Plotesling uitvallen MP3 Yourban en ook ratelend geluid bij lage toeren (20/40kmph)

ArasMP3

MF'er
23 jul 2020
42
5
Beste Lezers,

ik heb dus een yourban aangeschaft, tweedehands, en deze maakt dus bij lage toeren een soort van ratelend geluid. Het komt van ergens onder de carterdeksel vandaan. Ik weet niet wat het zou kunnen zijn. Daarnaast rij ik er nu al een week of 3 op en is de mp3 al 4 keer uitgevallen. 3 keer tijdens het rijden. Bijvoorbeeld ik rijd 80km per uur en dan als ik gas loslaat on snelheid te verminderen valt deze uit. Start hem elektrisch en rijd weer verder. 2x bijregenachtig weer gebeurd en laatste keer was het niet nat. En nog 1 keer na het starten wou ik wegrijden en viel die ook ineens uit. Weer elektrisch gestart en verder gereden maar jullie snappen dat het super irritant is om zo te rijden met in je achterhoofd datdie kan uitvallen. Iemand enig idee of suggesties.

jullie hulp is welkom!
 
Beste Lezers,

ik heb dus een yourban aangeschaft, tweedehands, en deze maakt dus bij lage toeren een soort van ratelend geluid. Het komt van ergens onder de carterdeksel vandaan. Ik weet niet wat het zou kunnen zijn. Daarnaast rij ik er nu al een week of 3 op en is de mp3 al 4 keer uitgevallen. 3 keer tijdens het rijden. Bijvoorbeeld ik rijd 80km per uur en dan als ik gas loslaat on snelheid te verminderen valt deze uit. Start hem elektrisch en rijd weer verder. 2x bijregenachtig weer gebeurd en laatste keer was het niet nat. En nog 1 keer na het starten wou ik wegrijden en viel die ook ineens uit. Weer elektrisch gestart en verder gereden maar jullie snappen dat het super irritant is om zo te rijden met in je achterhoofd datdie kan uitvallen. Iemand enig idee of suggesties.

jullie hulp is welkom!

Wat zei de handelaar toen je daar terug kwam?
 
Wat zei de handelaar toen je daar terug kwam?

ik heb hem bij een particulier, maar die heeft het nooit gehad zegt diegene.
Stationair gedeelte afstellen en dat soort ratelen is mogelijk de varioriem

Oke, maar wanneer de motor stationair draait is er niks aan de hand echt alleen bij het rijden. Maar dat kan dus ook te maken hebben met het stationair gedeelte? Kunnen het de rollertjes zijn in plaats van de riem? Want de riem zag er nog wel oke uit.
 
Als je de carterkap er zelf nog niet afgehaald hebt zou ik 'm gewoon wegbrengen voor een fatsoenlijke beurt.
Zonde als je 'm aan gort rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Als het vario en/of rollers zijn die je hoort rammelen, zijn ze wel heel ver heen. Simpel te controleren, zou ik eerst doen.

Rammelen geluid KAN ook in de eind overbrenging zitten, lagers kapot, of krukas/big end lager.
Eind transmissie is nog goed en simpel te doen, bij krukas/big end lager, ben je verder van huis.

Belangrijkste is localiseren waar het vandaan komt, voor, achter of zijkant.
Waar woont je MP3?

Zou er niet te veel mee rijden zolang je niet weet wat het is.

Bij eind transmissie, en het "verkeerde" lager kapot is olie in je vario, kan je direct niet meer rijden ,alles slipt (been thwre, done that)
Succes
 
Als het vario en/of rollers zijn die je hoort rammelen, zijn ze wel heel ver heen. Simpel te controleren, zou ik eerst doen.

Rammelen geluid KAN ook in de eind overbrenging zitten, lagers kapot, of krukas/big end lager.
Eind transmissie is nog goed en simpel te doen, bij krukas/big end lager, ben je verder van huis.

Belangrijkste is localiseren waar het vandaan komt, voor, achter of zijkant.
Waar woont je MP3?

Zou er niet te veel mee rijden zolang je niet weet wat het is.

Bij eind transmissie, en het "verkeerde" lager kapot is olie in je vario, kan je direct niet meer rijden ,alles slipt (been thwre, done that)
Succes

De mp3 woont in Amsterdam en ja het komt een beetje van de zijkant (carter). Ik heb een scootertje gehad waarvan de krukaslagers niet meer goed waren en dat klonkt anders. Best wel tikkend achtig. Dit is meer een rommelend geluid alsof iets niet goed vast zit ofzo. Maar ik ga inderdaad even de carterdeksel of hoe dat ook heet eraf halen en dan plaats ik fotos.

Wat bedoel je met eind overbrenging en of transmissie? Waar zit dat 😁
 
De mp3 woont in Amsterdam en ja het komt een beetje van de zijkant (carter). Ik heb een scootertje gehad waarvan de krukaslagers niet meer goed waren en dat klonkt anders. Best wel tikkend achtig. Dit is meer een rommelend geluid alsof iets niet goed vast zit ofzo. Maar ik ga inderdaad even de carterdeksel of hoe dat ook heet eraf halen en dan plaats ik fotos.

Wat bedoel je met eind overbrenging en of transmissie? Waar zit dat 😁
Eind transmissie zit in de naaf van je achterwiel achter de achterpoelie zeg maar,beetje vergelijkbaar met een cardan bol in de achteras van een busje zeg maar.
Kast met paar tandwielen die gevuld is met olie..
Kap van de vario is er zo af. rollers en vario's checken heb je een lucht tol of blokkeer sleutel nodig.
Eind transmissie controleren zonder open maken, zou ik niet weten, maar denk dat je het wel moet horen als hij op de bok staat, en je oor er vlakbij en gas geven.

En ja, sommigen hier zijn al allergies voor motorscooters, laat staan een mp3,niet laten kisten, lekker rijden (als tie gefikst is)

Blok lagers ken ik ook wel als rommelend geluid.
Eventueel ff bij een scooter/brommerzaak langs om te helpen met diagnose
 
Terug
Bovenaan Onderaan