enorme knal geeft. Schijnt dus volgens de dealer niet te arm te staan en nu is de vraag dus wat is het wel?
Enige wat hij kon verzinnen dat het een klep is die dampen terug het luchtfilter in blaast niet goed werkt waardoor er dampen in mijn uitlaat komen die dus na verbranden.

Iemand een idee wat het is en hoe het verholpen kan worden?
 
is al vaker gevraagt.
als ik het goed heb kan dit geen kwaad.
was niet schadenlijk voor de motor.
en oorzaak weet ik zo niet meer.
maar geloof dat 90% hier met een ploffende motor rond rijd als ze het gas dicht draaien.

(patser mode) voor stoplich handjes los lekker uitrekken en ploffen maar (patser mode)
 
Vandaag mijn motor even weg gebracht om carbs te synchroniseren en iemand had gezegd dat hij waarschijnlijk te arm afgesteld stond.

Probleem was dat als ik na flink doortrekken op de motor uit liet lopen dat de uitlaat af en toe een enorme knal geeft. Schijnt dus volgens de dealer niet te arm te staan en nu is de vraag dus wat is het wel?
Enige wat hij kon verzinnen dat het een klep is die dampen terug het luchtfilter in blaast niet goed werkt waardoor er dampen in mijn uitlaat komen die dus na verbranden.

Iemand een idee wat het is en hoe het verholpen kan worden?


Waarom wil je er van af?????????? Is toch gaaf, lekker poefen als je uitrolt :)
 
Boekje geeft geloof ik alleen aan hoe de schroeven moeten staan en dat staat goed. Misschien dan maar eens op een dynojetbank?

Beetje knallen vind ik niet erg maar ik rij niet op een kanon :) .
 
Ploffen? Probeer het volgende eens;

vol gas geven, gas los, uitlaten rollen in versnelling, dodemansknop uit, na 3 seconden weer aan....... da's pas ploffen!!.

Doe het zelf niet, want lijkt me niet echt goed voor de motor, maar klinkt onwijs!!
 
Non de juu, das duur ;(
Duur ????
Weet je wat duur is , een Dynojet stage 7 Kit voor een Vmax met filters, 1200 gulden ongeveer.
En dan heb je alleen nog maar een schoenendoos onderdelen waar je zo een 4 uur mee zoet bent om te monteren.
Daarna moet je die bank ook nog eens op, dus wat heet duur ?

[ontopic]

Ploffen is arm lopen of je uitlaat is gescheurd of bij je cilinderkop los.
 
Je dealer kan waarschijnlijk niet exact bepalen in welk (toeren-)gebied je motor te arm staat, en er dus niet goed wat aan doen. Maar hij zal inderdaad te arm staan. Ploffen is wel stoer maar je hebt er geen reet aan en het kan zelfs schadelijk zijn (een te arm afgestelde motor kan schadelijk zijn, laten we het zo zeggen).

Meestal hoor je het bij mensen met andere demper zonder carb/injectie correctie.

Ruud Fredriks weet er wel raad mee ja, maar zoals altijd: Goede raad is duur!!

Grtzz HagaSan (met gratis raad, maar of ie goed is.. ;) )
 
Ik probeer ff een reactie te geven op deze vraag die ik ooit al eens eerder gegeven heb hier op 't MF.
Doch ik kon deze reactie niet meer vinden, en dus probeer ik mijn reactie van een vergelijkende vraag in een ander forum hier neer te zetten.
 
Ik probeer ff een reactie te geven op deze vraag die ik ooit al eens eerder gegeven heb hier op 't MF.
Doch ik kon deze reactie niet meer vinden, en dus probeer ik mijn reactie van een vergelijkende vraag in een ander forum hier neer te zetten.
Het lukt me dus niet :(
Hetgene wat ik wil posten lijkt in de verste verte niet op hetgene wat ik lees hier in 't attachment, terwijl als ik het bestand gewoon vanuit m'n werkmap open, precies de gewenste text krijg

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/4841/d0daffcca6da161a7e56209f4b867785 (plofmotor.htm)​
 
