ploffende honda

Kidsfour

Rookie
15 sep 2006
2
0
Zwijndrecht
Hallo ik heb een Honda CM 400T uit 1981. Bij het terugdraaien van het gas ploft de motor aan de linker kant. Je ziet zelfs dat de carburateur aan één kant naar achteren gaat. Het geluid komt niet uit de uitlaat. Hij heeft electronische ontsteking dus dat is volgens mij inorde. Bougies zijn ook okee (zijn koffiebruin van kleur) Carburateur is al schoongemaakt. Wie kan mij vertellen wat dit kan zijn en kan het kwaad als je er op blijft rijden.

Alvast bedankt
 
misschien staat die carb gewoon te arm afgesteld (ook stationair), omdat er troep inzit oid.
Dus als je je gas loslaat gaat dit niet elke cyclus een ontploffing geven,
en dan blijft de benzine in de cilinder hangen en dan kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren...

Als hij lang heeft stilgestaan kan je mss beter eerst de carbs even reinigen,
en er vervolgens eventueel zo'n engine-cleaning ding bij je benzine gieten.

Ik had er ook een beetje last van bij mijn cb in het begin (heb zelf nooit opgemerkt dat de carbs er van bewegen), maar na een tijdje rijden was het probleem vanzelf verholpen.
 
Is dit probleem inmiddels opgelost? (ik mag hopen vanwel aangezien ik een oude koe uit de sloot moet halen)
Ik heb precies dezelfde fiets, met precies hetzelfde probleem! Ik zie bij verschillende topics alleen tips om de zooi schoon te maken en te syncen, maar niet of het heeft gewerkt!
 
Als je de carbs nog niet gereinigd hebt zou ik dat als allereerste doen. Martell is daar overigens een expert in O-)

De rubbertjes die je nodig hebt bij het opbouwen kun je ook los bestellen, ipv dat je een heel carburateurrevisiesetje van 2x15 euro koopt.

Maten zijn:
6x2 mm voor het brandstof-verbindingsstangetje (ringetjes van rond rubber)
3x1 mm voor het afdichtrubber rond de luchtstelschroef, ook rond

en dan nog een ringetje dat als het ware van vierkant rubber is, zoals een papierelastiekje:
binnendiameter 3 mm, buitendiameter van 5, en een hoogte van 2.5 mm

5 euro voor 2 carbs, en alles zit weer mooi dicht :]
 
Laatst bewerkt:
@ Tijnonline:
Ok, carbs reinigen gaan we eerst doen. kleppen stellen is na 25000 miles/40000km/30 jaar toch ook geen slechte bezigheid lijkt me.
Waar zou jij die rubbertjes halen? lokale motorshop? of op de site die bananeman linkt?

@bananeman:
toffe site! tnks! daar heb ik zeker wat aan. pakkingsetje is daar wel gelijk 35 euro ipv 15, maar wel te overzien
 
Ik heb hier in de buurt een rubberleverancier (http://www.rubberhuis.nl/) waar ik dit soort dingen bestel. Kost meestal iets minder dan een euro per ringetje. Die zitten vast ook bij jou in de buurt.

Die ringetjes die ik hierboven noem zijn trouwens per carburateur, dus je hebt van elk twee nodig. Ik wilde zelf ook nog wat bestellen. Mocht je die dingen niet bij je in de buurt kunnen vinden wil ik wel twee setjes extra bestellen en ze in een envelop proppen.
 
service manual is binnen! :}
step by step uitleg over de complete fiets. Volgende week aan de slag met die kleppen. Gelukkig is bij dit type (honda cm400ta) nog geen sprake van shimmetjes, maar gewoon van stelschroeven. Dus checken, bijstellen, gelijk resultaat! Ik zal wel posten of het ploffen na kleppen stellen en carbs reinigen inderdaad weg is :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan