Plots stuiteren voorwiel in een bocht

PogoSticK

MF veteraan
15 dec 2005
4.418
4
Utrecht
Vandaag reed ik zo'n 105 / 110 km/u over een klaverblad, en plots begon mijn voorwiel hevig te stuiteren / trillen. Ik reed niet op of over het randje van de band, dus dat kan het niet zijn.
Een bekende van me zei dat het misschien lag aan mijn gewichtsverdeling.. maar ik denk aan vuil op de weg of iets dergelijks...
De motor voelde voor het voorval niet nerveus aan, het trillen kwam plotseling.

Ben er zodanig van geschrokken dat ik de motor rechtop heb gezet en onderuit ben gegaan op het gras tussen het KB en de snelweg.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Vandaag is de motort opgehaald... komt een schadetaxatie aan, en we zien wel verder.
Monteur die ik sprak is zelf ook meermaals geplempt, en hij dacht zelf dat de banden misschien nog niet voldoende op temperatuur waren (wat zeer zeker kan kloppen, ik liep veel te hard van stapel eigenlijk).
Heb trouwens wel het KB eerst ff 'gescand' met een lage snelheid, wil niet onverwachts grind, diesel etc. tegenkomen.
'Ribbels' van het remmen waren het ook niet, ik heb het KB al eerder gereden, en die ribbels komen er niet van de ene op de andere dag.

Grote fout is vaak dat mensen te verkrampt op de motor zitten, wat nog meer verergerd wordt door een schrikreactie. Als de motor dus een hobbel tegenkomt en je zit al verkrampt er op, dan wordt het effect extra versterkt doorgegeven aan de rest van de motor, als je er ontspannen/losjes op zit dan verwerkt de motor dit zelf.
Klopt, maar ik heb al redelijk wat ervaring met dit soort dingen (op de trapfiets..bmx, maar het principe is gelijk) dus ik zal niet heel gauw verstijfd op de motor gaan zitten..

Vuil op de weg was het niet. Degene achter me heeft ook niets gezien.
Luchtdruk heb ik voordat ik het kb op ging nog gecheckt, was in orde.
Oja, de vering is ook niet lek.

Ik hou het op te koude banden.
Rij voorlopig wat rustiger iig, zodra de motor weer in orde is. Rustig opbouwen maar :)
 
'Ribbels' van het remmen waren het ook niet, ik heb het KB al eerder gereden, en die ribbels komen er niet van de ene op de andere dag.

Nou, daar zal ik maar niet te erg vanuit gaan. Met dit hete weer in combinatie met een vrachtwagen die een noodstop oid moet maken, kom je een eind...

Ik hou het op te koude banden.

Toch snap ik niet waardoor hij dan zou gaan stuiteren :? Minder grip oke maar stuiteren doordat de band nog niet goed warm is? En een band is met deze temperaturen van het asfalt ook zo warm trouwens...
 
Da's waar.. maar ik had getankt, de bandenspanning gesjekt, en nog geen 15 km gereden voordat ik onderuit ging. Echt warm konden de banden nog niet zijn dus.
En of dit zo gauw een reden is? Weet niet.. wel minder grip, dus verlies je eerder grip, en dan krijg je het "grip - geen grip - grip - geen grip" effect.

Misschien was het ook wel een vuiltje wat ik over het hoofd heb gezien (moet wel heel minimaal geweest zijn dan)...

Ach.. het is gebeurd, het is knap klote, en ik ben een ervaring rijker. Heb er van geleerd, daar gaat het uiteindelijk eigenlijk om.
 
Hmm... bt090 zou vrij snel warm moeten zijn want vrij zacht (voor relatief lage vermogens gemaakt) maarja, ik zal er nooit achter komen I suppose.
@ Catchdude: Nee niet verhoogd achter of verlaagd voor, motor voelde ook niet nerveus, heel stabiel juist.
 
Laatst bewerkt:
ik rij voor de schaamranden van de bt-90 af, nog nooit grip verlies mee gemaakt voor.

Nu heb ik tijdelijk effe een contiforce voor (ander setje wielen) en de bochtensnelheid moet echt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL flink lager om grip te houden.
 
Ik rijd de schaamranden er niet vanaf.. en blijkbaar was dat ook niet mogelijk. Heb nog 5 mm schaamrand over achter ofzo, maar er is ook niet echt een behoefte om deze weg te rijden.
Vertrouwen heb ik nog wel in de bandjes, maar ik doe gewoon rustig aan.

Waar woon jij eigenlijk? Misschien dat we eens samen kunnen rijden en dan kan ik zien hoe ver jij gaat, hoe, waar, wat enzo. Ga het niet nadoen, maar dan heb ik iig een indicatie van waar de grens ligt enzo.
 
ik woon in Uden.
Schaamranden weg rijden is voor mij ook geen must hoor, alleen voor is die toevallig wel weg gereden.

Bij mij was rempedaal aan de grond de grens, achterwiel de lucht in en ..........

Fzr600 voor+achter opgehoogd.
 
Cagiva mito, niets mee gebeurd, maar voorlopig zát grondspeling.
FZR600.. kan die niet beter Michelin PP hebben ofzo? Genoeg vermogen om die band fatsoenlijk te kunnen benutten, toch? En volgens mij biedt de PP nog iets meer grip van bt090's
 
Ik heb ook nog ff een vraagje tussendoor...

Op mijn vorige motor had ik michelin pilot power banden...Nu heb ik een motor gekocht met pirelli diablo.....kan iemand mij meer vertellen tussen het verschil tussen deze banden...

ps. heb de duc nog maar net dus nog niet zo heel veel verschil gemerkt..
 
Godzijdank wel. De motor lag wel al op de vluchtstrook (daar verdrijvingsvlak) van de 'echte' snelweg...
Even een goedkopie visualisatie van mijn route:
full
 
Zoals ik het zag, gleed eerst je achterkant weg, waarna je dat oploste en hem meteen recht zette, misschien dat jullie hier nog wat mee kunnen. Ik snap alleen niet dat dan je voorkant raar gaat doen :X

Wees iig blij dat er iemand mee reed, zoals je zag stopte er helemaal niemand. (totdat je pa er was B| )
Nog last van spierpijn enzo? of is dat weer over? :)
 
Spierpijn in mijn rug en rechterbeen is nog aanzienlijk.. maar dat gaat wel over. Is het morgen nog niet minder, ga ik ff naar de huisarts ;)

Als jij niet mee was, zou ik wel op de grond gaan liggen op de vluchtstrook :9
Als ze dan al zouden stoppen B| ipv lame zwaaien!

Vanuit jouw oogpunt leek het dus meer als een highsider waarbij ik niet van de motor af geslingerd ben.. maar ik heb de achterkant amper voelen gaan moet ik zeggen.
 
ik had ook een mito met bt-090's. op KB gorinchem kreeg ik ook altijd chatter in de bocht naar utrecht (pin me er niet op vast) bij t uitkomen van de bocht begon is als een gek te stuiteren voor. gewoon volgas blijven geven, niets aan t handje.

ps. het was overigens weg toen ik hyperpro vering kreeg, dat duidt erop dat het excitatie van de veer was, dus idd chatter. gewoon niet teveel van schrikken
 
verkeerde bochtentechniek .

ik zie veel mensen hun motor naar beneden drukken terwijl hun zithouding rechtop blijft .
de motormiddelpuntvliedende kracht is niet in balans en de vering en banden gaan raar gedrag vertonen.
ook zijn die Rs-es en Mito-tjes nu ook niet echt goeie straatmotoren natuurlijk.
die zijn zo hard afgeveerd en hebben zulke stijve frames wat met het ook al niet soepele 2-takt aan gedreven blokken niet staat voor goed absorberen van de straat zoals die in Nederland ligt.
elk hobbeltje en putje lijkt 3 keer erger dan op een normale straatmotor.
ga eens met een kart de weg op , dan snap je wat ik bedoel.
 
verkeerde bochtentechniek .

ik zie veel mensen hun motor naar beneden drukken terwijl hun zithouding rechtop blijft .
de motormiddelpuntvliedende kracht is niet in balans en de vering en banden gaan raar gedrag vertonen.
ook zijn die Rs-es en Mito-tjes nu ook niet echt goeie straatmotoren natuurlijk.
die zijn zo hard afgeveerd en hebben zulke stijve frames wat met het ook al niet soepele 2-takt aan gedreven blokken niet staat voor goed absorberen van de straat zoals die in Nederland ligt.
elk hobbeltje en putje lijkt 3 keer erger dan op een normale straatmotor.
ga eens met een kart de weg op , dan snap je wat ik bedoel.
Hij hing naast zijn motor, dus niet rechtop. en verder heb je gelijk!

Was btw op hoevelaken
 
Terug
Bovenaan Onderaan