Laatst bewerkt:
Het antwoord op je eerste vraag:
Nee, het is niet schadelijk voor je motor.
Ja, het is wel schadelijk voor je uitlaat, dit omdat het vuurspuwen je demper onnodig heet maakt waardoor het absorbtiemateriaal sneller verbrandt,tevens zorgt het ploffen voor een piekdrukverhoging waardoor je demper kan scheuren of openspringen.(dit komt echter maar zelden voor)
Tweede vraag:
Omdat een open demper meer lucht doorlaat dan een orgineel exemplaar flowt de uitlaat beter, en wordt de druk in het uitlaatsysteem lager.
Daardoor spoelt telkens een klein beetje meer vers mengsel uit jouw cylinders, dit beetje vers mengsel komt dus tussen de hete uilaatgaspulsen
te zitten, en wil dus maar wat graag ontsteken.
Daarbij missen we dus ook een beetje vers mengsel in de verbrandingskamer waardoor de prestaties afnemen, omdat de motor het met minder mengsel moet doen.
Een arm mengsel heeft daarbij de neiging om een motor te laten ploffen/knallen, dus als je de bovenstaande dingen bij elkaar voegt, kan het bijna niet anders dan dat hij gaat ploffen.
Daarbij komt ook nog het feit dat bij een motorfiets de bougie 1 keer vonkt bij de compressieslag, en 1 keer in de klepoverlap
wat eea nog meer versterkt.
Als je de carburatie iets rijker afstelt
dan verdoezel je deze symtomen een beetje,
omdat een rijker mengsel minder snel ploffen teweeg brengt.
Tevens wordt het tekort van mengsel in jouw cylinders iets recht getrokken door het mengsel iets rijker te maken, maar het blijft een lapmiddel.
Derde vraag:
De juiste oplossing is om de nokkenastiming zo te verstellen dat je uitlaatklep net iets eerder sluit, zodat je vers mengsel in de cylinder blijft.
Zo gooi je geen energie weg door je uitlaat, en de motor loopt ook nog eens beter!
Let op, je inlaatnokkenastiming dient ook aangepast te moeten worden afhankelijk van de varandering van de uitlaat(nokkenas).
Het antwoord op het tweede gedeelte van de derde vraag is:
Doordat telkens een beetje vers mengsel over je uitlaatklep strijkt, koelt deze iets af, en dit komt de levensduur zelfs ten goede, zodat je uitlaatkleppen zelfs iets langer meegaan.....

groeten paul.


Alsjeblieft.
 
Het antwoord op je eerste vraag:
Nee, het is niet schadelijk voor je motor.
Ja, het is wel schadelijk voor je uitlaat, dit omdat het vuurspuwen je demper onnodig heet maakt waardoor het absorbtiemateriaal sneller verbrandt,tevens zorgt het ploffen voor een piekdrukverhoging waardoor je demper kan scheuren of openspringen.(dit komt echter maar zelden voor)
Tweede vraag:
Omdat een open demper meer lucht doorlaat dan een orgineel exemplaar flowt de uitlaat beter, en wordt de druk in het uitlaatsysteem lager.
Daardoor spoelt telkens een klein beetje meer vers mengsel uit jouw cylinders, dit beetje vers mengsel komt dus tussen de hete uilaatgaspulsen
te zitten, en wil dus maar wat graag ontsteken.
Daarbij missen we dus ook een beetje vers mengsel in de verbrandingskamer waardoor de prestaties afnemen, omdat de motor het met minder mengsel moet doen.
Een arm mengsel heeft daarbij de neiging om een motor te laten ploffen/knallen, dus als je de bovenstaande dingen bij elkaar voegt, kan het bijna niet anders dan dat hij gaat ploffen.
Daarbij komt ook nog het feit dat bij een motorfiets de bougie 1 keer vonkt bij de compressieslag, en 1 keer in de klepoverlap
wat eea nog meer versterkt.
Als je de carburatie iets rijker afstelt
dan verdoezel je deze symtomen een beetje,
omdat een rijker mengsel minder snel ploffen teweeg brengt.
Tevens wordt het tekort van mengsel in jouw cylinders iets recht getrokken door het mengsel iets rijker te maken, maar het blijft een lapmiddel.
Derde vraag:
De juiste oplossing is om de nokkenastiming zo te verstellen dat je uitlaatklep net iets eerder sluit, zodat je vers mengsel in de cylinder blijft.
Zo gooi je geen energie weg door je uitlaat, en de motor loopt ook nog eens beter!
Let op, je inlaatnokkenastiming dient ook aangepast te moeten worden afhankelijk van de varandering van de uitlaat(nokkenas).
Het antwoord op het tweede gedeelte van de derde vraag is:
Doordat telkens een beetje vers mengsel over je uitlaatklep strijkt, koelt deze iets af, en dit komt de levensduur zelfs ten goede, zodat je uitlaatkleppen zelfs iets langer meegaan.....

groeten paul.


Alsjeblieft.

Hoe kan dat nu, dat jou dat wél lukt om mijn attachment hier te openen , en mij het(natuurlijk) weer niet lukt |(

Zaten er maar twee wielen onder een computer, dan wist ik er een beetje meer raad mee :+

Iig hartelijk bedankt voor de goede service :} :}

Groeten Paul.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan dat nu, dat jou dat wél lukt om mijn attachment hier te openen , en mij het(natuurlijk) weer niet lukt |(

Zaten er maar twee wielen onder een computer, dan wist ik er een beetje meer raad mee :+

Iig hartelijk bedankt voor de goede service :} :}

Groeten Paul.
Je kan niet alles weten, ieder zn vak ;)
:} voor de tekst en uitleg weer.
 
Maar mijn motor is nog gewoon helemaal standaard, dan zouden de standaard waarden toch gewoon moeten kloppen?

In stilstand doet hij het trouwens niet als ik een paar keer flink aan het gas jengel.
 
Hoe kan dat nu, dat jou dat wél lukt om mijn attachment hier te openen , en mij het(natuurlijk) weer niet lukt |(

Zaten er maar twee wielen onder een computer, dan wist ik er een beetje meer raad mee :+

Iig hartelijk bedankt voor de goede service :} :}

Groeten Paul.

Attachment opgeslagen als html, geopend in explorer, tekst gekopieerd etc.
Als we elkaar een beetje helpen word het leven een stuk aangenamer toch?
Groetjes
Frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan